MC'cross
Ny medlem
- Gick med
- 20 Dec 2024
- Hoj
- 1982 Yamaha 125 DT
Hej Behöver råd. Jag har övertagit en Yamaha DT 125 -83 och den har skurit då någon testade att att köra på etanol (dumt).
De började renoveringen och cylindern är uppborrad +0,5. Jag har tagit isär den och mätt cylinder till 56,50 och kolv till 56,47.
En kompis säger att det är för lite spel att det borde vara 0,08.
Det finns även en del skador kvar vid inlopp/utblås i cylinder väggen kvar som kolvringarna ev. skulle kunna fastna i.
Den har aldrig körts efter uppborrningen bara stått i garage.
Frågan är kan jag hona upp cylindern till 56,55? Blir det bra eller är det för mycket att hona?
Eller så borra upp till 58 +2,0 med ny cylinder och få det bra "på riktigt"?
Vad kostar det att borra om cylinder?
De började renoveringen och cylindern är uppborrad +0,5. Jag har tagit isär den och mätt cylinder till 56,50 och kolv till 56,47.
En kompis säger att det är för lite spel att det borde vara 0,08.
Det finns även en del skador kvar vid inlopp/utblås i cylinder väggen kvar som kolvringarna ev. skulle kunna fastna i.
Den har aldrig körts efter uppborrningen bara stått i garage.
Frågan är kan jag hona upp cylindern till 56,55? Blir det bra eller är det för mycket att hona?
Eller så borra upp till 58 +2,0 med ny cylinder och få det bra "på riktigt"?
Vad kostar det att borra om cylinder?