Oroligt bakhjul

Saab-vän

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2025
Hoj
Bmw nine t
Hej! Ny här på forumet. Jag har kört motorcykel ganska länge medn har de senaste åren varit iväg på några bandagar vilket har varit väldigt kul och lärorikt. Har börjat få upp både fart och teknik och pressar cykeln allt mer. På senaste bandaget började jag ge full gas med nedlägg ut ur några kurvor och kunde då märka att bakhjulet studsade lätt. Kanske driftade det lite? Det kändes inte farligt men heller inte bekvämt. Banan var inte ojämn just där. Annars går cykeln stabilt och bra och styr in fint i kurvorna. Är detta bara inbillning eller bör jag göra någon förändring i körteknik eller inställning på hojen? Motorcykeln är en BMW nine t 2014, utan tc, fräscha Pirelli Rosso 3 med rätt lufttryck. Stötdämpare har jag inte rört men har bara inställning för förspänning.

Spontant och utan att ha sett det skulle jag säga att fysikens lagar talar om att du inte ska ge fullt så mycket gas just där och då under de förhållandena.

Testa att ändra spår så att du tidigare kan räta upp mer och se om du då kan ge ännu mer gas.

Kan vara ojämnheter som inte syns. På ex. Kinnekulle finns ett ställe efter Mohlins knäpp där min 1200S uppför sig som i ojämnheter medan Tuonon går som ett strykjärn. Troligen är det skillnaden i hjulbas som ger den effekten

Kan vara ojämnheter som inte syns. På ex. Kinnekulle finns ett ställe efter Mohlins knäpp där min 1200S uppför sig som i ojämnheter medan Tuonon går som ett strykjärn. Troligen är det skillnaden i hjulbas som ger den effekten
Ja, så kan det vara. Sachsdämparen på BMWn är det många som klagar på så kanske kunde det bli bättre med en känsligare? Antar att du har öhlinare på dina hojar? Funderade också på om det varma vädret kan ha påverkat däcktrycket.

Ja, så kan det vara. Sachsdämparen på BMWn är det många som klagar på så kanske kunde det bli bättre med en känsligare? Antar att du har öhlinare på dina hojar? Funderade också på om det varma vädret kan ha påverkat däcktrycket.
Däcktrycket kollar du väl löpande mellan passen? Samt att du är medveten om att rekommenderat däcktryck kan skilja mellan bana o landsväg. Har Öhlinare på båda hojarna - lite hårdare satta än standard, men går fortfarande att köra på landsväg utan att tänderna ramlar loss

Nej, har inte kollat däcktrycket mellan passen. Men det låter ju rimligt. Hur sköter ni erfarna detta? Har ni givare i däcken eller sköts det manuellt? Har ni med er fotpumpar/kompressorer för att fylla på?

Manuellt - finns bra o små digitala mätare - kolla att du får plats mellan bromsskiva o ventil om du har stående ventiler.
På Racingworlds bandagar har det funnits en kompressor vid inskrivningen

Manuellt - finns bra o små digitala mätare - kolla att du får plats mellan bromsskiva o ventil om du har stående ventiler.
På Racingworlds bandagar har det funnits en kompressor vid inskrivningen
Den här säger jag bar USCH om, undvikes
1753796168187.png
OVAN UNDVIKES som sagt,
NEDAN har jag köpt två av, blev förvånad över att avvilkelsen var försumbar jämfört med en Keller 0,1% -1 till 30 bar. när jag jämförde. Köpte en till och gav till sonen, den var lika bra, rekommenderas.
1753796570924.png
(Jag har ventiler som pekar ut åt sidan. För vara lätta komma åt. Original på Sprint RS så jag bytte till det på GSX1300R)
Keller som jag jämförde Biltema 15-350 med varianten -1 till 30 bar. Med försumbar avvikelse.
1753796749052.png

Bifogat

• 1753796724650.png
    1753796724650.png
    133 KB · Visningar: 4
Cykelpump från biltema funkar bra. Och en hyfsad mätare. Den behöver inte visa exakt rätt men lika rätt eller fel vid varje mätning.
Så jämför du med en bra mätare så har koll sedan.
Lite beroende på däck skulle jag gissa på 2,0 till 2,2 fram och 1,85 till 1,95 bak.
Och inte mest förspända fjädringen.

Den här säger jag bar USCH om, undvikes
View attachment 518989
OVAN UNDVIKES som sagt,
NEDAN har jag köpt två av, blev förvånad över att avvilkelsen var försumbar jämfört med en Keller 0,1% -1 till 30 bar. när jag jämförde. Köpte en till och gav till sonen, den var lika bra, rekommenderas.
View attachment 518990
(Jag har ventiler som pekar ut åt sidan. För vara lätta komma åt. Original på Sprint RS så jag bytte till det på GSX1300R)
Keller som jag jämförde Biltema 15-350 med varianten -1 till 30 bar. Med försumbar avvikelse.
View attachment 518992
Kan bara instämma om den översta; noggrannheten kan jag inte uttala mig om men det är väldigt svårt att få till mätningen bra utan att luften pyser ut vid sidan.

Personlig åsikt sedan jag haft på min förra BMW
Nej inte på R9T. Kräver flera balansvikter, batteriet tar slut strax efter att du lagt på nya däck, kräver viss varsamhet vid däckbyte. <
Bra på en touringhäck om du åker en massa mil, men då ett system som varnar dig under färd - det gör oftast inte mobilen
Ta med dig tryckprovaren under sadeln om du vill ha löpande koll på trycket, kolla vid varje tankning

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman