Min Yamaha RD500LC äntligen på “moderna gummin”

Vilken grym hoj du har!👍
Tackar!

Lite mer nytt! När jag satte tillbaka förgasarna på plats, så tänkte jag att jag lika bra kan synka dem på engång.
Då upptäcker :( jag att en ”fugges” trottel hänger 6-7mm lägre än alla de övriga? :unsure:
Det fixar vi i en handvändning tänkte/trodde jag. Skruvade på vajerjusteringen som gick helt utanför gängornas grepp (gängorna tog slut!) utan förbättrat resultat!? Vad ända in-i är galet nu?:va :huvet Grejerna verkade vara ok när jag lossa allting men man ser inte allt som inte är helt uppenbart, eller hur. När man inte letar efter ev. fel…

Det visade sig vara den 45º vajerstyrningen ut från förgasarlocket som sjunkit in i locket och släppt i nitningen mot locket och åkt/tryckts IN av vajerhöljet. 🤬 Det blir ju tryck vid varje ryck i gasvajern.
1764515097203.png
Lossa och tog bort locket ifrån vajern, drog ut vajerstyrningen till org. läget och limma dit skiten med metall på tub.👍 Nu funkar det med synkningen igen! 🥳 Jag börjar förstå varför RD:n inte gått riktigt bra i sommar. Även om den är bestyckad något fett med flit.
Jag har väl 1–2 storlekar större huvudmunstycke i ”fuggarna” just nu, än vad som behövs egentligen. Det får jag sortera ut senare i vår… för det kom ett paket 📦 på posten med en ny möjlighet till att ”lyfta” både vridet och effekten.🍾🎉

För jag var ute på nätet för drygt en månad sen och hittade en begagnad programmerbar styrenhet till YPVS:n (avgasventilerna). Så nu har den fått byta plats med det gamla originalet. Med den kan jag ändra när avgasportarna ska öppna & stänga. På både tidigare och senare varv. Spännande värre!
1764515195891.gif 1764515215071.gif
1764515239270.gif
Första inställning ställde jag precis som standard. Det finns lite hjälp att få. Se tabellen.
Sen får jag se efter första ”start-uppen” och provkörning vad som behöver justeras och åtgärdas. Det kommer säkert att bli en hel del pillande på de små knapparna i framtiden, kan jag tro. Jag vill ha längre sommar!

Jag har ”suktat” och längtat efter en sådan länge men inte kunnat hitta någon att lägga pengar på tidigare! Det här är som jag ser det, för mig är det just nu en enklare lösningen (=mindre jobb) än att köpa en Zeeltronic PPV-RZ3 som dock är mer avancerad med fler inställningsmöjligheter för €190 Euro, exklusive frakt & moms. Det blir i stort set samma pris som jag gav för den här enheten. Men faktum är jag vill inte hålla på och klippa & klistra i originalets elsystem.
1764515304754.gif1764515326509.gif

Helst skulle jag vilja ha en Zeeltronics PCDI-24VT (nedan) där du kan programmera både tändningen och avgasportarnas tider i nästan det oändliga. Sen tillkommer några saker som måste till för att kunna programmera de båda Zeeltronics = Dyrare. Se nedan!
1764514864281.gif1764514938218.gif

Last edited:
Jag skulle egentligen greja :unsure: med gräsklipparen i garaget men när jag ändå var där, så varför inte smyga förbi RD:n och skruva lite. Det finns alltid (små) saker som man vill ändra, uppgradera, modda eller göra om.
Jag skulle nog säga att man slutar nog aldrig att skruva på en 2-taktare. Det är alltid något! Typ skruva/byta munstycken mm.
Fram åkte verktygen i alla fall för ett mindre jobb fram på gaffeln. Jag hade tänkt :fattartil att göra det här tidigare i år men det var mycket annat som tog tiden i anspråk.

Jag har sedan 2021 en Massdamper bak på svingen (se tidigare inlägg), så ett fäste fram för dämpare nr.2 borde kunna fixas hyggligt enkelt. Det blev lite mätande och ’fnulande’ innan jag hittade en bra lösning & infästnings punkt där dämparen skulle sitta bra och ’ur vägen’ för annat. (Denna lösning kan jag leva med tillsvidare, tills jag kommer på något nytt och kanske ändrar på nått!) :pangihuve:rolleyes:

En bit av tunn kartong fick tjäna som skiss & mall för fästet. Det är både lättare och billigare att jobba med sax, blyertspenna och tejp för att få till ’rätt’ dimensioner och läge på det man nu ska göra. När mallen var färdig. Så tejpade jag fast den på en bit av hård 2mm aluminiumplåt, borrade hålen för skruvarna + axeln och såga ut biten. Avslutade med lite ’fin lir’ och gradning av kanterna med en fil.
Efter 2 timmars jobb så var det dags å sätta sakerna på plats .
1764846186319.gif

*/ ?>
Nyheter
Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Back