Min GSX400E-82a startar inte :( hjälp?

Lånar den här tråden eftersom jag har startproblem med en liknande hoj, Honda cb 400 -82. Hur mäter man upp strömmen på det sätt som beskrivs ovan? Vilken typ av instrument behöver man och hur går man tillväga? Och framförallt, var får man ta på nya cdi-boxar eller tändspolar od om dessa skulle visa sig var trasiga?

man behöver bara en vanlig multimeter, hur du ska mäta beror lite på vad du ska kolla, men jag gjorde så att först kollade jag att ALLA kablar totalt 6st som är inblandade var hela & inte brutna någonstans genom att hålla pluskabeln i ena änden & minuskabeln i andra änden och ha på resistens på instrumentet, om du får ett lågt värde när du ansluter mätstickorna, nära 0 så är kabeln hel, annars står det 1 i instrumentet eller liknande, när stickorna är i luften, eller om kabeln är bruten.

sedan för att mäta spänning vid tändspolarna är bara att lägga röd sticka på plus på tändspolen & svart sticka till minus på batteriet, eller till ramen eller annan jordpunkt. då ska det ju visa +12V (10-14V)

För att testa om en tändspole är trasig, dra på resistens igen på instrumentet & håll svart sticka till minus & röd till plus på spolen, om instrumentet visar 1 dvs oändlig resistens har lindningen i spolen brunnit av, annars ska den visa 0,4 ohm eller något sådant (visade mina), spolen på min bil visade bara 0,1ohm.

enda sättet att testa en CDI box är att pröva den på en annan likadan motorcykel som fungerar, plocka bort den fungerande boxen på hojen & sätt dit din & testa starta, funkar de inte så är boxen trasig, så gjorde jag & det var boxen.

2 fel man kan göra för att sabba CDI boxen:
1: starta motorcykeln med hjälp av ett bilbatteri som sitter i en bil och ha bilens motor igång, generatorn i bilen kan då ge över 14,5V spänning och bränna boxen på hojen, ha aldrig bilens motor igång!
2: man laddar MC batteriet med en bilbatteriladdare och kör på snabbladdning och därmed mata batteriet med 10A eller mer, det går bra om man tar loss MC batteriet från hojen, men om kablarna är anslutna till hojens elektronik kan man bränna saker, kör därför med MC laddare med låg laddström eller kör på underhållsläge (tar flera dar att ladda då!)

Hoppas detta var lite till hjälp iaf!

MVH

man behöver bara en vanlig multimeter, hur du ska mäta beror lite på vad du ska kolla, men jag gjorde så att först kollade jag att ALLA kablar totalt 6st som är inblandade var hela & inte brutna någonstans genom att hålla pluskabeln i ena änden & minuskabeln i andra änden och ha på resistens på instrumentet, om du får ett lågt värde när du ansluter mätstickorna, nära 0 så är kabeln hel, annars står det 1 i instrumentet eller liknande, när stickorna är i luften, eller om kabeln är bruten.

sedan för att mäta spänning vid tändspolarna är bara att lägga röd sticka på plus på tändspolen & svart sticka till minus på batteriet, eller till ramen eller annan jordpunkt. då ska det ju visa +12V (10-14V)

För att testa om en tändspole är trasig, dra på resistens igen på instrumentet & håll svart sticka till minus & röd till plus på spolen, om instrumentet visar 1 dvs oändlig resistens har lindningen i spolen brunnit av, annars ska den visa 0,4 ohm eller något sådant (visade mina), spolen på min bil visade bara 0,1ohm.

enda sättet att testa en CDI box är att pröva den på en annan likadan motorcykel som fungerar, plocka bort den fungerande boxen på hojen & sätt dit din & testa starta, funkar de inte så är boxen trasig, så gjorde jag & det var boxen.

1: starta motorcykeln med hjälp av ett bilbatteri som sitter i en bil och ha bilens motor igång, generatorn i bilen kan då ge över 14,5V spänning och bränna boxen på hojen, ha aldrig bilens motor igång!
2: man laddar MC batteriet med en bilbatteriladdare och kör på snabbladdning och därmed mata batteriet med 10A eller mer, det går bra om man tar loss MC batteriet från hojen, men om kablarna är anslutna till hojens elektronik kan man bränna saker, kör därför med MC laddare med låg laddström eller kör på underhållsläge (tar flera dar att ladda då!)

MVH
Tack för det utförliga svaret. Då borde man ju kunna utesluta problem med CDI-boxen eftersom jag bara laddat batteriet borttaget från hojen och med mc-laddare.
När man mäter med multimeter, ska alltså tändningen på hojen vara påslagen, och ska startmotorn gå också? Är helt borta på elektronik...

pri läge betyder att soppan bara rinner på,fullfart på soppan oavsett gasläge.Ja skulle nog kolla stiften,stiften ok,choka + startgas. Ly till

Nej; "PRI" betyder att man går förbi kranens undertryckstyrda öppning/stängning. Med andra ord beter det sig som en gammal hederlig soppakran som ställs "On".
Behövs ofta när man haft bågen i vinteride.

Last edited:
"Då borde man ju kunna utesluta problem med CDI-boxen"
redigt så enkelt är det ju inte, ifall du har något fel med laddregulatorn på din hoj så den levererar över 14,5V så kommer det bränna CDI boxen också, jag skrev bara 2 saker man enkelt kan göra för att råka förstöra den, det finns självklart fler saker på själva hojen som kan vara fel också.
"När man mäter med multimeter, ska alltså tändningen på hojen vara påslagen, och ska startmotorn gå också? Är helt borta på elektronik..."
Detta beror på vad du ska mäta, "tändningen" dvs. "hojens nyckel" måste vara påslagen för att du ska få ström till tändspolarna, men för att mäta resistensen i en tändspole behöver du inte ha någon spänning alls då den bara mäter motståndet i spolen.
Jag antar du vet vad en spole är? en lång lindad tråd, eftersom tråden är lång ger den ett visst "motstånd", men om tråden brunnit av någonstans i spolen, så kommer multimetern visa att motståndet är oändligt eftersom du inte ens håller stickorna mot ett föremål som kan leda ström eftersom kabeln har gått av, dvs det finns luft imellan...

ursäkta mitt röriga svar men jag är trött, hoppas det gav nått:)

ifall du har något fel med laddregulatorn på din hoj så den levererar över 14,5V så kommer det bränna CDI boxen också, jag skrev bara 2 saker man enkelt kan göra för att råka förstöra den, det finns självklart fler saker på själva hojen som kan vara fel också.
"När man mäter med multimeter, ska alltså tändningen på hojen vara påslagen, och ska startmotorn gå också? Är helt borta på elektronik..."
Detta beror på vad du ska mäta, "tändningen" dvs. "hojens nyckel" måste vara påslagen för att du ska få ström till tändspolarna, men för att mäta resistensen i en tändspole behöver du inte ha någon spänning alls då den bara mäter motståndet i spolen.

ursäkta mitt röriga svar men jag är trött, hoppas det gav nått:)
Absolut, är tacksam för all information. Måste det vara en speciell typ av multimeter? De flesta verkar vara gjorda för elektronik i hemmet, med nån sorts spetsiga kontakter som verkar avsedda för vägguttag ed.
Obehagligt det där med att laddregulatorn kan förstöra cdi-boxen. Verkar ju kunna kosta hur mycket som helst enligt TS. Så om laddregulatorn pajar får man köpa både en sån och en ny cdi-box? Det är ungefär vad motorcykeln kostade att köpa...

jo de är dyrt, ja vet inte om den kan paja så den ger mer spänning men de kan säkert hända..
är väll kanske inte jättevanligt dock men förekommer..
det går bra med en helt enkel vanlig billig multimeter från biltema eller liknande
när du mäter spänning ska den vara på likström 12V eller 20 brukar det oftast finnas, är som 2 raka streck har ja för mig, och när du mäter resistens mäter du ohm, det ser ut som ett O med fötter..
när du mäter en kabel om den har gått av tar du också reisistens, sätter ena stickan på ena sidan kabeln & andra på andra sidan, om instrumentet visar oändligt, dvs1 på min mätare, då är kabeln av någonstans!

Köpte nytt batteri och nya stift och se: den startar! Tror faktiskt att det var batteriet som var problemet, eftersom jag har haft liknande åkomma på en bil en gång. Man tror att det inte är batteriet eftersom startmotorn snurrar hur bra som helst, men tydligen räcker inte kraften till att ge en ordentlig gnista. Lurigt fel. Hur som helst, nu rullar den igen.

Låter osannolikt att det skulle vara batteriet, tror mer på stiften, glappkontakt eller dålig jord isåfall, huvudsaken är att den funkar nu:)

självklart spelar det roll hur snabbt startmotorn går så om den gick segt innan men har hojen stått en hel vinter så finns de nog inget batteri som orkar dra igång den, ta ett löst bilbatteri me startkablar & ställ soppakranen på PRI, sedan startgas in i luftfiltret så startar den garanterat om tändningen e ok.

Låter osannolikt att det skulle vara batteriet, tror mer på stiften, glappkontakt eller dålig jord isåfall, huvudsaken är att den funkar nu:)

självklart spelar det roll hur snabbt startmotorn går så om den gick segt innan men har hojen stått en hel vinter så finns de nog inget batteri som orkar dra igång den, ta ett löst bilbatteri me startkablar & ställ soppakranen på PRI, sedan startgas in i luftfiltret så startar den garanterat om tändningen e ok.

På min GSX400e så sipprar det ut en jääävlans massa bensin om jag låter kranen stå på "pri", det kommer ur några slangar som verkar vara till för dränering.

Är detta normalt?

Ska snart ge mig på att starta hojen som stått i 5 år :död

På min GSX400e så sipprar det ut en jääävlans massa bensin om jag låter kranen stå på "pri", det kommer ur några slangar som verkar vara till för dränering.

Är detta normalt?

Ska snart ge mig på att starta hojen som stått i 5 år :död

Antagligen flottörventilerna som hängt sig. Prova att knacka på förgasarna med en skruvmejsel, alternativt att plocka isär dom.

Antagligen flottörventilerna som hängt sig. Prova att knacka på förgasarna med en skruvmejsel, alternativt att plocka isär dom.

Allright, ska testa det, man kanske kan anta att det då inte är någon större risk för att man fyllt motorn/oljan med bensin?

Om du ska starta en hoj som stått still i 5 år så kan du väll kosta på att byta olja?

e nog bra om du drar runt motorn lite först oxå ifall det är något som fastnat, brukar inte vilja låta hojen stå ens en vinter utan att starta den lite då o då, men den här vintern har hojen fått stå orörd insnöad :(

var CDI boxen som var trasig på min 400, testade den på en annan hoj o sen köpte jag en ny, dyr som fan.

sålde hojen till en polare, sen hände nått me motorn så han köpte en ny, ska snart hjälpa honom att byta.

nån som bytt motor på en sån här hoj o vet hur man enklast gör?

Allright, ska testa det, man kanske kan anta att det då inte är någon större risk för att man fyllt motorn/oljan med bensin?

Börja med att skruva ur stiften.
Pytsa i lite fotogen eller tunn olja i varje hål och låt stå någon dag, så att kolvringarna släpper.
Under tiden byter du olja.
Är du fattig eller snål så nöjer du dig med en billig motorcykelolja och struntar i filtret (denna gång).
Bind in kopplingshandtaget så att lamellerna får en chans att släppa.
Gå över alla kontakter du hittar med oxidlösare.
Gå ett varv till, men nu med kontaktspray, 5-56, WD40 eller liknande.
Passa på att klabba ner delar som ser rörliga ut.
Töm tanken.
Plocka bort flottörhusen och rengör.
Klabba i lite smörjspray där med.
Sätt tillbaka.
Fyll tanken med ny sportbensin av högsta kvalitet.
Blanda i lite tvåtaktsolja när du ändå håller på (1-2%).

Nu har det gått ett par dygn.
Dra runt motorn för hand några varv.
Montera tändstiften.
Kranen på "PRI".

Om motorn går igång, så ta ut den på en försiktig runda.
Mellanvarv, mellangas alla växlarna.

När den blivit ordentligt vam, så åker du hem och byter olja och filter (nu skall det vara bra olja Biltemas syntetolja är utomordentlig och billig).

Var bara menat som ett litet förslag på hur man kan undvika problem när en motor stått stilla länge. Glöm inte att spraya lite smörja på gaffelbenen (vid tätningarna), de brukar klistra fast och gå sönder.

Var inte blyg nu :D
Bra förslag som fasen :tummenupp

Var ute vid hojen idag, smörjde o grejade som tusan ;)
Startmotorn drar runt, all el funkar, får dock ingen gnista på stiften... Däremot var det inte världens klös i batteriet heller, ska testa med bilbatteri, återkommer då...

Var ute vid hojen idag, smörjde o grejade som tusan ;)
Startmotorn drar runt, all el funkar, får dock ingen gnista på stiften... Däremot var det inte världens klös i batteriet heller, ska testa med bilbatteri, återkommer då...

Nu testat med bilbatteri, inte en tillstymmelse till gnista på något av stiften, spolarna verkar hela då de iaf ger utslag på resistans...

Hur kollar man om laddregulatorn har gått?

Börjar fan misstänka att det är CDI helvetet som pajjat...:gråta

MVH

Hade du problemet att INGET hände när du försökte starta? Eller gick den runt utan att starta?

Var nere och kopplade in batteriet som stått på underhållsladdning över vintern. Lampor osv fungerar, men när jag ska starta händer INGENTING. Inte ett klickljud eller NÅT!

Vet inte vart jag ska börja felsöka. Din guide ovan kan ju vara rätt riktning om du hade samma fel!?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard