Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Vi får se hur statistiken ser ut när vi summerar året.

Rimligen köper man nog en begagnad i så fall, med tanke på driftskostnaderna.
 
"Problemet" är väl fortfarande att mlm alla krakar som bor i lägenhet inte kan ladda hemma.
 
Aftonblaskan, så det inte som sanning att ta gift på.

"Oljepriset dyker – hopp om ökad produktion
Oljepriset sjönk kraftigt under onsdagen efter att ha närmat sig rekordnivåer tidigare i veckan. Priset har rusat sedan Rysslands invasion av Ukraina och nådde sin topp efter att den amerikanske utrikesministern Antony Blinken i helgen meddelade att USA överväger ett embargo mot rysk olja.
Från flera håll kommer nu emellertid signaler om att oljeproduktionen i världen kan komma att öka – och därmed få ned priset. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Irak sagt att landet ökar produktionen om oljekartellen Opec så vill. Också USA vill ha upp produktionen. På onsdagen sade Förenade arabemiratens ambassadör i USA, Yousef Al Otaiba, till CNN att även hans land vill påverka Opec att skruva upp kranarna.
Efter uttalandet sjönk priset på så kallad Brentolja, den råolja som utvinns i Nordsjön, kraftigt. Vid 20-tiden var priset 111 dollar fatet, en nedgång under dagen på cirka 13 procent"

Ras ner till samma nivå som i fredags, fortfarande högre än före invasionen.

Och jag som redan siktat in mig på investering i alternativ energi... :näsblod
 
Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba :arsele
 
Förutom att tanka så blev det naturligtvis ett varv på raggen. Ingen längre kö på vare sig OKQ8 Mini med 24.55 kr/liter för BF98 eller OK-stationen med ännu högre pris...Det mest lokala alternativet är alltså 2.99 kr/liter billigare...

Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?
"Problemet" är väl fortfarande att mlm alla krakar som bor i lägenhet inte kan ladda hemma.

Vissa repeterar sitt mantra om och om igen medans andra lever i verkligheten och köper bil efter sina egna behov och sin egen ekonomi...

Vad någon annan anser sig ha för behov är i sammanhanget ointressant och sist jag kollade så fanns det fortfarande ganska mycket folk som kunde räkna hem en dieselbil - med råge - jämfört med alla andra alternativ på marknaden. Att avfärda dem som idioter bara för att man själv lever i en annan verklighet låter märkligt trångsynt för någon som anser sig vara en riddare för kritisk granskning och mot extremism...?

Sedan är jag långt ifrån säker på att vare sig en ren elbil eller en ren fossilbil är det förnuftigaste alternativet just nu. Både elpriser och fossilpriser verkar ju kunna dra iväg åt vilket håll som helst vilken dag som helst, så det mest förnuftiga alternativet om man måste bestämma sig nu i kväll är nog att köpa någon av de sedan tidigare utdömda hybriderna.
 
Var och en blir salig på sin fason… vi lever i ett fritt land. Än så länge.

Sedan är det väl ingen som kallat någon för idioter?
 
Sedan är jag långt ifrån säker på att vare sig en ren elbil eller en ren fossilbil är det förnuftigaste alternativet just nu.
Citat: "Svenska kraftnät ska satsa 100 miljarder på att bygga ut stamnätet. Forskare på Institutet för näringslivsforskning har studerat hur elpriserna i Sverige skulle påverkas om hela landet vore ett enda elprisområde. Ungefär det regeringen sagt sig vilja utreda. Slutsatsen är 14 procent lägre elpris längst i söder, men 68 procent dyrare i norr."

Som LAND kan vi inte fortsätta att ha dessa ojämlika elprisområden. Regeringen vill utreda medans SVK gör.
 
Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba :arsele
Tjör med privat bil då o slipp skatta förmånsvärde o dessutom feta 18,50 milen. Du blir rik vet du.

Jag drog in nästan 100,000 extra om året på min gamla Opel omega i rese ersättning.
 
Det skulle vara en mycket spännande utveckling helt i strid mot såväl efterfrågan som teknisk utveckling.

Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Min nästa tjänstebil blir också Diesel. Om 3 år kanske laddstationer är tillräckligt utbyggt för att kunna köra Elbil. Min längsta sträcka i tjänst ligger på ca 100 mil enkel resa.
Kanske till och med väljer bort Diesel för Bensin istället.
 
Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba :arsele

Jag har tur i min tjänst. Bensinkortet ligger på företaget och jag betalar bara privata mil där det räknas vad bilen förbrukar enligt dokumentation per mil. Så kör jag privat just nu kostar milen ca 15 kr.
 
Inte sjutton är det lätt att välja bil just nu. Hustrun har börjat få problem med höfterna och så är hon tydligen inte road av att fastna i backen vi har som infart så hon vill ha drivning runt om. Det har gett en önskelista på fyra punkter:
1. Hög bil
2. Fyrhjulsdrift
3. Plats för hundbur
4. Elektrifierad
Tittar man på elbilar så får man en begagnad Audi etron för en halv miljon eller en ny MB EQB för 600 kkr. Även Skoda och VW hamnar på fel sida om 600-strecket.

Eftersom merparten av körningen är inom 4 mil från boplatsen skulle en laddhybrid kunna funka, men det finns inga såna för rimliga pengar om man inte ska åka Outlander med total avsaknad av komfort och kort räckvidd på el. En KIA Sorento laddhybrid ramlar också över 600-strecket om man dristar sig till att ha färg på bilen.
 
Den största frågan på lång sikt är om vi vill vara någorlunda självförsörjande gällande energi eller beroende av en eller annan skurkstat?

El kan vi, om politikerna får tummen ur, vara självförsörjande på inom en hyfsat nära framtid.
Fossilt kommer vi aldrig bli det minsta självförsörjande.

Putler har ju med ackuratess visat vikten av att inte vara beroende av olja och gas.
 
Den största frågan på lång sikt är om vi vill vara någorlunda självförsörjande gällande energi eller beroende av en eller annan skurkstat?

El kan vi, om politikerna får tummen ur, vara självförsörjande på inom en hyfsat nära framtid.
Fossilt kommer vi aldrig bli det minsta självförsörjande.

Putler har ju med ackuratess visat vikten av att inte vara beroende av olja och gas.
Jag tror att lösningen är gengas!
 
Tjänsteresa med tjänstebil denna vecka.
70 mil x 9.50kr milersättning enligt staten.
Min bil drar 0.65 L / mil bensin.
Bensinen kostar 23-24 kr / litern.
Utöver det ska man skatta för biljäveln också för att det är ju sååååå förmånligt och orättvist mot alla andra som inrte har denna "förmån".
Känns verkligen värt att jobba :arsele
Betalar du för soppan privat när du är på tjänsteresa? Helt sjukt, aldrig hört talas om.

Jag hade tjänstebil i tio års tid på tre olika företag och företagen stod för all soppa. Även den för privat körning, dock blev jag förmånsbeskattad för den privata delen.

Snacka med din chef. Kan ju inte vara meningen att du ska stå för företagets resekostnader.
 
Betalar du för soppan privat när du är på tjänsteresa? Helt sjukt, aldrig hört talas om.

Jag hade tjänstebil i tio års tid på tre olika företag och företagen stod för all soppa. Även den för privat körning, dock blev jag förmånsbeskattad för den privata delen.

Snacka med din chef. Kan ju inte vara meningen att du ska stå för företagets resekostnader.
Nä inte vad jag skrev, jag får betalt enligt gällande regler för milersättning för sträckan som jag kör. Få nuförtiden har ett soppakort där räkning går till företaget utan det normala är att man lämnar in sin reseräkning för utgifter på tjänsteresa.

Skatteverkets regler är för tjänstebil bensin 9.50 kr / mil.
Den nivån har inte ändrats sedan 2008 så när soppan höjs har marginalen krympt och nu så
är den alltså för låg för att täcka bränslekostnaden om en bil drar 0.65 L/mil och kostar 23-24 kr / L. Skulle behövas runt 15 kr / mil för att gå jämnt upp.

Det har gjorts många försök att få Regering ( Blåa som Röda ) att höja nivåerna för detta under många år men som vanligt är det döva öron. Så här har Mikael Damberg förklarat det hela nu senast den 26/1-2022

"Syftet med det schablonmässiga milersättningsbeloppet är att det ska ersätta den som har kostnader vid användning av bil i tjänsten.

Drivmedelspriserna har ökat mycket under det senaste halvåret, något som främst förklaras av ett högre oljepris och en ökad inblandning av hållbara biodrivmedel. Det är viktigt att poängtera att ingen del av prisuppgången under året beror på några politiska initiativ om höjda drivmedelsskatter. Den så kallade BNP-indexeringen pausades för 2021 och 2022, något som medför en lägre energiskatt.

Med det sagt så har konsumentprisindex stigit sedan dess att schablonbeloppen för milersättning senast höjdes, och även bensin- och dieselpriserna har ökat. Bilar i genomsnitt har dock blivit mer bränsleeffektiva och elektrifieringen av fordonsflottan kan, i takt med att elbilar blir billigare och vanligare, bidra till minskade kostnader för att köra för fler.

I sammanhanget bör nämnas att hushållens ekonomi har förstärkts med 18 miljarder kronor sedan årsskiftet – bland annat genom sänkt skatt på arbetsinkomster, för äldre och för personer med sjuk- och aktivitets-ersättning.

Regeringen följer mot denna bakgrund noga utvecklingen.

Stockholm den 26 januari 2022

Mikael Damberg "
 
Bränslepriser 8 mars Europa, E10 och diesel:
Poland€ 1.09€ 0.94
Spain€ 1.69€ 1.56
Portugal€ 1.72€ 1.59
Luxembourg€ 1.66€ 1.73
Germany€ 1.79€ 1.75
Austria€ 1.75€ 1.78
Italy€ 1.79€ 1.89
France€ 1.89€ 1.91
UK€ 1.87€ 1.92
Belgium€ 1.79€ 1.92
Netherlands€ 1.82€ 1.95
Finland€ 2.10€ 2.05
Switzerland€ 1.99€ 2.10
Sweden€ 1.96€ 2.15
Denmark€ 2.28€ 2.23
Norway€ 2.48€ 2.49
 
Nä inte vad jag skrev, jag får betalt enligt gällande regler för milersättning för sträckan som jag kör. Få nuförtiden har ett soppakort där räkning går till företaget utan det normala är att man lämnar in sin reseräkning för utgifter på tjänsteresa.

Skatteverkets regler är för tjänstebil bensin 9.50 kr / mil.
Den nivån har inte ändrats sedan 2008 så när soppan höjs har marginalen krympt och nu så
är den alltså för låg för att täcka bränslekostnaden om en bil drar 0.65 L/mil och kostar 23-24 kr / L. Skulle behövas runt 15 kr / mil för att gå jämnt upp.

Det har gjorts många försök att få Regering ( Blåa som Röda ) att höja nivåerna för detta under många år men som vanligt är det döva öron. Så här har Mikael Damberg förklarat det hela nu senast den 26/1-2022

"Syftet med det schablonmässiga milersättningsbeloppet är att det ska ersätta den som har kostnader vid användning av bil i tjänsten.

Drivmedelspriserna har ökat mycket under det senaste halvåret, något som främst förklaras av ett högre oljepris och en ökad inblandning av hållbara biodrivmedel. Det är viktigt att poängtera att ingen del av prisuppgången under året beror på några politiska initiativ om höjda drivmedelsskatter. Den så kallade BNP-indexeringen pausades för 2021 och 2022, något som medför en lägre energiskatt.

Med det sagt så har konsumentprisindex stigit sedan dess att schablonbeloppen för milersättning senast höjdes, och även bensin- och dieselpriserna har ökat. Bilar i genomsnitt har dock blivit mer bränsleeffektiva och elektrifieringen av fordonsflottan kan, i takt med att elbilar blir billigare och vanligare, bidra till minskade kostnader för att köra för fler.

I sammanhanget bör nämnas att hushållens ekonomi har förstärkts med 18 miljarder kronor sedan årsskiftet – bland annat genom sänkt skatt på arbetsinkomster, för äldre och för personer med sjuk- och aktivitets-ersättning.

Regeringen följer mot denna bakgrund noga utvecklingen.

Stockholm den 26 januari 2022

Mikael Damberg "
Då är det ju precis det jag menade. Soppan kostar 15kr/mil, du får 9,50kr/mil. Alltså betalar du din arbetsgivares resekostnader med 5,5kr/mil.

Även om du intalar dig att de flesta med förmånsbil inte får soppan betald av företaget vid tjänsteresor så får det stå för dig. Det är verkligen inte legio. Igen, du borde ta upp det med din chef, det ska inte vara meningen att du pröjsar privat för din arbetsgivares resekostnader. På en firma jag jobbade på så fick jag inget soppakort utan fick göra ett privat utlägg som jag fick 100% betalt för i slutet av månaden. Det borde en bra arbetsgivare inte neka en. För ett företag är det en liten utgift att betala för då det är avdragsgillt från moms och rörelseresultat. För dig som privatperson är det mer än dubbelt så dyrt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top