Den uppfattningen jag fick var tvärt om..UrbanTiger skrev:Han får nog gå upp i 118 oktan om jag inte har fel.
Lägre oktan = spikar mer.... LR
Den uppfattningen jag fick var tvärt om..UrbanTiger skrev:Han får nog gå upp i 118 oktan om jag inte har fel.
Lägre oktan = spikar mer.... LR
philsson skrev:Jaja.. detta är jätteintressant att lära sig. grymt kul att uppdatera sina kunskaper.
Men vad tjänar du mest effekt på. att gå ner till 95 eller att sänka kompet?. och hur sänker du kompet då?. . gör du det genom att plana kolven eller typ svarva toppen lite?.
andersbrink skrev:Gå ned till 95, dvs i oktan? Det tjänar man ju inget på. Jag körde på en blandning av 80% 98 och 20% AG 108 oktan NOS soppa. Med närmare 11:1 i grundkompression tål (tålde) den inte så mycket laddtryck.
Man monterar en tjockare cylinderfotspackning. Lämpligt är 2 mm, brukar då gå från 11:1 ned till 8:1 på en 1100cc motor. Allra helst monterar man smidda specialkolvar med negativ/konvex kolvtopp.
VRM Roffe skrev:Hej Anders!
Det där med att blanda gatsoppa och racesoppa.. vilka erfarenheter och slutsatser drar du med dom erfarenheter du har?
MVH
Roffe
Låter grymt schysst hur mäter man kompet då?. hört att man kan köpa kompmätare på biltema men hur funkar dessa?.andersbrink skrev:Gå ned till 95, dvs i oktan? Det tjänar man ju inget på. Jag körde på en blandning av 80% 98 och 20% AG 108 oktan NOS soppa. Med närmare 11:1 i grundkompression tål (tålde) den inte så mycket laddtryck.
Man monterar en tjockare cylinderfotspackning. Lämpligt är 2 mm, brukar då gå från 11:1 ned till 8:1 på en 1100cc motor. Allra helst monterar man smidda specialkolvar med negativ/konvex kolvtopp.
andersbrink skrev:Slutsats? Bara det att det går att blanda... för bensin är ju bara en blandning av olika kolföreningar. Oktanhöjningen är ju i relation till inblandningen. 10% 108 oktan i 98 oktan blir 99 oktan. 10% toulen eller 10% xylen i 98 oktan blir 100 oktan. Men de däringa aromatiska kolvätena förgasas inte så lätt så man bör inte blanda i mer än 20% - annars ryker hojen som en gammal diesel.
Bestyckning? Ligger man så pass klent att specifika vikten på soppan är avgörande bör man inte experimentera alls.
He he, jag är helt inne på din linje.andersbrink skrev:Handelsbensin är relativt ren, iaf jämfört med den bensin man säljer i USA. Om man vill köra på 98 oktan (och klarar sig med det) för 10 spänn litern eller 108 oktan för 50 spänn litern, well...
...
Teddy skrev:He he, jag är helt inne på din linje.
Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin? Den kostar lika mycket som vanlig "Grön 98" men har ett betydligt högre oktantal. Den är ju också en betydligt renare produkt än den vanliga "Grön 95/96/98". Det är den billigaste (i relation till oktan) bensin jag lyckats finna.
OKQ8 Alkylatbensin: RON 95/MON 93
OKQ8 Grön 98: RON 98/MON 87,5
Teddy skrev:Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin?
Det gör absolut inget, det var just ditt troende och tyckande jag var ute efter. Vidareutveckla gärna. Varför kör en oktanjägare som du på vanlig "Grön 98" istället för Alkylat? Priset är samma låga men oktantalet (MON) är betydligt högre för den senare. Visst är väl MON det intressanta för oss med motorer som belastas? Kan man utläsa något av relationen mellan RON och MON? Variationen mellan de båda är större för vanlig Grön 98 än för Alkylat.andersbrink skrev:Nu är det bara troende och tyckande från min sida...
Teddy skrev:Det gör absolut inget, det var just ditt troende och tyckande jag var ute efter. Vidareutveckla gärna. Varför kör en oktanjägare som du på vanlig "Grön 98" istället för Alkylat? Priset är samma låga men oktantalet (MON) är betydligt högre för den senare. Visst är väl MON det intressanta för oss med motorer som belastas? Kan man utläsa något av relationen mellan RON och MON? Variationen mellan de båda är större för vanlig Grön 98 än för Alkylat.
KalleNorton skrev:När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..
Det finns en sökfunktion på OKQ8,s hemsida där man kan kryssa för Alkylat 4T som kritierium. Dock verkar de ahn vänt på begreppen Alkylat 4T respektive 2T då man får en massa inlandsträffar för 2T och bara tre träffar på marinor för 4T. Kolla listan för 4T och ring till den som finns närmast dig. Det finns en i Gävle såg jag.andersbrink skrev:...
Var hittar jag Alkylat i Gävle/Sandviken, någon?
...
Då har vi likadannt då.. Jag har också gianelli.. men inte monterat. och så har man ju en sådan topp.. ska nog göra som du säger.. slipa lite å sen köra tills jag tröttnar .sEiKo skrev:För att summera lite:
Din hoj är inte något hi-perf.monster, slipa bort vassa kanter med dremeln och kör tills du tröttnar, spikningar behöver du troligen inte oroa dig för.
Jag planade mitt topplock med smärgelduk mot en glasskiva 1mm, funkade hur bra som helst och jag körde alltid på 95.
Jag hade också en ns125f kan tilläggas, hade Gianelli-pipa på den.
Funderar på att köpa tillbaka den och värstingtrimma, den har varit avställd sedan 2001.
Teddy skrev:He he, jag är helt inne på din linje.
Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin? Den kostar lika mycket som vanlig "Grön 98" men har ett betydligt högre oktantal. Den är ju också en betydligt renare produkt än den vanliga "Grön 95/96/98". Det är den billigaste (i relation till oktan) bensin jag lyckats finna.
OKQ8 Alkylatbensin: RON 95/MON 93
OKQ8 Grön 98: RON 98/MON 87,5
<micke> skrev:Samma pris som Vanlig 98 oktan?
SÅvitt jag vet kostar en 4 liters dunk med ""miljö-sås /akrylatbensin"" cirka 100:-
Aspen kostar 100:- för 5 liter. Då färdigblandad för 2-t. Köper man utan olja är det väl 85-90:- för 5 liter. Köper man 20 litrare så blir det ju billigare, men det är fortfarande dyrt.
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |
|
”Vårservice”!
Ibland hinner man inte rikt... |
|
KTM 990 RC R på väg
KTM har presenterat prototy... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |
|
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa
Fotograf: Lotta Kronåker ... |