Misshandlat topplock (Bilder)

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag håller på med en liten totalrenovering av motorn på min honda ns125f års 86

Och idag plockade jag bort topplock och cylinder för jag skulle spräcka motorn för en balansering av vevaxeln.

Men nu till det jobbiga, hojen gick lite småsegt i höstas och inte så konstigt kanske.
Kolven va repig och trasig på ett flertal ställen och toppen av kolven var kolsvart, lika dant topplocket den är ganska hackig.
Cylindern var otroligt nog väldigt fin och inte en skada.

Ni får ursäkta min dåliga 21:- webcam.. kvaliten är inte den bästa direkt.
1
Bild%20026.jpg

2
Bild%20027.jpg

3
Bild%20028.jpg


Ska jag göra något åt topplocket?
Vad kostar ett bättre begangnat ca.?
Jag har ingen aning om det är planat innan.
Och till sist, vad kan ha orsakat detta? fel tändning?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Den har skurit förr. Det viktigaste är att det inte är lösa delar på topplocket. Dom kan lossna när det blir varmt och det är inte bra, kan skada motorn rejält.
Det har ingen större betydelse hur topplocket ser ut.. bara det håller kompet. slipa lite på det och det är helt OK att köra med. du kanske tappar lite effekt men ingen märkbar skillnad.
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Den har skurit förr. Det viktigaste är att det inte är lösa delar på topplocket. Dom kan lossna när det blir varmt och det är inte bra, kan skada motorn rejält.
Det har ingen större betydelse hur topplocket ser ut.. bara det håller kompet. slipa lite på det och det är helt OK att köra med. du kanske tappar lite effekt men ingen märkbar skillnad.

Höhö, squishen blir fel o det gör inte så mycket? "Okey"

Förresten så hade jag lämnat in det för svarvning, jävla massa "hot spots" på den toppen. :tomten
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Höhö, squishen blir fel o det gör inte så mycket? "Okey"
Med det menas?.. svenska tack!. :kocko
Min topp ser föresten likadan ut.. :hihi inga större problem med den :yoparty eller vem vet.. :va har inte provat med ett riktigt topplock. :rolleyes:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Sådär såg toppen på min RD 350 ut också, efter ett ras. Jag jämnade till lite med Dremeln, satte ihop och körde (med nya kolvar då). Hojen gick inte märkbart sämre än innan. :tummenupp
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
Med det menas?.. svenska tack!. :kocko
Min topp ser föresten likadan ut.. :hihi inga större problem med den :yoparty eller vem vet.. :va har inte provat med ett riktigt topplock. :rolleyes:

Du vet inte vad squish e för nått?

Jag hade då inte låtit dig gå lös på nån av mina topplock kan jag säga då.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
PacMan skrev:
Sådär såg toppen på min RD 350 ut också, efter ett ras. Jag jämnade till lite med Dremeln, satte ihop och körde (med nya kolvar då). Hojen gick inte märkbart sämre än innan. :tummenupp
Om det ens är någon skillnad.. förstår inte varför det skulle göra något på effekten. möjligtvis att man får större kompressionskammare. lite motsatt effekt mot planing :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Du vet inte vad squish e för nått?

Jag hade då inte låtit dig gå lös på nån av mina topplock kan jag säga då.
Nej jag vet INTE vad det är.. förklara för mig är du snäll.. :4skrika
 

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Ort
Malmö
Hoj
För farligt..
Solid snake skrev:
Du vet inte vad squish e för nått?

Jag hade då inte låtit dig gå lös på nån av mina topplock kan jag säga då.
Hörru, släpp attityden och förklara vad det är istället, jag skulle också vilja höra din förklaring och för och nackdelar med "modifierad" squish.

Nå?
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Squishbandet är den yttre kanten av topplockets förbränningsrum som sitter mycket tätt mot kolven när den är vid övre dödpunkt. Squish började användas för att det mesta av bränsle/luftblandningen skulle samlas nära tändstiftet och därmed kunna förbrännas snabbt, men det finns även ett antal andra fördelar. Mindre risk för detonation, den varma förbränningen begränsas till ca 50% av kolvtoppens yta en del av tiden och så vidare. Skadad squish kan orsaka detonation, detonation orsakar hål i plånboken. :rolleyes:

vrm-Roffe här på forumet kan fixa din topp. Ta en titt på www.vrm.se
 

HanneZ

Guest
stoffer skrev:
Hörru, släpp attityden och förklara vad det är istället, jag skulle också vilja höra din förklaring och för och nackdelar med "modifierad" squish.

Nå?
Lugn o fin, han är ute på google o letar :D
 

Dr.Bike

Guest
Ja, helgjutna ormen...ge oss en förklaring ist! Du verkar ju ha en hel del reella kunskaper som vi alla kan ha nytta av.

Men ok, squish var det, och det är alltså det breda (eller smala) band som är förbränningsrummets grunda del längst ut mot cylinderväggen. squish betyder ungefär~krama... och i detta fall: sätta fart på virvelbildning inne i toppen vid komp.fas och sedan fördela förbränningstryck under förbr.fas
På bilderna i denna tråd är det i squishbandet som de flesta skadorna uppstått.
Huruvida du ska använda den toppen eller ej beror ju på vad du vill ha ut. Det GÅR alldeles utmärkt att använda den, men alla märken måste slipas av så de blir mjukt rundade. Det får inte finnas massa vassa kanter och greder. Dessa blir annars (precis som solid-ormen sa) hot spots. vad det är? Det är små punkter som pga vassa kanter är så tunnt gods att det börjar glöda = spikningar = synnerligen o-bra både för effekt samt mekaniska komponenter och ramlager.

Lite mer fakta då för den vetgirige :tummenupp

Så här hänger det ihop:

Förbränningsrummets form påverkar motorkaraktär såväl som effektband. Generellt kan sägas att:

- Ett förbränningsrum med en liten djup kopp och följdaktligen ett brett squishband och dessutom högt komp.förhållande ger mest och bäst effekt på lågvarv och upp till mellanvarv.

- Ett förbränningsrum som är grunt stort och avslutas med ett smalt squishband är mest lämpat för höga varvtal och toppeffekt.


Allt i sin tur beror på MSV. (Max Squish Velocity). Den skall vara mellan 25 och 35 m/s och där får man alltså en HÖGRE MSV vid topplock 1 (djup liten potta) vilket gör att turbulensen är större i ett sådant förbränningsrum, och när man varbvar mer så man överstiger c.a 35 m/s så avtar effekten.

På en ren cross vill man földaktligen varva mer = man har ett grundare, flatare förbränningsrum med konstruktiva 25 m/s MSV, och når alltså max MSV senare på varvskalan.
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Solid snake skrev:
Du vet inte vad squish e för nått?

Jag hade då inte låtit dig gå lös på nån av mina topplock kan jag säga då.
Jag är betydligt äldre än dig men vet ändå inte vad squish är...
Om du inte har tänkt att dela med dig av dina kunskaper så känns dina inlägg överflödiga !
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Flummo skrev:
Squishbandet är den yttre kanten av topplockets förbränningsrum som sitter mycket tätt mot kolven när den är vid övre dödpunkt. Squish började användas för att det mesta av bränsle/luftblandningen skulle samlas nära tändstiftet och därmed kunna förbrännas snabbt, men det finns även ett antal andra fördelar. Mindre risk för detonation, den varma förbränningen begränsas till ca 50% av kolvtoppens yta en del av tiden och så vidare. Skadad squish kan orsaka detonation, detonation orsakar hål i plånboken. :rolleyes:

vrm-Roffe här på forumet kan fixa din topp. Ta en titt på www.vrm.se
s /-en; -er/ plötslig och ljudlig sprängning, krevad, explosion, knall; utbrott
Var det de du menade?. :hihi låter inte bra i så fall.. fast i för sig.. jag föredrar nog om det förekommer lite explosioner i min cylinder.. kan vara bra för att den ska funka. :hihi
 

Huck

Dom ljuger!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki
Jag får väl ta med toppen till en mc-fimra så dom får kolla på den.

Men vad kan ha orsakat detta?
Kolven såg ju bränd ut uppe på.
 

Dr.Bike

Guest
philsson skrev:
s /-en; -er/ plötslig och ljudlig sprängning, krevad, explosion, knall; utbrott
Var det de du menade?. :hihi låter inte bra i så fall.. fast i för sig.. jag föredrar nog om det förekommer lite explosioner i min cylinder.. kan vara bra för att den ska funka. :hihi


Njäääe Philsson...din motor ska inte ALLS ha några explosioner...
Felaktig hör man folk säger ibland: Explosionsmotor...
Då hade den flygit i luften!

Förbränningsmotor heter det!
Du vill ha en KONTROLLERAD och stabil förbränning.
Ingen explosion.
Jag lovar! :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dr.Bike skrev:
Ja, helgjutna ormen...ge oss en förklaring ist! Du verkar ju ha en hel del reella kunskaper som vi alla kan ha nytta av.

Men ok, squish var det, och det är alltså det breda (eller smala) band som är förbränningsrummets grunda del längst ut mot cylinderväggen. squish betyder ungefär~krama... och i detta fall: sätta fart på virvelbildning inne i toppen vid komp.fas och sedan fördela förbränningstryck under förbr.fas
På bilderna i denna tråd är det i squishbandet som de flesta skadorna uppstått.............................................
På en ren cross vill man földaktligen varva mer = man har ett grundare, flatare förbränningsrum med konstruktiva 25 m/s MSV, och når alltså max MSV senare på varvskalan.
Alltså hur påverkar dessa "hot spots" effekten dvs draget på låga/höga varv?.. skadar det motorn?.. :rolleyes: (har nämligen likadant på min NS, vet många som har det).
[Ska följa denna tråd. kanske man kan få ut lite mer effekt ur hojen i sommar]
 

Dr.Bike

Guest
Huck: Troligen detonationer som orsakat detta.

De kan i sin tur bero på antingen för mager blandning eller för tidig tändning, eller en kombination av båda.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Dr.Bike skrev:
Njäääe Philsson...din motor ska inte ALLS ha några explosioner...
Felaktig hör man folk säger ibland: Explosionsmotor...
Då hade den flygit i luften!

Förbränningsmotor heter det!
Du vill ha en KONTROLLERAD och stabil förbränning.
Ingen explosion.
Jag lovar! :)
Vad är det då som "smäller" för att kolven ska få fart neråt .. :3freak hela min bild på hur en motor funkar rasar :(
 

Dr.Bike

Guest
Kära Phillson! :pannkyss

LÄS!!

Du ställer OM samma frågor igen!! (både detonationsfrågan (hotspot) och nu detonation/kontra förbränning)

LÄS mina tidigare svar i denna tråd IGEN!! :hihi Du är underbart ivrig! Men läs igen tack, ställ SEN frågorna om du inte förstår mina knepiga svar...


En motor funkar PRECIS som du tror. Men bara det att flamman som bildas när tändstiftet gnistrar till inte går med ljusets hastighet. Endast 25 m/s däremot!

En explosion kan ha en flamfront som rör sig ända upp till 6-7 TUSEN m/s.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top