Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
arbeta på distans ser olika ut, men framför allt i kunskapsindustrin där förutsättningarna medger detta och där också det största problemet med kompetensförsörjning finns.
Företaget jag jobbar för ger 20,000 (före skatt, dvs 14600 i plånkan) i bounty om någon man rekommenderat blir kvar efter 6 månader. Det är ca en veckas konsultlön man får om man hittar någon med ett IQ högre än 98% av befolkningen OCH som är tekniskt bevandrad OCH som vill arbeta i öppna kontorslandskap med hw/sw konstruktion. Fyra månader tills jag har möjlighet att gå i pension. Jobbar fortfarande hemifrån pga bells pares (på bättringsvägen) som "lyckligtvis" kom direkt efter HR-direktivet jobba-från-jobbet. Chefen blev stel som en pinne när jag nämnde det för ett par veckor sedan under utvecklingssamtalet. Ingen laddningsmöjlighet på jobbet trots att man jobbar intimt med Nilar på dess hemmaplan. Ingen laddningsmöjlighet på väg (inom rimligt avstånd) från/till jobbet. Ingen laddningsmöjlighet hos allmännyttan. Framtidens arbetsplats är nog inte ett öppet ökenlandskap utan förmodligen en grön oas med fågelkvitter och susande träd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Snarare resultatet av en dogmatisk ideologi där målet är överordnat även om fakta framkommer som visar att man har fel.
Hur förklarar man det(ingen retorisk fråga)? Vad skulle tex en psykolog säga är min undran för detta beteende som du beskriver ovan? Hur hamnar man där som människa?
Är målet överordnat så finns möjligheten att det faktiskt inser konsekvenserna men helt enkelt skiter i dem, inte så snällt.

Kontentan av din mening kan inte kokas ner till något av följande tänker du?
De är så *något ord eller beskrivning*så de inte fattar och inser vad de håller på med? Korkade?
De inser vad de håller på med men skiter i konsekvenserna? Elaka/onda?
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ursäkta, men är det så att det närmaste konsensus tråden kommit på 214 sidor är att allt, precis allt är danskarnas fel?
Rimligt och förmodligen helt korrekt men det borde vi kommit fram till tidigare.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur förklarar man det(ingen retorisk fråga)? Vad skulle en tex psykolog säga är min undran för detta beteende som du beskriver ovan? Hur hamnar man där som människa?
Är målet överordnat så finns möjligheten att det faktiskt inser konsekvenserna men helt enkelt skiter i dem, inte så snällt.

Kontentan av din mening kan inte kokas ner till något av följande tänker du?
De är så *något ord eller beskrivning*så de inte fattar och inser vad de håller på med? Korkade?
De inser vad de håller på med men skiter i konsekvenserna? Elaka/onda?
Finns nog många olika psykologiska, sociala, kulturella och andra förklaringar till detta.

Ur ett psykologiskt perspektiv har du dels att människor har olika personlighetsdrag som påverkar bl.a. moral, vilka ideologier man tenderar att lockas till osv. Läs exempelvis Jonathan Haidt. Man skulle också kunna se på frågan ur ett utvecklingspsykologiskt perspektiv och hur människor bl.a. utvecklar olika moral under uppväxten. Se exempelvis Jean Piaget. Således inget märkvärdigt i sig att vissa människor har en större tendens att landa i sådana ideologiska tankegångar, utan att för den sakens skull vara ointelligenta. Detta skapar sedan förutsättningar för vissa, ibland rent farliga, tankegångar att få fäste bland vissa grupper av människor. Se också Jordan B. Peterson som om jag inte minns fel skrev sin avhandling om detta, inte minst utifrån hur ideologier som kommunismen och nazismen kunnat få fäste och fått människor att till och med göra fasansfulla saker trots att de borde insett att det var fel och irrationellt.

En sak som troligen också har stor betydelse i sammanhanget är hur människans kognition fungerar. Ofta tror vi att vi observerar världen objektivt, men det är snarare så att det vi uppfattar styrs av våra mål. Det är detta vi ofta brukar tala om som bias. Vi strävar (ofta omedvetet) efter att uppnå något, grovt förenklat kan man säga att hjärnan har ett mål, påverkat av våra underliggande värderingar, minnen och en massa annat. Hjärnan filtrerar hela tiden våra sinnesintryck så att vi främst ser det som är relevant för att nå målet. Här kan det också spela stor roll att hjärnan hela tiden strävar efter att göra det som har lägst energiåtgång. Det innebär att den söker det snabbaste svaret istället för det bästa svaret. Det bästa svaret hade varit att ägna sig åt det vi kallar att tänka och analysera, men när vi står på savannen och en stor gul hårig silhuett dyker upp i ögonvrån kan vi inte börja fundera över vad som är bästa strategin att undkomma ett lejon, utan vi agerar på ren reflex. Hjärnan ägnar sig åt mönstermatchning och plockar snabbt fram ett färdigt svar ur byrålådan, utifrån inlärda och nedärvda mönster som visat sig funka evolutionärt så väl som individuellt för att uppnå våra mål. Så funkar vi för det mesta och våra hjärnor ägnar sig egentligen i väldigt liten utsträckning åt någon slags rationellt tänkande för det är alldeles för energikrävande. Se exempelvis Daniel Kahnemans forskning.

Detta relaterar också till fenomenet att vi ofta enbart ser det vi förväntar oss att se. Jag har visat exemplet med gorillan i tidigare diskussioner. Detta experiment var en del av Christopher Chabris och Daniel Simons forskning. Se kanske framför allt Drew, Vo & Wolfes forskning om Inattentional Blindness.

Man skulle kunna tro att kunskap och intelligens är botemedlet mot bias, men där är svaret tyvärr nedslående. Den mest aktuella forskningen på området har dessvärre visat att de mest välutbildade och smarta är de som är mest påverkade av bias.

Således ser jag det inte alls som märkligt att somliga kan hamna i ideologiska positioner som de vi diskuterar, det är snarare högst naturligt och förväntat och beror oftast inte på att de är ointilligenta, snarare tvärtom, hur märkligt det än låter.

Det är idéerna som är farliga.
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till skillnad från Anna Collin - presschef på Ringhals - så har jag inte alls svårt att tro att MP medvetet kommunicerar rena felaktigheter eller lögner.

Att hela tiden repetera snedvridna halvsanningar tagna ur sitt sammanhang såväl som rena lögner - så fort man får tillfälle och tills budskapet sätter sig i folks undermedvetna - är ju en uppenbar del av deras propagandaapparat.

Flera exempel finns längre bak i denna tråd. Dessutom anser de ju själva att det är minsann inget fel på sakinnehållet i deras politik. Allt handlar om att få ut budskapet till den lägre stående rasen, alltså de 97% av befolkningen som inte tycker att MP är framtiden.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Till skillnad från Anna Collin - presschef på Ringhals - så har jag inte alls svårt att tro att MP medvetet kommunicerar rena felaktigheter eller lögner.

Att hela tiden repetera snedvridna halvsanningar tagna ur sitt sammanhang såväl som rena lögner - så fort man får tillfälle och tills budskapet sätter sig i folks undermedvetna - är ju en uppenbar del av deras propagandaapparat.

Flera exempel finns längre bak i denna tråd. Dessutom anser de ju själva att det är minsann inget fel på sakinnehållet i deras politik. Allt handlar om att få ut budskapet till den lägre stående rasen, alltså de 97% av befolkningen som inte tycker att MP är framtiden.

Är inte det lite av en "folksport" internt på MP?
Annars är det svårt att bland annat förklara deras talesperson Tovatts agerande.

Visserligen skall sägas att Tovatts hela existens är svårförklarlig.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Till skillnad från Anna Collin - presschef på Ringhals - så har jag inte alls svårt att tro att MP medvetet kommunicerar rena felaktigheter eller lögner.

Att hela tiden repetera snedvridna halvsanningar tagna ur sitt sammanhang såväl som rena lögner - så fort man får tillfälle och tills budskapet sätter sig i folks undermedvetna - är ju en uppenbar del av deras propagandaapparat.

Flera exempel finns längre bak i denna tråd. Dessutom anser de ju själva att det är minsann inget fel på sakinnehållet i deras politik. Allt handlar om att få ut budskapet till den lägre stående rasen, alltså de 97% av befolkningen som inte tycker att MP är framtiden.

Fast beaktat vad CFr precis skrev så kan man ju tolka det som att MuPparna lider av just confirmation bias och ser just bara dessa halvsanningar och inte helheten.
Och dessa bidrar till att fortsatt bygga upp deras bild av världen.
 
Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Fast beaktat vad CFr precis skrev så kan man ju tolka det som att MuPparna lider av just confirmation bias och ser just bara dessa halvsanningar och inte helheten.
Och dessa bidrar till att fortsatt bygga upp deras bild av världen.

Fenomenet är långt ifrån nyupptäckt. Det är väl huvudspåret i alla religioner.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Idioti eller ondska är väl fortfarande idioti eller ondska även om förklaringen till varför idiotin eller ondskan uppstår finns på plats.

Hitler var kanske både och, oavsett varför han blev som han blev.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Idioti eller ondska är väl fortfarande idioti eller ondska även om förklaringen till varför idiotin eller ondskan uppstår finns på plats.

Hitler var kanske både och, oavsett varför han blev som han blev.
Ja i allmän moralisk mening och i subjektiv bemärkelse är det förstås så. Det en förståelse av de bakomliggande förklaringarna kan vara användbara till är att hitta sätt att motverka och förebygga problemen med farliga ideologier. Det som är det moraliskt rätta att göra är inte nödvändigtvis det mest verkningsfulla.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kärnkraften är tillsammans med vattenkraften den enda energikällan där vi har full koll på utsläppet, all annan energitillverkning innebär utsläpp i luften.
Och båda dom ger rätt stor påverkan på naturen på andra sätt, uranbrytning och slutförvar har sina risker och problem, och vattenkraft översvämmar och förstör stora landområden, påverkar fiskars vandring mm. Det handlar ju i slutändan om vilka konsekvenser man är villig att acceptera, om vi ska fortsätta konsumera på det sätt vi gör, och bli fler individer.
Säkert lika mycket OT som jag tycker att det är tragiskt....men vi äger ju snart inte våran egen elproduktion heller.
Den ägs ju till större delen av utländska företag, oavsett om det gäller kärnkraft, eller den nya satsningen - vindkraft.
Vi verkar inte ha någon investeringsvilja i våran egen energiproduktion, och dom som investerar är ju hyfsat stora.
Så utan att vara speciellt konspiratoriskt lagd så undrar jag om inte många faktorer utanför vårat lands gränser styr elpriset...kanske redan idag. :va
Elpriset är ju en sak, i ett skymningsläge så kan dom ju styra vår energitillgång, vilket kan få väldigt stora konsekvenser för samhället, när betalkorten slutar funka, när det blir mörkt och kallt hemma, när bilarna inte går att ladda och sjukvården inte kan leverera längre. Nog för att sjukhusen har reservkraft till stor del, men inte alla vårdcentraler, ålderdomshem mm.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Fast beaktat vad CFr precis skrev så kan man ju tolka det som att MuPparna lider av just confirmation bias och ser just bara dessa halvsanningar och inte helheten.
Och dessa bidrar till att fortsatt bygga upp deras bild av världen.
Befinner man sig dessutom i en krets av likasinnade utsätts man oftare för information som stärker ens egen övertygelse och mer sällan för sådant som talar emot den.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Befinner man sig dessutom i en krets av likasinnade utsätts man oftare för information som stärker ens egen övertygelse och mer sällan för sådant som talar emot den.
Idag behöver du inte ens umgås i en krets, eftersom sociala medier, sökplattformar, kanske tom vissa nyhetssiter jobbar med algoritmer som visar det du gillar, confirmation bias :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och för några år sedan var det dieseln som skulle rädda världen, nu är dom livsfarliga, tom ganska nya såna. Hade det varit 70-talare hade jag köpt det, men inte moderna dieslar, dom enda som kan köras på helt fossilfria drivmedel, om man inte tankar alkylat då.

Jag anar ju en viss grupp politiker som myser och smider planer för att införa det här i Sverige, gärna överallt, oavsett om det finns alternativ eller inte. Och en av dom har ju dessutom aviserat att han ska lämna lokalpolitiken och ge sig in i riksdagen :huvet
Exactly my point!

Politiker ser möjligheter och vet hur människor i skock fungerar... Vi borde blir fransmän och lägga upp 50 ton gödsel framför riksdagshuset när politikerna gör fel... :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Idag behöver du inte ens umgås i en krets, eftersom sociala medier, sökplattformar, kanske tom vissa nyhetssiter jobbar med algoritmer som visar det du gillar, confirmation bias :huvet
Exakt - jag inkluderade detta i min definition av "umgås". Har troligen mycket större betydelse än vilka man träffar på partimötena. Och inte bara nyhetssiter utan framför allt algoritmerna i sociala medier. De är dessutom kalibrerade för att förstärka det som skapar uppmärksamhet. Och det som skapar uppmärksamhet är det som triggar ilska, avsky och avund snarare än det som triggar ömsesidig respekt och förståelse.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hela miljörörelsen och även den här tråden kan sammanfattas enkelt:

Vem är först med att halvera sin bekvämlighet, för det är ju det allting egentligen handlar om?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hela miljörörelsen och även den här tråden kan sammanfattas enkelt:

Vem är först med att halvera sin bekvämlighet, för det är ju det allting egentligen handlar om?
Är det verkligen det? Jag har inga som helst problem med att ha samma kläder som jag hade vid respektive period förra året, jag har inga behov av att byta ut TV, kök, bil och annat varje till vart tredje år. Jag tycker om att hugga vet, laga och vårda istället för att köpa nytt och ersätta. Och magiskt nog verkar plånboken gilla det också.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Inte jag.

Jag är död inom 10 år med tanke på hur mycket jag överkonsumerar.

Men mina barn kanske önskar att pappa inte förbrukade så mycket fossilt bränsle...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu ska vi köra långsamt för att rädda klimatet också: https://www.dn.se/debatt/lyft-blicken-ovanfor-bilens-instrumentbrada/
Hela världens befolkning lever i en pågående klimatändring som redan orsakat skador som är irreparabla. Arter i jordens flora och fauna som dött ut är för evigt borta och flera står på gränsen till utrotning. Oväder av tidigare sällan, kanske aldrig tidigare skådat slag, slår till både när och fjärran som lämnat både materiell förödelse samt döda och skadade människor efter sig.

I en tid när speciellt vi som lever i den rika delen av världen måste ta ansvar för att göra allt vi kan för att minska ökningstakten på koldioxidhalten i atmosfären beklagar sig dessa folkvalda över en smärre hastighetssänkning. Men en sänkning av hastigheten på landets vägar medför också en sänkning av mängden utsläpp av växthusgaser.

Undertecknarna vill i stället se ombyggnad av vägarna så att högre hastigheter kan tillåtas, men vägprojekt medför också utsläpp av koldioxid som måste hållas nere. Dessa kommunalråd och regionråd verkar inte ha förstått att alla slags transporter måste minska för att rädda jorden och dess invånare. De ekonomiska resurser som finns bör användas till att rusta upp järnvägarna och på sätt möjliggöra att både person- och godstransporter kan flyttas över från landsväg till järnväg och därmed minska koldioxidutsläppen.
Hon kanske skulle titta på medelhastigheten på Essingeleden en vardagmorgon, och medelförbrukningen, och jämföra det med vad en bil drar i 90...

Man kan ju också i sammanhanget fråga sig hur mycket extra utsläpp alla dessa vägbulor orsakar? Istället för att hålla skyltat så ska man på vissa sträckor krypköra över en bula var tvåhundrade meter, och sen upp till skyltat igen. Runtomkring här har dom dessutom en förkärlek till att sätta dom i uppförsbackar, men även in i och ut ur rondeller :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Är det verkligen det? Jag har inga som helst problem med att ha samma kläder som jag hade vid respektive period förra året, jag har inga behov av att byta ut TV, kök, bil och annat varje till vart tredje år. Jag tycker om att hugga vet, laga och vårda istället för att köpa nytt och ersätta. Och magiskt nog verkar plånboken gilla det också.
Visst finns det undantag :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top