Joe Dalton
Kör så de' ryker
- Gick med
- 15 Jun 2007
- Hoj
- Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Tackar!Vilken grym hoj du har!![]()
Lite mer nytt! När jag satte tillbaka förgasarna på plats, så tänkte jag att jag lika bra kan synka dem på engång.
Då upptäcker
Det fixar vi i en handvändning tänkte/trodde jag. Skruvade på vajerjusteringen som gick helt utanför gängornas grepp (gängorna tog slut!) utan förbättrat resultat!? Vad ända in-i är galet nu?
Grejerna verkade vara ok när jag lossa allting men man ser inte allt som inte är helt uppenbart, eller hur. När man inte letar efter ev. fel…Det visade sig vara den 45º vajerstyrningen ut från förgasarlocket som sjunkit in i locket och släppt i nitningen mot locket och åkt/tryckts IN av vajerhöljet.

Lossa och tog bort locket ifrån vajern, drog ut vajerstyrningen till org. läget och limma dit skiten med metall på tub.
Jag har väl 1–2 storlekar större huvudmunstycke i ”fuggarna” just nu, än vad som behövs egentligen. Det får jag sortera ut senare i vår… för det kom ett paket
För jag var ute på nätet för drygt en månad sen och hittade en begagnad programmerbar styrenhet till YPVS:n (avgasventilerna). Så nu har den fått byta plats med det gamla originalet. Med den kan jag ändra när avgasportarna ska öppna & stänga. På både tidigare och senare varv. Spännande värre!

Första inställning ställde jag precis som standard. Det finns lite hjälp att få. Se tabellen.
Sen får jag se efter första ”start-uppen” och provkörning vad som behöver justeras och åtgärdas. Det kommer säkert att bli en hel del pillande på de små knapparna i framtiden, kan jag tro. Jag vill ha längre sommar!
Jag har ”suktat” och längtat efter en sådan länge men inte kunnat hitta någon att lägga pengar på tidigare! Det här är som jag ser det, för mig är det just nu en enklare lösningen (=mindre jobb) än att köpa en Zeeltronic PPV-RZ3 som dock är mer avancerad med fler inställningsmöjligheter för €190 Euro, exklusive frakt & moms. Det blir i stort set samma pris som jag gav för den här enheten. Men faktum är jag vill inte hålla på och klippa & klistra i originalets elsystem.

Helst skulle jag vilja ha en Zeeltronics PCDI-24VT (nedan) där du kan programmera både tändningen och avgasportarnas tider i nästan det oändliga. Sen tillkommer några saker som måste till för att kunna programmera de båda Zeeltronics = Dyrare. Se nedan!

Last edited:
att göra det här tidigare i år men det var mycket annat som tog tiden i anspråk.