Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Grönt stål kommer inte att vara svårt att sälja som något av trollen här antyder. Det förutspås tvärtom att vara det enda säljbara alternativet när det väl finns i större skala.

Du gör misstaget att tro att andra länder tänker som Sverige.
Då skulle det inte finnas några kolkraftverk i Tyskland.

Resten av världen är gärna miljövänliga, när det inte kostar något.

Jag har svårt att se Kina och Indien köpa fossilfritt stål från norra Sverige, och det är ju dom som ska tillverka det vi konsumerar.

Senaste större saken gjord av plåt jag köpte var en skottkärra, jag tror den kostad 129:-

Den är garanterat gjord av barnarbetare i Indien av omsmälta skeppsvrak som ligger längst hela Indiska kusten och läcker olja i havet.

Men du kanske har rätt, dom kanske blir storkonsumenter av svindyrt fossilfritt stål från Sverige för att det är miljövänligt.

MG i kina kommer säkert att tillverka bilar av fossilfritt stål från Sverige, för dom har ju ingen egen tillverkning, och frakterna av stålet kommer ju att gå på segelbåt...
 
Du gör misstaget att tro att andra länder tänker som Sverige.
Då skulle det inte finnas några kolkraftverk i Tyskland.

Resten av världen är gärna miljövänliga, när det inte kostar något.

Jag har svårt att se Kina och Indien köpa fossilfritt stål från norra Sverige, och det är ju dom som ska tillverka det vi konsumerar.

Senaste större saken gjord av plåt jag köpte var en skottkärra, jag tror den kostad 129:-

Den är garanterat gjord av barnarbetare i Indien av omsmälta skeppsvrak som ligger längst hela Indiska kusten och läcker olja i havet.

Men du kanske har rätt, dom kanske blir storkonsumenter av svindyrt fossilfritt stål från Sverige för att det är miljövänligt.

MG i kina kommer säkert att tillverka bilar av fossilfritt stål från Sverige, för dom har ju ingen egen tillverkning, och frakterna av stålet kommer ju att gå på segelbåt...

Det produceras årligen 2 miljarder ton stål i världen, SSAB har kapacitet att producera 10 miljoner ton, det är alltså bara 5 promille av världens stålkunder som behöver vara intresserade av fossilfritt stål.

Vad kineserna använder för stål är helt irrelevant.
 
Det produceras årligen 2 miljarder ton stål i världen, SSAB har kapacitet att producera 10 miljoner ton, det är alltså bara 5 promille av världens stålkunder som behöver vara intresserade av fossilfritt stål.

Vad kineserna använder för stål är helt irrelevant.

Okej, det kanske finns 5 promille som är beredd att ta pengar från sin lönsamhet och köpa fossilfritt stål
 
BrooklynS har en poäng.
Svensk råvaruproduktion (tänk timmer, malm och förädlade produkter) har länge kämpat mot konkurrens från Ryssland, som för det mesta kunnat erbjuda likvärdiga varor billigare.
Nu har Ryssland med kort varsel straffat bort sej själva från EU och många andra marknader.
Vilket land i EU sitter på mest potential?
Vi...

Ett EU som dessutom sakta men säkert tvingas in i minskade utsläpp.
 
Okej, det kanske finns 5 promille som är beredd att ta pengar från sin lönsamhet och köpa fossilfritt stål
Vilket är väldigt mycket pengar. De som står och stampar och behöver grönt stål är framförallt bilindustrin. Volvo har skrivit avtal med SSAB och Mercedes AG har skrivit avtal med H2GS i Boden. VAG och övriga är också på språng. Grönt stål är redan på gång att bli en miljardindustri.

Minns inte om det var Kraftnäts VD eller Vattenfalls VD som sa att " Elöverskottet i norr är väldigt stort idag men kommer att vara förbrukat redan 2027, men i och med att väldigt lite ström då kommer att kunna skickas söderut så kommer det att finnas ännu mer ström i norr eftersom vi slipper överföringsförluster."

Hela elkrisen i Sverige totalt hänger på att el måste börja tillverkas i södra sverige, oavsett vindkraft eller annat.
 
Minns inte om det var Kraftnäts VD eller Vattenfalls VD som sa att " Elöverskottet i norr är väldigt stort idag men kommer att vara förbrukat redan 2027, men i och med att väldigt lite ström då kommer att kunna skickas söderut så kommer det att finnas ännu mer ström i norr eftersom vi slipper överföringsförluster."

Hela elkrisen i Sverige totalt hänger på att el måste börja tillverkas i södra sverige, oavsett vindkraft eller annat.
Det där måste komma från en politiskt tillsatt person.
Så länge älvarna ligger kommer inget ur kraftverken och när det inte blåser så…

Vilket konstigt nog ofta sammanfaller på vintern.

Energisystemet i Sverige var en gång sammansatt av ingenjörer och ekonomer.
Kärnkraften skulle komplettera vattenkraften när älvarna frös och tvärtom på sommaren när kärnkraften stoppades för underhåll.Det var anledningen till att vi hade 12 kkv. Inte för att mata tysken med el som vi gör nu med i bästa fall 6 st.
Tror det var Tage Erlander som såg till att det blev så. Om sosseriet var som den tiden hade jag kunnat rösta på dom, fårskocken idag -aldrig.
 
Avtalen är väl i form av typ termin, pris i kr/kg som avtalats med fysisk leverans framåt i tiden(är väl ingen som förbinder sig att köpa en viss volym om tre år utan att ha ett hum om till vilket pris). Vem, om någon, som kommer att göra en bra/dålig affär får vi se.
Jag kan också avtala med en köpare om att jag ska leverera 5 ton stål i maj 2033 för 21 kr/kg.

Alltså, att de sålt vissa volymer redan nu säger inte att det kommer att vara lönsamt, även omde såklart räknat på det och rinligtvis borde ha en skaplig riskpremie för att säkra sig mot allt som ännu inte är spikat och klart.

Att klimatnyttan globalt är mlm noll räknat i CO2 är väl de flesta redan införsrådda med.
 
Last edited:
Vilket är väldigt mycket pengar. De som står och stampar och behöver grönt stål är framförallt bilindustrin. Volvo har skrivit avtal med SSAB och Mercedes AG har skrivit avtal med H2GS i Boden. VAG och övriga är också på språng. Grönt stål är redan på gång att bli en miljardindustri.
Så dom tillverkar ingenting nu då, utan står bara och stampar och behöver en produkt dom aldrig har haft?
 
De som står och stampar och behöver grönt stål är framförallt bilindustrin. Volvo har skrivit avtal med SSAB och Mercedes AG har skrivit avtal med H2GS i Boden. VAG och övriga är också på språng. Grönt stål är redan på gång att bli en miljardindustri.

Utsläppen för hela tillverkningskedjan är redan en faktor vid massor av olika OEM-upphandlingar mellan fordonstillverkare och underleverantörer. Att detta även kommer att gälla framställningen av stål är en "no-brainer". Den som svamlar om att "ingen kommer att bry sig" jobbar inte inom fordonsindustrin anno 2022.
 
Det där måste komma från en politiskt tillsatt person.
Så länge älvarna ligger kommer inget ur kraftverken och när det inte blåser så…

Vilket konstigt nog ofta sammanfaller på vintern.

Energisystemet i Sverige var en gång sammansatt av ingenjörer och ekonomer.
Kärnkraften skulle komplettera vattenkraften när älvarna frös och tvärtom på sommaren när kärnkraften stoppades för underhåll.Det var anledningen till att vi hade 12 kkv. Inte för att mata tysken med el som vi gör nu med i bästa fall 6 st.
Tror det var Tage Erlander som såg till att det blev så. Om sosseriet var som den tiden hade jag kunnat rösta på dom, fårskocken idag -aldrig.
Isläggning i älvarna beror på väder, är det kallt handlar det om dagar. Det handlar alltså om att man minskar flödet så att vattenytan stillnar för att isen skall kunna lägga sig. När isen är tjock nog (någon dec kanske) så släpper man på igen. Det är alltså inte så att vattenkraften står still vintertid... tvärtom!

Likaså när det är kallt vintertid, nere i dalarna står luften stilla pga inversion men uppe på höjderna kan det mycket väl blåsa en del ändå. Och vindkraftverk placeras högt och når ytterligare några hundra meter upp med bladen. Men visst blåser det generellt MINDRE, men det är en missuppfattning att vindkraften "står still när det är kallt".

Det blir lite som solceller vintertid - kylan gör att effektiviteten ökar och snön runtom gör att ljusreflektionen ökar, dvs instrålningen på panelerna. De kortare dagarna gör förstås mer.


Ekonomer skall man aldrig släppa i närheten av något viktigt som skall byggas. Låt ingenjörer lösa problemen.
 
Utsläppen för hela tillverkningskedjan är redan en faktor vid massor av olika OEM-upphandlingar mellan fordonstillverkare och underleverantörer. Att detta även kommer att gälla framställningen av stål är en "no-brainer". Den som svamlar om att "ingen kommer att bry sig" jobbar inte inom fordonsindustrin anno 2022.
Det torde ha framgått att den moderna världen med sina fel och brister faktiskt ändå beslutat sig för en omställning mot mindre klimatpåverkande produktion, ny teknologi och ökad välfärd.

De länder som förlitar sig på fortsatt beroende av olja för energi är inte särskilt många och kan väl sammanfattas med att det i stort sett är de länder som röstade emot FN-s resolution om Rysslands invasion av Ukraina.

Ett i sanning näpet sällskap av skurkstater och shit hole countries i skön förening.
 
Intressant artikel från Wired.
Den är bakom en betalvägg. Men har du inga kakor från dem så får man läsa xx antal artiklar innan de låser sidan.


"As the pandemic locked the world down in 2020, carbon dioxide emissions fell by 17 percent. But the global emission of methane, which is 80 times as potent a greenhouse gas yet disappears from the atmosphere much quicker, went up, even though industrial processes, like oil and gas extraction, slowed. "

"When we burn fossil fuels, they produce CO2, but also nitrogen oxide, or NOx. As NOx enters the atmosphere, it produces a molecule known as the hydroxyl radical (OH), which breaks down methane. All told, OH removes about 85 percent of annual methane emissions. “During the lockdown, the emission of NOx was decreasing,” says Peng. “So the OH of the atmospher the methane sink could be slowed down.”

That is, as we polluted less heavy industry spun down, flights got canceled, people stopped commuting we also produced less of the pollutant that normally breaks down methane. It’s a second unfortunate and surprising consequence of cutting pollution: Burning fossil fuels also produces aerosols that bounce some of the sun’s energy back into space, somewhat cooling the climate. While it’s imperative that we decarbonize as quickly as possible, cutting out the beneficial effects of NOx and aerosols has some unintended and twisted side effects.

“Burning less fossil fuels will cause there to be less OH radicals in the atmosphere, which will cause methane concentrations to go up,”"
 
Isläggning i älvarna beror på väder, är det kallt handlar det om dagar. Det handlar alltså om att man minskar flödet så att vattenytan stillnar för att isen skall kunna lägga sig. När isen är tjock nog (någon dec kanske) så släpper man på igen. Det är alltså inte så att vattenkraften står still vintertid... tvärtom!

Likaså när det är kallt vintertid, nere i dalarna står luften stilla pga inversion men uppe på höjderna kan det mycket väl blåsa en del ändå. Och vindkraftverk placeras högt och når ytterligare några hundra meter upp med bladen. Men visst blåser det generellt MINDRE, men det är en missuppfattning att vindkraften "står still när det är kallt".

Det blir lite som solceller vintertid - kylan gör att effektiviteten ökar och snön runtom gör att ljusreflektionen ökar, dvs instrålningen på panelerna. De kortare dagarna gör förstås mer.


Ekonomer skall man aldrig släppa i närheten av något viktigt som skall byggas. Låt ingenjörer lösa problemen.
Nu är isläggningen klar för denna gång i alla fall.
Och kan flika in med att bästa produktionsmånaderna för vindkraften här uppe i norr är jan-mars.
Och håller helt med om att fler ingenjörer borde ges den respekt dom förtjänar i processen när det gäller att bygga långsiktig infrastruktur ?
 
Det går bra för miljön med 7 klövern vindkraft.

Rya kraftvärmeverk har eldat 6 800 kubikmeter olja, motsvarande 6,8 miljoner liter.

Det kan jämföras med Karlshamnsverket som kan elda mellan 70 000 och 140 000 liter olja i timmen. I Karlshamn räddade man till exempel elförsörjningen i landet tidigare i veckan.
 
Och håller helt med om att fler ingenjörer borde ges den respekt dom förtjänar i processen när det gäller att bygga långsiktig infrastruktur ?

Jag respekterar ingenjörerna från ASEA-ATOM något fruktansvärt!

Vi byggde kärnkraftverk på 5-7 år på den tiden, flera byggen samtidigt.
 
Trist att den mustaschprydde psykopaten fick förnedra loggan.:(
Men den lever kvar i sin glans i länder dit han inte nådde, till och med som balkongräcke.
Men nu blev ju ASEA helt utraderat förra året, och representeras numera av ett företag som gör mediokra skruvdragare :unsure:

IMG_6953_2.JPEG
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top