Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Nu ska du inte dra alla hybrider över en kam. Volvo har slängt in en elmotor och ett batteri i en stor och tung bensinbil. Toyota har byggt ett hybridsystem från scratch, mer som en elbil med bensinhjälp... Vi körde t o r Kalmar i vintras och då drog RAV4:an (2 ton SUV) 0,62 vilket jag tycker helt okej. Samma resa med min gamla Amazon för sisådär 20 år sen var 1,2 l liter milen...Verklighetsförankring är väl inget politiker jobbar med? Dessutom ska vi ju rädda världen genom att konsumera oss ur miljökrisen, hela tiden köpa nya bilar och skrota dom vi har, helst så ofta som möjligt, enda flaskhalsen är väl egentligen tillverkarnas produktionstakt. Sen att verkligheten visar att en modern hybridbil drar mer än en gammal Amason har inte med saken att göra, teoretiskt ska den ju vara bättre.
Som tex DNs test av två laddhybrider: https://www.dn.se/motor/laddhybridernas-tid-rullar-sakta-mot-sitt-slut/
I min dagliga körning så går den bara på el. Bensinmotorn startar en gång i veckan ungefär. Jag kör 200 mil mellan tankningarna och då tankar jag 35 liter. Bor på landet och har 2,2 mil till jobbet.
Skogsforum har använt bilen i 1000 mil på riktigt och de visar på ungefär samma siffror som jag har.
Verklig, äkta förbrukning för Toyota RAV4 Laddhybrid
Vi har nu fått in data på den verkliga förbrukningen efter nästan 1000 mil riktig körning i den nya laddhybriden Toyota RAV4, läs vidare och bilda dig en egen uppfattning och hur RAV4 presterar. Efter att Skogsforum...
Men för oss andra, som behöver köra längre, dra släp och inte har lust att stanna och ladda var femte mil, så tror jag inte att det är en särskilt smart lösning. Det är mer en halvdan kompromiss, lite eldrift för att verka PK, och en komplicerad drivlina för att klara sig när Greta tittar bort. Det är också det DN-artikeln handlar om, att miljöbilsklassningen sjunger på sista versen.