Min Suzuki RGr har skurit!

Tack för dina raka och bra svara Arctic !
Förresten, hur vet jag om jag har nicasil eller inte ? .
Och jo matte, det kan man nog . Jag ska sova på saken ! Syns åter i morgon !
 
agneman skrev:
Tack för dina raka och bra svara Arctic !
Förresten, hur vet jag om jag har nicasil eller inte ? .
Och jo matte, det kan man nog . Jag ska sova på saken ! Syns åter i morgon !


gonatt o sov gott :)

nicasil eller ej..hmm... står väl nånstans... ja tror inte du har de.. men ja kan ha fel..
 
Arctic#1 skrev:
Alldrig andvand dom gamla clipsen til kolven, nar du monterar dom nya passa på så du inte bøjer dom nya for mycket så dom tappar spansten. sen ska øppningen vanda uppåt. packa en filt i vevhuset medans du håller på det løner sig. sen ska cyllen syrtvattas om det e nicasil cylle på den och det ar alu rester efter gamla kolvar i den. anvand alltid nya packningar vid ihopmonteringen..latt som en platt!!
Hur syrtvättar man då. :3freak ska själv byta kolv nu igen. :rolleyes: aldrig syrtvättat förr.
 
matte@honda skrev:
gonatt o sov gott :)

nicasil eller ej..hmm... står väl nånstans... ja tror inte du har de.. men ja kan ha fel..
Jag har tillockmed det på min 86a så jag tror han har de.t :tummenupp
 
Det är med syrtvättar, du söker väl upp någon firma och och frågar om de har något sorts kemikaliebad du kan få lägga din cylinder i en stund ? .

Men är inte nicasil gjorda av aluminium och vanliga gjorda av gjutjärn eller ngt annat skittungt ? .

Ska googla lite på det, återkommer om en stund .
 
Nicasil eller inte

agneman skrev:
Tack för dina raka och bra svara Arctic !
Förresten, hur vet jag om jag har nicasil eller inte ? .
Och jo matte, det kan man nog . Jag ska sova på saken ! Syns åter i morgon !


Det är nog inte nicasilcylinder, det var det inte på min i alla fall.
Är samma maskin på min gammla -86, och jag tror inga dom skulle ha ändra till nicasilcylinder till samma motor fast nyare modell, fast man vet ju aldri.

// Rickard
 
agneman skrev:
Det lät som ett rakt och klart svar på att jag INTE har nicasil ? . Det stämmer alltså ? .


Gamla RG:N har Gjutjärn, ingen alucylinder där inte, dvs. inget nicasil. :fakta

Nållager kan du väl köpa nästan på alla mc-affärer, visa den gamla bara, kostar runt en hundring.
KÖP NYA PACKNINGAR MED!

:tummenupp
 
agneman skrev:
Det är med syrtvättar, du söker väl upp någon firma och och frågar om de har något sorts kemikaliebad du kan få lägga din cylinder i en stund ? .

Men är inte nicasil gjorda av aluminium och vanliga gjorda av gjutjärn eller ngt annat skittungt ? .

Ska googla lite på det, återkommer om en stund .

Man tar och lägger lite saltsyra på dom ställena där alu från kolven smält fast på NiCaSil:en. Får ligga å fräta och pyra ett tag sen gnuggar man bort det och tvättar noga efteråt.

OBS! Gör endast så här på NiCaSil cylindrar! Får endast komma i kontakt med det som man vill ska tas bort! Kommer det på övriga cylindern fräter det på cylinderns material! Endast där alu smält fast på NiCaSil:en!

NiCaSil är en hård legering som består av Nickel, Calsium, Silver.
 
Tack ! Är inte så hemma på sånt här men nu vet jag nog allt jag behöver veta . Ska bara ta kontakt med polarens farsa så han kan horna cylindern, om det nu verkligen är ett måste ?! .

Jag har inte NiCaSil så vitt jag vet, kan inte tänka mig det iaf, och inga gamla rester av någon kolv här inte, kolven gick, jag sprang här i kvarteret som en galning, men den kompade aldrig, så cylindern är finfin, men frågan är, måste jag horna den ändå ?
 
ovanligt att dom här gammla pärlorna skär för oss gas glada ungdommar :tungan
har själv precis lärt mej att det inte är så bra att varva dom nå mkt högre än 11000rpm när dom inte är riktigt varma :brinnerup
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa. så nu står den ute i garaget och väntar på att man ska orka åka & köpa bensin & fiiin olja! :rolleyes:
 
granath_ skrev:
ovanligt att dom här gammla pärlorna skär för oss gas glada ungdommar :tungan
har själv precis lärt mej att det inte är så bra att varva dom nå mkt högre än 11000rpm när dom inte är riktigt varma :brinnerup
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa. så nu står den ute i garaget och väntar på att man ska orka åka & köpa bensin & fiiin olja! :rolleyes:


Förstår ditt resonemang men varför fiin olja ? . Kallvarva den inte istället så håller den oavsett oljetyp (så länge det inte är spillolja :kocko )
 
Cylindern var inte finfin !

Men var nyss hos Libbe som servar Målilla's speedway-cyklar och han sa att han kunde horna den åt mig, så skulle det funka finfint !

Så när jag vet exakt hur stor den blev ska jag upp och beställa Wiseco's smidda kolv ...
 
Kolv

granath_ skrev:
sen kom ju problemet att min "cylle" var uppborrad till 56mm, vilket det inte gick att få tag i en ny kolv till. men efter lite dektektivarbete så hitta man en kolv som passa.


Fick du tag på nån Rg 500 kolv eller hitta du någon annan som passa?
 
Sådärja . Nu ska mannen som servar Målillas speedwaycyklar horna cylindern till 54.5 + 0.05 = 54.505 millimeter . Sen blir det nytt tändstift, nytt nållager, ny kolv och nya packningar . Sen hoppas jag på att jag är fit4fight . Ska även kolla så nålen står i mitten i förgasaren ... Sen lär jag väl få köra in kolven med antar jag ...
 
agneman skrev:
Sådärja . Nu ska mannen som servar Målillas speedwaycyklar horna cylindern till 54.5 + 0.05 = 54.505 millimeter . Sen blir det nytt tändstift, nytt nållager, ny kolv och nya packningar . Sen hoppas jag på att jag är fit4fight . Ska även kolla så nålen står i mitten i förgasaren ... Sen lär jag väl få köra in kolven med antar jag ...

gött :)

inkörning e jobbit... och tråkit :D
 
ja men hellre med 125 än moped . Man kan köra in den genom att hälsa på folk långväga . Lägga sig på lågt varv i 90 och köra 5-6 mil bort . Sen är den snart inkörd ...

Wiseco-kolv kostar för den som undrar 550:-
 
agneman skrev:
ja men hellre med 125 än moped . Man kan köra in den genom att hälsa på folk långväga . Lägga sig på lågt varv i 90 och köra 5-6 mil bort . Sen är den snart inkörd ...

Wiseco-kolv kostar för den som undrar 550:-


men de e ju gött då. kör hem till mig o hälsa på :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top