Nej det var ju söder ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nej det var ju söder ut.
Fast i det här fallet handlar det ju mer om att torghandlarna har insett att om dom åker över gränsen och säljer så får dom mer betalt, för på andra sidan gränsen har dom gjort golfbanor av alla potatisåkrar. Vi får inte åka dit och köpa, så vi får antingen svälta, eller betala massor för vår egen potatis för att locka någon enstaka potatishandlare att stanna kvar.Pris uppstår när köpare/säljare möts, priset eller prishistoriken är inte upphov till att de möts.
Den främsta orsaken till allt större prissvängningar, som jag ser det, är att kurvan av produktionen mer och mer blir på måfå och on/off till sin karaktär iom mer intermittent kraft. Och mer så relativt till helheten iom minskad planerbar kraft.
Produktionskurvan matchar helt enkelt allt mindre och mindre behovskurvan. Det är det där gamla tråkiga med utbud och efterfrågan.
Så här säger EI:
![]()
Ei förklarar orsaker bakom svängiga och höga elpriser
Höga gaspriser, lägre vindkraftsproduktion, begränsningar i överföringsnätet och underhåll av kärnkraften fortsätter att påverka svängiga elpriser. Särskilt de södra delarna av Sverige som påverkas av kraftiga svängningar på elmarknaden. I den här artikeln förklarar vi några av de viktigaste...ei.se
![]()
Elpris - lärdomar 2021
ei.se
Pss som när folk ska köpa potatis på marknaden på torget. Ena dagen är det 1000 personer som vill köpa potatis men handlarna har bara fått in 7 potatisar, inte ens alla handlare har varsin att sälja. De vet att de kommer få dem sålda, efterfrågan överstiger vida utbudet, så de höjer priserna. Nästa dag är det igen 1000 personer som vill köpa potatis, nu har handlarna ist 7 ton potatis fördelade dem emellan att sälja. Vill handlarna ha något sålt och inte stå där med en jävla massa potatis så lär de sänka priset, utbudet överstiger vida efterfrågan. Det köps mindre när potatisen kostar mer och det köps mer när potatisen kostar mindre.
För elenergi till skillnad från potatis så gäller ju dessutom att det hela tiden måste vara balans mellan produktion och förbrukning, vilket än förvärrar än prissvängningarna när produktionen är intermittent och inte tar hänsyn till efterfrågan.
Fast i det här fallet handlar det ju mer om att torghandlarna har insett att om dom åker över gränsen och säljer så får dom mer betalt, för på andra sidan gränsen har dom gjort golfbanor av alla potatisåkrar. Vi får inte åka dit och köpa, så vi får antingen svälta, eller betala massor för vår egen potatis för att locka någon enstaka potatishandlare att stanna kvar.
Problemet här är ju att dom har lagt ner sin egen produktion, och vi glatt säljer ut det vi producerar själva, vilket slår undan benen på både svensk ekonomi och svenska företag. Det är lite som att jag säljer min bil, och snackar med grannfrun som glatt lånar ut deras bil permanent, bara jag betalar soppan, medan hennes man får sparken för att han inte kan ta sig till jobbet.Vilken vara gäller inte detta?
Och då skall STATEN kompensera för det… och politikerna bjuder förstås över varandra då det är valår. Ingen verkar tänka en endaste millimeter på varför det faktiskt fungerar som det gör…
Jag ser såklart också ett stort problem med att vi inte har tillräcklig elproduktion och ser helst att den utökas, att andelen planerbar energiprod. ökar och att infrastrukturen blir bättre.Problemet här är ju att dom har lagt ner sin egen produktion, och vi glatt säljer ut det vi producerar själva, vilket slår undan benen på både svensk ekonomi och svenska företag. Det är lite som att jag säljer min bil, och snackar med grannfrun som glatt lånar ut deras bil permanent, bara jag betalar soppan, medan hennes man får sparken för att han inte kan ta sig till jobbet.
Ved är bra när elen är för dyr.Jag har ”direktel” här nere i Skåne, bor i ett stenhus från 1930 som jag har bytt fönster/dörrar samt tilläggsisolerat. Gör av med ca 11500kwh totalt på ett år. Kan inte se hur jag kan få ner förbrukningen nått nämnvärt mer vare sig med jord/bergvärme och/eller installera luft/vatten. Så från att ha haft fast elpris i 10 år sen jag flytta hit och legat ganska exakt på 1krona kwh inkl alla avgifter abonnemang etc så kommer det kosta mig mellan 4-8kronor kwh ink avgifter. Ganska saftig höjning i procent räknat. Hur värmer du upp ditt hus och hur många kwh gör du av med på ett år? 2 vuxna 2 barn i skolålder.
Ja, NASA borde vara tillräckligt förtroendeingivande även för den mest inbitne klimatförnekaren!Detta klippet var intressant, när vattenånga nåt stratosfären stannar denna kvar i flera år innan den faller som regn. O på den höjden är tydligen vanlig vattenånga den absolut kraftigaste växthus gasen som finns.
Förklarar detta vulkan utbrottet helt enkelt den värme bölja vi ser på vissa ställen, är det så är det ju en naturlig förändring som inget har med det vi gör.
Vulkanens rekordstora vattenexplosion kan påverka jordens temperatur
2022-08-04 09:46
TT
Vulkanutbrottet i havet utanför önationen Tonga i januari skickade upp rekordmycket vatten i atmosfären, visar en studie av Nasa. Så mycket att det tillfälligt kan påverka jordens medeltemperatur.
![]()
Utbrottet från undervattensvulkanen Hunga den 15 januari var så kraftig att den registrerades världen över. När havsvattnet mötte den heta lavan bildades samtidigt en explosion av sällan skådat slag.
Nu visar beräkningar från den amerikanska rymdstyrelsen Nasa att molnet, som nådde minst 35 kilometers höjd, innehöll mer vatten än vad som någonsin tidigare uppmätts.
Hela 146 miljoner ton vatten skickades upp i atmosfären.
”Vi har aldrig sett något liknande”, säger Luis Millán, en av forskarna bakom studien, som publicerats i Geophysical Research Letter, i ett pressmeddelande.
Kan höja temperaturen på jorden
Den extrema mängd vattenånga har till och med möjlighet att påverka medeltemperaturen på jorden, om än tillfälligt. Och det till det varmare.
![]()
Vanligtvis leder utbrott till en sänkning av temperaturen, som efter vulkanen Pinatubos i Filippinerna 1991, vars stora mängd svaveldioxid och aska sänkte jordens medeltemperaturen med en halv grad. Vattenångorna orsakat av Hunga väntas tvärtom fånga upp värme och höja temperaturen. Effekten försvinner dock så fort ångan sipprar ut ur stratosfären.
Registrerades världen över
Undervattensvulkanen Hungas utbrott den 15 januari var det största sedan 1883 och orsakade enorm förödelse på den lilla önationen Tonga sex mil därifrån. Bredbandskabeln som gav internet till öriket slogs ut och askan förgiftade både dricksvattnet och förstörde skördar.
![]()
Smällen, som var hundratals gånger kraftigare än atombomben som släpptes över Hiroshima i Japan, registrerades världen över och ljudvågen gick tre varv runt jorden.
Utbrottet utlöste även tsunamier som nådde hela vägen till Nya Zeeland och orsakade översvämningar i Kalifornien.
-"Vi kan inte ha AC, köra i motvind eller ha bagage!" ???Att leva med den nya tekniken...

Kika på datan i bilderna.Jag försöker att förstå resonemanget?
Förklara hur vindkraften skulle påverka elpriset dramatiskt i denna bild?
Och var ligger motstridigheten angående tekniska flaskhalsar mellan norr och söder (SE1 och SE4) i det?
Vad gäller allt som styr elpriset har jag inte helt koll på alla parametrar och handelsavtal, men när det gäller just den tekniska biten blir jag lite nyfiken på resonemanget.
Jag vill passa på att förtydliga mitt tidigare inlägg. Trots att jag, som alla antagligen märkt, är en marknadsivrare som tror på fri marknad och konkurrens så har jag ändå inte påstått att marknaden alltid levererar drömscenarion utan problem. Jag menar bara att den fria marknaden i stort sett alltid slår statliga monopol. Det finns säkert extremt ovanliga undantagsfall där staten under en viss period skulle kunna prestera bättre men aldrig på lång sikt och aldrig generellt. Det innebär inte att den fria marknaden gör alla nöjda hela tiden.Tycker ofta det blir en märklig diskussion om marknad vs. vad staten skall göra, i synnerhet i politiska diskussioner kring olika mer eller mindre avreglerade pseudomarknader där staten redan har samtliga fingrar och åtminstone ena fotens tår djupt nere i syltburken. Marknadsmekanismer tenderar att vara överlägset bra på att få tillgång att möta efterfrågan på effektivast möjliga sätt, men det innebär inte att marknaden på något magiskt sätt löser all världens problem, lika lite som vi kan skylla på marknaden för allt ont som sker, bara för att det finns inslag av marknadsmekanismer inom olika områden.
En marknad verkar utifrån de förutsättningar som finns och har ingen inbyggd moral som löser målkonflikter eller talar om vilka sekundära effekter av marknadens funktion som är positiva eller negativa, utan optimerar kort och gott utifrån största möjliga skapade värde givet de förutsättningar som finns. Förr gjordes av många marknadsliberaler det axiomatiska antagandet att människor alltid agerar rationellt på en marknad, vilket senaste decenniernas forskning inom bl.a. beteendeekonomi och psykologi visat inte stämmer, vilket gör att det inte längre är lika självklart att avfärda någons till synes irrationella beteende på en marknad med att denne borde vetat bättre och får skylla sig själv när det egentligen är betydligt mer komplext än så.
Det är också att negligera det faktum att vissa aktörer på ett avgörande sätt kan påverka förutsättningarna och styra hur marknaden utvecklas. Dit hör exempelvis kartellbildningar och monopol, men i framför allt stater i och med att de sätter upp spelreglerna och ofta även andra typer av begränsningar och förutsättningar på ett avgörande sätt.
Detta gör att det blir lika fel att beskylla marknaden för allt som att beskylla staten för allt som är fel. I teorin kan man förstås tänka sig en helt fri elmarknad som den Tegel1432 föreslår men det är kanske mer av ett tankeexperiment. I praktiken lär vi ha någon typ av statliga regleringar som påverkar marknaden och det innebär också att det man bör lägga fokus på i kritiken är de ageranden staten gör på marknaden och dess effekter snarare än som det så ofta blir att man bara kritiserar marknaden som fenomen eller staten som fenomen, vilket inte leder någonstans.
Exempelvis kan man kritisera politiska beslut som lett till nedläggning av kärnkraft snarare än att skylla på att det är marknadens beslut. Likaså kan man kritisera beslut om indelning av elprisområden, utökandet av överföringskapacitet till andra länder (som har både för- och nackdelar som Tegel1432 tar upp ovan) och annat. Allt detta och mer är saker som tas upp i denna tråd, men ibland låter det som att utgångspunkten för det man kritiserar är att det är antingen marknaden eller politiken som styr, medan det snarare är så att politiska beslut påverkar marknaden indirekt.
Har aldrig handlat där. Lockar mig inte. Dock är det bevisligen många som handlar där. De har 1200 anställda och gör 130 MSEK i vinst.Att en helt fri marknad inte fungerar perfekt tycker jag att man kan se på att Dollarstore finns överallt. Såvitt jag kunnat konstatera har de inte en enda produkt som är värd sitt pris, men de överlever och sprider sig som ogräs.
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |