Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Vätgas är en bra energibärare i vissa fall, till exempel är det en av få lovande lösningar för flygplan i närtid.

Svaret är Kärnkraft.
Med kärnkraft kan man tillverka biodrivmedel och vätgas som en liten bisyssla när man har tillgång till superhettad ånga och el.
Man kan tillverka el, förse städer med fjärrvärme, fånga koldioxid ur luften och tillverka biodrivmedel samtidigt, dessutom kan man avsalta havsvatten där det behövs.

Svaret på alla energifrågor är kärnkraft!
Kärnkraft är baskraft. Vindkraft är alldeles utmärkt att göra vätgas med, när man har överskott. Det är precis sådant som vindkraft skall användas till.
 
Är det inte bakvänt att installera något som kommer producera när det inte finns efterfrågan och sedan skapar man en efterfrågan för att täppa till konsekvenserna av skiten man installerade från första början?
Vi behöver inte skapa anomalier som vi sedan ska ta hand om.

Vill vi producera vätgas så ser vi till att kraft finns till det. Inget behov öht att blanda in då-och-då-väderkvarnar.
 
Bläddrade förbi denna ikväll. Intressant.

Man kan göra mycket med skit! :tummenupp
Om tyskarna tar hand om sin skit behöver de inte rysk gas!
 
Vi ska ju rädda världen med fossilfri el, och det löser Gävles politiker med att låta amerikanska bolag bygga enorma serverhallar, och sen köper dom upp vattenkraften och lägger ner den :huvet För att det stör fiskvandringen, plötsligt, med 100 år gamla vattenkraftverk.
Per Nilsson, ägaren bakom Nilsson Kraft, som har fyra dammar i Testeboån som Gävle och Ockelbo kommun vill köpa och riva, är inte längre intresserad av deras lockrop.
– Jag har beslutat mig för att driva dem tills miljöprövningen är klar, jag skulle skämmas om jag var med om att lägga ner dem, säger Per Nilsson.
...

– De vill lägga ner kraftverken och det tycker jag är sorgligt, det handlar om sex miljoner kilowattimmar om året som de fyra dammarna producerar. Vi ska bli fossilfria och elpriset har aldrig varit så högt som nu, varför sluta producera el då, jag skulle skämmas om jag gjorde det. I Strömsbro är allt i princip löst med med en ny fiskväg och galler för fiskarna, säger Per Nilsson.
 
Mitt leasingkontrakt på den nuvarande SUV’en går ut i slutet av året, så jag har börjat titta på tänkbara ersättare. Flera Volvomodeller med T6 AWD Recharge ligger onekligen bra till. Ska tydligen gå runt nio mil på el, så jag ska teoretiskt ta mig i alla fall enkel väg till Svartöstan utan att förbruka fossil. Nio mil kom jag i och för sig inte i närheten av med helgens demobil då däcktjut från 350 hk kändes roligare…

Tar man samma fossil-SUV en gång till så blir man ju ihjälskattad med ganska precis en extra tusenlapp per månad och precis som sist så finns fortfarande ingen elbil under miljonen som har en släpvagnsvikt värd namnet. Att ens försöka sig på en fjällresa med en sådan utan att ha hela dagen på sig kommer bara att sluta i frustration, till och med enligt respektive märkes försäljare.
Hybrid är ett BRA alternativ nu när de går 5mil realistiskt. (=8-10mil enl spec)
Då kan många jobbpendla på el
 
Hybrid är ett BRA alternativ nu när de går 5mil realistiskt. (=8-10mil enl spec)
Då kan många jobbpendla på el
Och på köpet får du en bil med en väldigt komplex drivlina, som drar mer än en vanlig bil när batteriet är tomt, och då måste du ändå släpa runt på ett tungt batteri. Då är det väl bättre att köpa en VW eUp, Renault Twizy eller liknande till pendlingen?
 
Och på köpet får du en bil med en väldigt komplex drivlina, som drar mer än en vanlig bil när batteriet är tomt, och då måste du ändå släpa runt på ett tungt batteri. Då är det väl bättre att köpa en VW eUp, Renault Twizy eller liknande till pendlingen?
Varför skulle den dra mer när batteriet är tomt?
Det stämmer väldigt dåligt med mina erfarenheter av laddhybrider. Den laddar batteriet vid bromsning och stänger av rökmotorn regelbundet. Jag har förstås bara haft KIA och MB så andra kanske är sämre.

Ingen av de elbilar du nämner räcker för min pendling året runt.
 
Varför skulle den dra mer när batteriet är tomt?
Det stämmer väldigt dåligt med mina erfarenheter av laddhybrider. Den laddar batteriet vid bromsning och stänger av rökmotorn regelbundet. Jag har förstås bara haft KIA och MB så andra kanske är sämre.

Ingen av de elbilar du nämner räcker för min pendling året runt.
Jag har inte gjort några egna tester, bara läst mig till vad journalister har skrivit. Men att den drar betydligt mer soppa när batteriet är slut är nog inte så konstigt, även om vissa modeller använder förbränningsmotorn för värme i bilen. Däremot verkar dom ju dra mer vid körning på enbart flytande bränsle än motsvarande bil med enbart förbränningsmotor. Och att du skulle ladda batteriet tillräckligt genom att bromsa känns rätt orimligt.

Väldigt få elbilar klarar min pendling också, jag har ca 21 mil, enkel väg, till jobbet just nu. Och du och jag är säkert helt representativa för alla yrkesarbetare :tummenupp
 
Jag har inte gjort några egna tester, bara läst mig till vad journalister har skrivit. Men att den drar betydligt mer soppa när batteriet är slut är nog inte så konstigt, även om vissa modeller använder förbränningsmotorn för värme i bilen. Däremot verkar dom ju dra mer vid körning på enbart flytande bränsle än motsvarande bil med enbart förbränningsmotor. Och att du skulle ladda batteriet tillräckligt genom att bromsa känns rätt orimligt.

Väldigt få elbilar klarar min pendling också, jag har ca 21 mil, enkel väg, till jobbet just nu. Och du och jag är säkert helt representativa för alla yrkesarbetare :tummenupp
Jämför man förbrukning på sträckan Malmö - Stockholm mellan en MB C300e och en C180 så är den förstnämnda snålare. Trots att man inte bromsar så mycket gör hybriddelen att man kan ha bensinmotorn avstängd stora delar av resan. Håller jag fartgränserna drar bilen precis över en halvliter på landsväg. Det tycker jag är bra för en 2-liters turbomaskin med lite över 200 hk i en liten kombi.
 
Märta Stenevi exponerar något som alla redan misstänkte - att hon är en tvättäkta vänsteraktivist:

Att som hon säga "Göra kaos" är inte direkt klädsamt för en politiker i riksdagen!
Bra att alla får veta hur skruvad hon och många andra miljöpartister är.

Samarbete för att ta fram realistiska lösningar på verkliga problem verkar inte på dagordningen, tyvärr.
 
Och på köpet får du en bil med en väldigt komplex drivlina, som drar mer än en vanlig bil när batteriet är tomt, och då måste du ändå släpa runt på ett tungt batteri. Då är det väl bättre att köpa en VW eUp, Renault Twizy eller liknande till pendlingen?
Ja så kan man lösa det.
Har funderat på just den lösningen men man vill helst ha en mer flexibel och mer "njutbar" bil.
Är otroligt imponerad av MB C-klass hybrid. Otroligt habegär. Inte lika trevlig som min E-klass men visar att när MB till slut släpper en "vanlig" lågbyggd elbil i mellanklassen så blir det BRA på allvar
 
Trötta på billig el i norr, snart är det en bristvara..


"H2 Green Steel vill börja producera grönt stål redan 2024, men kommer inte att få el från de större näten förrän i slutet av 2025.
Nu måste bolaget från början i stället ansluta till lokalnätet i Boden.
– Men vi kommer att behöva mer elproduktion om vi ska lyckas med omställningen i Norrbotten, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät."

"Fullt utbyggt räknar stålbolaget med att det behövs åtminstone 12 terawattimmar el årligen, nästan lika mycket som närliggande Luleälven producerar på ett år. Flera andra elslukande industrier planeras samtidigt i Norrbotten. "
 
Trötta på billig el i norr, snart är det en bristvara..


"H2 Green Steel vill börja producera grönt stål redan 2024, men kommer inte att få el från de större näten förrän i slutet av 2025.
Nu måste bolaget från början i stället ansluta till lokalnätet i Boden.
– Men vi kommer att behöva mer elproduktion om vi ska lyckas med omställningen i Norrbotten, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät."

"Fullt utbyggt räknar stålbolaget med att det behövs åtminstone 12 terawattimmar el årligen, nästan lika mycket som närliggande Luleälven producerar på ett år. Flera andra elslukande industrier planeras samtidigt i Norrbotten. "

Dom får väl göra sitt jävla stål när det blåser i markbyggden?

Då kan vi snart tillverka en kundvagnspeng av grönt stål till varje svensk....
Mera räcker det nog inte till.
 
Det är anmärkningsvärt hur pass lugnt det blivit i tråden och i media om detta sedan kriget kom. Helt plötsligt är det inte så viktigt att rädda planeten längre - det kan nog vänta lite till.
 
Det är anmärkningsvärt hur pass lugnt det blivit i tråden och i media om detta sedan kriget kom. Helt plötsligt är det inte så viktigt att rädda planeten längre - det kan nog vänta lite till.

Ja, Tyskarna tycker ju det kan vänta i alla fall, dom vill ju fortsätta att köpa olja och gas av putler.
 
Det är anmärkningsvärt hur pass lugnt det blivit i tråden och i media om detta sedan kriget kom. Helt plötsligt är det inte så viktigt att rädda planeten längre - det kan nog vänta lite till.
Beklagar att jag länkar till Aftonbladet, men ingen annan verkade ha det uppe.
Men det ser ut som att kol är framtidens energislag.


"I mars 2021 uppgav en tjänsteman vid Kinas nationella energiadministration att förnybar energi skulle utgöra två tredjedelar av ökningen av elkonsumtion fram till 2025. Men när landets stora plandokument som styr övergången till förnybar energi mellan 2020 och 2025 publicerades på onsdagen hette det plötsligt att förnybara källor ska stå för mer än 50 procent av den stegvis ökade energiförbrukningen under perioden,"

"Under maj månad lastades rekordstora mängder kol på indiska järnvägar, rapporterar The Hindu. Statliga jätten Coal India har kraftigt ökat sin kolproduktion och enligt kolministeriet ska 100 tidigare nedlagda gruvor öppnas på nytt."
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top