Solid snake
Guest
philsson skrev:Vad är det då som "smäller" för att kolven ska få fart neråt ..hela min bild på hur en motor funkar rasar
![]()
Förbränningen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
philsson skrev:Vad är det då som "smäller" för att kolven ska få fart neråt ..hela min bild på hur en motor funkar rasar
![]()
Bensinen ska förbrännas med "lugn" hastighet och pressa kolven neråt med ganska jämn kraft. Detonation är en snabb okontrollerad förbränning som i princip kan slå sönder motorn. Som att jämföra en hydraulisk tryckpress med en slägga.philsson skrev:Vad är det då som "smäller" för att kolven ska få fart neråt ..hela min bild på hur en motor funkar rasar
![]()
Du förklarade hur formen på squi&/( vad det nu hette påverkade effekten och registret men du sa aldrig hur ett skadat sådant skulle påverka hojen.Dr.Bike skrev:Kära Phillson!![]()
LÄS!!
Du ställer OM samma frågor igen!! (både detonationsfrågan (hotspot) och nu detonation/kontra förbränning)
LÄS mina tidigare svar i denna tråd IGEN!!Du är underbart ivrig! Men läs igen tack, ställ SEN frågorna om du inte förstår mina knepiga svar...
En motor funkar PRECIS som du tror. Men bara det att flamman som bildas när tändstiftet gnistrar till inte går med ljusets hastighet. Endast 25 m/s däremot!
En explosion kan ha en flamfront som rör sig ända upp till 6-7 TUSEN m/s.
philsson skrev:Du förklarade hur formen på squi&/( vad det nu hette påverkade effekten och registret men du sa aldrig hur ett skadat sådant skulle påverka hojen.
spikningar... ok.. innan jag frågar.. ska söka på susning.. wait..Solid snake skrev:MIN TUR!
Det kan orsaka spikningar o dylikt = inte bra för motorn.
Asså, sorry om jag var liiite vresig innan.
Det står lite längre bak i tråden.![]()
Tack så mycket.. precis vad jag behövde höra.. skönt att veta att det inte är kört.. dvs att jagmåste köpa nytt topplock osv.Dr.Bike skrev:Jodå. Det sa jag.
jag sa: Det går alldeles utmärkt att köra med detta OM du bara smärglar ned ojämnheterna så inga vassa kanter eller grader kvarstår...
Ska vi sen gå till hårklyverier så kommer effekten att sjunka.
Varför?
Jo för att utrymmet blivit något större, SAMT troligen mindre optimalt utformat.
Spelar detta någon REELL roll?
Nej.
Därför sa jag inget.![]()
philsson skrev:Tack så mycket.. precis vad jag behövde höra.. skönt att veta att det inte är kört.. dvs att jagmåste köpa nytt topplock osv.bara slipa slipa slipa tills alla vassa kanter försvinner.. kemisk metall sen för att fylla i då..
![]()
När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..philsson skrev:spikningar... ok.. innan jag frågar.. ska söka på susning.. wait..
" Spikning är det fenomen som uppstår då bränsleblandningen självantänder innan den nås av den huvudsakliga flamfronten?. Denna och det självantända? bränslet kan sedan samverka och ge upphov till mycket stora lokala tryck och temperaturer. Spikningar kan ge upphov till ett metalliskt, smattrande ljud. Det kan också skada motorn, till exempel genom att avlägsna material från kolven eller ventiler eller dess säten som också är utsatta vid spikning."
Låter mindre bra.. men om man inte hör dessa ljud?.. innebär det att det är grönt då eller?..
![]()
philsson skrev:kemisk metall sen för att fylla i då..![]()
mer lönt i så fall att köpa ett nybegagnat lock.Solid snake skrev:Hoppas du skojar om kemisk metall?
Men iaf, lämna in det för svarvning, så svarvar dom ner squishen o senare själva toppen, så du får rätt komp på det.![]()
Kan väl gå lös på runt 500 spänn.
Edit: tror dom fräser det när jag tänker efter.![]()
Jag har en teori.Dr.Bike skrev:Ha ha! Du är underbar!
Det man inte vet har man ju inte ont av? Eller...
jo, det är ju så, att dessa skador TROLIGEN har uppstått just av den anledningen. Småspikningar.
KANSKE den som körde då HÖRDE dessa, utan att veta vad det var!
KANSKE personen inte hörde nåt.
Spikningar i en 2-taktare yttrar sig ofta som plingande ringningar på hög belastning. Alltså inte som i en 4-taktare där det bli knackningar.
Kolla därför tändstiftets färg så det inte är vitt eller helt ofärgat (= för mager blandning) då och då. Detta är i 99/100 boven i dramat.
Det var ganska mycket på skämt om ingen fattade det.. ville bara klargöra.PacMan skrev:![]()
Tja, nån jag har jobbat med hade en gång lagat en repa i en cylinder till nån gammal Husqvarna-cross genom att helt enkelt lägga epoxy-lim i repan. Funkade tydligen (ett tag i alla fall...?), men det är knappast att rekomendera.
Det borde man väl både höra och känna.. tror inte jag har det på hojen.. den går så gämt och fint så.KalleNorton skrev:När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..
Dr.Bike skrev:Axxexs: Jag tror inte på den teorin, då det troligen hade varit fler och mer omfattande skador på övriga komponenter som cylinderlopp kolv vevhus mm. Men vem vet.
Däremot är dessa gropar typiska för den materialutmattning som följer på spikningar.
Detonationerna "äter" ut materialet.
Alltså . det kan ju vara så det har vart ett större haveri med hojen då lagret gick sönder.. som föregående ägare sedan renoverade.Dr.Bike skrev:Axxexs: Jag tror inte på den teorin, då det troligen hade varit fler och mer omfattande skador på övriga komponenter som cylinderlopp kolv vevhus mm. Men vem vet.
Däremot är dessa gropar typiska för den materialutmattning som följer på spikningar.
Detonationerna "äter" ut materialet.
Nålar som far runt brukar hitta på mycket djävelskap innan de sedermera hamnar i avgasröret...
(här har jag en historia om min värsta meekartabbe...men den sparar vi nog...ett tag!)![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |