Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Jodå, det såg jag komma. Detta drabbar hela råvarumarknaden.
Okej, så då har du väl investerat i råvaror på att du visste det och tjänat en väldans massa pengar de senaste två veckorna?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jodå, det såg jag komma. Detta drabbar hela råvarumarknaden.
Okej, så då har du väl investerat i råvaror på att du visste det och tjänat en väldans massa pengar de senaste två veckorna?
Normalt sett skulle jag argumentera mot ditt påhopp på Stockholmare eftersom jag anser att vi är Guds gåvadunster i huvet på möjligtvis Stockholmare att soppan är dyr på grund av Putin.
MEN tyvärr är idiotin som störst här när det kommer till partitillhörighet. 7.7% (!) i länet röstade på MP i valet 2018, det var procentuellt sett mest i hela Sverige. Så det är inte orimligt att folk tror att det bar är Putins fel att soppan kostar norr om 20-lappen. (Eller kanske snart norr om 30-lappen, skriver det som en disclaimer för det går fort nu.)Tyvärr inte, men ökningen av nickelpriset kommer knappast att fördubbla priset på elbilarna framgent.
Tveksamt och nickelpriserna håller i sig. Det var ju trots allt en short squeeze som drev upp priset, inte på grund av extrem minskning av produktionen, en extrem ökning av efterfrågan eller en kombination av dessa.Nej elbilspriserna kommer inte dubblas, men för 200000 kr får man diesel som räcker till i storleksordningen 15000 mil.
Du kan nog räkna med att elbilarna kommer fä mindre batterier och kortare räckvidd inom en väldig snar framtid.
Tveksamt och nickelpriserna håller i sig. Det var ju trots allt en short squeeze som drev upp priset, inte på grund av extrem minskning av produktionen, en extrem ökning av efterfrågan eller en kombination av dessa.
Nej naturligtvis är inte short squeeze enda anledningen. Mycket pengar låg kort på nickel och när priset går ovanför deras likvideringspunkt, sannolikt orsakat av Ryssland, så måste folk täcka upp för sina korta positioner.Short squeeze, Ryssland står väl för ganska stor del av världsproduktionen av div råvaror och nu ska ingen handla med Ryssland. Samtidigt som världen efterfrågar allt mer elbilar.
Jag är inte så säker på att det bara är en short sqeeze.
Jag har ingen aning om hur lätt övriga producenter kommer ha att täcka upp för det produktionsbortfallet. Men jag har fått för mig att gruvorna redan grävde så snabbt dom bara kunde.
Fast med höjda priser blir minskar väl behovet snabbt så ett nytt jämnviktsläge infinner sig säkert någonstans.
Jag gissar att uppgången även handlar om att marknaden börjar räkna med inflation rent generellt nu. Räntorna verkar också ha börjat hämta sig från det initiala fallet och börjat röra sig uppåt.
Hur mycket nickel är det i ett traktionsbatteri på 80 kWh? Mina fördomar säger att det är ganska lite i bilar jämfört med användningen i stål till allt möjligt.
Nej elbilspriserna kommer inte dubblas, men för 200000 kr får man diesel som räcker till i storleksordningen 15000 mil.
Du kan nog räkna med att elbilarna kommer fä mindre batterier och kortare räckvidd inom en väldig snar framtid.
Stöttar du inte den svenska omställningen till eldrift.... Svikare....Som vanligt är vi kalixbor lite efter resten av världen…På nyheterna dillar dom om 24-25 kr per liter, jag betalade precis 21.56 för riktiga varan till lössnöarn, på macken en kilometer hemifrån…
![]()
Prisvärt helt klart.Som vanligt är vi kalixbor lite efter resten av världen…På nyheterna dillar dom om 24-25 kr per liter, jag betalade precis 21.56 för riktiga varan till lössnöarn, på macken en kilometer hemifrån…
![]()
Dom som har behov som elbilarna inte kan täcka kanske?Jag återkommer till frågan: Vem köper en ny dieselbil 2022?
Aftonblaskan, så det inte som sanning att ta gift på.
"Oljepriset dyker – hopp om ökad produktion
Oljepriset sjönk kraftigt under onsdagen efter att ha närmat sig rekordnivåer tidigare i veckan. Priset har rusat sedan Rysslands invasion av Ukraina och nådde sin topp efter att den amerikanske utrikesministern Antony Blinken i helgen meddelade att USA överväger ett embargo mot rysk olja.
Från flera håll kommer nu emellertid signaler om att oljeproduktionen i världen kan komma att öka – och därmed få ned priset. Enligt nyhetsbyrån Reuters har Irak sagt att landet ökar produktionen om oljekartellen Opec så vill. Också USA vill ha upp produktionen. På onsdagen sade Förenade arabemiratens ambassadör i USA, Yousef Al Otaiba, till CNN att även hans land vill påverka Opec att skruva upp kranarna.
Efter uttalandet sjönk priset på så kallad Brentolja, den råolja som utvinns i Nordsjön, kraftigt. Vid 20-tiden var priset 111 dollar fatet, en nedgång under dagen på cirka 13 procent"

|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis
I samband med 86:e Sturgis ... |
|
|
Missa inte Bikes sommarnummer!
Innehåll Bike powered by... |