Misshandlat topplock (Bilder)

philsson skrev:
Vad är det då som "smäller" för att kolven ska få fart neråt .. :3freak hela min bild på hur en motor funkar rasar :(
Bensinen ska förbrännas med "lugn" hastighet och pressa kolven neråt med ganska jämn kraft. Detonation är en snabb okontrollerad förbränning som i princip kan slå sönder motorn. Som att jämföra en hydraulisk tryckpress med en slägga. :tummenupp
 
Dr.Bike skrev:
Kära Phillson! :pannkyss

LÄS!!

Du ställer OM samma frågor igen!! (både detonationsfrågan (hotspot) och nu detonation/kontra förbränning)

LÄS mina tidigare svar i denna tråd IGEN!! :hihi Du är underbart ivrig! Men läs igen tack, ställ SEN frågorna om du inte förstår mina knepiga svar...


En motor funkar PRECIS som du tror. Men bara det att flamman som bildas när tändstiftet gnistrar till inte går med ljusets hastighet. Endast 25 m/s däremot!

En explosion kan ha en flamfront som rör sig ända upp till 6-7 TUSEN m/s.
Du förklarade hur formen på squi&/( vad det nu hette påverkade effekten och registret men du sa aldrig hur ett skadat sådant skulle påverka hojen.
 
philsson skrev:
Du förklarade hur formen på squi&/( vad det nu hette påverkade effekten och registret men du sa aldrig hur ett skadat sådant skulle påverka hojen.

MIN TUR!

Det kan orsaka spikningar o dylikt = inte bra för motorn.

Asså, sorry om jag var liiite vresig innan.

Det står lite längre bak i tråden. :tummenupp
 
Jodå. Det sa jag.

jag sa: Det går alldeles utmärkt att köra med detta OM du bara smärglar ned ojämnheterna så inga vassa kanter eller grader kvarstår...

Ska vi sen gå till hårklyverier så kommer effekten att sjunka.
Varför?
Jo för att utrymmet blivit något större, SAMT troligen mindre optimalt utformat.
Spelar detta någon REELL roll?
Nej.

Därför sa jag inget. :7peta
 
Solid snake skrev:
MIN TUR!

Det kan orsaka spikningar o dylikt = inte bra för motorn.

Asså, sorry om jag var liiite vresig innan.

Det står lite längre bak i tråden. :tummenupp
spikningar... ok.. innan jag frågar.. ska söka på susning.. wait..

" Spikning är det fenomen som uppstår då bränsleblandningen självantänder innan den nås av den huvudsakliga flamfronten?. Denna och det självantända? bränslet kan sedan samverka och ge upphov till mycket stora lokala tryck och temperaturer. Spikningar kan ge upphov till ett metalliskt, smattrande ljud. Det kan också skada motorn, till exempel genom att avlägsna material från kolven eller ventiler eller dess säten som också är utsatta vid spikning."

Låter mindre bra :P.. men om man inte hör dessa ljud?.. innebär det att det är grönt då eller?.. :död
 
Dr.Bike skrev:
Jodå. Det sa jag.

jag sa: Det går alldeles utmärkt att köra med detta OM du bara smärglar ned ojämnheterna så inga vassa kanter eller grader kvarstår...

Ska vi sen gå till hårklyverier så kommer effekten att sjunka.
Varför?
Jo för att utrymmet blivit något större, SAMT troligen mindre optimalt utformat.
Spelar detta någon REELL roll?
Nej.

Därför sa jag inget. :7peta
Tack så mycket.. precis vad jag behövde höra.. skönt att veta att det inte är kört.. dvs att jagmåste köpa nytt topplock osv. :tummenupp bara slipa slipa slipa tills alla vassa kanter försvinner.. kemisk metall sen för att fylla i då.. :hihi
 
Ha ha! Du är underbar!

Det man inte vet har man ju inte ont av? Eller...

jo, det är ju så, att dessa skador TROLIGEN har uppstått just av den anledningen. Småspikningar.
KANSKE den som körde då HÖRDE dessa, utan att veta vad det var!
KANSKE personen inte hörde nåt.

Spikningar i en 2-taktare yttrar sig ofta som plingande ringningar på hög belastning. Alltså inte som i en 4-taktare där det bli knackningar.

Kolla därför tändstiftets färg så det inte är vitt eller helt ofärgat (= för mager blandning) då och då. Detta är i 99/100 boven i dramat.
 
philsson skrev:
Tack så mycket.. precis vad jag behövde höra.. skönt att veta att det inte är kört.. dvs att jagmåste köpa nytt topplock osv. :tummenupp bara slipa slipa slipa tills alla vassa kanter försvinner.. kemisk metall sen för att fylla i då.. :hihi

Hoppas du skojar om kemisk metall?

Men iaf, lämna in det för svarvning, så svarvar dom ner squishen o senare själva toppen, så du får rätt komp på det. :tummenupp

Kan väl gå lös på runt 500 spänn.

Edit: tror dom fräser det när jag tänker efter. :3freak
 
philsson skrev:
spikningar... ok.. innan jag frågar.. ska söka på susning.. wait..

" Spikning är det fenomen som uppstår då bränsleblandningen självantänder innan den nås av den huvudsakliga flamfronten?. Denna och det självantända? bränslet kan sedan samverka och ge upphov till mycket stora lokala tryck och temperaturer. Spikningar kan ge upphov till ett metalliskt, smattrande ljud. Det kan också skada motorn, till exempel genom att avlägsna material från kolven eller ventiler eller dess säten som också är utsatta vid spikning."

Låter mindre bra :P.. men om man inte hör dessa ljud?.. innebär det att det är grönt då eller?.. :död
När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..
 
philsson skrev:
kemisk metall sen för att fylla i då.. :hihi

:hihi
Tja, nån jag har jobbat med hade en gång lagat en repa i en cylinder till nån gammal Husqvarna-cross genom att helt enkelt lägga epoxy-lim i repan. Funkade tydligen (ett tag i alla fall...?), men det är knappast att rekomendera.
 
Det där ser inte ut som spikningar! Snarare att motorn råkat ut för ett vevstaksras. Ser ut som det suttit nållager fastbankat i toppen.

Blir nog bäst att hitta en bättre beg topp. Alternativt lämna in till någon som kan svetsa i och sen fräsa till ett nytt förbränningsrum.
 
Solid snake skrev:
Hoppas du skojar om kemisk metall?

Men iaf, lämna in det för svarvning, så svarvar dom ner squishen o senare själva toppen, så du får rätt komp på det. :tummenupp

Kan väl gå lös på runt 500 spänn.

Edit: tror dom fräser det när jag tänker efter. :3freak
mer lönt i så fall att köpa ett nybegagnat lock. :tummenupp
 
Dr.Bike skrev:
Ha ha! Du är underbar!

Det man inte vet har man ju inte ont av? Eller...

jo, det är ju så, att dessa skador TROLIGEN har uppstått just av den anledningen. Småspikningar.
KANSKE den som körde då HÖRDE dessa, utan att veta vad det var!
KANSKE personen inte hörde nåt.

Spikningar i en 2-taktare yttrar sig ofta som plingande ringningar på hög belastning. Alltså inte som i en 4-taktare där det bli knackningar.

Kolla därför tändstiftets färg så det inte är vitt eller helt ofärgat (= för mager blandning) då och då. Detta är i 99/100 boven i dramat.
Jag har en teori. :rolleyes: om man nu får lägga upp en sådan.. Att dessa märken på mitt topplock.. (ser för övrigt likadanna ut som på bilderna) har kunnat uppstå när mitt nållager gick åt.. ******* då nålarna far runt och satte sig på kolven som i en nålkudde..
 
Axxexs: Jag tror inte på den teorin, då det troligen hade varit fler och mer omfattande skador på övriga komponenter som cylinderlopp kolv vevhus mm. Men vem vet.
Däremot är dessa gropar typiska för den materialutmattning som följer på spikningar.
Detonationerna "äter" ut materialet.

Nålar som far runt brukar hitta på mycket djävelskap innan de sedermera hamnar i avgasröret...
(här har jag en historia om min värsta meekartabbe...men den sparar vi nog...ett tag!) :hihi
 
Last edited:
PacMan skrev:
:hihi
Tja, nån jag har jobbat med hade en gång lagat en repa i en cylinder till nån gammal Husqvarna-cross genom att helt enkelt lägga epoxy-lim i repan. Funkade tydligen (ett tag i alla fall...?), men det är knappast att rekomendera.
Det var ganska mycket på skämt om ingen fattade det.. ville bara klargöra.
Så dum är jag faktiskt inte.. :4skrika
 
KalleNorton skrev:
När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..
Det borde man väl både höra och känna.. tror inte jag har det på hojen.. den går så gämt och fint så. :tummenupp funderar nästan ibland på om det är nåt fel.. sen att den har dåligt med effekt är en annan sak
:Roll Eyes
 
Dr.Bike skrev:
Axxexs: Jag tror inte på den teorin, då det troligen hade varit fler och mer omfattande skador på övriga komponenter som cylinderlopp kolv vevhus mm. Men vem vet.
Däremot är dessa gropar typiska för den materialutmattning som följer på spikningar.
Detonationerna "äter" ut materialet.


Troligtvist renoverat sen den rasat. Toppen har man inte brytt sig om att byta.

Har haft liknande ras på en vev där nedre vevstakslagret gick och toppen såg exakt likadan ut efter det. Har även sett skador från predetornationer (spikningar) och dom ser lite anorlunda ut!
 
Dr.Bike skrev:
Axxexs: Jag tror inte på den teorin, då det troligen hade varit fler och mer omfattande skador på övriga komponenter som cylinderlopp kolv vevhus mm. Men vem vet.
Däremot är dessa gropar typiska för den materialutmattning som följer på spikningar.
Detonationerna "äter" ut materialet.

Nålar som far runt brukar hitta på mycket djävelskap innan de sedermera hamnar i avgasröret...
(här har jag en historia om min värsta meekartabbe...men den sparar vi nog...ett tag!) :hihi
Alltså . det kan ju vara så det har vart ett större haveri med hojen då lagret gick sönder.. som föregående ägare sedan renoverade.
På min hoj blev det exact detta samma fenomen när mitt vevlager gick sönder.. revade ihjäl både kolv och cylinder . :huvet
 
Mmm där ser man. Hur som haver: Du ska väl inte bygga en räser? Så då är mitt tips att toppen går att använda efter lite renovering.
Någon i tråden hade haft vänligheten att lägga upp en länk till Uppsalakillen (minns ej namnet) Men han verkar ha både koll och handlag.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top