Jag skulle inte göra det.
Lagen är skriven på ett sådant sätt att det går att bolla rätt rejält med utspädningen av bränslet:
Fakta om de förnybara drivmedlen: HVO, FAME, Etanol E85, ED95, B100, Metan, elektrobränslen.
drivkraftsverige.se
Biokomponent i dieselbränsle (FAME/RME, HVO) är en något bättre produkt än etanolinblandningen i bensin.
Min bedömning är att bolagen hellre löser sitt utspädningskrav över året genom att ligga högt på biokomponent i dieselbränsle och lägre på bensinen.
Reduktionsplikten har hoppat upp och ner närmast i panik de senaste åren:
De senaste åren har reduktionsplikten gått från okänd till omstridd. I november 2023 röstade riksdagen för att sänka den från 7,8% för bensin och 30,5% för diesel till 6%. I augusti 2024 meddelade regeringen dock att reduktionsplikten åter kommer höjas under 2025, men till 10%. Här förklarar vi...
www.ri.se
Det som gör att man aldrig kan säga hur hög utspädningen av bränslet är ute vid pump beror alltså på den för konsumenten okända faktorn "livscykelutsläpp".
Den som är road av motsägelser kan ju notera diskrepansen mellan dieselpumpens dekaler som säger "B7" och lagkravet på 10% urspädning med biokomponent...
För bensinen vi tankar är min uppfattning att inblandningen ligger tydligt under 10%.
Detta av flera anledningar. Alla i branschen vet att etanolutspädning är bajs och under perioder med lågt råoljepris är motviljan mot att späda ut oljan med dyrare etanol påtaglig.
Men plötsligt gör någon ett klipp på billig etanol och då skall den batchen användas för att späda ut det riktiga bränslet.
Grundtips: just nu är det är lägre utspädning med etanol än man kanske tror.
Men man vet inte, och det kan ändra sig snabbt.
Det är en riktig soppa alltihop.