Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Finns väl koldioxidneutral syntetisk bensin också, "e-fuel"? Men det lär ju inte bli billigare att tanka.
 
Så nä - en högre etanolinblandning än 10,1% - det tror jag inte på - fullständigt politiskt självmord när en väldigt stor del av svenska privatägda bilar inte längre går att tanka med avsedd bränslekvalitet.
Verklighetsförankring är väl inget politiker jobbar med? Dessutom ska vi ju rädda världen genom att konsumera oss ur miljökrisen, hela tiden köpa nya bilar och skrota dom vi har, helst så ofta som möjligt, enda flaskhalsen är väl egentligen tillverkarnas produktionstakt. Sen att verkligheten visar att en modern hybridbil drar mer än en gammal Amason har inte med saken att göra, teoretiskt ska den ju vara bättre.

Som tex DNs test av två laddhybrider: https://www.dn.se/motor/laddhybridernas-tid-rullar-sakta-mot-sitt-slut/

Volvo XC90 Recharge T8 AWD Plus​


Miljö

Koldioxidutsläpp blandad körning: 32 g/km (uppgiven).

Förbrukning blandad körning: 0,14/1,02 l/mil (uppgiven/test).

Räckvidd el: 6,6/6,0 (uppgiven/test).

Land Rover Defender SE 110 P400e​


Miljö

Koldioxidutsläpp blandad körning: 79 g/km (uppgiven).

Förbrukning blandad körning: 0,35/1,63 l/mil (uppgiven/test).

Räckvidd el: 4,2/3,7 (uppgiven/test).
 
Det där med reduktionsplikten är ju inget att bry sig om, så länge de nu inte börjar tafsa på BF98…

Det finns ju mängder med vittnesmål om att man redan får en bättre bränsleekonomi genom att välja BF98. Det högre ”literpriset” blir det omvända när räckvidd och totalkostnad räknas ihop…
 
Det där med reduktionsplikten är ju inget att bry sig om, så länge de nu inte börjar tafsa på BF98…

Det finns ju mängder med vittnesmål om att man redan får en bättre bränsleekonomi genom att välja BF98. Det högre ”literpriset” blir det omvända när räckvidd och totalkostnad räknas ihop…
Visst får man något lägre förbrukning med 98 men att det skulle löna sig har jag mycket svårt att tro. Det jag läst mig till pekar på att 95 e10 är billigare per mil.
 
Verklighetsförankring är väl inget politiker jobbar med? Dessutom ska vi ju rädda världen genom att konsumera oss ur miljökrisen, hela tiden köpa nya bilar och skrota dom vi har, helst så ofta som möjligt, enda flaskhalsen är väl egentligen tillverkarnas produktionstakt. Sen att verkligheten visar att en modern hybridbil drar mer än en gammal Amason har inte med saken att göra, teoretiskt ska den ju vara bättre.

Som tex DNs test av två laddhybrider: https://www.dn.se/motor/laddhybridernas-tid-rullar-sakta-mot-sitt-slut/
Nu ska du inte dra alla hybrider över en kam. Volvo har slängt in en elmotor och ett batteri i en stor och tung bensinbil. Toyota har byggt ett hybridsystem från scratch, mer som en elbil med bensinhjälp... Vi körde t o r Kalmar i vintras och då drog RAV4:an (2 ton SUV) 0,62 vilket jag tycker helt okej. Samma resa med min gamla Amazon för sisådär 20 år sen var 1,2 l liter milen... :)
I min dagliga körning så går den bara på el. Bensinmotorn startar en gång i veckan ungefär. Jag kör 200 mil mellan tankningarna och då tankar jag 35 liter. Bor på landet och har 2,2 mil till jobbet.

Skogsforum har använt bilen i 1000 mil på riktigt och de visar på ungefär samma siffror som jag har.

 
Nu ska du inte dra alla hybrider över en kam. Volvo har slängt in en elmotor och ett batteri i en stor och tung bensinbil. Toyota har byggt ett hybridsystem från scratch, mer som en elbil med bensinhjälp... Vi körde t o r Kalmar i vintras och då drog RAV4:an (2 ton SUV) 0,62 vilket jag tycker helt okej. Samma resa med min gamla Amazon för sisådär 20 år sen var 1,2 l liter milen... :)
I min dagliga körning så går den bara på el. Bensinmotorn startar en gång i veckan ungefär. Jag kör 200 mil mellan tankningarna och då tankar jag 35 liter. Bor på landet och har 2,2 mil till jobbet.

Skogsforum har använt bilen i 1000 mil på riktigt och de visar på ungefär samma siffror som jag har.

Jo, jag vet att det handlar extremt mycket om körcyklerna och hur man använder bilen. Med tanke på att medellängden på en bilresa i Sverige är 4-5km så skulle ju dom flesta klara sig helt utan förbränningsmotorn i en laddhybrid, kanske undantaget dom bilar som använder motorn som värmekälla dock :huvet Men för oss andra, som behöver köra längre, dra släp och inte har lust att stanna och ladda var femte mil, så tror jag inte att det är en särskilt smart lösning. Det är mer en halvdan kompromiss, lite eldrift för att verka PK, och en komplicerad drivlina för att klara sig när Greta tittar bort. Det är också det DN-artikeln handlar om, att miljöbilsklassningen sjunger på sista versen.
 
Till hobbyfordonen får man väl beställa Avgas 100LL/100VLL eller blyfri UL91 på fat i framtiden.

100LL har väl så lite bly att det inte blir avlagringar nuförtiden, däremot mår nog ventilsäten och styrningar på gamla fordon bra av lite bly.

Priset på 100LL är väl runt 22 spänn litern, vilket ju i dagsläget inte känns allt för hutlöst
 
Last edited:
Jo, jag vet att det handlar extremt mycket om körcyklerna och hur man använder bilen. Med tanke på att medellängden på en bilresa i Sverige är 4-5km så skulle ju dom flesta klara sig helt utan förbränningsmotorn i en laddhybrid, kanske undantaget dom bilar som använder motorn som värmekälla dock :huvet Men för oss andra, som behöver köra längre, dra släp och inte har lust att stanna och ladda var femte mil, så tror jag inte att det är en särskilt smart lösning. Det är mer en halvdan kompromiss, lite eldrift för att verka PK, och en komplicerad drivlina för att klara sig när Greta tittar bort. Det är också det DN-artikeln handlar om, att miljöbilsklassningen sjunger på sista versen.
Visst är det så men vi glömmer ofta att vi svenskar är en liten smutsfläck på världskartan och vi bilköpare i Sverige som vill köra stora bilar med 4-hjulsdrift och dragkrok, släp med snöskotrar och motorcyklar och har en stuga i glesbygden är en lika liten mängd som pubeshåren på en mygga, på samma smutsfläck. Världens biltillverkare skiter väl inte i oss men de bygger bilar för resten av världen, inte för myggan i Sverige. Vi kommer nog att få problem i framtiden att hitta bilar som uppfyller dessa villkor, och när vi hittar dem så kommer de att kosta hutlöst med pengar, både i inköp och drift.

Pratade med en kund häromdagen som har en körskola. Försök hitta en fyrhjulsdriven diesel med manuell låda så att den kan användas för körkortet...det är ingen som tillverkar sådana bilar längre. Öht att hitta en manuell låda börjar bli svårt och då har ju körkortsdirektivet inte hängt med i utveckligen. Visst kan vi köra upp med automat och det enda som händer är att det står automat på körkortet, vilket ju spelar mindre och mindre roll såklart men ibland stöter man ju på en manuellt växlad bil... :)
 
Visst är det så men vi glömmer ofta att vi svenskar är en liten smutsfläck på världskartan och vi bilköpare i Sverige som vill köra stora bilar med 4-hjulsdrift och dragkrok, släp med snöskotrar och motorcyklar och har en stuga i glesbygden är en lika liten mängd som pubeshåren på en mygga, på samma smutsfläck. Världens biltillverkare skiter väl inte i oss men de bygger bilar för resten av världen, inte för myggan i Sverige. Vi kommer nog att få problem i framtiden att hitta bilar som uppfyller dessa villkor, och när vi hittar dem så kommer de att kosta hutlöst med pengar, både i inköp och drift.

Pratade med en kund häromdagen som har en körskola. Försök hitta en fyrhjulsdriven diesel med manuell låda så att den kan användas för körkortet...det är ingen som tillverkar sådana bilar längre. Öht att hitta en manuell låda börjar bli svårt och då har ju körkortsdirektivet inte hängt med i utveckligen. Visst kan vi köra upp med automat och det enda som händer är att det står automat på körkortet, vilket ju spelar mindre och mindre roll såklart men ibland stöter man ju på en manuellt växlad bil... :)

Fast SUV är ju inte bara stort i Sverige.
Och du vill nog inte ha dom Indiska och Kinesiska bilarna på vägarna i Sverige heller.

Automatlåda är ju främst för människor med någon slags handikapp, fysiskt eller mentalt och ett körkort med "Automat" under villkor är ju ett kvitto på att man behöver handikapptillstånd för att köra bil.

Mina barn körde manuell bil utan problem i nioårs åldern, man tycker att någon som är dubbelt så gammal skulle klara av den koordinationen
 
Fast SUV är ju inte bara stort i Sverige.
Och du vill nog inte ha dom Indiska och Kinesiska bilarna på vägarna i Sverige heller.

Automatlåda är ju främst för människor med någon slags handikapp, fysiskt eller mentalt och ett körkort med "Automat" under villkor är ju ett kvitto på att man behöver handikapptillstånd för att köra bil.

Mina barn körde manuell bil utan problem i nioårs åldern, man tycker att någon som är dubbelt så gammal skulle klara av den koordinationen
Jag vill ha en bra bil på vägen, om den kommer från Kina eller Indien spelar ingen roll. De lär sig snabbt att bygga bra bilar och även mc. När jag var liten var "japansk kvalitet" något dåligt. Idag bygger japanerna världens bästa bilar, och mycket annat högkvalitativt.
Det enda som är oföränderligt är att ingenting är oföränderligt! :)

Dina barn (och mina också för den delen) har kört manuell låda men de blir färre och färre. Om 10 år har man glömt att det finns en manuell låda, åtminstone bland ungdomarna... Manuell låda kommer att vara likvärdig med kassettbandet, något man minns med nostalgi men färre och färre vet vad det är... :)
 
Till hobbyfordonen får man väl beställa Avgas 100LL/100VLL eller blyfri UL91 på fat i framtiden.

100LL har väl så lite bly att det inte blir avlagringar nuförtiden, däremot mår nog ventilsäten och styrningar på gamla fordon bra av lite bly.

Priset på 100LL är väl runt 22 spänn litern, vilket ju i dagsläget inte känns allt för hutlöst
Om man säljer det som rengöringsmedel borde man ju kunna slippa straffskatten också...
 
Jag vill ha en bra bil på vägen, om den kommer från Kina eller Indien spelar ingen roll. De lär sig snabbt att bygga bra bilar och även mc. När jag var liten var "japansk kvalitet" något dåligt. Idag bygger japanerna världens bästa bilar, och mycket annat högkvalitativt.
Det enda som är oföränderligt är att ingenting är oföränderligt! :)

Dina barn (och mina också för den delen) har kört manuell låda men de blir färre och färre. Om 10 år har man glömt att det finns en manuell låda, åtminstone bland ungdomarna... Manuell låda kommer att vara likvärdig med kassettbandet, något man minns med nostalgi men färre och färre vet vad det är... :)

Har du sett krocktesterna av bilarna avsedda för Indien / Kina
Jag såg ett och där var Kina/Indienmodellen ihopknövlad som en papperspåse, medans Europa-varianten bara var dålig med europeiska mått.

Nej, manuell låda kommer att leva kvar lika länge som förbränningsmotorerna, och om 10 år börjar väl dom med färska körkort att köpa dom bilar som säljs i dag, så mycket förbränningsmotorer och manuella lådor fortfarande.

Men innerstads hens med veka handleder vill ju ha automatlåda redan nu
 
Visst får man något lägre förbrukning med 98 men att det skulle löna sig har jag mycket svårt att tro. Det jag läst mig till pekar på att 95 e10 är billigare per mil.

Löna sig och löna sig, man kanske ”bara” förlorar mindre…?

Jag har ärligt talat inte mätt själv då jag knappt har ett enda fordon som klarar 95 oktan och / eller så mycket etanol. Jag har kört BF98 i det mesta jag äger, även långt före ”reduktionsplikt” blev ett ord. Men jag har kamrater som testat både BF95 E10 och BF98 E5 och de vittnar samstämmigt om att totalekonomin blir marginellt bättre med BF98 E5.

Jag har för mig att notrightrider också har samma erfarenhet från grusvägsåka i finska skogar…?
 
Jag hittar det inte nu, men det var ju någon som försökte hitta det optimala blandningsförhållandet med etanol/bensin för låg förbrukning/kostnad i en Biofuel Saab.

Brytpunkten prismässigt stämmer ju inte längre, då testen var utförd då Etanol var skitbilligt och Bensin var utan Etanol från fabrik, men brytpunkten förbrukningsmässigt borde ju vara samma.

Jag har för mig att största procentuella förbrukningsökningen var med låginblandning och sedan man hade passerat typ 50% strecket drog den lika mycket upp till 100% etanol i princip

Typ med 5% etanol ökade förbrukningen 4% och med 10% etanol ökade förbrukningen 7% osv upp till 20% förbrukningsökning vid 50/50.

Så i det avseendet är ju reduceringsplikten i princip ett nollsummespel.

"Din bil drar 1L/milen men nu blandar vi i 5% blask i soppan för att få bort 5% avgaser, sure, men nu drar min bil 1.05 milen med blask i, så det går fortfarande åt 1L bensin per mil, plus blasket ni blandade i"
 
Nu ska du inte dra alla hybrider över en kam. Volvo har slängt in en elmotor och ett batteri i en stor och tung bensinbil.

Mitt leasingkontrakt på den nuvarande SUV’en går ut i slutet av året, så jag har börjat titta på tänkbara ersättare. Flera Volvomodeller med T6 AWD Recharge ligger onekligen bra till. Ska tydligen gå runt nio mil på el, så jag ska teoretiskt ta mig i alla fall enkel väg till Svartöstan utan att förbruka fossil. Nio mil kom jag i och för sig inte i närheten av med helgens demobil då däcktjut från 350 hk kändes roligare…

Tar man samma fossil-SUV en gång till så blir man ju ihjälskattad med ganska precis en extra tusenlapp per månad och precis som sist så finns fortfarande ingen elbil under miljonen som har en släpvagnsvikt värd namnet. Att ens försöka sig på en fjällresa med en sådan utan att ha hela dagen på sig kommer bara att sluta i frustration, till och med enligt respektive märkes försäljare.
 
Har du sett krocktesterna av bilarna avsedda för Indien / Kina
Jag såg ett och där var Kina/Indienmodellen ihopknövlad som en papperspåse, medans Europa-varianten bara var dålig med europeiska mått.

Nej, manuell låda kommer att leva kvar lika länge som förbränningsmotorerna, och om 10 år börjar väl dom med färska körkort att köpa dom bilar som säljs i dag, så mycket förbränningsmotorer och manuella lådor fortfarande.

Men innerstads hens med veka handleder vill ju ha automatlåda redan nu
Ja just nu är det så men ge det några år så kommer det att förändras. När kineser och Indier inser att vi i Europa har krav på våra bilar så kommer de att bygga bilar som klarar kraven. De vill ju sälja produkterna så då anpassar man dem efter olika marknader.
Vi garvade åt en Datsun 120 Y i slutet på 70-talet, i dag är det ingen som ifrågasätter kvalitén på en Nissan från en europeisk handlare.

Det kommer att bli många veka handleder i framtiden!!! Det var bättre förr innan man uppfann styrservo, bromsservo och synkade växellådor... :D
 
Mitt leasingkontrakt på den nuvarande SUV’en går ut i slutet av året, så jag har börjat titta på tänkbara ersättare. Flera Volvomodeller med T6 AWD Recharge ligger onekligen bra till. Ska tydligen gå runt nio mil på el, så jag ska teoretiskt ta mig i alla fall enkel väg till Svartöstan utan att förbruka fossil. Nio mil kom jag i och för sig inte i närheten av med helgens demobil då däcktjut från 350 hk kändes roligare…

Tar man samma fossil-SUV en gång till så blir man ju ihjälskattad med ganska precis en extra tusenlapp per månad och precis som sist så finns fortfarande ingen elbil under miljonen som har en släpvagnsvikt värd namnet. Att ens försöka sig på en fjällresa med en sådan utan att ha hela dagen på sig kommer bara att sluta i frustration, till och med enligt respektive märkes försäljare.

Däckstjut är ALLTID roligare!! :)
 
Jag hittar det inte nu, men det var ju någon som försökte hitta det optimala blandningsförhållandet med etanol/bensin för låg förbrukning/kostnad i en Biofuel Saab.

Brytpunkten prismässigt stämmer ju inte längre, då testen var utförd då Etanol var skitbilligt och Bensin var utan Etanol från fabrik, men brytpunkten förbrukningsmässigt borde ju vara samma.

Jag har för mig att största procentuella förbrukningsökningen var med låginblandning och sedan man hade passerat typ 50% strecket drog den lika mycket upp till 100% etanol i princip

Typ med 5% etanol ökade förbrukningen 4% och med 10% etanol ökade förbrukningen 7% osv upp till 20% förbrukningsökning vid 50/50.

Så i det avseendet är ju reduceringsplikten i princip ett nollsummespel.

"Din bil drar 1L/milen men nu blandar vi i 5% blask i soppan för att få bort 5% avgaser, sure, men nu drar min bil 1.05 milen med blask i, så det går fortfarande åt 1L bensin per mil, plus blasket ni blandade i"
Precis som att blanda ut avgaserna med luftpump... ;)
 
Att ens försöka sig på en fjällresa med en sådan utan att ha hela dagen på sig kommer bara att sluta i frustration, till och med enligt respektive märkes försäljare.

Jag tittade på en elbil som enligt räckvidds specen gott och väl skulle räcka för mig, och nämnde också det för försäljaren.
"Den här klarar ju lätt mina behov, till och med på vintern med dubbdäck och rejäl kyla"
Varpå försäljaren sa "Jag skulle inte räkna med att den gör det, sommar javisst, men inte på vintern, jag har kört den själv en liknande sträcka på vintern"

Jag upskattar ärliga försäljare.
 
Jag hittar det inte nu, men det var ju någon som försökte hitta det optimala blandningsförhållandet med etanol/bensin för låg förbrukning/kostnad i en Biofuel Saab.

Brytpunkten prismässigt stämmer ju inte längre, då testen var utförd då Etanol var skitbilligt och Bensin var utan Etanol från fabrik, men brytpunkten förbrukningsmässigt borde ju vara samma.

Jag har för mig att största procentuella förbrukningsökningen var med låginblandning och sedan man hade passerat typ 50% strecket drog den lika mycket upp till 100% etanol i princip

Typ med 5% etanol ökade förbrukningen 4% och med 10% etanol ökade förbrukningen 7% osv upp till 20% förbrukningsökning vid 50/50.

Så i det avseendet är ju reduceringsplikten i princip ett nollsummespel.

"Din bil drar 1L/milen men nu blandar vi i 5% blask i soppan för att få bort 5% avgaser, sure, men nu drar min bil 1.05 milen med blask i, så det går fortfarande åt 1L bensin per mil, plus blasket ni blandade i"

Kanske om du ersätter bensin med billig vodka med där 70% är vatten men annars har du fel.

Etanol innehåller 21 MJ/liter och bensin 31 MJ/liter, det krävs vid stökiometrisk förbränning alltså 48% mer etanol för att ersätta varje andel bensin.
E10 innehåller alltså 0.9*31 + 0.1*21 = 27.9 + 2.1 = 30 MJ/liter
Således kommer förbrukningen öka med 31/30-1 = 3.3% vilket är jäkligt svårt att mäta vi praktiska experiment med ständigt varierande körförhållanden.

Detta gäller alltså fordom men closed loop lambdareglering som justerar upp bränslenivån till lambda = 1 när man byter bränsle. Har man en äldre bil eller en MC utan lambdareglering så kommer motorn gå magert och det i sin tur kan mycket väl förbättra verkningsgraden på en SI-motor med ovanstående 3% och därmed kanske bränsleförbrukningen är oförändrad på många motorer.

Har man en motor med lambdareglering så kan man vid väldigt hög inblandning av etanol få motorn och tro att något är fel så den ignorerar lambdaregleringen och följer bara motorns map. Då kan följden bli att man med 30% etanol får motorn att gå på lambda 1.15 istället för lambda = 1.00 och där kommer man köra betydligt energisnålare. Men man har slagit ut NOx-reduceringen i katalysatorn.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top