Min farsa står vid spisen...

Hur var fördelningen av hushållsarbete hemma hos din familj?

• Antal röstningar
    0
Qwerty skrev:
Dock ska dom veta att tunga saker sköter killar hand om eftersom killar oftast är fysiskt starkare än tejer.

Men.. då är det ju inte jämställt? Antingen delar man eller så delar man inte. Och att påstå att svinga lite pankisar och tvätta ett par braller är jobbigare än att byta däck eller hugga ved eller bära sten är bara fånigt. Jag sköter det mesta käket, och jag gillar det. Byta däck och tvätta bil är det sista jag vill göra, skulle aldrig byta det mot lökigt hemmapul.

Min pappa gör i princip inget hushållsarbete, däremot byggde han huset, poolen alla femtielva uterum som stått runt huset de senaste 20 åren, inredde vinden och garaget, gör allt arbete med bilarna, lägger golv, tapetserar, gjorde kupan på taket, kaklar våtutrymmen, murar och putsar, lägger stengångar och annat som jag glömt.

Hur mångas mammor gör dessa grejor?

Hela jämnstelldhetsdiskussionen är så urspårad att man inte vet var man ska ta vägen. Fan, det bästa är nog om alla bokför varenda detalj som görs under alla dygnets 24 timmar och sen ser till att alla, både män och kvinnor gör exakt samma saker, annars är det ojämställt och obehagligt.

Fokusera på vettiga saker istället, diskussionen om lika lön för lika arbete är en sådan sak.

Markus skrev:
Men.. då är det ju inte jämställt? Antingen delar man eller så delar man inte. Och att påstå att svinga lite pankisar och tvätta ett par braller är jobbigare än att byta däck eller hugga ved eller bära sten är bara fånigt. Jag sköter det mesta käket, och jag gillar det. Byta däck och tvätta bil är det sista jag vill göra, skulle aldrig byta det mot lökigt hemmapul.

Är det väll, att den som är mest fysiskt anpassad för uppgiften utför den. Därför killar är dåliga på ammning :tungan Är det jämnställt?

Lökigt hemmapul, du är välkommen till mej varje gång det ska bytas däck, bromsar eller lyfta upp tunga saker , så kan du kila in till mej och skuragolv eller laga käk. Välkommen!

Qwerty skrev:
För mej som är uppväxt med detta så kan jag meddela att det blev en chock när man skulle börja bo ihop med en tjej som är uppväxt med total jämnställdhet.

Dock ska dom veta att tunga saker sköter killar hand om eftersom killar oftast är fysiskt starkare än tejer.

Det är likadant hemma hos mig. Efter ha haft hotellservice av min gode mor under hela uppväxten var det skitsvårt att försöka bli "jämnställd". Jag lever inte till 100% som jag lär men är medveten om denna brist. Vi försöker dela det så att den som inte lagar mat, diskar och hon städar, jag tvättar... Hon syr gardiner, jag byter däck på bilen o.s.v.

....men som du säger.. När hon varit hemma ett par timmar själv har hon ofta städat, plcokat undan, diskat bort dte sista... när hon varit borta ett par timmar har jag surfat sporthoj huvuddelen av tiden...

I mina ögon får det gärna vara så att kvinnorna lagar maten och städar.. men så länge som männen tar en lika stor del av de övriga sysslorna..

MEN, folk är olika med, alla är faktiskt inte alls lika husliga, en del kan låta disken stå ett tag medans andra genast måste diska.

korvgubbe skrev:
....men som du säger.. När hon varit hemma ett par timmar själv har hon ofta städat, plcokat undan, diskat bort dte sista... när hon varit borta ett par timmar har jag surfat sporthoj huvuddelen av tiden...

Har det med att göra att vi är usla människor eller är det bara att sporthoj är ett så bra forum som dom där hemma inte förstår(inte vi heller)

Chris Ash skrev:
Min pappa gör i princip inget hushållsarbete, däremot byggde han huset, poolen alla femtielva uterum som stått runt huset de senaste 20 åren, inredde vinden och garaget, gör allt arbete med bilarna, lägger golv, tapetserar, gjorde kupan på taket, kaklar våtutrymmen, murar och putsar, lägger stengångar och annat som jag glömt.

Hur mångas mammor gör dessa grejor?

Min pappa köpte ett radhus i betong som knappast behövde ens så mycket som fasadmålning...

Det är väl ingen som säger att männen ska stå med stekspaden och strykgärnet i högsta hugg medan kvinnorna ska byta olja och hugga ved..

Det din farsa gjorde är ju "hushållsarbete" det med... Och då verkar dina föräldrar ha haft det relativt jämnställt i mina ögon..

FÖr mig handlar det om:
Hur stor del av det obetalda arbetet som rör hus och hem som sköts av respektive förälder. Sen vilka de specifika uppgifterna är kvittar.
Det som däremot är åt helvete är när mannen och kvinnan kommer hem samtidigt och mannens arbetsdag slutar där. Han lämnar skorna i hallen och sätter sig i favoritfotöljen..
Kvinnans arbetsdag fortsätter med barnpassning, skjutsa, tvätta, städa, diska..

..okej, jag överdriver lite,... men VAD man gör kvittar. Det är hur stor del av sin fritid som man måste lägga på att jobba hemma... I mitt hushåll jobbade min mamma 3-4 timmar varje dag och min pappa någon enstaka.. även om han någon helg blixtrade till och bytte däck, klippte gräset, målade om boden och renoverade något badrum..

Poacher skrev:
MEN, folk är olika med, alla är faktiskt inte alls lika husliga, en del kan låta disken stå ett tag medans andra genast måste diska.

Av någon anledning är det oftast killar som låter disken stå och mogna ett tag och tjejer som diskar direkt och allt. :va

ja men åhhhh isåfall va de lika hos mig
Jag trodde du menade "hushållsarbetet" inte allt som rör hus bil trädgård....

Qwerty skrev:
Har det med att göra att vi är usla människor eller är det bara att sporthoj är ett så bra forum som dom där hemma inte förstår(inte vi heller)

Jag tror det är för att vi är hopplösa fall SAMTIDIGT som SH är ett sådant eminent forum...

hrm... Min tjej har slutat med att säga "Hej älskling" när hon kommer hem utan säger nuförtiden istället: "hälsa grabbarna på SH!"

korvgubbe skrev:
hrm... Min tjej har slutat med att säga "Hej älskling" när hon kommer hem utan säger nuförtiden istället: "hälsa grabbarna på SH!"

Liknande hemma hos mej. Dock så går det till överdrift ibland med surfandet. Man får ta skärpa sig och kanske försöka ha maten klar tills hon kommer hem, bränd mat är aldrig god.

Qwerty skrev:
Av någon anledning är det oftast killar som låter disken stå och mogna ett tag och tjejer som diskar direkt och allt. :va
bara det blir gjort inom överskådlig framtid så är det ju inget att tjafsa om tycker jag:lol

Disken skall stå och "mogna" ett tag, det blir mycket renare sen då.
För övrigt så hör det till att det är lite stökigt i en ungkarlslya, eller?

Är iofs helt annorlunda när man har flickvän/sambo.

Nu är det ganska så stökigt här. När mitt ex bodde här så var det totalt kaos, vi var lika stökiga bägge två :D

Mina päron delade nog rättvist. Farsan är kock och morsan är lat så det hände inte så mycket hemma på dagarna. Men morsan hade iofs 4 ungar att hålla ordning på.

Lorge skrev:
För övrigt så hör det till att det är lite stökigt i en ungkarlslya, eller?

Jag läste iofs en artikel om nån forskare som visade att kvinnor hade ett sinne för detaljer som män inte har(ingen regel utan undantag självklart)... Det var detta sätt att uppfatta sin omgivning som gjorde att kvinnor upplevde att ett rum var stökigt mycket tidigare än en man....

.....I mitt fall stämmer det klockrent.... Vet inte hur många gånger man besökt bekanta och pratat om kvällen och dialogen går typ som följer på väg hem:
Hon: - Vilka fina gardiner de hade satt upp?
Jag: - Hade de? Var då?
Hon: - I ALLA rum!
Jag: - Såg aldrig att de bytt...
Hon: - Men du lade väl iaf märke till den nya duken, eller det nya sofföverdraget, eller att de köpt en ny lampa vid soffan, eller att de bytt halbordet?!
Jag: - Njae.. jag såg att de köpt en ny DVD-spelare....

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2