Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om rysk olja kostar 20$ och borde säljas för 30$ enligt anmodan från en del länder i närområdet, kommer endera priserna gå ner, rejält, eller staten tjäna grova pengar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Köpte 120 liter diesel 2326:- 20 liter diesel på köpet denna gången? o så fick jag reda på chassie numret på elbilen Som kanske kanske hinner hit innan nyår?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har noterat att betydligt många fler eldar i sina kaminer häromkring. Det luktar som pyrande fotsvett på fler och fler ställen. Generellt sett ser det ut såhär, folk köper nödtorftigt kluven ved, låter den ligga ute under bar himmel så att den blir rejält genomvåt, och sen eldar dom med alldeles för lite syretillförsel, för att spara ved :dummer Sen när det brinner uselt så verkar dom stoppa in lite av varje, gamla petflaskor, dåligt ursköljda yoghurtförpackningar och gamla cykeldäck. Förbannade stockholmare som inte vet hur man eldar, dom kommer att ställa till det för oss andra :huvet Jag har tex hört från vissa att man bara behöver klyva ved för att den ska passa i hålet in i kaminen. Jag frågade varför dom inte hade köpt en kamin med större hål då, för att slippa klyva veden, men jag fick inget svar.

Ska vi gissa på ett eldningsförbud i kaminer inom något år? Eller anar dom ett uppror från alla som äger kamin då, och att alla män med en grill kommer att ta till högafflarna och börja jaga politiker?
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
I flera kommuner finns det redan regler om eldning som gäller inom detaljplanerade områden, här är den vanligaste begränsningen:

Så kallad trivseleldning tillåts, trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.
Det innebär att du inte bör elda oftare än två gånger per vecka och fyra timmar per tillfälle.


 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
I flera kommuner finns det redan regler om eldning som gäller inom detaljplanerade områden, här är den vanligaste begränsningen:

Så kallad trivseleldning tillåts, trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.
Det innebär att du inte bör elda oftare än två gånger per vecka och fyra timmar per tillfälle.


Regel? Ordet "bör" används...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
”I flera kommuner” borde nog snarare beskrivas som ”i flera Hufvudstadsnära kommuner”…?

Ett reglemente som förbjuder allt annat än trivseleldning två gånger i veckan skulle inte fungera i någon av byarna häromkring och knappast i den genomsnittliga glesbygdskommunen heller. Väldigt många har god tillgång till björkved och eldar därför björkved, normalt som ett komplement till någon annan form av uppvärmning under årets kallaste månader.

Och ett sådant reglemente är knappast något som behövs för folk som vet vad dom håller på med, precis som Hoztic skriver…Att MP’are och diverse populister gapar om förbud behöver som vanligt inte innebära att miljön blir bättre.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Inte bara i kommuner kring huvudstaden!
Notera att jag skrev "detaljplanerade områden".

Så vi som bor på landet kan fortfarande elda som tidigare :)

Bör och regel betyder oftast att det inte kan bli böter......
Undrar vem skall kolla att det följs, angiverisystem kanske?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En granne där jag bodde tidigare renoverade och ville sätta in kamin i vardagsrum (och uterum) och höll inte på att få tillstånd till det då kommunen ville sluta tillåta eldning i tätbebyggt område.

Reglerna var dock inte spikade då och han fick tillstånd, men jag tror att det var krav på vilken typ av kaminer man fick använda?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I flera kommuner finns det redan regler om eldning som gäller inom detaljplanerade områden, här är den vanligaste begränsningen:

Så kallad trivseleldning tillåts, trivseleldning när du eldar med ved, till exempel i din eldstad eller kakelugn.
Det innebär att du inte bör elda oftare än två gånger per vecka och fyra timmar per tillfälle.


När jag monterade in kaminen för 4 år sedan frågade jag kommunens sotaren hur ofta jag fick elda, och han sa att det bara var för myseldning, men å andra sidan fick jag myselda hur mycket jag ville :tummenupp
Och ett sådant reglemente är knappast något som behövs för folk som vet vad dom håller på med, precis som Hoztic skriver…Att MP’are och diverse populister gapar om förbud behöver som vanligt inte innebära att miljön blir bättre.
Jag är nog relativt unik i storstockholm med en far som jobbat som eldare på ånglok, och han var uppväxt med vedeldning hemma, och vi eldade med ved hemma när jag växte upp. Han skämdes nästan när det inte var helt osynlig rök och bara värmedallringar ovanför skorstenen.

Finhuggen ved, som har torkat ett år ute, sen har jag 2 vedlårar inne, där jag eldar ur den där veden har legat inne längst. Ofta har jag en trådback med ved som kommer direkt utifrån också. Efter brasan är det bara grått pulver kvar, och knappt sot i skorstenen. Men det är ju dom som eldar sopor och sur ved som förstör för mig :gnissla
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, det är inte för skojs skull en del gårdar häromkring har flera tiotals meter långa vedtravar hela sommaren…eller fler än en vedbod…

Under förra vintern var det ju flera TV-inslag från ”vedhandlare” någonstans i Hufvudstadsområdet. Naturligtvis på grund av att de hade brist på själva råvaran. Men jag blev nog lite förbluffad då till och med en förmodat professionel vedhandlare sålde helt nykluven ved direkt till kundena, som naturligtvis åkte hem och eldade den veden direkt…I så fall är det ju inte konstigt om hela Uppland och Sörmland är insvepta i en grå dimma…

Däremot lär det nog hamna ett mjölkpaket eller flera i en del kaminer häromkring också. Vad blir lägst miljöbelastning…? Att riva igång dieseln i minus trettifem och åka en mil till återvinningen…? Eller att göra som värmeverket i Hufvudstaden fast i lite mindre skala…?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag eldar mina mjölkpaket själv, istället för att värmeverket ska göra det.

Jag inbillar mig att mjölkpaket och äggkartonger brinner minst lika bra hos mig och så spar man ju in transporten.

Däremot eldar jag inte plast, så jag måste ju bryta bort korkjäveln från mjölkpaketen.
Jag hade en besökare som kastade in ett mjölkpaket med korken på och stängd i kaminen, det blev en rejäl puff som förmodligen sotade ur skorstenen, lyckligtvis brann det så pass att all plast brann upp utan att smälta till klägg och bränna fast i kaminen
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, det är inte för skojs skull en del gårdar häromkring har flera tiotals meter långa vedtravar hela sommaren…eller fler än en vedbod…

Under förra vintern var det ju flera TV-inslag från ”vedhandlare” någonstans i Hufvudstadsområdet. Naturligtvis på grund av att de hade brist på själva råvaran. Men jag blev nog lite förbluffad då till och med en förmodat professionel vedhandlare sålde helt nykluven ved direkt till kundena, som naturligtvis åkte hem och eldade den veden direkt…I så fall är det ju inte konstigt om hela Uppland och Sörmland är insvepta i en grå dimma…

Däremot lär det nog hamna ett mjölkpaket eller flera i en del kaminer häromkring också. Vad blir lägst miljöbelastning…? Att riva igång dieseln i minus trettifem och åka en mil till återvinningen…? Eller att göra som värmeverket i Hufvudstaden fast i lite mindre skala…?
En glesbygdskommun jag känner väl till gjorde en utredning för några år sedan gällande miljöeffekterna från insamling av kompostavfall (brun tunna). Det visade sig föga förvånande vara en oförsvarbar nettoaffär för såväl ekonomi och miljö även om det säkert är vettigt i Hufvudstaden. Därför får kommunmedborgarna även fortsättningsvis vackert hantera sitt eventuella matavfall efter eget omdöme.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det fjärde eller femte ärendet där Busch ”skall återkomma” utan att ha gjort det? :va

Utan att påstå att förra regeringen bestod av stjärnor så kan man nog påstå att den nya regeringen inte startat särskilt bra. Och vallöftena ”did not age well” som engelsmännen säger…

Kan vara läge att börja styra upp saker och ting, öppna för breda samarbeten och slänga populismen över bord. Nu har de ju tre år att få något uträttat innan det blir dags för nya blå dunster att förespegla väljarna.
Apropå vallöften minns jag att vi skulle få EU's lägsta arbetslöshet enligt Löven vilket under Maggans ledning blev det positiva i att allt fler söker sig ut på arbetsmarknaden.....:)
En kovändning som skulle få en centerpartist att skifta från grönt till mörkgrönt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svenska Kraftnät fläbbar upp våra regeringspolitiker…för andra gången på en helg…

Dags för effektavgift på vindkraft ?
Effektavgift funkade ju bra på kärnkraften (blev olönsam och lades ner).
Det logiska som jag ser det är lokalt producerad kraft. Så Svenska Kraftnät inte blir inblandat.
Vill Malmöborna ha ett kärnkraftverk i hamnen eller Vindmöllor över hela stan ? Bara att välja.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dags för effektavgift på vindkraft ?
Effektavgift funkade ju bra på kärnkraften (blev olönsam och lades ner).
Det logiska som jag ser det är lokalt producerad kraft. Så Svenska Kraftnät inte blir inblandat.
Vill Malmöborna ha ett kärnkraftverk i hamnen eller Vindmöllor över hela stan ? Bara att välja.
Så är det väl redan idag, eller?
Alla produktionskällor betalar väl effektavgift sedan drygt 20år tillbaka?
Jag kan ha missförstått det hela, men så uppfattar jag det.
Däremot borde ju till exempel fastighetsskatten tillfalla den kommun som man bygger i, det blir ett sätt att ge tillbaka till bygden.
Som det är nu så rinner ju pengarna iväg, både utanför kommunen och utanför landet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Väljarnas första utlåtande om den ljugande brunskjortan:

Det var många logiska kullerbyttor då Ebba Bush igår på "30 minuter" försvarade och förklarade för alla att det man fått var bättre än det som utlovats gällande el och bränsle...:3freak
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är nog tur att Alatalo inte läser i OT

Nej, jag kan inte lägga hur många timmar som helst på internetforum. Jag håller mig därför till det som är motorcykelrelaterat eller i alla fall någorlunda motorcykelrelaterat och slipper då automatiskt de troll som är här av helt andra anledningar.

Det var många logiska kullerbyttor då Ebba Bush igår på "30 minuter" försvarade och förklarade för alla att det man fått var bättre än det som utlovats gällande el och bränsle...:3freak

Jag började faktiskt att titta på den intervjun men bytte snabbt till något annat, ungefär när programledaren konfronterade henne med vad hon faktiskt sa under valrörelsen och hennes respons mest var en flackande blick och ett rödare ansikte...Trovärdighet nolla, ungefär. Men vad kan man vänta sig av någon som påstår sig vara kristen och sedan lurar hus av gamla gubbar utan minsta skam...

För mig råder ingen tvekan om att den nya regeringen ryker efter endast en mandatperiod. En väldigt stor tunga på valets våg var ju att SD, KD och M alla lovat rediga sänkningar av drivmedelspriser och detta var också den överlägset största orsaken till att SD gick fram något enormt i glesbygden. Nej, man har inga afrikaner som springer omkring och skjuter på varandra i Vilhelmina, så jag tror att hypotesen om kriminalpolitiken faller ganska platt...

Glesbygden ensamt avgör inga val, men när den nya regeringen nu verkar helt oförmögen att uppfylla sina vallöften, plus att ingen norr om Dalälven ska få hjälp med elräkningen, plus att man jobbar för dyrare elpriser norr om Dalälven, plus att man redan verkar bedriva en politik fientlig mot industrisatsningar norr om Dalälven - då förutspår jag att vågen slår över åt andra hållet i nästa val...
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...
Jag började faktiskt att titta på den intervjun men bytte snabbt till något annat, ungefär när programledaren konfronterade henne med vad hon faktiskt sa under valrörelsen och hennes respons mest var en flackande blick och ett rödare ansikte...Trovärdighet nolla, ungefär. Men vad kan man vänta sig av någon som påstår sig vara kristen och sedan lurar hus av gamla gubbar utan minsta skam...

För mig råder ingen tvekan om att den nya regeringen ryker efter endast en mandatperiod. En väldigt stor tunga på valets våg var ju att SD, KD och M alla lovat rediga sänkningar av drivmedelspriser och detta var också den överlägset största orsaken till att SD gick fram något enormt i glesbygden. Nej, man har inga afrikaner som springer omkring och skjuter på varandra i Vilhelmina, så jag tror att hypotesen om kriminalpolitiken faller ganska platt...

Glesbygden ensamt avgör inga val, men när den nya regeringen nu verkar helt oförmögen att uppfylla sina vallöften, plus att ingen norr om Dalälven ska få hjälp med elräkningen, plus att man jobbar för dyrare elpriser norr om Dalälven, plus att man redan verkar bedriva en politik fientlig mot industrisatsningar norr om Dalälven - då förutspår jag att vågen slår över åt andra hållet i nästa val...
Jag tror EBT också ville lämna intervjun någonstans där. :hihi

Vi får se, människors minne är kort.
Jag tror man kan fuqqa upp de två första åren rätt rejält och ändå bli återvald om man gör "rätt" saker de sista två.
Om vänster-sidan tydligt kan påminna om svek-starten så kanske några tänker sig för.

Ja, att det ska vara så j@vla svårt att få med oss utanför storstäderna i politiken?
Nog fan borde det gå att få med hela Sverige även när Tidö-laget är lite lulliga av att sitta och dricka på något slott?
Men "verkligheten" kom väl ikapp när alkoholdimmorna lättade...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top