Min 525 kokar på gatan!?!

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
Tja, kört nu några gånger och det händer att min 525a börjar koka ibland. Skulle behöva lite tips på vad det kan vara som gör att den inte kyler så bra som den borde?

Har du kollat så du har vatten i kylarn ?
Annars är det nog det ända att köpa en fläkt och montera på.

Kolla impellern! Den ska ju inte koka så länge man tar sig framåt och har vätska i och allt annat är ok. Så kolla impellern, det är bara en billig plastskitsak som ibland ger upp (eller rättare sagt att innanmätet på impellern ger upp den inte driver mer)

Jag har läst att man brukar byta ut plastimpellern i 525orna till en aluimpeller för att slippa problem med kylningen.

Har du haft isär förgasaren? Min gjorde likadant när ja råkat vända upp och ner på den lilla plastplattan på trotteln.

nej har inte haft isär något, den kokar nästan bara när jag står still vid röd-ljus. jag har inte tittat på impellern

okej, får ta en titt på impellern osv och är den som den ska så kanske byta lite packningar då?

Att det kokar vid rödljus är inget ovanligt då kylsystemet inte är dimensionerat för att stå still och då det är en racecykel är vattenvolymen så liten att det börjar koka snabbt.

Lösningen heter fläkt eller ge fan i att stå still. KTM Hardparts-fläkten är dyr och inte särskilt bra (drar mycket ström i förhållande till flöde). Sök bland mina posts för trick hur man fixar billigare och bättre fläkt....

Lösningen heter fläkt eller ge fan i att stå still. KTM Hardparts-fläkten är dyr och inte särskilt bra (drar mycket ström i förhållande till flöde). Sök bland mina posts för trick hur man fixar billigare och bättre fläkt....

Har för mig jag hört folk som satt dit billiga fläktar från datorer. Andra ja kört med stängde helt enkelt av motorn när de kom till rödljusen, men då e det ju bra om elstarten e i bra skick eller kickerbenet e fit for fight.:tummenupp

Har för mig jag hört folk som satt dit billiga fläktar från datorer. Andra ja kört med stängde helt enkelt av motorn när de kom till rödljusen, men då e det ju bra om elstarten e i bra skick eller kickerbenet e fit for fight.:tummenupp

Billiga datorfläktar brukar inte flöda tillräckligt men det finns industrifläktar som flödar bra och drar betydligt mindre än SPAL-fläkten som KTM har. Den är iof av riktigt hög kvalisort och flödar massor men den har en strömförbrukning så man skulle behöva ett mindre kärnkraftverk...

Billiga datorfläktar brukar inte flöda tillräckligt men det finns industrifläktar som flödar bra och drar betydligt mindre än SPAL-fläkten som KTM har. Den är iof av riktigt hög kvalisort och flödar massor men den har en strömförbrukning så man skulle behöva ett mindre kärnkraftverk...

Jag hade en gång i tiden 2 st 120x38mm DELTA fläktar på mitt kyl (Husa 650) En på varje sida, tyckte dom gjorde sitt jobb bra! :)
http://www.sidewindercomputers.com/de12pfexhisp.html

Visserligen började inte min koka om man stod still, men den blev bra varm!
Använde dom f.ö ENDAST vid t.ex röljus osv.

Jag hade en gång i tiden 2 st 120x38mm DELTA fläktar på mitt kyl (Husa 650) En på varje sida, tyckte dom gjorde sitt jobb bra! :)
http://www.sidewindercomputers.com/de12pfexhisp.html

Visserligen började inte min koka om man stod still, men den blev bra varm!
Använde dom f.ö ENDAST vid t.ex röljus osv.

De där är utmärkta. De jag kör är mer eller mindre identiska men med bättre kapsling för att stå emot vatten och sand lite längre...

ah asså jag vill ju ha något som går att köra med i vind o rusk väder.
kopplar man den direkt på batterier då eller? alltså fläkten

ah asså jag vill ju ha något som går att köra med i vind o rusk väder.
kopplar man den direkt på batterier då eller? alltså fläkten

Vind och rusk är inga problem men förr eller senare suger de i sig för mycket sand och ger upp....

Man köper en termostat som skruvas i istället för en plugg i kylet. Sen ansluter man sig i en blind kabel KTM har dragit fram från fabrik...

Vind och rusk är inga problem men förr eller senare suger de i sig för mycket sand och ger upp....

Man köper en termostat som skruvas i istället för en plugg i kylet. Sen ansluter man sig i en blind kabel KTM har dragit fram från fabrik...

Ett alternativ (som ja själv gjorde) är att lägga ett lager smältlim över hela kretskortet.. bara se till så att man inte lägger för mycke så bladen eller så tar i... Funkade hur bra som helst :) fast de håller väl inte i all evighet

eller kanske silikonspray? :va

tack för alla bra svar! Boris JR kanske pm'ar dig om jag har någon korkad fråga om de är okej! ;)

tack för alla bra svar! Boris JR kanske pm'ar dig om jag har någon korkad fråga om de är okej! ;)

Du är välkommen att fråga...

Spännande BTW att jag fick neg feedback på mitt tidigare inlägg. Den ansvarige får gärna kommentera vad han anser vara fel.

Har du provat att byta kylarlock?

Om du har tur, så kan det vara locket som släpper ut vattnet för tidigt. Ett trycksatt kylarsystem ska klara över 100 grader.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park