Men, har jag missuppfattat att vi exporterar precis så mycket det går att överföra?Behöver jag förklara förhållandet mellan pris/tillgång/efterfrågan på en öppen marknad?
Vi har pga att Europa gjort sig beroende av Rysk gas nu en begränsad tillgång på energi och vi kan välja att låta marknadskrafterna bestämma var vi ska spara el eller så kan EU/staten bestämma åt oss med bortkoppling eller annan elransonering. Därmed inte sagt att den nuvarande modellen av marknad fungerar så bra att priserna behöver vara så höga som de är just nu.
Att öppna gaskranarna ger som sagt makten till Putin och det är inget alternativ i min bok även om det skulle vara så att det inte är energiembargot i sig som ger mest effekt av sanktionerna. Vi kan helt enkelt inte vara beroende av Ryssland i detta läge.
Att Europas elmarknad i grunden är dysfunktionell står ganska klart när producenterna av de energislag som är billiga att producera gör extremt stora vinster samtidigt som kunder och i viss mån de företag som säljer el till slutkund får betala ett oerhört högt pris. Förstatligande KAN vara ett långsiktigt alternativ reformering av marknaden ett annat.
Isf. är det ju inte marknadspris pga. tillgång/efterfrågan här utan en artificiellt upphållen prisnivå. . . .