man behöver bara en vanlig multimeter, hur du ska mäta beror lite på vad du ska kolla, men jag gjorde så att först kollade jag att ALLA kablar totalt 6st som är inblandade var hela & inte brutna någonstans genom att hålla pluskabeln i ena änden & minuskabeln i andra änden och ha på resistens på instrumentet, om du får ett lågt värde när du ansluter mätstickorna, nära 0 så är kabeln hel, annars står det 1 i instrumentet eller liknande, när stickorna är i luften, eller om kabeln är bruten.
sedan för att mäta spänning vid tändspolarna är bara att lägga röd sticka på plus på tändspolen & svart sticka till minus på batteriet, eller till ramen eller annan jordpunkt. då ska det ju visa +12V (10-14V)
För att testa om en tändspole är trasig, dra på resistens igen på instrumentet & håll svart sticka till minus & röd till plus på spolen, om instrumentet visar 1 dvs oändlig resistens har lindningen i spolen brunnit av, annars ska den visa 0,4 ohm eller något sådant (visade mina), spolen på min bil visade bara 0,1ohm.
enda sättet att testa en CDI box är att pröva den på en annan likadan motorcykel som fungerar, plocka bort den fungerande boxen på hojen & sätt dit din & testa starta, funkar de inte så är boxen trasig, så gjorde jag & det var boxen.
2 fel man kan göra för att sabba CDI boxen:
1: starta motorcykeln med hjälp av ett bilbatteri som sitter i en bil och ha bilens motor igång, generatorn i bilen kan då ge över 14,5V spänning och bränna boxen på hojen, ha aldrig bilens motor igång!
2: man laddar MC batteriet med en bilbatteriladdare och kör på snabbladdning och därmed mata batteriet med 10A eller mer, det går bra om man tar loss MC batteriet från hojen, men om kablarna är anslutna till hojens elektronik kan man bränna saker, kör därför med MC laddare med låg laddström eller kör på underhållsläge (tar flera dar att ladda då!)
Hoppas detta var lite till hjälp iaf!
MVH