MiniGP bygge av en Honda CR80

Från nylon till plåt.
Kapskivorna tog slut så det får bli växelspak någon annan dag.
Det ska på fällbar fotpinne och skateboardhjulet ska förhoppningsvis skydda både pinne och asfalt.

stal1.jpg

stal2.jpg

stal.jpg
 
Äntligen är fälgarna bortlämnade för svarvning, naven var för breda.
Växelsidan har blivit fastsvetsad och torrväxla går bra.
IMG_0100.jpg
Blir ev ett mindre skateboardhjul. Krav på vissa gokartbanor.
IMG_0101.jpg

Kortat framgaffeln c:a 130mm
IMG_0102.jpg
IMG_0103.jpg
IMG_0104.jpg
 
Uppstartad och provkörd!
Ev blev gaffeln för kort men jag kan enkelt höja den 30mm då jag gjorde sänkningen av 2 delar. Det går att sänka lite bak också, vi får se efter första ordentliga bankörningen.
Uppsamlingskärl och lite najjning så vi klara för RM i Västerås!!
ISR-oket:kär
isr.JPG

minigp1.jpg

minigp2.jpg

minigp3.jpg
 
Efter lite ikea-cad så tillverkades det lite längre delar till länkaget så baken sänktes 5 cm. Börjar kännas bra..
hundben.jpg
 
Har du gjort något med fjädringen bak för att kompensera sänkningen av gaffeln?
Tänker på att gaffel vinkeln blir ändrad och eventuellt känsligare för wobbling.
 
Ja, jag har gjort ett gäng "hundben" med 5mm diff så jag kan labba med höjden bak. Hon är stabil, inga tendenser till vobbel eller att hon faller inåt i kurvorna.
Har du gjort något med fjädringen bak för att kompensera sänkningen av gaffeln?
Tänker på att gaffel vinkeln blir ändrad och eventuellt känsligare för wobbling.
 
Hur mycket försprång är det?

Skulle vara intressant med en referens då jag själv håller på med ett amatörbygge och ska göra väghoj av en CR250, inte någon supermoto utan "cafe racer" med nybyggd ram, sänkt gaffel osv.
 
Ingen aning. Jag har kört mycket motard med Honda 250. Bara 17" hjul ger inga negativa köregenskaper. Dr_C bygger ju egna ramar så i hans trådar kan du nog hitta "rätt" försprång.
Hur mycket försprång är det?

Skulle vara intressant med en referens då jag själv håller på med ett amatörbygge och ska göra väghoj av en CR250, inte någon supermoto utan "cafe racer" med nybyggd ram, sänkt gaffel osv.
 
Last edited:
Hur går det med kicken nu när du flyttat fotpinnarna?
 
Japanskan är nu uppgraderad med hiskeligt hårda gaffelfjädrar och i går monterades även en hårdare bakfjäder. Inställningar/testkörning i morgon och till helgen är det race (RM Minimoto/MiniGP) på Amsberg utanför Borlänge. Nyckelbenet är ihopskruvat med titan så det ska fungera :banana
 
Vinterns projekt blir orangea fälgar... Nån form av kuts vore trevligt.
En framskärm av nått slag kanske.
Schimsning av gaffel och dämp är nog enda chassieändringen som behövs.
Stabilt chassie, och utan chatter konstigt nog.
hälla3.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top