Min farsa står vid spisen...

Hur var fördelningen av hushållsarbete hemma hos din familj?

• Antal röstningar
    0
korvgubbe skrev:
....
...Stackars din farsa som fick göra allt! :hihi

Jupp, stackars sate. :rolleyes:

Det män generellt är bäst på är att hitta på ursäkter för bristande engagemang i hemmet. Det är därför KrissKross resonemang faller. Min tant får laga maten OM jag lagar bilen, annars är det en öppen fråga. Ska jag slippa laga mat för att jag laga bilen förra månaden?

Min morsa gör nog merparten hemma, dock så jobbar hon mycket och det senaste året har inte varit någon som direkt lagat mat. "Det är enkelt att ta en tallrik filmjölk". Mina föräldrar brukar dock inhandla mat och så tillsammans.

Morsan tjänar iofs mer pengar än farsan, så på den fronten är det väl "jämnställt" då :)

Markus skrev:
Morsan då, som fick se sin, säkert en gång söta, son bli en Wookie. Hur kul tror du det är?

Jag tror han föddes sådär hårig!

Edit1: Det var därför han någon gång blev så lycklig när han upptäckte metallica och förstod att han inte var ensam! :hihi

Vad tycker alla tjejer på SH i denna jämställdhetsdebatt? Det verkar som att detta ämne angår fler killar än tjejer.

tror pappa gjorde mestadelen av hushållsarbetet iallafall om vi räknar uppvärmning och sånt. Mamma har alltid tvättat alla kläder och farsan slavar varje år med att kapa upp en jävla massa ved och travar den plus eldar varje dag.

Lorge skrev:
För övrigt så hör det till att det är lite stökigt i en ungkarlslya, eller?

Intressant tråd. Jag växte upp med skilda föräldrar. Såklart borde jag väl tillägga eftersom jag är 80-talist.
Hursom så är jag helt övertygad om att min far inte ens gjorde en tiondel av min mammas arbete även efter de separerat. Morsan kan utan problem ägna en timma eller två åt "hushållsarbete" om dagen. Jag fattar iofs inte vad man kan göra i en lägenhet under så lång tid men hon gör nog det.

Morsan gjorde rubbet hemma, farsan jobbade också mer iofs. Jag jobbar mindre än min fru och gör mindre hemma, vet inte varför egentligen. Jag fixar allt ute som snöskottning, gräs, målning (har tegel iofs) tvätta bilen mm. :tummenupp

Min mor gjorde merparten av allt husållsarbete, å andra sidan jobbade min far ca 70-80 tim/vecka och fanns i princip aldrig hemma.

Folk får väl göra som du vill, fattar inte varför staten kan ha något intresse i vem som diskar hos folk, det skall dom bara skita i..

korvgubbe skrev:
Jag tror det är för att vi är hopplösa fall SAMTIDIGT som SH är ett sådant eminent forum...

hrm... Min tjej har slutat med att säga "Hej älskling" när hon kommer hem utan säger nuförtiden istället: "hälsa grabbarna på SH!"

Fattar inte hur fan, rent ut sagt, man kan få för sig att leva med en person(inte en docka eller ett ting) för att sen bete sig som en idiot gentemot denne?????

Hur kan du ens leva med dig själv att sitta vid datorn när din brud kliver genom dörren????

Helt otroligt att man måste vara en nolla för att ha en tjej :huvet

Efter dina inlägg här tycker jag du är riktigt jävla kass - tyvärr.
Lär dig ta hand om hushållet som den vuxne person du är och bli en bättre människa helt enkelt.

Det viktiga är inte hur man agerar. Det viktiga är hur ofta man intygar, helst skriftligt, att man minsann är feminist. Sedan skall man citera något stycke ur en artikel om könsmaktsordningen och prata om genusperspektiv på gurkodling i Malaysia eller något i den stilen.

Därefter går man hem och spöar upp frugan/flickvännen/sambon, trygg i förvissningen om att det är OK.

Edit: Jag är så jävla less på allt hyckleri.

Min farsa bakade alltid färsk bröd till oss barn när vi kom hem ifrån skolan.. :tummenupp . Farsan gjorde detta för att han tyckte helt enkelt att det var roligt. Det blev oftast tre-fyrdubbel sats av brödkakor, vetebröd och kakor, han sjöng och trallade så det stod härliga till...Dock gillade jag inte att han alltid skulle städa huset på min sovmorgon :D Morsan tog hand om tvätt, matlagning, disk och diverse andra saker. De gjorde mycket gemensamt och hjälpte varandra i den mån de kunde utan tjafs, hörde dem aldrig gräla.

(tuvärr avled mamma i leukemi -92)

Last edited:
Mavve skrev:
Fattar inte hur fan, rent ut sagt, man kan få för sig att leva med en person(inte en docka eller ett ting) för att sen bete sig som en idiot gentemot denne?????

Hur kan du ens leva med dig själv att sitta vid datorn när din brud kliver genom dörren????

Lär dig ta hand om hushållet som den vuxne person du är och bli en bättre människa helt enkelt.

Betong i sandlådan? Var inte så jeffla bitter, förklara hur man blir en så komplett människa som du istället!

Tänk att någon kan sitta vid datorn när tjejen kommer hem, vilken katastrof! :gnissla
Om du har sagt åt dina tidigare tjejer (om du haft några) att avisera sin ankomst hela tiden kan jag förstå att du idag är singel...

Tänk för fan två gånger innan du trycker på knappen "skicka svar". Bespara oss andra dina dryga och fördömande kommentarer hit och dit!

Somna om! :död

Morsan och min styvfar har så länge jag kan minnas alltid delat lika på hushållsbestyren, det faller liksom naturligt. Och lika naturligt är det för mig att jag lagar mat åt mig och tjejen om jag är hemma före henne och hon gör samma sak för mig. Vi lagar alltid mat tillsammans om vi är hemma samtidigt och vi städar ungefär lika mycket (fast jag bäddar sängen VARJE kväll, då jag inte klarar av att andra gör det). Tvätten likaså, den som är ledig gör det även om hon får gå upp tidigt om vi har första passet i tvättstugan (jag är trött på morgnarna...) Hon handlar iofs det mesta men sen jobbar hon i en Ica-butik också...
Så jag antar att det har satt sina spår i min uppväxt, jag tror inte jag hade varit lika duktig om jag var uppväxt med att morsan gjorde allt där hemma.

Far tog hand om mig och min syster under vår uppväxt, och gjorde naturligen nästan allt hushållsarbete själv. Morsan blev lesbisk och stack med en annan kvinna.

Mavve skrev:

Fan Mavve.. Jag har alltid tyckt att du är en av de roligaste figurerna här på SH... ..och så överraskar du och blir ännu roligare! :rofl ...skrev jag någonstans at jag bara sitter å trögar vid burken när hon är hemma!?.. näe.. det jag skrev var att jag ofta hamnar vid burken.. eller vid hojen.. eller gör något annat de fåtal gåner jag får en timme eller två för mig själv..

...vi delar så gott det går rakt av.. Hon städar, jag tvättar.. Den som inte lagar mat diskar o.s.v. Däremot så är hon långt mer ordningsam än jag.. så hon pular gärna härhemma titt som tätt... ett charmigt drag, hon är en charmig tjej och visst.. stundtals får jag lite dåligt samvete över att inte vara lika noga som henne... men... jag skulle aldrig kunna se mig själv i spegeln om jag på något sätt överlät allt hushållsarbete till henne..

korvgubbe skrev:
Jag tror han föddes sådär hårig!

Edit1: Det var därför han någon gång blev så lycklig när han upptäckte metallica och förstod att han inte var ensam! :hihi

Vet du vad som är allra roligast med min Metallica-tröja?? Jag gillar inte metallica speciellt mycket även om jag gillade load/reload. Har tröjan av samma anledning som min HarleyDavidson-tröja - dvs jag fick den......och alltid retar det någon(fråga Markus)

Chrille skrev:
...jag gillade load/reload....
....fråga Markus....

Ta inte illa upp, jag var inte direkt allvarlig.. Och f.ö. så gillar jag metallica även om jag har svårt för just de två skivorna!

Det krävs ju inte så mycket för att starta honom! :tungan Fast å anbdra sidan går mina dagar snabbare när det händer lite här. Så SH behöver sina Mavvar å Markusar å Krisskrossar å biologer och kommunister...

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2