Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Ingen vet, tyvärr, och - dessutom varierar det:

Det hela är luddigt så det skriker, och sannerligen inte lätt att bestycka efter när inblandningen inte är konstant.

Viktigare än någonsin att tanka alkylat inför anställningen.
Kan man inte lita på innehållsdeklarationen vid pump? På min lokala ST1-mack står det ”E5” på 98:a, vilket väl innebär upp till men inte mer än fem procent etanol.

Kan man inte lita på innehållsdeklarationen vid pump? På min lokala ST1-mack står det ”E5” på 98:a, vilket väl innebär upp till men inte mer än fem procent etanol.
Numera är ju 98'an kontaminerad med 5% etanol. "Miljövänligt"....

Ja, deras siffror bland kultureliten på redan nämnda Södermalm och på suspekta humanistiska studentorter brukar alltid ta ett stort kliv uppåt under själva valnatten. Precis som att alla opinionsmätningar missar dessa människor.
Tror samma.
Med tanke på de senaste vintrarnas elpriser och sörlänningars patetiska gnäll om de orättvisa elområdena så bör elförsörjning och framtida kraftslag rimligtvis få stort utrymme i valrörelsen. Och för bara några dagar sedan har ju sossarna mer eller mindre deklarerat ett öppet ja till kärnkraft. Att då försöka lura någon att man vill bilda regering tillsammans med någon som är öppet emot kärnkraft är knappast trovärdigt.
Nej, de kommer som vanligt att välja makten före att hålla valöften.

MP kommer säkert att klara riksdagsspärren, men förhoppningsvis vara isolerade på grund av sin ståndpunkt om just detta. Och då faller förhoppningsvis hela vänsterblocket.
MP kommer köra stenhårt på skrämselpropagande och det finns tyvärr alltför många okunniga människor...dvs de kommer tyvärr vara kvar liksom L och C som bara gör sveriges styre svårare. (vad tycker de egentligen?? Jäkla velande) Så bort med alla småpartier (höj från 4-6% som steg ett) så vi enklare får majoritetsregeringar som BESLUTAR saker så vi får långsiktig stabil politik.

Jag skulle inte göra det.

Lagen är skriven på ett sådant sätt att det går att bolla rätt rejält med utspädningen av bränslet:

Det är dock möjligt att använda överskott av utsläppsminskning från bensin till att uppfylla plikten för diesel och vice versa, med vissa begränsningar. Det är också möjligt att spara ett visst överskott av utsläppsminskning till nästa kalenderår.

Biokomponent i dieselbränsle (FAME/RME, HVO) är en något bättre produkt än etanolinblandningen i bensin.

Min bedömning är att bolagen hellre löser sitt utspädningskrav över året genom att ligga högt på biokomponent i dieselbränsle och lägre på bensinen.

Reduktionsplikten har hoppat upp och ner närmast i panik de senaste åren:

Reduktionsplikten innebär att distributörer av drivmedel är skyldiga att blanda in biodrivmedel i bensin och diesel för att sänka deras utsläpp med en viss procentsats. Under 2023 var reduktionsnivån 7,8% för bensin och 30,5% för diesel. I januari 2024 sänktes nivån till 6% och i augusti 2024, meddelade regeringen att nivån kommer höjas till 10% under 2025. När utsläppsreduktion beräknas så inkluderar man även biodrivmedlens livscykelutsläpp (det vill säga de utsläpp som uppstår när biodrivmedlen produceras). Det innebär att om man använder biodrivmedel med låga livscykelutsläpp så behövs det en mindre mängd biodrivmedel för att uppnå utsläppsreduktionen, medan det behövs mer biodrivmedel om dom har höga livscykelutsläpp. Om distributörer inte uppfyller reduktionsplikten så får de en straffavgift.

Det som gör att man aldrig kan säga hur hög utspädningen av bränslet är ute vid pump beror alltså på den för konsumenten okända faktorn "livscykelutsläpp".

Den som är road av motsägelser kan ju notera diskrepansen mellan dieselpumpens dekaler som säger "B7" och lagkravet på 10% urspädning med biokomponent...

För bensinen vi tankar är min uppfattning att inblandningen ligger tydligt under 10%.
Detta av flera anledningar. Alla i branschen vet att etanolutspädning är bajs och under perioder med lågt råoljepris är motviljan mot att späda ut oljan med dyrare etanol påtaglig.

Men plötsligt gör någon ett klipp på billig etanol och då skall den batchen användas för att späda ut det riktiga bränslet.

Grundtips: just nu är det är lägre utspädning med etanol än man kanske tror.

Men man vet inte, och det kan ändra sig snabbt.

Det är en riktig soppa alltihop.

”De senaste åren har flera elbilsfabriker öppnat i landet, men det är inte slovakerna som köper de färdiga bilarna.

– Det är för att vi inte är dumma i huvudet. Vi lyssnar inte på människorna i Bryssel, säger Štefan Studený, underleverantör till elbilsfabriken i Trnava.”

Extremt uttömmande. Jag förstår anledningen precis.

Kan det finnas några andra anledningar till att just Slovakien är långsamma med omställningen från fossila bränslen? :va

Just det där antagandet att just de skulle vara klokare än alla andra EU-länder, norrmän och kineser känns inte sannolikt.

Med vänlig hälsning,

Kan det finnas några andra anledningar till att just Slovakien är långsamma med omställningen från fossila bränslen? :va

Just det där antagandet att just de skulle vara klokare än alla andra EU-länder, norrmän och kineser känns inte sannolikt.

Med vänlig hälsning,
”Kineser” och ”klokare” i samma mening gällande omställning för klimatet. Orden skiktar sig så aggressivt att jag fick använda två olika skärmar för att se båda samtidigt. 🤣
Jag skulle inte göra det.

Lagen är skriven på ett sådant sätt att det går att bolla rätt rejält med utspädningen av bränslet:

Biokomponent i dieselbränsle (FAME/RME, HVO) är en något bättre produkt än etanolinblandningen i bensin.

Min bedömning är att bolagen hellre löser sitt utspädningskrav över året genom att ligga högt på biokomponent i dieselbränsle och lägre på bensinen.

Reduktionsplikten har hoppat upp och ner närmast i panik de senaste åren:

Det som gör att man aldrig kan säga hur hög utspädningen av bränslet är ute vid pump beror alltså på den för konsumenten okända faktorn "livscykelutsläpp".

Den som är road av motsägelser kan ju notera diskrepansen mellan dieselpumpens dekaler som säger "B7" och lagkravet på 10% urspädning med biokomponent...

För bensinen vi tankar är min uppfattning att inblandningen ligger tydligt under 10%.
Detta av flera anledningar. Alla i branschen vet att etanolutspädning är bajs och under perioder med lågt råoljepris är motviljan mot att späda ut oljan med dyrare etanol påtaglig.

Men plötsligt gör någon ett klipp på billig etanol och då skall den batchen användas för att späda ut det riktiga bränslet.

Grundtips: just nu är det är lägre utspädning med etanol än man kanske tror.

Men man vet inte, och det kan ändra sig snabbt.

Det är en riktig soppa alltihop.
Så det är alltså fullt möjligt att få mer än fem procent etanol i 98 oktan som är varudeklarerad som upp till fem procent, och det är helt ok att göra så? Pissigt.

Man behöver inte hålla med Slovakien (eller Ungern) om allt de tycker, men just detta känns faktiskt positivt. Någon som uttryckligen föraktar brysselska dumheter som gör livet svårare för vanligt folk. Allt som bidrar till uppror mot de största dumheterna är att betrakta som positivt...

För återigen - var det verkligen den här skiten från Bryssel vi ville ha när vi röstade för ett EU-inträde...? Ville vi verkligen att Sverige skulle bli berövade möjligheten att själva bestämma ambulansstationens schema, om jag får avverka min egen skog, att förbränningsmotorn skall utrotas på grund av symbolpolitik eller att veteranbilar skall tvångsskrotas...?

Det finns onekligen fördelar med EU-medlemsskapet. Men det finns också nackdelar. Och just nu känns det som att nackdelarna väger över ganska kraftigt.

Man behöver inte hålla med Slovakien (eller Ungern) om allt de tycker, men just detta känns faktiskt positivt. Någon som uttryckligen föraktar brysselska dumheter som gör livet svårare för vanligt folk. Allt som bidrar till uppror mot de största dumheterna är att betrakta som positivt...

För återigen - var det verkligen den här skiten från Bryssel vi ville ha när vi röstade för ett EU-inträde...? Ville vi verkligen att Sverige skulle bli berövade möjligheten att själva bestämma ambulansstationens schema, om jag får avverka min egen skog, att förbränningsmotorn skall utrotas på grund av symbolpolitik eller att veteranbilar skall tvångsskrotas...?

Det finns onekligen fördelar med EU-medlemsskapet. Men det finns också nackdelar. Och just nu känns det som att nackdelarna väger över ganska kraftigt.

Man skall nog se saken utifrån perspektivet att Slovakien och Ungern har sina pungkulor i Putins fasta grepp, ingenting annat.

Medianlönen i Slovakien är dryga 1.400€ per månad och kanske handlar det en smula om ett missnöje över att vanligt folk knappast har råd att köpa en ny bil, än mindre en elbil. Då är det lätt att tycka att EU är världsfrånvänt. Norge har å andra sidan lyckats betydligt bättre med elbilar än EU - helt utan EU-s finansiella regelverk…

Med vänlig hälsning,

Man skall nog se saken utifrån perspektivet att Slovakien och Ungern har sina pungkulor i Putins fasta grepp, ingenting annat.

Medianlönen i Slovakien är dryga 1.400€ per månad och kanske handlar det en smula om ett missnöje över att vanligt folk knappast har råd att köpa en ny bil, än mindre en elbil. Då är det lätt att tycka att EU är världsfrånvänt. Norge har å andra sidan lyckats betydligt bättre med elbilar än EU - helt utan EU-s finansiella regelverk…

Med vänlig hälsning,
Visst, men det är också svindyrt att köra bensinbil i Slovakien med ett literpris på runt €1,4. Upptäckte samma när jag var i Rumänien under Coronan. Runt 15 spänn litern i EU:s fattigaste land. Men satan vad det kördes bil (ja bil och bil, Dacia Logan).

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup