Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det jag sett är att snubbar hämtar dem med skåpbil och laddar hemma för att sedan placera ut dem igen.
Är den logistiken med i "miljövinsten"? Kanske elbilar som troligen renar luften när rosa sagoväsen laddar dem...och cyklarna.
Hade det inte varit bättre med tocka "svänghjulscyklar" om stan inte är alltför kuperad? Ta i en gång och ta hjälp av den lagrade energin. Laddning - 1 snickers och lågklassat automatkaffe.
Funkar dom hojarna? Minns några tubenklipp men det kan ha varit sekterister. Tar ju inte fyr iaf. Ett inte obetydligt problem är att tillgängliggöra det lågklassiga kaffet och snickersen.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Det jag sett är att snubbar hämtar dem med skåpbil och laddar hemma för att sedan placera ut dem igen.
Jahapp, då är det inte laddexplosion iallafall.
Fast det verkar ineffektivt att ta in hela ekipaget och ladda. :rolleyes:
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu frågar jag kanske i fel forum, men finns det några studier på vilka som använder elektrisk kickbike? Mina fördomar säger att det till stor del är folk som antagligen hade gått eller åkt trampcykel om de inte kunnat åka elektriskt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu frågar jag kanske i fel forum, men finns det några studier på vilka som använder elektrisk kickbike? Mina fördomar säger att det till stor del är folk som antagligen hade gått eller åkt trampcykel om de inte kunnat åka elektriskt.
Stämmer på mig iaf. Ersätter även kollektivtrafiken ibland.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Små elfordon är trams ur ett miljöperspektiv. För den typen av resor duger apostlahästarna eller en vanlig cykel. Man kan kort fundera på hur många miljoner batterier dessa fordon omsätter per år. Att dessa fordon har ersatt något annat än gång-, cykel-, eller kollektivtrafik i större utsträckning tror jag föga på. Här i stan är det mest skolungdomar som kör kickis.

Att det är ett ballt fordon när man är 14 kan jag skriva under på, jag hade älskat det som tonåring. Men att de är till gagn för klimatet, det är ju självklart bara humbug.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag vet att det är gjort en undersökning, och jag vet att dom kom fram till att elkickbikes endast ersatte promenader och någon procent vardera cykel och kollektivtrafik.

Men jag kommer inte ihåg av vem och vad den hette, så jag hävdar det inte som sanning eftersom jag inte hittar tillbaka till den.
Dom tog till och med upp att det kan bli ett hälsoproblem IOM att mycket vardagsmotion försvinner.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Idag kostar bensinen 18,29. Inte för att någon verkar bry sig längre ens när priset går upp eller ner med en 50-öring

Om vi hade fått den utlovade prissänkningen på 6,50 litern så skulle soppan ha kunnat kosta 11,79. Jo tjena. Det var väl mer tänkt från ett pris på 23-24 kr litern till 18 kr.

Jag ser i alla fall fram emot att kunna tanka 95 E5 igen säsongen 2024. Ingen vet dock vad literpriset blir då. Längre än för 98 hur som helst.

Annars var soppapriset ok i december 2018.

View attachment 479147

Idag 18,09 kr litern för 95 oktan.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu frågar jag kanske i fel forum, men finns det några studier på vilka som använder elektrisk kickbike?
Frugan innan hon fick sin trasiga höftled renoverad. Och de första månaderna efter när jag tänker efter.
Den har funkat lite som rullstol/permobil i väntans tider.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag har skrivit det förut några (?) gånger om min grannes syrra som kör sin elsparkcykel tor Vällingby - Aspudden varje vardag nästan hela året. 1,4 mil enkel resa. Hellre det än tunnelbana säger hon.

Jag har också sett flera 13-16-åriga killar och tjejer (inte vet jag hur gamla de är) som har hjälm på sig. Så coolt. Egna elsparkcyklar då.
Jag skulle kunna ge en massa exempel på när det passar jättebra att hoppa på en elsparkcykel och åka kors och tvärs i stan. Dessutom verkar de tycka att det är roligt. Jävla dom.
Parkera och ta en annan när de ska vidare eller hem. Att ha en egen funkar inte lika bra pga stöldrisken. T ex att lämna den om de andra ska åka vidare på annat sätt.

Något av bolagen åker runt och byter batterier på sina elsparkcyklar. Då kommer dom i en eldriven trehjuling med en massa batterier.
Visst, jag har sett skåpbilarna som åker runt och flyttar och ställer ut elsparkcyklar på passande platser, t ex torg och t-banestationer. Hur det är för miljön har jag inte räknat på.
Eldrivna skåpbilar är inte ovanliga längre.

Dumt att många hamnar i vattnet. Dykarna som rensar bottnarna runt kajer och båtklubbar har hittat massor av blybatterier. Troligen från båtar. Dumma båtägare va?

Och ja många av dessa som hyr elsparkcyklar skiter i allt vad hänsyn och regler heter. Men det gör ju många cyklister också.
Och... motorcyklister! Överhuvudtaget människor i flock.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu hittade jag ingen flock med jättebusiga motardåkare. Lite bakhjul och någon heldragen linje. Inte så farligt jämfört med dessa snöskoteråkare som gör stan osäker.
Just detta är bara en kille. Men jag vet nog hur dom kör. :D

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu hittade jag ingen flock med jättebusiga motardåkare. Lite bakhjul och någon heldragen linje. Inte så farligt jämfört med dessa snöskoteråkare som gör stan osäker.
Just detta är bara en kille. Men jag vet nog hur dom kör. :D


Jag klarade av lite mindre än en minut av det där jävla runkgasandet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har skrivit det förut några (?) gånger om min grannes syrra som kör sin elsparkcykel tor Vällingby - Aspudden varje vardag nästan hela året. 1,4 mil enkel resa. Hellre det än tunnelbana säger hon.

Jag har också sett flera 13-16-åriga killar och tjejer (inte vet jag hur gamla de är) som har hjälm på sig. Så coolt. Egna elsparkcyklar då.
Jag skulle kunna ge en massa exempel på när det passar jättebra att hoppa på en elsparkcykel och åka kors och tvärs i stan. Dessutom verkar de tycka att det är roligt. Jävla dom.
Parkera och ta en annan när de ska vidare eller hem. Att ha en egen funkar inte lika bra pga stöldrisken. T ex att lämna den om de andra ska åka vidare på annat sätt.

Något av bolagen åker runt och byter batterier på sina elsparkcyklar. Då kommer dom i en eldriven trehjuling med en massa batterier.
Visst, jag har sett skåpbilarna som åker runt och flyttar och ställer ut elsparkcyklar på passande platser, t ex torg och t-banestationer. Hur det är för miljön har jag inte räknat på.
Eldrivna skåpbilar är inte ovanliga längre.

Dumt att många hamnar i vattnet. Dykarna som rensar bottnarna runt kajer och båtklubbar har hittat massor av blybatterier. Troligen från båtar. Dumma båtägare va?

Och ja många av dessa som hyr elsparkcyklar skiter i allt vad hänsyn och regler heter. Men det gör ju många cyklister också.
Och... motorcyklister! Överhuvudtaget människor i flock.
Körde bakom en elsparkscyklist med crosshjälm/mc-kläder på sig häromdagen. 70 knyck gjorde den. Blev lite sugen på en sån.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top