Misshandlat topplock (Bilder)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Gå ned till 95, dvs i oktan? Det tjänar man ju inget på. Jag körde på en blandning av 80% 98 och 20% AG 108 oktan NOS soppa. Med närmare 11:1 i grundkompression tål (tålde) den inte så mycket laddtryck.

Man monterar en tjockare cylinderfotspackning. Lämpligt är 2 mm, brukar då gå från 11:1 ned till 8:1 på en 1100cc motor. Allra helst monterar man smidda specialkolvar med negativ/konvex kolvtopp.

philsson skrev:
Jaja.. detta är jätteintressant att lära sig. :) grymt kul att uppdatera sina kunskaper.
Men vad tjänar du mest effekt på. att gå ner till 95 eller att sänka kompet?. och hur sänker du kompet då?. :3freak. gör du det genom att plana kolven eller typ svarva toppen lite?.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Soppa

andersbrink skrev:
Gå ned till 95, dvs i oktan? Det tjänar man ju inget på. Jag körde på en blandning av 80% 98 och 20% AG 108 oktan NOS soppa. Med närmare 11:1 i grundkompression tål (tålde) den inte så mycket laddtryck.

Man monterar en tjockare cylinderfotspackning. Lämpligt är 2 mm, brukar då gå från 11:1 ned till 8:1 på en 1100cc motor. Allra helst monterar man smidda specialkolvar med negativ/konvex kolvtopp.


Hej Anders!
Det där med att blanda gatsoppa och racesoppa.. vilka erfarenheter och slutsatser drar du med dom erfarenheter du har?
MVH
Roffe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slutsats? Bara det att det går att blanda... för bensin är ju bara en blandning av olika kolföreningar. Oktanhöjningen är ju i relation till inblandningen. 10% 108 oktan i 98 oktan blir 99 oktan. 10% toulen eller 10% xylen i 98 oktan blir 100 oktan. Men de däringa aromatiska kolvätena förgasas inte så lätt så man bör inte blanda i mer än 20% - annars ryker hojen som en gammal diesel.

Bestyckning? Ligger man så pass klent att specifika vikten på soppan är avgörande bör man inte experimentera alls.

VRM Roffe skrev:
Hej Anders!
Det där med att blanda gatsoppa och racesoppa.. vilka erfarenheter och slutsatser drar du med dom erfarenheter du har?
MVH
Roffe
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
andersbrink skrev:
Gå ned till 95, dvs i oktan? Det tjänar man ju inget på. Jag körde på en blandning av 80% 98 och 20% AG 108 oktan NOS soppa. Med närmare 11:1 i grundkompression tål (tålde) den inte så mycket laddtryck.

Man monterar en tjockare cylinderfotspackning. Lämpligt är 2 mm, brukar då gå från 11:1 ned till 8:1 på en 1100cc motor. Allra helst monterar man smidda specialkolvar med negativ/konvex kolvtopp.
Låter grymt schysst :) hur mäter man kompet då?. hört att man kan köpa kompmätare på biltema men hur funkar dessa?.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Blandningar

andersbrink skrev:
Slutsats? Bara det att det går att blanda... för bensin är ju bara en blandning av olika kolföreningar. Oktanhöjningen är ju i relation till inblandningen. 10% 108 oktan i 98 oktan blir 99 oktan. 10% toulen eller 10% xylen i 98 oktan blir 100 oktan. Men de däringa aromatiska kolvätena förgasas inte så lätt så man bör inte blanda i mer än 20% - annars ryker hojen som en gammal diesel.

Bestyckning? Ligger man så pass klent att specifika vikten på soppan är avgörande bör man inte experimentera alls.

Mmmmmm jo visst så långt är jag oxå med i resonomanget vad jag menade eller ville spinna vidare på är att på grund av att vanlig grön soppa har så mycket beståndsdelar som inte behövs eller är förorenad så föredrar jag att man bygger och bestyckar motorn för "vanlig" soppa eller så satsar man på "racingsoppa" av någon grad och bestyckar därefter då jag anser att man kan hålla ofördelaktiga predetornationer under bättre koll då....Är det det du menar då med att inte experimentera alls?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Handelsbensin är relativt ren, iaf jämfört med den bensin man säljer i USA. Om man vill köra på 98 oktan (och klarar sig med det) för 10 spänn litern eller 108 oktan för 50 spänn litern, well... :D

Har man bredbandslamda monterad är det lättare att bestycka rätt.

En kompressionsprovare visar ju bara den dynamiska kompressionen och inte den statiska/geometriska - den som man oftast är ute efter. En kompressionsprovare är bara ett snabbhjälpmedel att hitta grava fel på ventiler, kolvar eller kolvringar.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
andersbrink skrev:
Handelsbensin är relativt ren, iaf jämfört med den bensin man säljer i USA. Om man vill köra på 98 oktan (och klarar sig med det) för 10 spänn litern eller 108 oktan för 50 spänn litern, well... :D
...
He he, jag är helt inne på din linje. :hihi

Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin? Den kostar lika mycket som vanlig "Grön 98" men har ett betydligt högre oktantal. Den är ju också en betydligt renare produkt än den vanliga "Grön 95/96/98". Det är den billigaste (i relation till oktan) bensin jag lyckats finna.

OKQ8 Alkylatbensin: RON 95/MON 93
OKQ8 Grön 98: RON 98/MON 87,5
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hur är det med att blanda 2 olika sorters oktantal på olika sorters bensin?

Jag har för mig att jag lärt mig att man inte vet vad man får för oktantal om man inte mäter den. Att blanda två olika oktantal skulle kunna resultera i att man får en högre eller en lägre oktan än dom man blandade med och inte som man tror ett oktantal som ligger, procentiellt med hur man blandat, mellan dessa oktantal? Nån som vet bättre?
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Teddy skrev:
He he, jag är helt inne på din linje. :hihi

Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin? Den kostar lika mycket som vanlig "Grön 98" men har ett betydligt högre oktantal. Den är ju också en betydligt renare produkt än den vanliga "Grön 95/96/98". Det är den billigaste (i relation till oktan) bensin jag lyckats finna.

OKQ8 Alkylatbensin: RON 95/MON 93
OKQ8 Grön 98: RON 98/MON 87,5

Detta inlägget lär avfärdas snabbare än snabbast, men jag provar ändå :)

Statoil har något vid namn E85, består av bensin utspätt med sprit(tolkningsfråga, men du frågade efter bensin :D).

Statoil E85: RON 101/MON okänt
OKQ8 E85: RON 98/MON 88, har 2,1% MTBE iblandat
Har för mig att priserna ligger på 7.83kr/l
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Teddy skrev:
Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin?

Nu är det bara troende och tyckande från min sida... Tillverkningsprocessen bör vara bättre kontrollerad för Alkylatbensinen, men det lär bara de som sitter på produktionsprocessens statistik kunna svara på, dvs median och standardavikelser. Dvs rätt så hemlig information.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
andersbrink skrev:
Nu är det bara troende och tyckande från min sida...
Det gör absolut inget, det var just ditt troende och tyckande jag var ute efter. Vidareutveckla gärna. Varför kör en oktanjägare som du på vanlig "Grön 98" istället för Alkylat? Priset är samma låga men oktantalet (MON) är betydligt högre för den senare. Visst är väl MON det intressanta för oss med motorer som belastas? Kan man utläsa något av relationen mellan RON och MON? Variationen mellan de båda är större för vanlig Grön 98 än för Alkylat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Här ute på vischan åker jag till kiosken och tankar Din-X när jag är ute å fisåker.

Precis, MON är det enda intressanta.

Var hittar jag Alkylat i Gävle/Sandviken, någon?

Btw, jag får åka till Salabrunn (12 mil t/r) för att köpa AG's 108 oktan på 60-liters fat.

Teddy skrev:
Det gör absolut inget, det var just ditt troende och tyckande jag var ute efter. Vidareutveckla gärna. Varför kör en oktanjägare som du på vanlig "Grön 98" istället för Alkylat? Priset är samma låga men oktantalet (MON) är betydligt högre för den senare. Visst är väl MON det intressanta för oss med motorer som belastas? Kan man utläsa något av relationen mellan RON och MON? Variationen mellan de båda är större för vanlig Grön 98 än för Alkylat.
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
För att summera lite:
Din hoj är inte något hi-perf.monster, slipa bort vassa kanter med dremeln och kör tills du tröttnar, spikningar behöver du troligen inte oroa dig för.
Jag planade mitt topplock med smärgelduk mot en glasskiva 1mm, funkade hur bra som helst och jag körde alltid på 95.
Jag hade också en ns125f kan tilläggas, hade Gianelli-pipa på den.
Funderar på att köpa tillbaka den och värstingtrimma, den har varit avställd sedan 2001.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
KalleNorton skrev:
När den spikar så kommer smällen från tändstiften för tidigt, vilket innebär påfrestningar för vevpartiet. Om den spikar så hör du det iaf, kommer ihåg när min pappas bmw spikade, då kunde man köra den me hjälm och öronporppar i, och ändå höra det tydligt..

Smällen kommer INTE från tändstiftet, utan det självantänder, pga tex heta områden i toppen.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
andersbrink skrev:
...
Var hittar jag Alkylat i Gävle/Sandviken, någon?
...
Det finns en sökfunktion på OKQ8,s hemsida där man kan kryssa för Alkylat 4T som kritierium. Dock verkar de ahn vänt på begreppen Alkylat 4T respektive 2T då man får en massa inlandsträffar för 2T och bara tre träffar på marinor för 4T. Kolla listan för 4T och ring till den som finns närmast dig. Det finns en i Gävle såg jag.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
sEiKo skrev:
För att summera lite:
Din hoj är inte något hi-perf.monster, slipa bort vassa kanter med dremeln och kör tills du tröttnar, spikningar behöver du troligen inte oroa dig för.
Jag planade mitt topplock med smärgelduk mot en glasskiva 1mm, funkade hur bra som helst och jag körde alltid på 95.
Jag hade också en ns125f kan tilläggas, hade Gianelli-pipa på den.
Funderar på att köpa tillbaka den och värstingtrimma, den har varit avställd sedan 2001.
Då har vi likadannt då.. Jag har också gianelli.. men inte monterat. och så har man ju en sådan topp.. ska nog göra som du säger.. slipa lite å sen köra tills jag tröttnar :tummenupp .
Gick din hoj bra för att vara 125 då?.. :hihi 300 blås licksom. .. kanske inte.. men skulle vara kul att få en uppfattning om hur den kommer gå. :) synd bara att man inte har råd med mellan.. blir 3e sesongen på A1.. :4skrika
 

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Ort
dalarna
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
toppen

märkena i toppen beror på fel tändning el för hög komp.

hade sådär på min moppe för 10 år sen. bytte då till en fin originaltopp som
inte var planad. problemet försvann. och motorn gick inte sämre pga lägre komp.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Teddy skrev:
He he, jag är helt inne på din linje. :hihi

Vad anser du om OKQ8's Alkylatbensin? Den kostar lika mycket som vanlig "Grön 98" men har ett betydligt högre oktantal. Den är ju också en betydligt renare produkt än den vanliga "Grön 95/96/98". Det är den billigaste (i relation till oktan) bensin jag lyckats finna.

OKQ8 Alkylatbensin: RON 95/MON 93
OKQ8 Grön 98: RON 98/MON 87,5

Samma pris som Vanlig 98 oktan?

SÅvitt jag vet kostar en 4 liters dunk med ""miljö-sås /akrylatbensin"" cirka 100:-

Aspen kostar 100:- för 5 liter. Då färdigblandad för 2-t. Köper man utan olja är det väl 85-90:- för 5 liter. Köper man 20 litrare så blir det ju billigare, men det är fortfarande dyrt.
 

Dr.Bike

Guest
Jo Micke, men se längre ned där det redovisas att det finns alkylatbensin på pump, som har det lägre preiset. Den på dunk är naturligt nog dyrare.

Men det är FÅ mackar som har alkylat på pump däremot, så det får man söka.


Mvh. Dr.Bike


<micke> skrev:
Samma pris som Vanlig 98 oktan?

SÅvitt jag vet kostar en 4 liters dunk med ""miljö-sås /akrylatbensin"" cirka 100:-

Aspen kostar 100:- för 5 liter. Då färdigblandad för 2-t. Köper man utan olja är det väl 85-90:- för 5 liter. Köper man 20 litrare så blir det ju billigare, men det är fortfarande dyrt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top