Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Världsmarknadspriset har gått ned två dagar i rad och just nu sänks bensinpriset med drygt kronan per liter och dieselpriset med närmare två kronor per liter. Skönt att se att bensinbolagen har gjort sig av med gamla tiders inköpare som alltid lyckades handla när det var som dyrast och alltid hade överfulla lager när det var billigt...

Elpriset däremot...Sanna mina ord, vi kommer närmare elbilsboomens fejsplant...

”Elbilsboomen” är knappst så enormt beroende av elpriset med tanke på att de allra flesta elbilar i världen faktiskt säljs där elen är dyrare än dieseln…

Den stora fördelen ligger i att man kan ladda hemma vid tider då elpriset är lågt. Solceller ger ännu billigare mil, liksom frånvaron av dyr service mm.

Så spara eventuell faceplantprognos till verkligheten. :)

Vänta du tills Putin stänger kranen, Svenska Kraftnät bygger ut söderut och LK och de här nya lycksökarna i Boden vill ha ännu mer kräm...Då kommer "ladda hemma vid tider då elpriset är lågt" kännas lika nostalgiskt som ungdomens bensin för en femma litern...

Vänta du tills Putin stänger kranen, Svenska Kraftnät bygger ut söderut och LK och de här nya lycksökarna i Boden vill ha ännu mer kräm...Då kommer "ladda hemma vid tider då elpriset är lågt" kännas lika nostalgiskt som ungdomens bensin för en femma litern...
Och då är bensin/dieselpriset...?

App, app, app...när jag tankade min första motorcykel (CB125T -79) så kostade soppan 3.60... Hade den kostat fem spänn hade jag tyckt att det varit lika dyrt som det vi upplever nu... :D

App, app, app...när jag tankade min första motorcykel (CB125T -79) så kostade soppan 3.60... Hade den kostat fem spänn hade jag tyckt att det varit lika dyrt som det vi upplever nu... :D

Det kan ju vara så...jag säger absolut inte att det är så...men det kan ju vara så...att du börjar bli ganska gammal...?

Vill minnas att det var mycket olja (killgissar på 5%) av inte bästa kvalité och det jag minns säkert är att de kompisar som körde otrimmat fick loppa på stiften ständigt och jämnt.

Tänkvärd krönika i morgonens lokalblaska:

c15505e9e10e4f93a1f702e2bda3fd1b.jpg

Undrar vad 1kg potatis egentligen borde kosta i slutkonsumentens gryta, om alla längs värdekedjan skulle kunna ha en platt och solidarisk marginal på säg 20%.
Undrar vilka i värdekedjan som ligger över 20% och vilka som ligger under.

Snabbt uträknat så kostar 1timmes lastbilstransport 600:- timmen, bara i drivmedel. Det blir pengar det...

Ord och inga visor. Det är allvar nu, på riktigt. Slutlekt!
Bra sammanfattat - om förhållanden som mänskligheten vetat om i ett par tusen år.

Tyvärr i ett format SVT gjort ett tag, att utforma sitt meddelande på "enkel svenska" och praaataaar saaaktaaa och ööövertyyydligt så att man ens egna hjärna får svårt att hålla fokus och sammanhang. Jag vet inte hur det är meda andra, men min hjärna verkar vilja ha information i lite snabbare (normal) samtalshastighet och tonfall och inte någon typ av förnumstig förskolefrökens sömnpiller.

Ord och inga visor. Det är allvar nu, på riktigt. Slutlekt!
Så är det. Jag har tjatat om stagflation i två år nu. Höga skatter och framförallt höga statliga utgifter gör att vi är på ett sluttande plan. Dessvärre tror jag inte vi i Sverige kan göra så mycket. Det är i grunden Obamaregimen som satt bollen i rullning med Bidenregimen som har accelererat förloppet galet mycket och de är de enda som kan stoppa den, med en massiv börskrasch som följd. Det kommer inte ske då Biden och alla andra puttar problemet framför sig. Ingen vet hur långt bort vi är men det kan gott dröja 10 år eller tills på måndag.

Tänkvärd krönika i morgonens lokalblaska:

c15505e9e10e4f93a1f702e2bda3fd1b.jpg
Och ändå finns det folk som anser att bönderna måste ställa om, NU, och är fullt övertygade om att det går att ersätta samtliga fossila fordon med ett elektriskt, rakt av. Har det ratt och hjul så är det likvärdigt. Men en Tesla Modell 3 drar säkert en 16-skärig plog precis lika bra som en Massey Ferguson MF 8700S, det kommer vi snart få höra. Det är bara bönderna som är dumma och inte fattar det.

Och ändå finns det folk som anser att bönderna måste ställa om, NU, och är fullt övertygade om att det går att ersätta samtliga fossila fordon med ett elektriskt, rakt av. Har det ratt och hjul så är det likvärdigt. Men en Tesla Modell 3 drar säkert en 16-skärig plog precis lika bra som en Massey Ferguson MF 8700S, det kommer vi snart få höra. Det är bara bönderna som är dumma och inte fattar det.
Eltraktor funkar perfekt om man lastbalanserar.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN