Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tvärtom.

Du känner väl till Infrastrukturdepartementet?
Svenska Kraftnät har vi också. Statligt så det heter duga.

Elområdena är ett politiskt påhitt.

Det jag vet är att vi hade inga större problem med sådant innan olika ”avregleringar” sattes i verket i början av 1990-talet med förödande verkan inom många områden. Huvudlöst.

Därmed inte sagt att ”kommunism” är lösningen, men att tänka efter lite före verkar inte ha varit prioriterat.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Därmed inte sagt att ”kommunism” är lösningen, men att tänka efter lite före verkar inte ha varit prioriterat.
Nu är jag inte lastgammal men min känsla är att dylika saker var det mer av konsensus och enighet kring över partigränserna tidigare?
Man kunde sitta och gnabbas om annat ideologiskt tjafs men hur vi ska få bra och effektiv el till industrin som står en bit bort var mer av en gemensam fråga där själva välmåendet var i fokus och därmed mer av den tekniska konstruktionen av infrastruktur och kraftproduktion.

Liksom helt teknikneutralt till att börja med, hur bygger vi ett leveranssäkert, stabilt och tryggt elsystem för Sverige, dess invånare, fastighetsägare och verksamheter? Man kan egentligen prata helt om vad som behövs/vad som kännetecknar det man vill åt och sedan komma till kraftslagen som ska/kan/måste ingå om nu kraftslagen har blivit den känsliga punkten.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag håller förvisso inte med om dina tankar om Rosling, med undantag för att han inte officiellt har pratat för något enskilt parti eller liknande.

Men bortsett från det.
Ja att mänskligheten vill blunda för situationen gör ju inte saken bättre.
Det sätter oss bara i en ännu svårare situation i framtiden.

Om vi skall göra något som inte renderar i krig så tycker jag att man t.ex. skall göra till lag att alla resurser som konsumeras skall finnas lokalt i respektive land, åtminstone vad gäller mat och energi.
I princip.
Men visst borde man fortfarande kunna handla en viss del över gränserna.
Men vad är sunt?
Ett 80/20 förhållande?
80% kommer lokalt, och 20% importeras?
Och på samma vis tvingas man stoppa migration över länder.
På det sättet anpassar man i alla fall så att varje region eller land snabbare anpassar magen efter matsäcken.
Andra förslag?
Jag har än inte sett någon annan säga annat än ungefär som du uttrycker det nu.
Det uttryckssättet innebär att vår frihet skall begränsas av en förfärlig överpopulation i andra delar av världen, och sättet hittills att bemöta detta är att skuldbelägga oss trots vår lilla andel av jordens befolkning.

Eller hur tänker du, vad har du för förslag som inte straffbelägger oss som lever i en (nästan) konstant befolkningsmängd?
Problemet är precis som det alltid varit att det inte fungerar. Vi har ända sedan hästen uppfanns börjat resa och då upptäckt att det finns saker i andra länder som vi vill ha. Kryddor från indien, guld från afrika, olja från mellanöstern...och sen kom teknikutveckligen med telefoner från...ja, var kommer de ifrån egentligen. Kobolt, guld, plast, aluminium för att inte tala om know how. Hur ska vi bestämma vad som ska ingå i i de 20% vi importerar, och vad ska vi avstå ifrån som inte ryms inom 20%...ocvh vem ska bestämma detta?

Sen lever vi inte i en nästan konstant befolkningmängd...ja visst, i antalet människor, men inte i antalet närande och tärande. Vi blir precis som i andra länder äldre och äldre på grund av att det föds för få barn. Se på japan och sydkorea t ex. Vem ska jobba och betala skatt för en befolkning som snart inte jobbar utan bara ska ha pension? På grund av detta måste vi imponera immigranter som kan jobba istället för oss som bara ska ha pension...

Vi måste bygga kärnkraftverk...men inte där jag bor. Vi måste få in fler invandrare som kan göra jobben vi svenskar inte vill ha...men de får inte bo nära mig. Vi måste göra något åt miljön, sluta resa, sluta göra roliga saker som förpestar naturen...men någon annan måstre göra det för jag måste få fortsätta att köra bil och hoj...

...repeat....

Ekvationen är tyvärr olöslig...vi kommer att sitta här om 50-100 år och diskutera samma sak, samtidigt som ovädren blåser över bunkern vi tvingades bygga uppe på ett berg för att kunna överleva i stormarna, värmeböljorna och översvämningarna...

Det har alltid funnits profeter som säger att jorden kommer att gå under...men nä, den går inte under. Mänskligheten kommer däremot att ta död på sig själv genom att såga av grenen den sitter på, men jorden kommer att finnas kvar och alla bacillerna och maskarna som är de enda överlevande kommer att sitta på puben och garva arslet av sig över den "överlägsna, mänskliga" rasen som var en liten parentes i jordens historia...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Om 100 år är det långt ifrån säkert att vanliga människor ens arbetar eller behöver försörja sig. Mycket på gång inom AI. Vad gör man när man har all tid i världen? Supa och knulla. Skaffa hobbies, husdjur och barn.
Yes, så vill jag ha det, synd att jag inte lever då... :)
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Sen lever vi inte i en nästan konstant befolkningmängd...ja visst, i antalet människor, men inte i antalet närande och tärande. Vi blir precis som i andra länder äldre och äldre på grund av att det föds för få barn. Se på japan och sydkorea t ex. Vem ska jobba och betala skatt för en befolkning som snart inte jobbar utan bara ska ha pension? På grund av detta måste vi imponera immigranter som kan jobba istället för oss som bara ska ha pension...
Fast det där är ju en seglivad myt, dessutom ett pyramidspel.
Det har redan konstaterats av nationalekonomer.
Immigranterna bli tyvärr en kostnad under sin livstid.
Verkliga nettoinkomsterna för den gruppen täcker inte sina egna kostnader för pensionen, än mindre bidrar till ett nettoplus för samhället då deras samlade inkomster drar ner genomsnittslönen.
Och då har man inte ens räknat med alla lönesubvensisioner och offentliga hitte-på-jobb som i sig drar ner den verkliga nettoinkomsten för gruppen ytterligare.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Visst känns det bra att att låta polacker och tyskar få ta del av svenska skattepengar, vi kanske kan få subventionerad strudel tebax i utbyte som vi kan mata våra ålar och laxar med så de inte svälter ihjäl på väg upp till sina igenmurade lekplatser.
Landet uppochner… ?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Fast det där är ju en seglivad myt, dessutom ett pyramidspel.
Det har redan konstaterats av nationalekonomer.
Immigranterna bli tyvärr en kostnad under sin livstid.
Verkliga nettoinkomsterna för den gruppen täcker inte sina egna kostnader för pensionen, än mindre bidrar till ett nettoplus för samhället då deras samlade inkomster drar ner genomsnittslönen.
Och då har man inte ens räknat med alla lönesubvensisioner och offentliga hitte-på-jobb som i sig drar ner den verkliga nettoinkomsten för gruppen ytterligare.
I vart fall när det gäller flyktinginvandring, den är ett stort minus. De tar mer skattemedel än de ger. De är kriminella i högre utsträckning. De utnyttjar mer samhällsservice än de ger.

Man låtsas att den är lönsam men samtidigt agerar tvärtom. Om de nu är så lönsamma behöver vi inte strama åt migrationspolitiken och det smartaste är att chartra plan och flyga hit vinstmaskinerna.

Folk som söker sig till Sverige för att försörja sig själva och bidra är naturligtvis välkomna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kommunisten som glider runt i amerikansk lyxbil och får lönen av skattebetalarna har vaknat igen. Denna gången förespråkas planekonomi. Ingår planekonomi i socialliberalismen?

Det har provats förr. Inte i USA men i länder öster om oss.
Nu får du väll lugna ner dig lite med angreppen på Brooklyn, respektera hans uppfattning o låt honom ha denna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu tror jag att farbror drar aningens stora växlar. Jag har mig veterligen inte uttalat en stavelse vare sig här eller annanstans angående elpriser.
Men tack ändå.

Det var du som sa att någon "tar krafttag i frågan", och det enda som nämns i artikeln är att Ygeman vill ha en jämnare prisbild genom att göra om elområdesindelningen. Så jag antog att du ser elområdesindelningen - och därmed prisskillnaden mellan norr och söder - som en "fråga"...?

Om det är så att du bara vill ha alla fördelar, på andras bekostnad, för att du tycker du är värd det så är du däremot ingen hycklare. Då är du bara girig.

Inte alls. Jag applicerar bara det jag blev uppläxad om tidigare i denna tråd. Jag ville ha tillgång till besiktning där jag bor. Kontentan från vissa forummedlemmar var tydlig - flytta. Varför ska andra spelregler gälla för el och elpriser...?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var du som sa att någon "tar krafttag i frågan", och det enda som nämns i artikeln är att Ygeman vill ha en jämnare prisbild genom att göra om elområdesindelningen. Så jag antog att du ser elområdesindelningen - och därmed prisskillnaden mellan norr och söder - som en "fråga"...?



Inte alls. Jag applicerar bara det jag blev uppläxad om tidigare i denna tråd. Jag ville ha tillgång till besiktning där jag bor. Kontentan från vissa forummedlemmar var tydlig - flytta. Varför ska andra spelregler gälla för el och elpriser...?

Ironin är död.
I vart fall på internet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Inte alls. Jag applicerar bara det jag blev uppläxad om tidigare i denna tråd. Jag ville ha tillgång till besiktning där jag bor. Kontentan från vissa forummedlemmar var tydlig - flytta. Varför ska andra spelregler gälla för el och elpriser...?
Håller med, samma spelregler gäller. Vill man ha billigare elpriser så ska man flytta.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ironin är död.
I vart fall på internet.
Tror inte det, är snarare så att soc.media får folk att agera på känslor utan att tänka först och då faller allt annat bort hos de som reagerar först, och snabb måste man ju vara annars drunknar ju det man vill säga i sorlet.

Mycket enklare att bara reagera än att först ta in och fundera, alla faller säkert ner i det när vi är tillräckligt engagerade i ett ämne tyvärr och vet att jag gjort det förr och säkert igen, därför jag slutat med alla andra soc.media utom SH då man inte får tid att kontemplera det man tar in om ens åsikt ska ha något värde och då blir resultatet skit.

Ser för övrigt dystert ut för klimatet för ingen vill ändra det som faktiskt betyder något, vårt energibehov, utan endast ekonomiskt belasta och skuldbelägga den enskilde men visst har de rätt i sak då när alla är lika fattiga så kommer endast de privilegierade ha råd att resa och konsumera så då kanske klimatet kan hämta sig igen...

Det enda vi kan trösta oss med är att jorden klarar sig lika bra vare sig vi finns eller inte och nya livsbetingelser evolverar nya livsformer som passar i den miljön så om någon/några milj.år så finns något annat här om vi skulle dö ut och så rullar det på ända till solen slocknar eller slukar oss. :tummenupp
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så varje gång politiker centralt ändrar spelreglerna så att det påverkar ens vardag på ett påtagligt sätt (i det här fallet genom energipriserna) så har man ingen rätt att klaga utan bör flytta?
I min värld borde inte politikerna ens ta i frågan. Nu har de dock gjort det och följden är att marknaden satt olika pris på el i olika delar av landet. Igen, staten ska inte lägga sig i.

Rätt att klaga har man alltid. Stockholmare kan klaga på bopriser. Norrlänningar på bristande samhällsservice. Att försöka subventionera Stockholmares bopriser eller Norrlänningars samhällsservice på bekostnad av andra är bara ett försök att lura marknaden. Precis som ROT-avdrag inte gjort det billigare att anlita snickare. I slutändan handlar det om att lösa situationen för sig själv genom att flytta eller något annat. Att räkna med att andra ska betala för dig har man inte mycket för. Men klaga det går alltid.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ser för övrigt dystert ut för klimatet för ingen vill ändra det som faktiskt betyder något, vårt energibehov, utan endast ekonomiskt belasta och skuldbelägga den enskilde men visst har de rätt i sak då när alla är lika fattiga så kommer endast de privilegierade ha råd att resa och konsumera så då kanske klimatet kan hämta sig igen...
...ett lysande exmpel, som jag såg på nyheterna i morse, var uttalandet "The Australian Way Of Living" när klimatproblemet dryftades - där man förklarade att man inte ville rucka på speciellt mycket.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
...ett lysande exmpel, som jag såg på nyheterna i morse, var uttalandet "The Australian Way Of Living" när klimatproblemet dryftades - där man förklarade att man inte ville rucka på speciellt mycket.
Är precis samma sak i Sverige. Någon annan ska ändra sig. Alla tror att vi kan konsumera oss ur krisen.

Själv tänker jag som George Carlin, han var före sin tid OCH rolig:

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top