Mitt rekreationsbygge..

Meckat med bromsarna..

Idag har jag grejat lite med bromsarna och då mest bakbromsen som väl blev nästan klar, bortsett från att bågen inte har nån bromspedal än :)
Frambromsen ska jag nog ta tag i imorgon tror jag, på bilden nu så har jag bara gjort en liten modell av fästet för att se hur jag ska montera oket.. Oket måste alltså fästas i hjulaxeln och sen blir det ett stag som förhindrar det att snurra med hjulet..

Och ja, bromsskivan ska bytas sen :)
 

Bifogat

  • DSC00160mindre2.JPG
    DSC00160mindre2.JPG
    63.3 KB · Visningar: 267
  • DSC00165mindre2.JPG
    DSC00165mindre2.JPG
    86.2 KB · Visningar: 334
Last edited:
Ubbejävel skrev:
2696938 Idag har jag grejat lite med bromsarna och då mest bakbromsen som väl blev nästan klar, bortsett från att bågen inte har nån bromspedal än :)
Frambromsen ska jag nog ta tag i imorgon tror jag, på bilden nu så har jag bara gjort en liten modell av fästet för att se hur jag ska montera oket.. Oket måste alltså fästas i hjulaxeln och sen blir det ett stag som förhindrar det att snurra med hjulet..

Och ja, bromsskivan ska bytas sen :)

ser bra ut...
kanske polera upp oket fram :va
men ska de inte va ett stag till, till bakbromsen?
el sitter den stabilt?
 
ozeo skrev:
2696957 ser bra ut...
kanske polera upp oket fram :va
men ska de inte va ett stag till, till bakbromsen?
el sitter den stabilt?

Oket sitter bara fast i nedkant mot ramen och kring axeln, det är så de brukar sitta..
 
Ubbejävel skrev:
2696938 Oket måste alltså fästas i hjulaxeln och sen blir det ett stag som förhindrar det att snurra med hjulet..

Och ja, bromsskivan ska bytas sen :)

Tänk på att fästet i hjulaxeln måste vara lagrat, likaså måste momentstaget var eftergivligt för fjädringsrörelsen. Men det har du ju säkert redan tänkt på.

Ska bli kul att se vilken väg du väljer för att kompensera bakbromsfästet för kedjespänningen.

/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2696970 Tänk på att fästet i hjulaxeln måste vara lagrat, likaså måste momentstaget var eftergivligt för fjädringsrörelsen. Men det har du ju säkert redan tänkt på.

/J

Jodå det blir lagrat med nån typ av glidlager, nåt värre behövs ju inte eftersom det inte kommer att röra sig mycket där..
En annan sak som tydligen är viktigt är att momentstagets infästningar/lagringar kommer i samma höjd från centrum på hjulaxeln respektive lagringen på bottenlänken på gaffeln om du förstår hur jag menar. om det skiljer för mkt i längd dem emellan så kan man få obra respons i gaffeln vid inbromsning..

Jörgen Karlsson skrev:
2696970
Ska bli kul att se vilken väg du väljer för att kompensera bakbromsfästet för kedjespänningen.

/J

Jag har redan fixat den biten.. Oket sitter fast kring bakaxeln med ett hemmatillverkat fäste som gör att det alltid sitter på rätt avstånd från axeln och sen är det ett avlångt hål i det nedre fästet som jag kan röra prylarna framåtillbaka ca 15-20mm i, det borde räcka. Gör det inte det så får jag väl kapa bort fästet och tillverka ett nytt när det krävs av mig :)
 
Last edited:
Ubbejävel skrev:
2696989 Jodå det blir lagrat med nån typ av glidlager, nåt värre behövs ju inte eftersom det inte kommer att röra sig mycket där..

En annan sak som tydligen är viktigt är att momentstagets infästning kommer i samma höjd från centrum på hjulaxeln respektive lagringen på bottenlänken på gaffeln om du förstår hur jag menar. om det skiljer för mkt i längd dem emellan så kan man få obra respons i gaffeln vid inbromsning..

Nej det tror inte jag heller.

Ja jag har förstått att det är viktigt på springergafflar. Sitter armen för högt på tex bakre gaffelbenet så lär den ju tex komprimera gaffeln vid bromsning.
Jag har ingen större erfarenhet av springergafflar.

/J

Ubbejävel skrev:
2696989 Jag har redan fixat den biten.. Oket sitter fast kring bakaxeln med ett hemmatillverkat fäste som gör att det alltid sitter på rätt avstånd från axeln och sen är det ett avlångt hål i det nedre fästet som jag kan röra prylarna framåtillbaka ca 15-20mm i, det borde räcka, gör det inte det så får jag väl kapa bort fästet och tillverka ett nytt när det krävs av mig :)

Aha! I knew it!! :) Det låter ju funkis! :tummenupp

/J
 
Last edited:
Tuta

......och just det ja, tutan är ju fixad också men den lär nog åka av efter besiktningen tror jag :)

Det är gott med en grogg (eller tre) såhär på fredagskvällen :)
 

Bifogat

  • tut2.JPG
    tut2.JPG
    126 KB · Visningar: 415
Last edited:
Ubbejävel skrev:
2697062 ......och just det ja, tutan är ju fixad också men den lär nog åka av efter besiktningen tror jag :)

Det är gott med en grogg (eller tre) såhär på fredagskvällen :)
hehe..får man ha en sån :va
sån måste jag skaffa till alla mina bes :D
 
Till endurohoj krävs "fungerande signalanordning".
Vet inte om det står likadant till gathojar.
En vän till mig råkade ut för att bollhornet rostat ihop när han skulle besiktiga.
Stal ringklockan (med Musse Pigg motiv) från dotterns trehjuling.
Godkänt!
 
Nu är fästet till det främre bromsoket byggt också, bara staget och slangen kvar..
Nästa steg blir väl att bygga fotpinnar och pedaler, tycker ni att man ska ha uppfällbara fotpinnar? De hamnar ju ganska högt upp ändå..
 
Sitter pinarna tillräckligt högt för att gå fria i alla aktuella vinklar, så är det en bra idé att ha dem stela.
Funkar som kraschpuckar!
 
Fotpinnar.

Jag köpte ett par fotpinnar av aluminium häromdagen. Jag har inte sett dem på riktigt än men jag tycker att de ser fräna ut och att det borde gå att använda dem på bågen :)
Om inte så kostade de mig 117kr med frakt så då kan de stå och vänta på ett framtida projekt :)
 

Bifogat

  • GTPegsNutted2.jpg
    GTPegsNutted2.jpg
    34.5 KB · Visningar: 122
Last edited:
Jag är mäkta imponerad av ditt bygge, om jag hade tid, stålar, grejer och plats så skulle det bli något hempul för mig också,men om kanske 15år kanske när tösen har växt upp och hittat någon finnig avelshingst. Men jag är ju ganska sugen på Russel Mitchell byggena. Mattsvart borstadstål och brutalt, men lycka till och krya på dig! :Bugar
Mvh Pepe
 
Last edited:
snygga pinnar, tror de kan passa bra. Var köpte du dem?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top