Oroligt bakhjul

Det farligaste av allt i ventilväg är väl de vinklade förlängningar som säljs.
Jag har ett par sådana i verktygslådan för att lösa problem med svåråtkomliga ventiler men då tar jag bort dem igen efter jag fyllt på.

USCH !

Kan vara ojämnheter som inte syns. På ex. Kinnekulle finns ett ställe efter Mohlins knäpp där min 1200S uppför sig som i ojämnheter medan Tuonon går som ett strykjärn. Troligen är det skillnaden i hjulbas som ger den effekten
Om det var så lätt som ändra hjulbas.
På prestanda hojar för racing är svingen styv vertikalt (hög) och mjuk i sida (tunn). (Tuonon) Det gör att svingen kan svikta i sida när bakhjulet passerar ojämnheter vid kraftigt nedlägg.
Med enkelsving som paraleverpå BMW tvingar önskad vridstyvhet fram en lösning som inte alls sviktar i sida när bakhjulet vid kraftigt nedlägg passerar ojämnheter. Och då känns ojämnheterna.
Mina 25 öre.

Last edited:
Är det några ventiler som öppnar av g-kraften och släpper ut luft så måste det vara vanliga ventiler. Där sitter ju ventilkäglan perfekt riktad för att lätta från ventilen när farten ökar och släppa ut luft. Om inte ventilhatten är tät.
Men självklart finns det säkert skräp bland sidoventilerna också.
Har du någon länk till där sidoventil släppt luft ?
När jag monterade sidoställda på GSX1300R använde jag gänglåsning på muttern. För säkerhets skull.
Där var en, förvisso lite längre variant

Om det var så lätt som ändra hjulbas.
På prestanda hojar för racing är svingen styv vertikalt (hög) och mjuk i sida (tunn). (Tuonon) Det gör att vid kraftigt nedlägg kan svingen svikta i sida när den passerar ojämnheter.
Med enkelsving som paraleverpå BMW tvingar önskad vridstyvhet fram en lösning som inte alls sviktar i sida när svingen vid kraftigt nedlägg passerar ojämnheter. Och då känns ojämnheterna.
Mina 25 öre.
Bra info - tankarna drar iväg lite till däcktryck och hur det påverkar.
BMWn har M9RR med rekommenderat tryck för bana samma som för landsväg
Tuonon har Bridgestone S22R med bantryck bak ca 0,5 bar lägre än landsväg
Det borde också flexa lite mer jämfört med BMWn??

Gasa aldrig fullt under nerlägg…
Det brukar sluta illa, typ med en highsider 😕

Där var en, förvisso lite längre variant
Jag använder såna här:
1753956322796.png
Finns i olika färger, brukar köpa på aliexpress och erbjuder till de som jag byter däck åt.
En annan viktig detalj med MC-ventiler är att ventilhatten MÅSTE vara monterad, fjädern på nålventilen orkar inte hålla emot centrifugalkraften när det går fort.
Om du vill använda vanliga stående ventiler så se till att du får korta, bilventiler är på tok för långa.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT