Min GSX400E-82a startar inte :( hjälp?

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Skulle starta min Suzuki efter vintern, körde med bilbatteri påkopplat för jag vet den brukar vara lite tjurig när den stått, men den tänder inte, först kände jag inga pulser i tändkablarna men efter en stund så kände jag ganska kraftiga pulser, jag provade även med startgas men den tänder inte en enda gång :(

Har fyllt på mer soppa också & vride på kranen olika lägen, det luktar soppa när man matar så är nog inte det som är felet.
Kan det vara stiften? tycker ändå den borde tända till en gång åtminstone..

Batteriet verkar behöva laddas nu efter vintern men eftersom jag hade starthjälp så matade det på bra.. den har stått varmt hela vintern, kollade glassäkringen på plus den verkade hel.

Förstår inte varför den inte hoppar igång, förra våren så matade jag bara på starten i nån halvminut sen började den tända.. men nu är den helt stendöd :(

Tips?
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
kolla så att alla kontakter till cdi och tändspolarna har bra kontakt och inte oxiderad.. kolla även jorden. pröva o byt tändstift också..
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ska kika på det, "tändboxen", en guldfärgad box, vet jag var den sitter men var sitter tändspolarna? :huvet
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ska köpa nya stift idag & testa byta.. nå fler tips?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
ok, ska kolla anslutningarna på spolarna & spruta på lite oxidlösande så kanske de blir lite mer gnista..
tycker den borde hoppa igång annars, ska försöka vrida kranen så man verkligen får ner soppa i gasarna med, tror det finns ett PRI läge eller vad det heter, men luktade som sagt soppa så borde va nått me gnistan
får se om jag hinner kika på det ikväll!
tack för hjälpen än så länge
 

Perarne

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda cb 400
Ska också dra igång hojen till helgen. Har inte riktigt koll på det här med bränslekranen, är det alltså PRI-läget som gäller efter vinteruppehållet?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Har bytt stift nu men de är inte de som e felet.. får ingen gnista på stiften alls, ja kan känna svaga pulser i kablarna men inte tillräckligt för att bli nå gnista på stiften liggandes mot cylindern..
Vad är det troligen för fel? hojen funkade när jag ställde in den i höstas, och den har bara stått still i varmgarage.. helt sjukt ju, det värsta är att jag har redan sålt hojen.. måste få igång & bli av med den!
Vad kostar en tändbox?
Edit: vad är det för givare som triggar tändboxen?
 

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Ort
Estland
Hoj
RC24
Kollat oljan? Hade en gsx400 som en fin dag vägrade att starta, det visade sig att vakumgrejen i soppakranen hade slutat fungera, med 10 liter bensin i vevhuset som resultat..
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
pri läge

Ska också dra igång hojen till helgen. Har inte riktigt koll på det här med bränslekranen, är det alltså PRI-läget som gäller efter vinteruppehållet?

pri läge betyder att soppan bara rinner på,fullfart på soppan oavsett gasläge.Ja skulle nog kolla stiften,stiften ok,choka + startgas. Ly till
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
sundog japp ja har kollat de är ingen soppa i oljan, de bör heller inte kunna ske som du säger, om inte nålventilerna & flottörerna är helt slut, dessutom e ju kolvringarna rätt täta, hur länge stog den hojen?

whitebeard som jag skrev har jag ingen gnista på stiften, spelar ingen roll hur mycket jag matar, den kommer aldrig tända, någonting med tändsystemet e paj, tror ju inte det är BÅDA tändspolarna som gått sönder, och fattar inte varför tändboxen skulle gått sönder, men som det känns nu lutar det väll åt att lämna in skiten till någon som kanske kan felsöka skapligt fort..
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Tja, tänkte plocka dän tanken imorn så man kommer åt spolarna, hur kan ja mäta på dom & se om dom funkar?
e kass på el.
CDI-boxen går ju tydligen inte testmäta, men ja kan testa byta tändkablarna oxå
Ifall de är nån som har en GSX400 runt kalmar/östergötland län som skulle kunna tänka sig testa min box på sin hoj & se om den startar, hör av er!
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Har mätt upp alla kablar, inga brott, och spolarna får ström & jord, givarna till tändningen får jord och ström, och ger spänning, tändningsbrytaren på handtaget funkar bra och allt annat me, så antar det är CDI boxen.
Som tur är verkar jag ha hittat en kille som låter mig testa min box på hans hoj i helgen!

edit: tändspolarna verkar hela också, 4 ohm båda två..

edit2: kom på en grej till, enligt elschemat över tändningen ska det vara 6 kablar:

orange/vit, ström från batteri till spolar och CDI.
vit, mellan CDI & ena spolen
svart/gul, mellan CDI & andra spolen
svart/vit, jord
grön/vit, till vevgivare ena cyl
brun, till vevgivare andra cyl

det lustiga är att på min hoj är det 7 kablar, det sitter även en mörk kabel, jag tror den är svart/blå eller något liknande, vad den är till vet jag inte!!
någon som vet?
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Ingen liten kontakt vid stödet som kan tänkas trilska? Vet ej hur det är på din gammelzucka.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
nä ja tror inte de finns nån givare där.. isåfall borde den bryta strömen eller?
ja har ju spänning till spolarna när dödknappen på styret e på, så de borde komma gnistor men de gör de inte!
 

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Göteborg (Mölndal)
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
kolla så att tändkablar och tändhatten är ordentligt påskruvade.. om du har ström fram till spolarna och även efter men inte ner i stiften är de bara tändkablar, tändhatt eller tändstift som är sönder eller glappar
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag har ström fram till spolarna ja, men det verkar ju ligga ström på hela tiden, vevgivaren skickar ju signal när tändspolen ska lämna ifrån sig puls?
vet ärligt talat inte redigt hur det där fungerar, men ström verkar det då finnas iaf..
tändkablarna ser hela ut, hur kan jag se om det finns spänning ut ur tändspolen?

jag fick inte loss tändkablarna från spolen, verkade som de satt fast i spolen, såg konstigt ut!?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
CDI boxen är trasig, har testat den nu, nån som har en till salu?
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
blev att köpa en ny box, hitta ingen begagnad & eftersom hojen redan var såld så gjorde vi så att vi delade på boxen polarn/köparen & jag..
sinneslöst dyrt, 4 papp men han ville ha hojen nu..
tack för hjälpen iaf!
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top