Misshandlat topplock (Bilder)

Du ska renovera topplocket, fräsa ur det skadade och göra ett nytt förbränningsutrymme och sen plana toppen för att få tillbaks den förlorade kompressionen.

Kemisk metall leder värme väldigt dåligt. Det kommer att börja glöda och orsaka spikningar och/eller detonation. Gör du inget åt ojämnheterna kommer det att samla på sig sotavlagringar - som inte heller leder värme speciellt bra - som kommer att börja att glöda till slut. Lika illa det.

Renovera eller köp annat topplock.

philsson skrev:
Tack så mycket.. precis vad jag behövde höra.. skönt att veta att det inte är kört.. dvs att jagmåste köpa nytt topplock osv. :tummenupp bara slipa slipa slipa tills alla vassa kanter försvinner.. kemisk metall sen för att fylla i då.. :hihi

andersbrink skrev:
Du ska renovera topplocket, fräsa ur det skadade och göra ett nytt förbränningsutrymme och sen plana toppen för att få tillbaks den förlorade kompressionen.

Kemisk metall leder värme väldigt dåligt. Det kommer att börja glöda och orsaka spikningar och/eller detonation. Gör du inget åt ojämnheterna kommer det att samla på sig sotavlagringar - som inte heller leder värme speciellt bra - som kommer att börja att glöda till slut. Lika illa det.

Renovera eller köp annat topplock.
Fråga.. om jag fräser ur topplocket mm hur blir det då med vattenkanaler mm.. kompressionskammaren?. :confused:

Renovera topplock

philsson skrev:
Tnenixen.. såg jättefint ut.. :tummenupp vad kostar en sådan skönhetsbehandling?

Tack :=)
Priserna beror lite på vad som skall göras och hur skadat förbränningsrummet är.
Men det kostar ca 500 kronor att svarva ett topplock med fast förbränningsrum,OM tändstiftet är centrerat.
Sen om jag ska byta förbränningsrum brukar det kosta mellan 1200 1500 kronor.
Att svara ett löst förbränningrum för utbyte så kostar det mellan 500-1000 kronor beroende på komplexitet.
MVH
Roffe
:tummenupp

VRM Roffe skrev:
Tack :=)
Priserna beror lite på vad som skall göras och hur skadat förbränningsrummet är.
Men det kostar ca 500 kronor att svarva ett topplock med fast förbränningsrum,OM tändstiftet är centrerat.
Sen om jag ska byta förbränningsrum brukar det kosta mellan 1200 1500 kronor.
Att svara ett löst förbränningrum för utbyte så kostar det mellan 500-1000 kronor beroende på komplexitet.
MVH
Roffe
:tummenupp
Det är ett sådant som finns på bild på 1a sidan.. fast jag vet inte om det är lönt att skicka upp till uppsala.. går de köra endå så. :( endå 18 nästa år.
man kanske hittar ett billigt på nån MC skrot..
vill inte låta dum nu men jag tycke rinte det är så lönt att satsa på min NS mer nu.. :död
Eller så kanske man får för sig att svarva lite själv.. :hihi

Last edited:
philsson skrev:
Med det menas?.. svenska tack!. :kocko
Min topp ser föresten likadan ut.. :hihi inga större problem med den :yoparty eller vem vet.. :va har inte provat med ett riktigt topplock. :rolleyes:

Hot spots = Grader o.sv som sticker ut. De blir så väldigt varma och kan göra så att hojen glödtänder. Alltså hojen tänder för tidigt, spikar. Och spikningar vill man inte ha, då rasar motorn relativt fort. Har man tur får man bara ett stort brännhål i kolven. =)

Antingen köp nytt, annars svarva och om inte det är möjligt bara se till att få bort utstickande ting med en liten geting eller liknande

Såna där små hackmärken kommer av att hårda smågrejor klämts mellan kolv
och topp.

Knackning/spikning/detonation ger hål i kolven och tändstift utan
elektroder. Iaf om det får hålla på ett tag. ('Ett tag' är mer sekunder än minuter.)

Sånt kan man råka ut för vare sig motorn har klämspalt/squishband eller inte.

Ska du ändå fixa toppen så passa på och höj kompen lite lagom.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Såna där små hackmärken kommer av att hårda smågrejor klämts mellan kolv
och topp.

Knackning/spikning/detonation ger hål i kolven och tändstift utan
elektroder. Iaf om det får hålla på ett tag. ('Ett tag' är mer sekunder än minuter.)

Sånt kan man råka ut för vare sig motorn har klämspalt/squishband eller inte.

Ska du ändå fixa toppen så passa på och höj kompen lite lagom.
/u
Som sagt så har jag fått hål i kolven, obestyckad förgasare och för hårt tändstift.. men däremot när jag hade rätt tändstift så gick hojen med detta topplock över 500 mil utan att det jag fick hål på kolven. Då såg det även likadant ut. Kan det bero på dessa squishband.

philsson skrev:
Som sagt så har jag fått hål i kolven, obestyckad förgasare och för hårt tändstift.. men däremot när jag hade rätt tändstift så gick hojen med detta topplock över 500 mil utan att det jag fick hål på kolven. Då såg det även likadant ut. Kan det bero på dessa squishband.

Nej klämmspalten är aldrig en bov i dramat om inte ägaren har glömt att mäta avståndet så att kolven slår i förbränningsrummet.
R

VRM Roffe skrev:
Nej klämmspalten är aldrig en bov i dramat om inte ägaren har glömt att mäta avståndet så att kolven slår i förbränningsrummet.
R
Kan hål i kolven då bero på "hot spots".. som sagt gått länge på den tooppen utan att det har blitt nåt hål.. blev först med fel stift.. men tanken kom att det kan ha haft andra orsaker också.

PacMan skrev:
Sådär såg toppen på min RD 350 ut också, efter ett ras. Jag jämnade till lite med Dremeln, satte ihop och körde (med nya kolvar då). Hojen gick inte märkbart sämre än innan. :tummenupp

Jag gjorde samma som du nar jag rasade en kolv i skotern det har hållit i fyra ar nu, dremla bort topparna ev plana topparna lite. KJØR!!!!!
:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Så här såg min kolv ut när jag lyfte på toppen igår kväll. Väldigt nära härdsmälta när jag körde på 98 oktan med närmare 11:1 i komp och 0.8 Bar laddtryck.

Det är bara sotlagret som har "knackats" bort som tur är! Dags å kompsänka "lite" till.

Bifogat

• spikning.jpg
    spikning.jpg
    85.4 KB · Visningar: 137
andersbrink skrev:
Så här såg min kolv ut när jag lyfte på toppen igår kväll. Väldigt nära härdsmälta när jag körde på 98 oktan med närmare 11:1 i komp och 0.8 Bar laddtryck.

Det är bara sotlagret som har "knackats" bort som tur är! Dags å kompsänka "lite" till.
Du får ursäckta men jag ser inte felet :3freak

andersbrink skrev:
Spikningssymptomen nu inringat med rött. Så där blir det inte på en frisk kolv.
Jaja.. men alltså spikning säger du. är det beroende på kompression? :3freak nu hänger jag inte med. riktigt

philsson skrev:
Jaja.. men alltså spikning säger du. är det beroende på kompression? :3freak nu hänger jag inte med. riktigt

I det här fallet var det bara +3 grader "varmt" ute så fyllnadsgraden blev lite väl bra, det pallade inte soppan för som detonerade pga för högt cylindertryck. Det kan man se genom den uniforma "starten" av detonationen, dvs den finns överallt på kolven, inte bara på ett enda ställe som det blir om den spikar från hot-spots.

andersbrink skrev:
I det här fallet var det bara +3 grader "varmt" ute så fyllnadsgraden blev lite väl bra, det pallade inte soppan för som detonerade pga för högt cylindertryck. Det kan man se genom den uniforma "starten" av detonationen, dvs den finns överallt på kolven, inte bara på ett enda ställe som det blir om den spikar från hot-spots.
Jaja.. detta är jätteintressant att lära sig. :) grymt kul att uppdatera sina kunskaper.
Men vad tjänar du mest effekt på. att gå ner till 95 eller att sänka kompet?. och hur sänker du kompet då?. :3freak. gör du det genom att plana kolven eller typ svarva toppen lite?.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT