Min Suzuki RGr har skurit!

Tror också att hojen kommer att gå bättre än förrut efter inkörningen. Allting är ju fräscht.
 
agneman skrev:
Tack ! Är inte så hemma på sånt här men nu vet jag nog allt jag behöver veta . Ska bara ta kontakt med polarens farsa så han kan horna cylindern, om det nu verkligen är ett måste ?! .

Jag har inte NiCaSil så vitt jag vet, kan inte tänka mig det iaf, och inga gamla rester av någon kolv här inte, kolven gick, jag sprang här i kvarteret som en galning, men den kompade aldrig, så cylindern är finfin, men frågan är, måste jag horna den ändå ?

man ska alltid hona när man lägger i ny kolv!
 
Okej då vet vi det också . Hur långt måste man köra in kolven ? . 50 ? 70 ? 100 ? miil alltså .

får inte cylindern förrän nästa vecka ... jobbigt . och han sa att jag inte skulle beställa kolv innan han var färdig .

men snart ska den gåå :P .
 
solitude skrev:
Folk säger väl runt 50 mil.

Men jag säger att 10 mil räcker. Segdra absolut inte!
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?
 
NSR_Martin skrev:
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?


inkörningsschema för Wärtsilä Wasa: 1h utan belastning, 1h med 1/4 belastning, 1h utan belastning, 2h med 1/2 belastning, 30min med 1/4 belastning, 20min med full belastning, vila 2 tim och kolla temperatur.

låter inte så jobbigt eller? nu e den motorn ifs till helsingborg/helsingör färlan Aurora :hihi men nåt liknande borde de väl vara på 125?
 
RunkiZ skrev:
Fick du tag på nån Rg 500 kolv eller hitta du någon annan som passa?

jet racing i uppsala, sa att det skull vara bra med en rgv 250 kolv.. så får väl hoppas på att dom har rätt då! :rolleyes:
 
NSR_Martin skrev:
Hmm, detdär med inkörning är en gåta med många svar...
Ska ju själv köra in min hoj till våren...

Hur ska man köra? Alldrig varva över 8 o försöka undvika att segdra eller?.... Stadskörning, är det bra då? Och definera segdra, ligga på samma varvtal, eller verkligen sega så motorn får jobba ihjäl sig på lägre varv upp för en backe...?


Man ska ligga och växla hela tiden helt enkelt, inte växla för sent varken upp eller ner. Om man har en sk. "effekt-tröskel" ska man undvika att varva över den. Min NSR har sin "tröskel" vid 7k rpm t.ex.

/Soli
 
Men då kör jag väl normalt helt enkelt i 30-40 mil . :hihi

Undvika att köra på för långt eller för högt varv . Normal körskolekörning helt enkelt . :yoparty
 
Status för comebacken !

Cylindern har en duktig gammal gubbe här i stan, så den ska han horna nån gång till nästa vecka . Innan han visste om det funkade så skulle jag inte beställa kolv, så det har jag inte gjort .

Kolven går på 550:- .

Behöver också packningar och ett nytt tändstift .

Packningssatsen jag hittat heter Toppsats, och jag antar att den innehåller packningar till mellan blocket/cylindern & cylindern/topplocket .

Packningssatsen kostar 220:- .

Tändstiftet heter enligt rekommendationstabellen B9ES, och är ett varmt stift .

Tändstiftet kostar 40:- .

Mvh .
 
Innkjøring gjør jag så har: varm motor (viktigt) sen varierat rpm gjarna ratt mycket rpm segdra och pressa inte motorn..gjør så en tank bensin..fardig!! Brukar ha en matsked vanlig 2t olja i cyllen før førsta start (inte syntet) at bensinen ar frash och utan vatten kan vara viktigt spesielt på 2t.....
 
agneman skrev:
Status för comebacken !

Cylindern har en duktig gammal gubbe här i stan, så den ska han horna nån gång till nästa vecka . Innan han visste om det funkade så skulle jag inte beställa kolv, så det har jag inte gjort .

Kolven går på 550:- .

Behöver också packningar och ett nytt tändstift .

Packningssatsen jag hittat heter Toppsats, och jag antar att den innehåller packningar till mellan blocket/cylindern & cylindern/topplocket .

Packningssatsen kostar 220:- .

Tändstiftet heter enligt rekommendationstabellen B9ES, och är ett varmt stift .

Tändstiftet kostar 40:- .

Mvh .

Det dar blev ju inte så illa, 810 kronor for en cylinder rep..nice :)
 
Nejdå, klart överkomligt pris . Antar att gubben som hornar den inte tar ut mer än 100 kronor för att göra det, kan jag inte tänka mig iaf .
 
Hur gick det med hojen sen.. du får ju skriva när du fått ihop den också. :fatta! hehe. :tungan
 
agneman skrev:
Nejdå, klart överkomligt pris . Antar att gubben som hornar den inte tar ut mer än 100 kronor för att göra det, kan jag inte tänka mig iaf .

Mm vi vill veta :yoparty när den är klar :tungan
 
agneman är tillbaka !

skäms till det yttersta - har fortfarande inte köpt nållager !

förlåt mig oh onda andar :D .

Menmen, ska ta tag i det någon dag ! Sen ska jag sätta ihop skiten igen och köra in den . Sen när den är inkörd ska jag få tag i en videokamera, burna sönder bakdäcket på film, och sedan köpa ett nytt (givetvis) .

Var hälsade ärade kamrater .

Och Gud sade; Du kan vara lugn, Min Son, asfalten ligger under isen ! :hihi

:banana
 
Svanen skrev:
:rofl

Men visstfan är oljan billig!
Biltemas är billigare.. 80kr/4L :D

frew skrev:
men om man råkar ha en nicasil cylinder, då ska man väll inte horna vid kolvbyte?
Ja det ska man göra om man vill få ut bästa komp, bränsleförbrukning och livslängd på motorn.

Svanen skrev:
Kan jag aldrig tro!
Vem fan orkar hona cyllen så fort man ska byta kolv på crossen?
Crossar och LV maskiner är det skillnad på för 100e ggn. :fatta!
Tävlingsmaskiner ska bara prestera.. kvitta bränsleförbrukning och hållbarhet.. bara dom håller tävlingen ut liksom om ens det. :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top