Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Vill folk röka så får de göra det. Om man tror på att det är nyttigt att inhalera glödande tobak så får man skylla sig själv. Jag snusar men skyller inte tobaksbolagen för de eventuella åkommor som kan drabba mig.
Lätt att säga idag. Mer knepigt sett till tobaksbolagens agerande historiskt. Där tobaksvaror marknadsfördes som rena hälsoprodukter, risker mörkades trots tobaksbolagens vetskap om dem osv.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har inte sett några sådana beräkningar någonstans, det jag har sett är väl att det mesta gick så dåligt det kunde, mycket tack vare ryssarnas försök att mörka allvaret.

Och nej, man sitter inte på Ebay och köper ventiler sorterat på billigast först, man vill ha så hög uptime som möjligt för att tjäna pengar, och säger det boom så tjänar man inga pengar.

Man kan anta att ryssland snålade så mycket dom kunde komma undan med när dom byggde chernobyl, och ändå krävdes det att militären lånade reaktorn för att utföra expriment för att det skulle ske en olycka.

Och reaktorern brevid fortsatte att drivas utan problem till år 2000 då dom stängdes.
Jag har för mig att de nämdes i serien om Tjernobyl, väl medveten om att det inte behöver vara en sanning.

Och jo, vinstmaximerar man så vill man tjäna pengar på varenda pinal.
Gäller i alla andra industrier så varför skulle det inte gälla kärnkraft?
Stora industrier har ju tom folk som beräknar just chansen/risken med sådana optimeringar.
Och människor har räknat fel förr.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vill folk röka så får de göra det. Om man tror på att det är nyttigt att inhalera glödande tobak så får man skylla sig själv. Jag snusar men skyller inte tobaksbolagen för de eventuella åkommor som kan drabba mig.
Precis som CFr sätter fingret på så marknadsfördes det som en hälsoprodukt.
Coca Cola marknadsfördes (tror jag) som ett bättre substitut för bröstmjölk.
Historien har tyvärr visat otaliga ggr, många fler gissar jag än vad som kommit fram, att människors profithunger vida överstiger deras moral och omdöme.
Tyvärr tycker jag. :(
Jag har skrivit förut att zoda tror bättre om människor än mig och det gör nog du också vilket hedrar er.
Men jag är nog fast i tron att vissa saker behöver regleras (tyvärr).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har för mig att de nämdes i serien om Tjernobyl, väl medveten om att det inte behöver vara en sanning.

Och jo, vinstmaximerar man så vill man tjäna pengar på varenda pinal.
Gäller i alla andra industrier så varför skulle det inte gälla kärnkraft?
Stora industrier har ju tom folk som beräknar just chansen/risken med sådana optimeringar.
Och människor har räknat fel förr.

Fast droppar en ventil i ett kärnkraftverk måste man stanna hela verket och åtgärda det, droppar en ventil hos Bosses vin och porr så ställer man ett glas under och dricker upp spillet medans man kvalitetskontrollerar dom senast inkomn filmerna...

Sovjeterna var välkända för att snåla på allt, stjäla allt och utföra minsta möjliga arbete.
Men även dom insåg när det inte var hållbart, som inom kärnindustrin och rymdindustrin.

Inom rymdfarten upptäckte man det när hälften av matransonerna som skulle skickas upp till kosmonauterna på MIR var stulna....

Det blev bara en matransonering på MIR, man lärde sig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fast droppar en ventil i ett kärnkraftverk måste man stanna hela verket och åtgärda det, droppar en ventil hos Bosses vin och porr så ställer man ett glas under och dricker upp spillet medans man kvalitetskontrollerar dom senast inkomn filmerna...

Sovjeterna var välkända för att snåla på allt, stjäla allt och utföra minsta möjliga arbete.
Men även dom insåg när det inte var hållbart, som inom kärnindustrin och rymdindustrin.

Inom rymdfarten upptäckte man det när hälften av matransonerna som skulle skickas upp till kosmonauterna på MIR var stulna....
Vadå "måste" på en fri marknad?
Tjänar man på det, kan komma undan med det och inga regler finns så låter man det droppa.

Dom har väl på senare tid också vidimerat allt du skriver om dem! :)

Skönt att se att deras armé fortsatt denna stolta tradition. ;)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vadå "måste" på en fri marknad?
Tjänar man på det, kan komma undan med det och inga regler finns så låter man det droppa.

Dom har väl på senare tid också vidimerat allt du skriver om dem! :)

Skönt att se att deras armé fortsatt denna stolta tradition. ;)

Dom byggde väldigt många kärnreaktorer, och en gick sönder när den kördes utanför parametrarna av militären i ett experiment.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Dom byggde väldigt många kärnreaktorer, och en gick sönder när den kördes utanför parametrarna av militären i ett experiment.
Absolut och ingen har väl påstått något annat?

Det jag försökte få fram, i mitt första inlägg, var att på en fri marknad kan man bygga osäkra kärnkraftverk som kan döda 100-tusetals människor.
(Jag ville också sondera Tegels tankar om den fria marknaden efter som jag tycker de är intressanta. :) )
Jag vill, trots mitt liberala sinne, att vissa saker skall regleras för att skydda människor mot profithunger.
Och lite där tror jag Tegel och jag skiljer oss i våra synsätt.
Inget rätt och inget fel bara olika i synsätt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror du tobaksindustrin har betalat sina "kostnader" för människoliv?
Vilka kostnader då? Har det varit någon olycka på en tobaksindustri eller liknande?
Eller menar du kostnader för de som röker och tex får cancer? Varför skulle tobaksindustrin ansvara för det? De säljer en produkt (till folk som själva väljer vad de stoppar i munnen).
Inte ska tillverkaren av lacknafta stå till svars för om jag köper två liter lacknafta och halsar i mig och sedan blir sjuk av.
Inte heller Hultafors bör stå till svars för om någon köper en tumstock ifrån dem och slår ihjäl någon med.
Och inte bör äppelproducenten stå som ansvarig för om jag köper ett äpple och saftar(pun intended) i någon annans ansikte.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilka kostnader då? Har det varit någon olycka på en tobaksindustri eller liknande?
Eller menar du kostnader för de som röker och tex får cancer? Varför skulle tobaksindustrin ansvara för det? De säljer en produkt (till folk som själva väljer vad de stoppar i munnen).
Inte ska tillverkaren av lacknafta stå till svars för om jag köper två liter lacknafta och halsar i mig och sedan blir sjuk av.
Inte heller Hultafors bör stå till svars för om någon köper en tumstock ifrån dem och slår ihjäl någon med.
Och inte bör äppelproducenten stå som ansvarig för om jag köper ett äpple och saftar(pun intended) i någon annans ansikte.
Skall vem som helst få sälja vad som helst med vilka lögner som helst utan konsekvenser?
Att tobaksindustrin marknadsförde cigaretter som hälsosamma är OK för dig alltså?
Den som gick på det får helt enkelt skylla sig själv?
Det är just den naiva bilden av en fri marknad utan konsekvenser som jag är livrädd för.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skall vem som helst få sälja vad som helst med vilka lögner som helst utan konsekvenser?
Att tobaksindustrin marknadsförde cigaretter som hälsosamma är OK för dig alltså?
Den som gick på det får helt enkelt skylla sig själv?
Det är just den naiva bilden av en fri marknad utan konsekvenser som jag är livrädd för.
Omoraliskt om inte annat. Vill konsumenter luta sig mot ett kontrollorgan så kommer marknaden att fixa det.

Men vem ska få bestämma vad som får säljas när? Livsmedelsverket gör väl ett sådant jobb idag, vill vi ha ett livsmedelsverk så kan vi väl ha det. Det verkar ju kanske tom efterfrågas av marknaden ett sådant typ kontrollorgan. Så om Elleholms socken säger att "För att något ska få säljas på vårat torg så ska det först kontrolleras av Livsmedelskontrollant Persson." så får de väl göra det.
Vill Lövångers socken ha det på ett annat sätt så får de det.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Omoraliskt om inte annat. Vill konsumenter luta sig mot ett kontrollorgan så kommer marknaden att fixa det.

Men vem ska få bestämma vad som får säljas när? Livsmedelsverket gör väl ett sådant jobb idag, vill vi ha ett livsmedelsverk så kan vi väl ha det. Det verkar ju kanske tom efterfrågas av marknaden ett sådant typ kontrollorgan. Så om Elleholms socken säger att "För att något ska få säljas på vårat torg så ska det först kontrolleras av Livsmedelskontrollant Persson." så får de väl göra det.
Vill Lövångers socken ha det på ett annat sätt så får de det.
Vad är skillnaden på Elleholms socken och Sverige eller EU rent principiellt i det avseendet? Och är det inte just så vi gör när vi i demokratisk ordning kommer fram till att vi vill ha ett Livsmedelsverk i Sverige? Huvudsakliga skillnaden som jag kan se är att de demokratiska besluten hamnar närmare medborgarna i socken-exemplet. Det är förstås positivt i många avseenden, men i fallet med en marknad blir det ju också ohyggligt komplicerat och dyrt ifall en säljare skall behöva hålla koll på olika regler och förhandla individuellt med alla små socknar runt om i Sverige.

EDIT: Sen bör det sägas att det iofs även kan finnas lösningar på det problemet. Man skulle exempelvis genom samarbete kunna skapa enhetliga ramverk för olika typer av regler som socknarna frivilligt ansluter sig till.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi har ingen elbrist i Sverige, vi exporterar mer eller mindre konstant 4000MW enligt kontrollrummet hos Svenska Kraftnät.
Du drar fel slutsats.
Det spelar ingen roll att vi producerar mer energi över ett år, än vi behöver.

Problemet är att effekten (momentant) inte räcker till. Extremt allvarligt.
Dvs då vi INTE behöver effekt...finns det mer än vi behöver = priset går i botten och gör att alla kraftslag går med förlust. Kass och farligt.

Men då vi behöver effekt...saknas den = skitdyrt för alla! Lika kass det med.
Denna osäkerhet driver företag i konkurs, både de som tillverkar energi och de som förbrukar den.
Och gör att investeringsviljan försvinner för de som vill bygga nya kraftverk för energi.
Totalt vansinne att släcka ned kärnkraft som ger stabil effekt över tid. Det har skapat denna kaos-situation.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag såg att dom skulle trimma/prioritera elproduktionen i några av våra kraftvärmeverk och trodde sig kunna hitta ytterligare 5-10% där, för några år sedan renoverade dom ett litet vattenkraftverk med modernare utrystning och trots att dom stängde en av turbinerna skulle moderniseringen ge några % till.

Det går nog att hitta några % här och där, men som vanligr är det betydligt billigare att spara in en kilowatt än att tillverka en.

Sorgligt nog så satsar många fel och tror att sätta solceller på villan är lösningen, till en viss del är det ju det, för just den individen, men det tillför mera slumpkraft i nätet som helhet och förvärrar problemet i stort.

Powerwalls eller batteribankar vore en bättre investering, då kan man fylla dom med överskottsel när det finns och tömma dom när det är underskott i nätet.
Ingen borde få koppla in en solcellsanläggning utan batteribackup på nätet.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Du drar fel slutsats.
Det spelar ingen roll att vi producerar mer energi över ett år, än vi behöver.

Problemet är att effekten (momentant) inte räcker till. Extremt allvarligt.
Dvs då vi INTE behöver effekt...finns det mer än vi behöver = priset går i botten och gör att alla kraftslag går med förlust. Kass och farligt.

Men då vi behöver effekt...saknas den = skitdyrt för alla! Lika kass det med.
Denna osäkerhet driver företag i konkurs, både de som tillverkar energi och de som förbrukar den.
Och gör att investeringsviljan försvinner för de som vill bygga nya kraftverk för energi.
Totalt vansinne att släcka ned kärnkraft som ger stabil effekt över tid. Det har skapat denna kaos-situation.
Så om 99% av tiden som det produceras ett stort överskott kommer ändå den sista 0,1% tiden med underskott att styra priset helt och hållet…?
Är det verkligen det du menar?
Men idag är priset jättehögt trots överskottet.
Underskott är kasst och dåligt och vållar problem, men bara tillfälligt i form av t.ex. roterande strömavbrott.
Men jag håller med dig, nedstängning av kärnkraft och annan planerbar kraft var oerhört korkat av politikerna.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Powerwalls eller batteribankar vore en bättre investering, då kan man fylla dom med överskottsel när det finns och tömma dom när det är underskott i nätet.
Ingen borde få koppla in en solcellsanläggning utan batteribackup på nätet.
Här tillverkar man vätgas av solcellerna och lagrar till vintern. Hittar inte artikeln, men en av pionjärerna har det hemma och är oberoende av elnätet.

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Här tillverkar man vätgas av solcellerna och lagrar till vintern. Hittar inte artikeln, men en av pionjärerna har det hemma och är oberoende av elnätet.

Det är väl en del räddningstjänsten kan ha åsikter om i det långa loppet när det står vätgasbehållare på varje radhustomterna i förorterna.

Då är det väl bättre att lagra extravärmen i sandsilos/behållare istället.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Här tillverkar man vätgas av solcellerna och lagrar till vintern. Hittar inte artikeln, men en av pionjärerna har det hemma och är oberoende av elnätet.


Jo, det finns en här uppe också, jag tror han beskrevs som först i Sverige, men det kan ha varit hela hans hus grej som ska vara ett nollenergihus med värmeåtervinning även från avloppsvattnet och grejor.

Det är ju dock jävligt dålig verkningsgrad på el-vätgas-el, och man förlorar 60-65% i omvandlingen, man förlorar ytterligare lite i läckage, och man måste bygga en vätgaslagringsanläggning, och det brukar betyda hundratals gasflaskor på explossionssäkert avstånd från bebyggelse.

Men för långtidslagring finns det inte så jävla många alternativ
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Nu hittade jag artikeln.

 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jo, det finns en här uppe också, jag tror han beskrevs som först i Sverige, men det kan ha varit hela hans hus grej som ska vara ett nollenergihus med värmeåtervinning även från avloppsvattnet och grejor.

Det är ju dock jävligt dålig verkningsgrad på el-vätgas-el, och man förlorar 60-65% i omvandlingen, man förlorar ytterligare lite i läckage, och man måste bygga en vätgaslagringsanläggning, och det brukar betyda hundratals gasflaskor på explossionssäkert avstånd från bebyggelse.

Men för långtidslagring finns det inte så jävla många alternativ
Men sådana förluster är väl inget för dig som envetet klänger dig kvar vid ottomotorns förträfflighet (med en verkningsgrad på ca 30%)?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men sådana förluster är väl inget för dig som envetet klänger dig kvar vid ottomotorns förträfflighet (med en verkningsgrad på ca 30%)?

En urankuts förbrukas bara till någon procent, och ändå står kärnkraften för 40% av sveriges el.

Samtidigt levererar dom 10 gigawatten installerad effekt vindkraft bara 27 Twh.

Om vi ska prata effektivitet och verkningsgrad....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top