"Missljud" som försvinner när man tar in kopplingshandtaget

Spajjjs

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2008
Hoj
Ingen
Har ett "missljud" som låter när man står på tomgång och inte håller in kopplingshandtaget. Tar man in handtaget så försvinner ljudet.

Någon idé vad det kan vara för fel?

Hojjen är en Yamaha Xj600 -95 som gått 2900 mil.

så låter min hoj också, varför de låter så vet ja inte, men när ja serva hojen sa meckanikern att de skulle vara så, helt normalt :)

*Ädit: ja har iofs inget "miss ljud" men det låter mer annorlunda med kopplingshantaget ute än att ha det inne..

Last edited:
Det låter ju som att kopplingskorgen är sliten. Spåren som lamellerna rör sig i slits med tiden.

Är det ett rasslande ljud? I så fall är det kopplingskorgen dvs slitna lameller.

Tack för era svar. Tycker det e svårt att förklara ljudet..hehe.. kanske är det rasslande som det låter. Det låter egentligen inte illa så men skillnad mot när man har kopplingen intryckt som MrMalm1 säger.

Om jag inte minns fel så lät BMWn på min körskola (F650 GS) likadant då jag körde där.

Nu har jag bara haft mitt Mc-kort i 3 dagar och har inte bra koll alls...vad är en kopplingskorg för något? :)

Last edited:
Tack för era svar. Tycker det e svårt att förklara ljudet..hehe.. kanske är det rasslande som det låter. Det låter egentligen inte illa så men skillnad mot när man har kopplingen intryckt som MrMalm1 säger.

Om jag inte minns fel så lät BMWn på min körskola (F650 GS) likadant då jag körde där.

Nu har jag bara haft mitt Mc-kort i 3 dagar och har inte bra koll alls...vad är en kopplingskorg för något? :)

Kopplingskorgen är den korg som lamellerna ligger i..

image026.jpg

Så ser det ut på ett ungefär i de flesta hojar. Fjäderplattan något annorlunda dock.

Det inringade är lamellpaketet och det bör du förmodligen se över.

Morsan har en XJ600 - 00 med exakt samma "missljud" eller vad man skulle kalla det. Dock blev kopplingen renoverad på en mc firma i vintras så har svårt att tro att lamellerna redan skulle va slut.

Om det är ett knackande ljud så är det med 99% säkerhet, lagerna i kopplingskorgen som måste bytas.

Är det verkligen ett missljud då?
Alla låter väl en del när neutralen är i och kopplingen är ute för då snurrar växellådan? Kanske är det du menar?

Är det verkligen ett missljud då?
Alla låter väl en del när neutralen är i och kopplingen är ute för då snurrar växellådan? Kanske är det du menar?

Exactly! En frisk växellåda låter den med. Dreven i våra hojar är rakskurna, det blir ALLTID ett visst oväsen i dessa. Eftersom det är en låda där dreven ligger konstant i ingrepp så väsnas de så fort motorn är igång och kopplingen är släppt.
Sen får man även ett visst "rappel" i kopplingskorgen med, då lamellerna måste ha lite spel för att inte kärva fast.
Rotaxtwinnarna är typexempel på "ett jävla oväsen" fastän de är 110% friska.

Tack för alla svar än en gång. Då verkar det som om att missljudet är "normalt" då. Det är inget som låter högt men om man lyssnar noga så hörs det skillnad. Lite som att det skakar lite mer än annars. E det fint väder imorgon så ska jag försöka fånga ljudet med digitalkameran.

Är det ett rasslande ljud? I så fall är det kopplingskorgen dvs slitna lameller.

Kopplingskorgen, ja.
Slitna lameller, troligen inte.

Ljudet är ett lätt, konstant rasslande som försvinner när man drar in kopplingen.
Det som låter är fjädrarna på baksidan av kopplingskorgen, fjädrar som ingår i kopplingskorgens ryckutjämning, och som i friläge ligger helt utan tryck. Dessa fjädrar har oftast ett litet spel på runt 1mm och när den inte är någon belastning skallrar dessa ofta. Inget att bry sig om, det ska vara så.

Detta ljud är väldigt vanligt och finns ofta även på helt nya hojar.

Om du istället skulle få hårda, oregelbundna knackningar eller ett hårt tickande ljud som inte försvinner när du drar in kopplingen är det dags att låta verkstaden ta en titt.

Men som vid alla missljud, är du osäker fråga på en hojverkstad.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!