Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ja, det kommer att bli ganska öde i Stockholm då, om all kommersiell trafik ska förbjudas, inga affärer, inga krogar, inte restauranger osv. Man kan ju också glömma allt vad kollektivtrafik heter, den är ju i högsta grad kommersiell.
Det finns faktiskt elsparkcyklar som skulle kunna köra skytteltrafik och lösa allt det där. Det har Helldén faktiskt berättat,,,,
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Men skall man inte ge dom lite tid, tänker att nog är det en del parametrar som skall synka för att få till drivmedel och elen att bli rimligt, samt vad som tänkts för HELA sverige?

När så tiden för denna mandatperiod börjar rinna ut, och det är samma jävla soppa som förra regeringen, då är jag den första att meddela "vilket jävla pack", och utbrista arma sverige.
Reinfelt berättade om Alliansens taktik i någon intervju, han nämnde ”the cost of rule” tror jag det kallades, att en ny regering alltid sjunker i popularitet i början. Därför är det väldigt viktigt att använda den tiden till att göra de tunga reformerna omedelbart så att den tänkta effekten hinner sätta sig medan man ändå är impopulär. Sedan använder man resten av mandatperioden till att kasta brödsmulor på oss så vi blir lite glada igen.

Tittar man på denna regeringen så tycker jag det ser ut som att de blev totalt tagna på sängen och att ungefär ingenting av valfläsket gått att realisera ens litegrann. Jag tillhör väl den minoritet här som faktiskt tror på att de klimatförändringar vi faktiskt upplever är orsakade av mänsklighetens livsföring och tycker därför inte att priset vid pump ska sänkas. Däremot tror jag på någon form av kickback där det verkligen behövs, t.ex ett förbättrat reseavdrag eller liknande.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men skall man inte ge dom lite tid, tänker att nog är det en del parametrar som skall synka för att få till drivmedel och elen att bli rimligt, samt vad som tänkts för HELA sverige?

När så tiden för denna mandatperiod börjar rinna ut, och det är samma jävla soppa som förra regeringen, då är jag den första att meddela "vilket jävla pack", och utbrista arma sverige.

Jo, men precis som det skrivs ovan så är det ju uppenbart att den nya regeringen hade en väldigt aggressiv tidsplan för sina vallöften...så länge de bara var vallöften...

Nu när man äntligen regerar så är det inte alls samma ljud i skällan som man hade under valrörelsen. Istället spenderar man tiden ute i media och försöker släta över det hela med den ena förklaringen dummare än den andra till varför folket - väljarna - måste FÖRSTÅÅÅ att vissa vallöften naturligtvis inte går att realisera. Och så detta konstanta snack om att VERKLIGHEEETEN ser annorlunda ut...Vad är det för jävla verklighet de lever i som alla väljare så uppenbart har missat...???

Är det någon annan som har noterat att Ebba Busch håller en mycket lägre profil som minister jämfört med sitt konstanta skrikande under valrörelsen...? Nu verkar hon ha fastnat i någon slags konstant "jag ska återkomma om det"-kommentar till medierna här uppifrån, som naturligtvis vill ha hennes kommentar om allt mellan bensinpriser och framtida industrisatsningar. Lokalradion hade i alla fall fått till någon sorts intervju häromdagen och en mycket skarp reporter såg till att sätta henne på plats direkt angående ett antal vallöften, medans Minister Busch mest lindade in sig själv i någon sorts väldigt bakvänt resonemang.

Så nej - jag är nog mer av åsikten att det den nya regeringen presterat hittills gör att de klassas som lögnare redan här och nu. Lägger man upp en aggressiv tidsplan för sina vallöften och detta genererar röster, då får man också se till att infria detta, annars blir väljarna allt annat än nöjda.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Jo, men precis som det skrivs ovan så är det ju uppenbart att den nya regeringen hade en väldigt aggressiv tidsplan för sina vallöften...så länge de bara var vallöften...

Nu när man äntligen regerar så är det inte alls samma ljud i skällan som man hade under valrörelsen. Istället spenderar man tiden ute i media och försöker släta över det hela med den ena förklaringen dummare än den andra till varför folket - väljarna - måste FÖRSTÅÅÅ att vissa vallöften naturligtvis inte går att realisera. Och så detta konstanta snack om att VERKLIGHEEETEN ser annorlunda ut...Vad är det för jävla verklighet de lever i som alla väljare så uppenbart har missat...???

Är det någon annan som har noterat att Ebba Busch håller en mycket lägre profil som minister jämfört med sitt konstanta skrikande under valrörelsen...? Nu verkar hon ha fastnat i någon slags konstant "jag ska återkomma om det"-kommentar till medierna här uppifrån, som naturligtvis vill ha hennes kommentar om allt mellan bensinpriser och framtida industrisatsningar. Lokalradion hade i alla fall fått till någon sorts intervju häromdagen och en mycket skarp reporter såg till att sätta henne på plats direkt angående ett antal vallöften, medans Minister Busch mest lindade in sig själv i någon sorts väldigt bakvänt resonemang.

Så nej - jag är nog mer av åsikten att det den nya regeringen presterat hittills gör att de klassas som lögnare redan här och nu. Lägger man upp en aggressiv tidsplan för sina vallöften och detta genererar röster, då får man också se till att infria detta, annars blir väljarna allt annat än nöjda.
Visst är det som du skriver, men jag upplever nog att oavsett sida, så "fläskas" det på som om det inte fanns någon morgondag.

Som sagt, oavsett sida, man bör nog avvakta och se resultatet och därefter eventuellt "Helvetti"
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Reinfelt berättade om Alliansens taktik i någon intervju, han nämnde ”the cost of rule” tror jag det kallades, att en ny regering alltid sjunker i popularitet i början. Därför är det väldigt viktigt att använda den tiden till att göra de tunga reformerna omedelbart så att den tänkta effekten hinner sätta sig medan man ändå är impopulär. Sedan använder man resten av mandatperioden till att kasta brödsmulor på oss så vi blir lite glada igen.

Tittar man på denna regeringen så tycker jag det ser ut som att de blev totalt tagna på sängen och att ungefär ingenting av valfläsket gått att realisera ens litegrann. Jag tillhör väl den minoritet här som faktiskt tror på att de klimatförändringar vi faktiskt upplever är orsakade av mänsklighetens livsföring och tycker därför inte att priset vid pump ska sänkas. Däremot tror jag på någon form av kickback där det verkligen behövs, t.ex ett förbättrat reseavdrag eller liknande.
Högst troligt som du säger i första stycket.

Valfläsk är valfläsk, det vet nog dom flesta.

Gällande klimatförändringar, där är vi eniga, men jag är högst osäker på att svenska pumppriset har någon som helst betydelse för detta.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker det är rent löjeväckande hur mer eller mindre samtliga partier delar ut frikostiga vallöften strax före valet i syfte att locka osäkra väljare i sista minuten, varav många är tveksamma om de ens går att lova utan att ha utrett frågan. Samtidigt accepterar jag motvilligt att det är en del av det politiska spelet, även om politikerna med rätta bör kritiseras när de lovar för mycket.

Detta är dock mestadels brus som skymmer de viktigare frågorna.

Själv bedömer jag en regering mer långsiktigt utifrån den inriktning och förmåga till genomförande de har i de större och viktiga frågorna samt utifrån hur de gör prioriteringar och avvägningar i målkonflikter i alla de frågor som de inte ens vet att de kommer ställas inför när de är i valrörelsen. Jag förväntar mig inte att någon, inte ens politiker, skall kunna förutse framtiden, men jag förväntar mig att de har en tydlig kompasriktning och förmåga att följa den samtidigt som de kan anpassa sig till den så kallade verkligheten.

Min gissning är att rätt många av de som skriker högst i media nu är människor som egentligen mest sympatiserar med oppositionen och som nu är sura för att högerblocket knep valsegern genom att fläska på hårt med vallöftena i slutspurten.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Pragmatisk lösning.
De som koketterar om makten gör en lista där de rapar upp vad de lovar att göra om de kommer till makten samt när respektive löfte ska infrias. Gör de inte vad de lovar åker de ut, man ska inte ljuga, det är ganska basic.

Då kommer ordet löfte att betyda just löfte och inte önskemål, ambition, strävan eller "rent hittepå som aldrig kommer att genomföras men det låter bra i väljarnas öron".
 

Raderad medlem 51742

Guest
Pragmatisk lösning.
De som koketterar om makten gör en lista där de rapar upp vad de lovar att göra om de kommer till makten samt när respektive löfte ska infrias. Gör de inte vad de lovar åker de ut, man ska inte ljuga, det är ganska basic.

Då kommer ordet löfte att betyda just löfte och inte önskemål, ambition, strävan eller "rent hittepå som aldrig kommer att genomföras men det låter bra i väljarnas öron".
Det bästa med den metoden är att den antagligen skulle leda till att politiker helt slutar med sådana vallöften.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min gissning är att rätt många av de som skriker högst i media nu är människor som egentligen mest sympatiserar med oppositionen och som nu är sura för att högerblocket knep valsegern genom att fläska på hårt med vallöftena i slutspurten.

Möjligt, men jag är långt ifrån säker på att detta gäller all kritik.

Det finns privatpersoner såväl som företagare här uppe som köpte hela bluffen med fem, nio eller tio kronor vid pump. Ingen talade om för dem att det kommer att ta minst ett år innan detta bara är ören vid pump och att man förmodligen aldrig kommer hela vägen fram till fem, nio eller tio kronor. Dessa människor känner sig nu rånade på sin röst och mediekommentarer har redan varit "vilket djävulusiskt svek" och "får man ta tillbaka sin röst"...

Lägg till det ett uteblivet elprisstöd och en ny regering som helt plötsligt dillar om att ta bort elprisområden - så att dessa människor helt plötsligt förväntas betala mer för lokalproducerad el - så förstår man att folk är förbannade.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Möjligt, men jag är långt ifrån säker på att detta gäller all kritik.

Det finns privatpersoner såväl som företagare här uppe som köpte hela bluffen med fem, nio eller tio kronor vid pump. Ingen talade om för dem att det kommer att ta minst ett år innan detta bara är ören vid pump och att man förmodligen aldrig kommer hela vägen fram till fem, nio eller tio kronor. Dessa människor känner sig nu rånade på sin röst och mediekommentarer har redan varit "vilket djävulusiskt svek" och "får man ta tillbaka sin röst"...

Lägg till det ett uteblivet elprisstöd och en ny regering som helt plötsligt dillar om att ta bort elprisområden - så att dessa människor helt plötsligt förväntas betala mer för lokalproducerad el - så förstår man att folk är förbannade.
Det låter för mig som att dessa människor annars brukar rösta rött men nu röstade på högeralternativet i tron att det skulle innebära omedelbara pengar i plånboken. Ja, då förstår jag att man är förbannad. Effekten av populism.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tror inte att företagare och framförallt åkeriägare någonsin röstat rött och inte heller att de är ute efter snabba cash, utan snarare en någorlunda långsiktig överlevnad för sitt företag. De har nog mycket väl låtit sin röst drifta längre till höger än vanligt, eller rent av till det mest lukrativa alternativet.

Nu fick de i princip ingenting av utlovade sänkta bränslepriser och till på kuppen överraskades man av noll elprisstöd, ett hot om ytterligare högre elpriser och ett antal andra hot mot den basindustri där man tjänar sina pengar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har flertalet vänner som tidigare varit i princip gratis valarbetare åt SD tidigare, bla spridit propaganda på facebook men dom verkar ha krupit in under sina stenar och gömt sig.

Det är lättare vinna röster när man är opposition.
Nästa valresultat kan nog bli en iskall chock för SD.

Om bara de övriga partierna skulle insett det för 8 eller 12 år och släppt in SD till samarbete redan då så skulle dom nog redan då visat vilka pajaser dom är och knappast varit Sveriges näst största parti idag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nästa valresultat kan nog bli en iskall chock för SD.

Deras motsvarighet i Danmark har väl störtdykt från drygt tjugo procent till att knappt existera nuförtiden, under två mandatperioder...? Jag förutspår att SD gör samma resa, inom en mandatperiod.

SD har haft rätt i sak angående asyl- och invandringspolitiken och andra partier har nu tagit över den stafettpinnen, i mer eller mindre oförändrad form. SD har således spelat ut sin roll helt och hållet. Börjar det dessutom bli uppenbart för väljarna att vallöfte efter vallöfte från SD bryts så...varför bemöda sig att rösta på dem igen...?

Som sagt - glesbygden avgör inga val ensamt, men kan mycket väl bli tungan på vågen mellan våra politiska block och det under flera val framöver. Don't Fuck With The Gles Bygd...!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Deras motsvarighet i Danmark har väl störtdykt från drygt tjugo procent till att knappt existera nuförtiden, under två mandatperioder...? Jag förutspår att SD gör samma resa, inom en mandatperiod.

SD har haft rätt i sak angående asyl- och invandringspolitiken och andra partier har nu tagit över den stafettpinnen, i mer eller mindre oförändrad form. SD har således spelat ut sin roll helt och hållet. Börjar det dessutom bli uppenbart för väljarna att vallöfte efter vallöfte från SD bryts så...varför bemöda sig att rösta på dem igen...?

Som sagt - glesbygden avgör inga val ensamt, men kan mycket väl bli tungan på vågen mellan våra politiska block och det under flera val framöver. Don't Fuck With The Gles Bygd...!

Det är ju hårfin skillnad mellan blocken så om hälften av SDs väljare går tillbaka till S så gör det ju en jäkligt stor skillnad.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Börjar det dessutom bli uppenbart för väljarna att vallöfte efter vallöfte från SD bryts så...varför bemöda sig att rösta på dem igen...?
Exakt.
Hade folk haft lite råg i ryggen ist för att val efter val gå och rösta på samma samma så hade det sett annorlunda ut. Inte en röst till till partier som ljuger en rakt upp i ansiktet. Då blir det rättning i ledet. Som det verkar nu så finns det ju (nästan)inga incitament till att sluta ljuga. Rösterna trillar in iaf.
Samtidigt så bryter flera partier vallöften, inte bara SD. Varför bemöda sig att rösta på något av alla dessa partier igen?

Sossarna skulle väl fixa lägst arbetslöshet i EU och MP skulle fixa skolan på 100 dagar eller hur det nu var tex. Nuvarande regeringspartier - noll röster nästa val. Då lär de nog sig fort.

Edit. OnT. Idag har jag lärt mig ett nytt ord:
Greenflation.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top