Min GSX400E-82a startar inte :( hjälp?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
startmotorn ska gå även om CDI boxen är paj
kolla så du inte har död läge på på styret först o främst :)

och att du har ström fram till startmotorn, annars är det nog fel på den troligtvis

mvh
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Rörande att få igång hoj som stått: Kolla bromsarna. Noga! Spruckna slangar, bromsvätska som kläggat ihop, kassa O-ringar. Det är inget man vill upptäcka när man väl fått igång den och själaglad ger sig ut på första provturen.

GSX-400 är känsliga för dåliga batterier. Dåligt batteri gör att tändningen lägger av och hojen går som skit. Upptäckte jag, långt hemifrån, när ett dåligt batteri i kombination med den något nyckfulla laddregulatorn gjorde att batteriet kokade. Fick köra enstånka hem i vägrenen... :)

e nog bra om du drar runt motorn lite först oxå ifall det är något som fastnat, brukar inte vilja låta hojen stå ens en vinter utan att starta den lite då o då, men den här vintern har hojen fått stå orörd insnöad :(

Tål att sägas igen: Ställ in hojen och gör det ordentligt. Låt den sedan stå!

Att garagestarta lite då och då under vintern gör bara skada. Det blir skit i oljan som inte hinner fås bort som den skulle gjort vid körning eftersom du aldrig får den riktigt varm.
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Det blir skit i oljan som inte hinner fås bort som den skulle gjort vid körning eftersom du aldrig får den riktigt varm.

Inte för att vara grinig men det där lät som ett vetenskapligt grundat påstående :)
Om det är bensin du menar med skit så har det då aldrig skadat något i nån motor jag haft, beror kanske på vad man kör med för olja, själv föredrar jag motorolja och att byta den lite då och då..
Jag bygger hellre upp oljetryck en gång i månaden på mina motorer än att låta kolvarna stå i samma läge ett halvår, men smaken är ju som röven
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inte för att vara grinig men det där lät som ett vetenskapligt grundat påstående :)
Om det är bensin du menar med skit så har det då aldrig skadat något i nån motor jag haft, beror kanske på vad man kör med för olja, själv föredrar jag motorolja och att byta den lite då och då..
Jag bygger hellre upp oljetryck en gång i månaden på mina motorer än att låta kolvarna stå i samma läge ett halvår, men smaken är ju som röven

Uppvärmning i några minuter gör oljan småljummen och piskar ihop kondensvatten och olja till emulsion. En motor behöver gå ordentligt varm för att förånga vattnet som samlas i oljan.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Inte för att vara grinig men det där lät som ett vetenskapligt grundat påstående :)

Precis vad det är, serru! Dock är jag inte experten, vet bara vad jag läst från experterna bl a i detta forum.

Jag bygger hellre upp oljetryck en gång i månaden på mina motorer än att låta kolvarna stå i samma läge ett halvår, men smaken är ju som röven

Ja, för kolvringarna kommer att pressa djupa fåror i det mjuka cylinderfodret om de får stå stilla... eller vad menar du? ;)

Och fundera ett ögonlock på vad du vinner på att "bygga upp oljetryck"? Ja, du får dit en oljefilm som sitter i... en väldigt liten del av månaden till nästa gång du är ut och skapar klägg i oljetråget.

Det finns rätt många diskussioner om detta här på sporthoj, tror det t o m finns en speciell tråd för vinterförvaring. Den är läsvärd!

Kanske skulle diskussionen t o m fortsätta där istället för här, där den är lite OT?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Men jösses (detta blir sista inlägget om detta)
Det är ju inga rymdraketer vi kör runt med, "klägg i oljan" för att man startar den några gånger under vintern, jotack jag tror jag måste ta en disskution om det hehe.

Som jag sa, byter man olja o filter på våren så spelar det ju knappast nån roll eller hur? Vill man köra med samma olja i flera år så skär ju inte motorn för det heller?
Jag har aldrig fått en motor att skära i hela mitt liv förutom när jag kört en bil utan oljetryck, och det tycker inte jag är någon konstig reaktion ifall man gör det?
Skulle det bli några "större mängder vatten" i oljan vid kallstart, vad är det då som säger att det inte förångas och ventileras ur vevhuset nästa gång man kör motorn varm, precis lika bra som när man kör den varm direkt?

Det låter ju på er som om man gör en kallstart är motorn helt förstörd sedan, det är ju bara så fel att jag blir ju tvungen att käfta emot :)

Håller med om att detta är OT men ja precis som du säger, olja har ju en förmåga att torka in om det står länge, och skulle motorn stå tillräckligt länge (många år) skulle antagligen cylindrarna och kolvringarna börja rosta till slut men den processen börjar ju ändå direkt och jag tycker ett halvår är lång tid att låta en motor stå.
Dessutom laddar man batteriet om man kör motorn en stund, dåliga batterier fryser sönder om dom inte är laddade, bensinen i förgasarna hinner inte förångas om man startar den lite då och då vilket gör att den startar snabbare och man slipper mata på startmotorn i onödan.

Om man vill, räcker det ju med att köra startmotorn för att flytta kolvarna och bygga upp oljetryck om man till exempel har fordonet i varmgarage och har bra med kräm i batteriet, kanske underhållsladdat vem vet, behöver man ju inte starta motorn för att flytta kolvarna det räcker ju låta startmotorn gå tills man får upp oljetryck.
Skulle motorn under tiden tända till eller till och med hoppa igång så lovar jag att den mår inte det minsta dåligt av det?!

I det stora hela så är det ju ändå bara en klump metall, så varför komplicera saker i onödan, använder man hojen en gång i månaden, kommer den hålla i evighet, bilar och motorcyklar som får stå länge brukar gå skit, misstända o ha sig, saker torkar in, packningar osv torkar, börjar läcka olja till följd bl.a.

Tycker vi fortfarande olika om detta är det ju inget jag kommer gråta över, men jag bygger mina åsikter på MINA erfarenheter med 10 års skruvande av både bil och mc och som sagt jag har aldrig lyckas få en motor o skära ens med gångna topplockspackningar o mängder med vatten i oljan, vilket händer ganska ofta när man kör mycket och trimmar motorer.

Tittar man på ram och vevlager efter en sådan händelse så går det ju inte ens se några repor trots att man kört med 50% vatten i oljan kanske i flera minuter.
Jag har kört ganska långt med vatten i oljan efter gångna topplockspackningar utan att ha märkt det, flera mil faktiskt nångång.

Med så mycket vatten i oljan blir ju självklart smörjningen sämre men den försvinner ju inte för det även om det är bensin och vatten i oljan, den är ju framtagen för att klara av mindre mängder av båda.

Jag modifierade och trimmade upp en bilmotor som gått 28000 mil i somras, besiktade den i juni körde 3000 mil fram till nyår, bytte aldrig olja i den ens för jag tyckte inte det var lönt eftersom jag ändå ska gå igenom hela motorn så småningom och byta lager, veven mår heller inte dåligt av det så vad finns det för anledning?
Lagren kanske håller längre om man byter olja o filter var 1000e mil men ska man ändå byta ut dom finns ju inget annat som tar skada.

Appropå skador,
jag har dessutom kokat en flertal vattenkylda motorer genom åren utan minsta tendens till att dom skulle börja dra olja eller andra påföljder som om ringarna blivit sämre men självklart är det inget man önskar eftersom det kan leda till blåst topplockspackning eller andra skador om man har otur vilket också har hänt.
Men det finns säkert dom som påstår att en kokad motor är helt förstörd, jag anser att om den går lika bra som innan och inte börjar dra olja, så funkar den :) då kan man ju köra och se glad ut...

Tycker bara det är så fel att säga ställ in ditt fordon o låt det stå för det är ju när dom används dom mår bäst precis som så mycket annat, högtalare, gitarrer m.m. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Att starta och tomgångsköra en hoj säg var 14.e dag under vinter är till mer skada än nytta.

Bättre att baxa runt motorn om man är orolig för rost i foder.
Men ska hojen stå ouppvärmt och fuktutsatt så skulle jag konservera den med igentejpad luftburks- och avgasrörsmynningar och med en påse silicagel i luftburken istället.


Men jösses (detta blir sista inlägget om detta)
Det är ju inga rymdraketer vi kör runt med, "klägg i oljan" för att man startar den några gånger under vintern, jotack jag tror jag måste ta en disskution om det hehe.

Som jag sa, byter man olja o filter på våren så spelar det ju knappast nån roll eller hur? Vill man köra med samma olja i flera år så skär ju inte motorn för det heller?
Jag har aldrig fått en motor att skära i hela mitt liv förutom när jag kört en bil utan oljetryck, och det tycker inte jag är någon konstig reaktion ifall man gör det?
Skulle det bli några "större mängder vatten" i oljan vid kallstart, vad är det då som säger att det inte förångas och ventileras ur vevhuset nästa gång man kör motorn varm, precis lika bra som när man kör den varm direkt?

Det låter ju på er som om man gör en kallstart är motorn helt förstörd sedan, det är ju bara så fel att jag blir ju tvungen att käfta emot :)

Håller med om att detta är OT men ja precis som du säger, olja har ju en förmåga att torka in om det står länge, och skulle motorn stå tillräckligt länge (många år) skulle antagligen cylindrarna och kolvringarna börja rosta till slut men den processen börjar ju ändå direkt och jag tycker ett halvår är lång tid att låta en motor stå.
Dessutom laddar man batteriet om man kör motorn en stund, dåliga batterier fryser sönder om dom inte är laddade, bensinen i förgasarna hinner inte förångas om man startar den lite då och då vilket gör att den startar snabbare och man slipper mata på startmotorn i onödan.

Om man vill, räcker det ju med att köra startmotorn för att flytta kolvarna och bygga upp oljetryck om man till exempel har fordonet i varmgarage och har bra med kräm i batteriet, kanske underhållsladdat vem vet, behöver man ju inte starta motorn för att flytta kolvarna det räcker ju låta startmotorn gå tills man får upp oljetryck.
Skulle motorn under tiden tända till eller till och med hoppa igång så lovar jag att den mår inte det minsta dåligt av det?!

I det stora hela så är det ju ändå bara en klump metall, så varför komplicera saker i onödan, använder man hojen en gång i månaden, kommer den hålla i evighet, bilar och motorcyklar som får stå länge brukar gå skit, misstända o ha sig, saker torkar in, packningar osv torkar, börjar läcka olja till följd bl.a.

Tycker vi fortfarande olika om detta är det ju inget jag kommer gråta över, men jag bygger mina åsikter på MINA erfarenheter med 10 års skruvande av både bil och mc och som sagt jag har aldrig lyckas få en motor o skära ens med gångna topplockspackningar o mängder med vatten i oljan, vilket händer ganska ofta när man kör mycket och trimmar motorer.

Tittar man på ram och vevlager efter en sådan händelse så går det ju inte ens se några repor trots att man kört med 50% vatten i oljan kanske i flera minuter.
Jag har kört ganska långt med vatten i oljan efter gångna topplockspackningar utan att ha märkt det, flera mil faktiskt nångång.

Med så mycket vatten i oljan blir ju självklart smörjningen sämre men den försvinner ju inte för det även om det är bensin och vatten i oljan, den är ju framtagen för att klara av mindre mängder av båda.

Jag modifierade och trimmade upp en bilmotor som gått 28000 mil i somras, besiktade den i juni körde 3000 mil fram till nyår, bytte aldrig olja i den ens för jag tyckte inte det var lönt eftersom jag ändå ska gå igenom hela motorn så småningom och byta lager, veven mår heller inte dåligt av det så vad finns det för anledning?
Lagren kanske håller längre om man byter olja o filter var 1000e mil men ska man ändå byta ut dom finns ju inget annat som tar skada.

Appropå skador,
jag har dessutom kokat en flertal vattenkylda motorer genom åren utan minsta tendens till att dom skulle börja dra olja eller andra påföljder som om ringarna blivit sämre men självklart är det inget man önskar eftersom det kan leda till blåst topplockspackning eller andra skador om man har otur vilket också har hänt.
Men det finns säkert dom som påstår att en kokad motor är helt förstörd, jag anser att om den går lika bra som innan och inte börjar dra olja, så funkar den :) då kan man ju köra och se glad ut...

Tycker bara det är så fel att säga ställ in ditt fordon o låt det stå för det är ju när dom används dom mår bäst precis som så mycket annat, högtalare, gitarrer m.m. :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Skulle det bli några "större mängder vatten" i oljan vid kallstart, vad är det då som säger att det inte förångas och ventileras ur vevhuset nästa gång man kör motorn varm, precis lika bra som när man kör den varm direkt?

Klart det försvinner första gången du har ut hojen och kör den riktigt varm på våren. D v s efter att din hoj fått stå hela vintern med fukt på ställen som om du inte hade envisats med att starta den hade varit helt torra och därmed korrosionsfria.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=992294&postcount=13

Att varmköra i garaget nån gång i månaden är lika smart som att hälla grus i cylinderloppet. Antingen kör man den rejält het i minst en halvtimme med rejäl belastning på motorn (dvs är ute och kör med den på väg) eller så startar man den inte alls.

larsat skrev:
Håller med om att detta är OT men ja precis som du säger, olja har ju en förmåga att torka in om det står länge, och skulle motorn stå tillräckligt länge (många år) skulle antagligen cylindrarna och kolvringarna börja rosta till slut men den processen börjar ju ändå direkt och jag tycker ett halvår är lång tid att låta en motor stå.

Den oljefilm vanlig motorolja bygger upp räcker vad jag förstår så löjligt kort tid att du lika gärna kan strunta i det om du inte motorkör dagligen. Är du bekymrad över att oljefilmen försvinner så får du ta och konservera motorn ordentligt.

Jag lyssnar på Jörgen och Brink istället, känns som en mer lagom nivå. :tummenupp

larsat skrev:
Dessutom laddar man batteriet om man kör motorn en stund, dåliga batterier fryser sönder om dom inte är laddade,

Clas Ohlson, 179:-

larsat skrev:
bensinen i förgasarna hinner inte förångas om man startar den lite då och då vilket gör att den startar snabbare och man slipper mata på startmotorn i onödan.

Alternativt så ställer man bränslekranen i PRI-läge en halvminut och väntar tre minuter på våren, så har man tagit sig runt det problemet också.

larsat skrev:
Det låter ju på er som om man gör en kallstart är motorn helt förstörd sedan, det är ju bara så fel att jag blir ju tvungen att käfta emot :)

Ja, är det omedelbart totalhaveri du läser så tror jag också det får vara färdigdebatterat.

Man kan leda en häst till vatten och så vidare, och eftersom jag inte lär köpa några fler åttiotalsgathojar på ett tag så har jag verkligen inget att vinna på att fortsätta argumentera. Du är lycklig på ditt vis, jag på mitt. Ha det!

Edit: En bra och rätt underhållande tråd där experterna diskuterar. Saknar doktorn... :(
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Lånar tråden lite..
Frugans hoj (GSX400E) vägrar starta, precis lagom till att hon fick lappen i handen :huvet

Bakgrund:
I början av sommaren råkade vi kortsluta batteriet (tunn liten jordkabel kom åt plus-polen)
Stekte en bra bit av den lilla kableln och dess förgreningar i den vevan. Bytte ut dem till friska och fräscha, laddade batteriet, sen funkade den perfekt hela sommaren.

Tog ut batteriet i veckan och satte det på laddning. Stoppade i det och sen dess vägrar den hosta igång.

Har bytt stift och batteri. Provade med startgas, gick inte igång..
Har provat lossa stiften och kolla efter gnista. Noll/nada/zip.
Tog loss tanken och mätte motstånd över spolarna: På de primära spolarna har jag 0 ohm, de sekundära ligger på 17k ohm. Enligt handboken ska de ligga på 3,5-4,5 respektive 23-25k. Det är samma värden på båda spolarna.

Är det CDI'n som tackat för sig tro?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Som sagt, man vet bara om det är CDI boxen genom att testa med en annan som funkar..
En polare köpte min GSX400E för snart 2 år sen, körde haveri på motorn förra hösten och vi bytte motor och förgasare i våras.

Nu körde han haveri på den i veckan igen, så det finns en massa delar att köpa dvs komplett besiktad hoj (går 1,5 år till) med 2 defekta motorer om någon är intresserad så ring på 0738 14 28 29 så ska jag vidarebefodra kontakt.

Det är ny CDI box, ny laddningsregulator, bytt statorlindning och bytt rotor på den bl.a.

MVH Patrik
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Det råkar inte finnas någon vänlig själ i närheten av skåneland med en frisk 400e som jag skulle kunna låna cdi-boxen av för att prova? :)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top