Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet en arbetsplats strax utanför Hufvudstaden som otroligt nog hade motorvärmarstolpar där strömmen var på hela tiden. Detta ändrades snabbt när någon fick nys om en kollegas planer på en femhundra liters varmvattenberedare monterad i bagageutrymmet, försedd med snabbkopplingar för att snabbt pumpa vattnet till huset vid hemkomst…
Då är man fan snål, om man skall sno varmvatten på jobbet :rofl
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur skulle systemet prioritera rätt? Systemet vet inte hur länge du kommer vara parkerad. Skulle det veta det så är det ju enkelt att knappa in för kort tid för att bli prioriterad högre.

I grund och botten så är det många tjocka kablar som behövs.

Det finns lösningar och en lastbalanseringsmojäng går att koppla in på befintlig anläggning.

Vilket många redan gjort och har löst det problemet.

Dvs MER el behövs inte, vilket är en av de påståenden som hela tiden sprids.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det inte så att iprincip alla laddboxar i närheten av varandra redan pratar med varan om just hur mycket laddeffekt som var o en kan köra på in i bilen.

Grannens bmw i3 eller vad det fula ankungen heter har laddat i vanligt 240 volts enfas utag i 2 år nu o där har inget brunnit upp eller att batteriet inte varit fullt på morgonen.

Så många ser bekymmer som inte finns. Jag hade direkt köpt en MG men det är för få mil om året annars var det en kanon deal. 1990 i månaden för en ny elbil i 3 år..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det inte så att iprincip alla laddboxar i närheten av varandra redan pratar med varan om just hur mycket laddeffekt som var o en kan köra på in i bilen.

Grannens bmw i3 eller vad det fula ankungen heter har laddat i vanligt 240 volts enfas utag i 2 år nu o där har inget brunnit upp eller att batteriet inte varit fullt på morgonen.

Så många ser bekymmer som inte finns. Jag hade direkt köpt en MG men det är för få mil om året annars var det en kanon deal. 1990 i månaden för en ny elbil i 3 år..

Otroligt prisvärt och även om det är en enkel bil så har den fått bra i krocktest och till det priset… jadu. Fast några hundra till blir det om man vill ha elvärme i sätena osv. Ändå extremt billigt.

Hur mycket tankar ni för varje månad, gott folk?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns lösningar och en lastbalanseringsmojäng går att koppla in på befintlig anläggning.

Vilket många redan gjort och har löst det problemet.

Dvs MER el behövs inte, vilket är en av de påståenden som hela tiden sprids.
Alright. Vi ska ställa om från fossildrift till eldrift men behöver inte mer el. Syntax error.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vi har inte elbrist.

Däremot har vi under vissa tidpunkter EFFEKTbrist.

Läs elbilstråden från början om du är intresserad på riktigt.
Du kan laborera med termerna hur mycket du vill. Mer el behövs för omställningen. Mer effekt, mer laddstolpar mer kablar. Om du vill tro att inget behöver göras förutom lastbalansering så fine by me. Låg nivå, I’m out
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Hur mycket tankar ni för varje månad, gott folk?
Beror på om vi åker till stugan eller Stockholm eller inte.
Månader med bensinförbrukning så tankar jag nog för en femhundring, ibland det dubbla, har väldigt olika behov månad för månad.
Annars tankar jag inte alls.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Beror på om vi åker till stugan eller Stockholm eller inte.
Månader med bensinförbrukning så tankar jag nog för en femhundring, ibland det dubbla, har väldigt olika behov månad för månad.
Annars tankar jag inte alls.

Grattis, då spelar bränslepriserna ingen större roll i ert hushåll. Dubbla priset skulle kosta er en femhundring i månaden. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet en arbetsplats strax utanför Hufvudstaden som otroligt nog hade motorvärmarstolpar där strömmen var på hela tiden. Detta ändrades snabbt när någon fick nys om en kollegas planer på en femhundra liters varmvattenberedare monterad i bagageutrymmet, försedd med snabbkopplingar för att snabbt pumpa vattnet till huset vid hemkomst…

Det lär ju ta ett par år innan den acktanken har betalat sig med 6A och 2000 arbetstimmar om året.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tankar ca 50 liter diesel i månaden på astran o det blir ju då drygt 100 mil.

Men visst acen tankas ju ca 50-60 liter nu mer fin 98 a 17+ litern.

Men vem fan bryr sig? Mc åkning är ju livsnödvändigt så det är en investering i livskvalité. Ingen skillnad som jag ser det mot dom som lägger pengar på paddel golf skidor eller vad som helst.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men visst acen tankas ju ca 50-60 liter nu mer fin 98 a 17+ litern.
Har du slutat med:
"Har 2 st 25 L dunkar som jag fyller varannan gång med bensin som sedan står till det är dags att tanka o då helt enkelt tömmer med hävert." ?

Var det för jobbigt eller gick den dåligt på allt vatten som följde med?
Du måste ha kört långt för den drog väl bara 0,3 eller vad det nu var och 50 liter kör man ju inte slut på hur som helst då.
:unsure:

Och ja, jag retas lätt med dig :tungan:)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har du slutat med:
"Har 2 st 25 L dunkar som jag fyller varannan gång med bensin som sedan står till det är dags att tanka o då helt enkelt tömmer med hävert." ?

Var det för jobbigt eller gick den dåligt på allt vatten som följde med?
Du måste ha kört långt för den drog väl bara 0,3 eller vad det nu var och 50 liter kör man ju inte slut på hur som helst då.
:unsure:

Och ja, jag retas lätt med dig :tungan:)
Det skrev jag ju att det var slut med dukarna då iomed att det konstaterades 5% etanol i 98 oktan, personligen hade jag för mej det var 10% i 98 med.. Men jag har fel ibland?

Japp kör ju iprincip 15+ mil varje dag till o från jobbet med någon sväng till butiken så det rullar på.

50 liter diesel i astran var nog i överkant dock kom på att jag inte tankat den på ca 6-8 veckor iallafall inte under 6 veckor semester.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag jag vet inte riktigt hur mycket jag tankar för varje månad och problemet blir att hålla koll då nöjesfordon, som Cadillacen, PV:n, skotrar och hojar blir inblandade i det hela. Men min bil går under 1500 mil per år men då måste jag ju tänka på att sommartid används ju både Cadillacen, PV:n och hojarna som bruksfordon till och från jobbet.

Vad är milkostnaden för en elbil om den körs ca 1500 mil per år? Skatt, försäkring, service och elkostnaden?

Är väl inte omöjligt att räkna hem en elbil under förutsättning att man har råd betala eller låna till en elbil. Dock tror jag att om detta blir verklighet att många inte har råd med bil och då kommer landsbygden att få stryka på foten ännu mer. Hur många kan köpa eller låna till en ny elbil och får alla låna till en ny elbil med motiveringen att den är billig att ladda?

Vår Ford Mondeo tar kanske 0,8 på 1500 mil borde det bli ca 20000 kr/år värdeminskningen säger vi är 6000 kr (då ränknar jag med att den ska hålla 5 år och sen kan den skrotas), skatt och försäkring är väl nånstans runt 5000 kr och sen allmänt lite slitdelar och service 5000 kr vilket blir ca 36000 kr/ 1500 mil= 24 kr/mil.

Min pickup har uppskattningsvis kostat nånstans runt 55 kr/mil så tar man bort 5 kr milen för ström och annat och delar på en mille blir det ju break even runt 20000 mil. Men Fårrden blir svårslagen då ska man köra runt 40000 mil om man man är på noll.

Är väl lite som med hus och huspriser, jag sitter med ett hus, flera uthus, stort garage mm som jag aldrig skulle ha råd med i bara om jag bodde i Luleå, men jag äger allt nu och planen är att kunna fortsätta leva ungefär som jag gör om jag skulle bli arbetslös eller den dagen jag tar pension. Jag ska i alla fall ha råd att ha kvar gården och grejerna även om vissa galna projekt som att kompressor ocn turbomatade CB250:eek:r nog skulle få stryka på foten. Men vad är klokast, bo på en gård i en glesbygsdkommun eller bygga ett nytt hus på ett attraktivt i storstadsområdena belånat upp över öronen så den dagen man slutar jobba måste man sälja för huset är inte betalt och man har inte råd att både bo och leva.

Troligtvis gör han som bygger huset en rejäl vinst vid försäljningen så sen sitter han stenrik i en lägenhet. Jag kommer att förbli halvfattig men med en gård och massa grejer som i sig har ett hyfsat värde och jag äger allt och har inga skulder. Tror jag hellre har ett garage och en massa bilar, skotrar och motorcyklar och kan jaga älg bakom knuten mot att sitta stenrik i en liten lägenhet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ju här elbilarna kommer in med extremt låga ägandekostnader.

Ta MG ZV eller vad den nu heter. 1995:- i månaden privatleasing. Någon hundring till om man kör 1500/år. Ny bil i tre år för 2000/mån allt inräknat utom el som då hamnar på säg 200-300kr ytterligare per månad. Tror att det är en helt OK bil om man nu inte behöver köra 40 mil/dag i djupsnö med släp osv.

Lita på att övriga fabrikanter jobbar på att konkurrera med detta.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Å
Det är ju här elbilarna kommer in med extremt låga ägandekostnader.

Ta MG ZV eller vad den nu heter. 1995:- i månaden privatleasing. Någon hundring till om man kör 1500/år. Ny bil i tre år för 2000/mån allt inräknat utom el som då hamnar på säg 200-300kr ytterligare per månad. Tror att det är en helt OK bil om man nu inte behöver köra 40 mil/dag i djupsnö med släp osv.

Lita på att övriga fabrikanter jobbar på att konkurrera med detta.
Vi har kollat lite på den och jag tror försäkring tillkommer.
För oss strax över 200kr/mån.
Tror totalkostnaden över tre år med den är, i stort sett, oslagbar. :)

Kan tillägga att dotter med sambo också funderat på den.
Dom bor i ett bostadsrätt utan möjlighet till laddning (än så länge).
Dom räknar med att 18 mil räcker 1,5-2 veckor.
Sedan kan dom ladda på torget, hos oss (hus), snabbköp edyl.
Fortfarande klart prisvärt när dom jämför alternativ. :tummenupp
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
MG ZS EV är slutsåld för i år läste jag häromdagen. Den får längre räckvidd och går upp i pris efter årsskiftet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju här elbilarna kommer in med extremt låga ägandekostnader.

Ta MG ZV eller vad den nu heter. 1995:- i månaden privatleasing. Någon hundring till om man kör 1500/år. Ny bil i tre år för 2000/mån allt inräknat utom el som då hamnar på säg 200-300kr ytterligare per månad. Tror att det är en helt OK bil om man nu inte behöver köra 40 mil/dag i djupsnö med släp osv.

Lita på att övriga fabrikanter jobbar på att konkurrera med detta.

Alltså jag är ju lite gammaldags och kör ganska mycket 1960 Cadillac och 1962 Volvo PV, men hur funkar leasingen? Betalar man typ 2000 kr i månaden i 3 år och sen inget mer? Hur är det tex om man haft hund i bilen eller fått mindre skador typ normalt slitage?

Stämmer detta är man ju nere i vad Fården kostar, sen är väl en 2005 Mondeo lite mer praktisk men som bil till och från jobbet skulle den nog funka. Men en vecka i jaktkojan dessutom med en jaktidiot till jämthund skulle nog funka sämre har på känn att då skulle man få ha med sig elverk för att ladda.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns alla möjliga och omöjliga upplägg på leasing. En del kräver en liten kontantinsats före leasingen börjar. En del får betala delar av restvärdet efter leasingen. En del är ”all inclusive”, precis som en hyrbil som bara lämnas tillbaka.

Jag har inte kollat på MG’s avtal, men jag har svårt att tänka mig att öka från tusen till femtonhundra mil per år är ”någon hundring”…? MG’n är förvisso en snikbil, men på bilar i femtusenkronorsklassen brukar varje extra femhundra mil över tusen mil ligga väldigt nära tusenlappen i ökad månadskostnad.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top