Men jösses (detta blir sista inlägget om detta)
Det är ju inga rymdraketer vi kör runt med, "klägg i oljan" för att man startar den några gånger under vintern, jotack jag tror jag måste ta en disskution om det hehe.
Som jag sa, byter man olja o filter på våren så spelar det ju knappast nån roll eller hur? Vill man köra med samma olja i flera år så skär ju inte motorn för det heller?
Jag har aldrig fått en motor att skära i hela mitt liv förutom när jag kört en bil utan oljetryck, och det tycker inte jag är någon konstig reaktion ifall man gör det?
Skulle det bli några "större mängder vatten" i oljan vid kallstart, vad är det då som säger att det inte förångas och ventileras ur vevhuset nästa gång man kör motorn varm, precis lika bra som när man kör den varm direkt?
Det låter ju på er som om man gör en kallstart är motorn helt förstörd sedan, det är ju bara så fel att jag blir ju tvungen att käfta emot
Håller med om att detta är OT men ja precis som du säger, olja har ju en förmåga att torka in om det står länge, och skulle motorn stå tillräckligt länge (många år) skulle antagligen cylindrarna och kolvringarna börja rosta till slut men den processen börjar ju ändå direkt och jag tycker ett halvår är lång tid att låta en motor stå.
Dessutom laddar man batteriet om man kör motorn en stund, dåliga batterier fryser sönder om dom inte är laddade, bensinen i förgasarna hinner inte förångas om man startar den lite då och då vilket gör att den startar snabbare och man slipper mata på startmotorn i onödan.
Om man vill, räcker det ju med att köra startmotorn för att flytta kolvarna och bygga upp oljetryck om man till exempel har fordonet i varmgarage och har bra med kräm i batteriet, kanske underhållsladdat vem vet, behöver man ju inte starta motorn för att flytta kolvarna det räcker ju låta startmotorn gå tills man får upp oljetryck.
Skulle motorn under tiden tända till eller till och med hoppa igång så lovar jag att den mår inte det minsta dåligt av det?!
I det stora hela så är det ju ändå bara en klump metall, så varför komplicera saker i onödan, använder man hojen en gång i månaden, kommer den hålla i evighet, bilar och motorcyklar som får stå länge brukar gå skit, misstända o ha sig, saker torkar in, packningar osv torkar, börjar läcka olja till följd bl.a.
Tycker vi fortfarande olika om detta är det ju inget jag kommer gråta över, men jag bygger mina åsikter på MINA erfarenheter med 10 års skruvande av både bil och mc och som sagt jag har aldrig lyckas få en motor o skära ens med gångna topplockspackningar o mängder med vatten i oljan, vilket händer ganska ofta när man kör mycket och trimmar motorer.
Tittar man på ram och vevlager efter en sådan händelse så går det ju inte ens se några repor trots att man kört med 50% vatten i oljan kanske i flera minuter.
Jag har kört ganska långt med vatten i oljan efter gångna topplockspackningar utan att ha märkt det, flera mil faktiskt nångång.
Med så mycket vatten i oljan blir ju självklart smörjningen sämre men den försvinner ju inte för det även om det är bensin och vatten i oljan, den är ju framtagen för att klara av mindre mängder av båda.
Jag modifierade och trimmade upp en bilmotor som gått 28000 mil i somras, besiktade den i juni körde 3000 mil fram till nyår, bytte aldrig olja i den ens för jag tyckte inte det var lönt eftersom jag ändå ska gå igenom hela motorn så småningom och byta lager, veven mår heller inte dåligt av det så vad finns det för anledning?
Lagren kanske håller längre om man byter olja o filter var 1000e mil men ska man ändå byta ut dom finns ju inget annat som tar skada.
Appropå skador,
jag har dessutom kokat en flertal vattenkylda motorer genom åren utan minsta tendens till att dom skulle börja dra olja eller andra påföljder som om ringarna blivit sämre men självklart är det inget man önskar eftersom det kan leda till blåst topplockspackning eller andra skador om man har otur vilket också har hänt.
Men det finns säkert dom som påstår att en kokad motor är helt förstörd, jag anser att om den går lika bra som innan och inte börjar dra olja, så funkar den
då kan man ju köra och se glad ut...
Tycker bara det är så fel att säga ställ in ditt fordon o låt det stå för det är ju när dom används dom mår bäst precis som så mycket annat, högtalare, gitarrer m.m.