Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
På en Mini elbil kostar det 190 kr/mån extra för att köra 1500 istället för 1000 mil. 3000 mil ger ett påslag på 1146 kr/mån.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Alltså jag är ju lite gammaldags och kör ganska mycket 1960 Cadillac och 1962 Volvo PV, men hur funkar leasingen? Betalar man typ 2000 kr i månaden i 3 år och sen inget mer? Hur är det tex om man haft hund i bilen eller fått mindre skador typ normalt slitage?

Stämmer detta är man ju nere i vad Fården kostar, sen är väl en 2005 Mondeo lite mer praktisk men som bil till och från jobbet skulle den nog funka. Men en vecka i jaktkojan dessutom med en jaktidiot till jämthund skulle nog funka sämre har på känn att då skulle man få ha med sig elverk för att ladda.

Leasing är ett annat ord för långtidshyra - så tänk så som du skulle om du åkt till flygplatsen och hyrt en bil. Normalt slitage ingår precis som en vanlig hyrbil. Sedan kan man ha väldigt olika syn på vad som är normalt slitage, men är man ungefär lika rädd om bilen man leasar som man hade varit om man kontantlöst den, så är man nog hemma vid återlämnandet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, elbilens förträffliga underhållsfrihet lär ju påverka restvärdet så till den grad att skillnaden i leasingkostnad mellan 1000-2000-3000 mil per år blir obefintlig.

För lyssnar man på lobbyeliten så är ju elbilen verkligen underhållsfri. Inte bara för att man slipper byta motorolja, utan hjullager, bussningar, stötdämpare och däck verkar ju helt plötsligt ha blivit outslitliga och de får tydligen inte stenskott heller…

Så den stackare som köper en tre år begagnad leasingbil är säkert villig att betala lika mycket för en bil som gått 9000 mil istället för 3000 mil…?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Än så länge är det klent med begagnade elbilar på marknaden så de har bra andrahandsvärde. När det gäller MG så är det ett nytt märke och de vill nog synas mycket direkt. De var landets mest sålda elbil i juli om jag minns rätt. Det måste vara bra gjort av ett fabrikat som inte fanns här ett halvår tidigare.

Jag har privatleasat några bilar och senast var det en Skoda Octavia. Då fick vi med en broschyr där de gick igenom vilka skador som kunde räknas som normalt slitage. Det slutade med att hustrun ville ha kvar bilen så det var bara att köpa loss den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, elbilens förträffliga underhållsfrihet lär ju påverka restvärdet så till den grad att skillnaden i leasingkostnad mellan 1000-2000-3000 mil per år blir obefintlig.

För lyssnar man på lobbyeliten så är ju elbilen verkligen underhållsfri. Inte bara för att man slipper byta motorolja, utan hjullager, bussningar, stötdämpare och däck verkar ju helt plötsligt ha blivit outslitliga och de får tydligen inte stenskott heller…

Så den stackare som köper en tre år begagnad leasingbil är säkert villig att betala lika mycket för en bil som gått 9000 mil istället för 3000 mil…?

Nu finns ju alla kostnader redovisade i leasingen. Upp till spekulanten att ta ställning till om det är värt dryga 2’ i månaden att köra en ny bil.

2c5e80fd6608165752151876e7a917d9.png



AMS tycker tex att det är ett fynd, svårt att inte hålla med när man ser kostnaden.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Egentligen är jag idealkunden för elbil. Kör nånstans 2500-3000 mil per år och har redan gjort Excel-kalkylen. Åker 55 km till jobbet, där jag åtminstone fortfarande kan snylttanka ström, och sen hem igen.
Kör längre än 10 mil åt gången en handfull gånger/år.

Jag skulle betala samma peng i månaden för en 3 år gammal El-hyundai som för en 10 år gammal diesel-volvo. Med skillnaden att jag då betalar till banken i stället för OKQ8. Helt ny elbil och det är typ en tusing extra i månaden.

Finessen med fräsa fram och tillbaka till jobbet i 10 år gammal premiumvagn är framför allt kunglig ljud- och åkkomfort och allt annat som hänger med att åka i nåt som var dyrt när det var nytt. Diesel och skitstor tank = kommer alltid minst 110 mil mellan tankningarna.

Men mest av allt att man kan behandla bilfan precis hur som helst.
Andrahandsvärdet är redan kört pga 30 000+ mil och lika många stenskott. Backar nån på en gör det antagligen mer ont på syndaren än mig. Varje biltvätt känns som en pånyttfödelse. Varje gång man lagar eller förbättrar nåt så är det som att fågel Fenix stiger upp ur askan.

Nackdelen är givetvis att med milen kommer problemen men trots vad alla gubbjävlar säger går det fortfarande utmärkt att reparera sina bilar själv. Förutom en turboslang och de sedvanliga oljebytena så är det bara saker man ändå hade fått byta på en elbil efter 10 år. De har som bekant också bromsar, hjullager, spindelleder, vindrutor, AC o.s.v. o.s.v.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De har som bekant också bromsar, hjullager, spindelleder, vindrutor, AC o.s.v. o.s.v.

Och just detta verkar lobbyeliten kamouflera mycket noggrant. En av elbilens stora försäljningsargument är och ska vara att den är underhållsfri. Detta får inte ifrågasättas - då är man ett bakåtsträvande miljösvin…!

”Vanligt folk” är ju redan under intryck att man inte längre behöver göra någon form av underhåll eller service på ett elfordon. Kolla till exempel den tråd om elhojar som finns på detta forum, där någon påstår att saker som lager, stötdämparolja och bromsslangar helt plötsligt blivit outslitliga på grund av elhojens tekniska utveckling…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt annat är ju precis lika (lite) servicekrävande som på vanliga hojar.

Men om man tittar på serviceschemat för en hoj till, säg 10.000mil, så har jag aldrig sett någon som föreskriver byte av tex bromsslangar eller lager.
Jag har haft en del hojar med ganska många mil på nacken (10.000-17.000 mil) där all service är dokumenterad och det har handlat om motorolja, filter, luftfilter, ventiljustering, ventilslipning, växellådsolja, topprenovering, renovering av förgasare, byte kolvringar/honing cylindrar, byte bromsbelägg, packbox växellåda, byte gaffeltätningar och kardan/drivpaket.

Elhoj väldigt lite av detta, men självklart bromsbelägg och gaffelolja.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men en stor del av servicekostnaden för den som köper en ny hoj, särskilt ventilservice…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, när man kikar på hur det ser ut över lite mil så blir det stor skillnad.
De av mina vänner som kör BMW K1600 är lika nöjda med motorkaraktären som de är missnöjda med vad det kostar att serva vid 3.000 och 6.000 mil… Fjärran från gamla tiders gör-det-själv-vänliga konstruktioner.

Men grunden för ett elfordon är extremt få rörliga delar och följaktligen litet servicebehov.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett annat behov som verkar försvinna med el-fordon - önskan att titta på "motorsport", Formula E är lika spännande som att titta på målarfärg som torkar eller bilkön i Södra Länken en fredagseftermiddag.

För att inte tala om när elgitarrerna kom, vilken jävla skitmusik alltså!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jämför politisk risk för de två produkterna.
Gitarrer lär inte regleras bort i första taget, eller?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Reducera inte klimatomställningen till snöd inrikespolitik bara. Den är ett faktum, oavsett vad vi motornördar tycker…
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top