Borra om cylinder på Yamaha DT125?

MC'cross

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2024
Hoj
1982 Yamaha 125 DT
Hej Behöver råd. Jag har övertagit en Yamaha DT 125 -83 och den har skurit då någon testade att att köra på etanol (dumt).
De började renoveringen och cylindern är uppborrad +0,5. Jag har tagit isär den och mätt cylinder till 56,50 och kolv till 56,47.
En kompis säger att det är för lite spel att det borde vara 0,08.
Det finns även en del skador kvar vid inlopp/utblås i cylinder väggen kvar som kolvringarna ev. skulle kunna fastna i.
Den har aldrig körts efter uppborrningen bara stått i garage.
Frågan är kan jag hona upp cylindern till 56,55? Blir det bra eller är det för mycket att hona?
Eller så borra upp till 58 +2,0 med ny cylinder och få det bra "på riktigt"?
Vad kostar det att borra om cylinder?

Hej Behöver råd. Jag har övertagit en Yamaha DT 125 -83 och den har skurit då någon testade att att köra på etanol (dumt).
De började renoveringen och cylindern är uppborrad +0,5. Jag har tagit isär den och mätt cylinder till 56,50 och kolv till 56,47.
En kompis säger att det är för lite spel att det borde vara 0,08.
Det finns även en del skador kvar vid inlopp/utblås i cylinder väggen kvar som kolvringarna ev. skulle kunna fastna i.
Den har aldrig körts efter uppborrningen bara stått i garage.
Frågan är kan jag hona upp cylindern till 56,55? Blir det bra eller är det för mycket att hona?
Eller så borra upp till 58 +2,0 med ny cylinder och få det bra "på riktigt"?
Vad kostar det att borra om cylinder?

Låt mig gissa att du har mätt med ett digitalt skjutmått?

Japp kolven är mätt med digitalt skjutmått. Kan du rekommendera nått annat?
Har funderat på om jag kan använda bladmått, skulle det gå?

Låt dig inte luras av att det visar hundradelar för så exakt är inte ett skjutmått. En tränad mekaniker mäter plus minus 0.05mm med ett skjutmått och det faktum att du ens försöker mäta hundradelar med ett skjutmått tyder på att du inte är särskilt erfaren som mekaniker.

Skulle jag vara dig så skulle jag lita på att kolvtillverkaren och fabriken som borrat cylindern kan sitt jobb och montera ihop hojen.

Vill du verkligen mäta så kan du mäta kolvringsgapet med ett blankett. Googla och se vad kolvtillverkaren rekommenderar för gap. Ibland skickar dom rent av med en lapp där det står.

Jag har frågat förra ägaren men han kommer inte ihåg vem som gjorde borrningen och har inga papper kvar, det var 15 år sen det gjordes. Jag gör nog som du föreslår att sätta ihop det och prova. Ska sluta mäta hundradelar med skjutmått :giggle:

Jag har frågat förra ägaren men han kommer inte ihåg vem som gjorde borrningen och har inga papper kvar, det var 15 år sen det gjordes. Jag gör nog som du föreslår att sätta ihop det och prova. Ska sluta mäta hundradelar med skjutmått :giggle:

Notera att man inte mäter kolvringsgap med blanketter utan med bladmått.
Jag fick lite ofrivillig hjälp med stavningen där.

Last edited:
Du bör mäta upp allt med micrometer och med hjälp av tolkar i cylindern för att veta exakta mått.
Att stoppa i en kolv utan att veta vad tillverkaren rekommenderar är lite hasardartat speciellt om det finns repor kvar i cylindern.
Vad en borrning kostar beror helt på. Sista gången jag borrade upp en cylindern kostade det några hundringar genom en bekants med dennes rabatt, så det är tyvärr ingen måttstock på vad det kostar idag, utan det är bara att fråga firmor som kan tänka sig att göra det

Du bör mäta upp allt med micrometer och med hjälp av tolkar i cylindern för att veta exakta mått.
Att stoppa i en kolv utan att veta vad tillverkaren rekommenderar är lite hasardartat speciellt om det finns repor kvar i cylindern.
Vad en borrning kostar beror helt på. Sista gången jag borrade upp en cylindern kostade det några hundringar genom en bekants med dennes rabatt, så det är tyvärr ingen måttstock på vad det kostar idag, utan det är bara att fråga firmor som kan tänka sig att göra det

Varför ska han borra en nyborrad cylinder?

Varför ska han borra en nyborrad cylinder?
Med tanke på att TS skriver att det finns repor kvar i cylindern som han är rädd att kolvringar ska fastna i. Med tanke på det så kan det vara lämplig för att få bort alla skadorna i cylindern om det finns så pass mycket material att kunna göra det. Hade du glatt satt i en ny kolv i en cylindern med repor och hoppats på det bästa?
Alla gör som de vill. Jag hade inte gjort det.

Med tanke på att TS skriver att det finns repor kvar i cylindern som han är rädd att kolvringar ska fastna i. Med tanke på det så kan det vara lämplig för att få bort alla skadorna i cylindern om det finns så pass mycket material att kunna göra det. Hade du glatt satt i en ny kolv i en cylindern med repor och hoppats på det bästa?
Alla gör som de vill. Jag hade inte gjort det.

Jag ser det nu fast det är ju nästan paradoxalt med repor i en nyborrad cylinder som aldrig körts.

Det finns ju folk till allt men det kan ju också vara så att det är små repor, sådana som blir direkt man petar in en kolvring.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman