Gamla förgasarhojar och e10 öka strl munstycken ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, det låter ju liiiiite tjorvigt.
Och vad gör man med 5 liter vatten sedan som blir kvar efter processen?
Häller ut det bakom garaget? :va
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
"FARLIGT AVFALL ska lämnas in för säkert omhändertagande på återvinningscentralen." precis som med kylarvätska dvs både etylen- och propylenglykol.
Ja, det blir en jäkla massa körande till återvinningen.
Så....nja....för min del, känns lite hokus-pokus, bättre att ta tag i problemet.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.
Ska den göra enligt Yamaha själva
Själv undrar jag vad som hände just 1990 eftersom jag har ett gäng 80-talare i garaget


Är det nya E10-bränslet lämpligt för min Yamaha?

  • Ja * för Yamaha motorcyklar (inkl. Mopeder och ATV) byggda efter 1990
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ska den göra enligt Yamaha själva
Själv undrar jag vad som hände just 1990 eftersom jag har ett gäng 80-talare i garaget


Är det nya E10-bränslet lämpligt för min Yamaha?

  • Ja * för Yamaha motorcyklar (inkl. Mopeder och ATV) byggda efter 1990
Säg det till min o-ringspackning i förgasaren som gick från fräsch och kändes ny förra hösten till luckrades upp i handen för någon vecka sen.
Det kan dock hända att den inte var original sen 1991. Den lär nog ha bytts några gånger sen dess :unsure: Och vem vet om eftermarknadsdelar tål E10 ?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Idag när tempen gått från 30 ned till 17 grader räckte det inte att gå upp från 35 till 37.5, jag lär nog montera 40 på piloterna för att lågfartsrycket ska försvinna. Lika bra att höja ännu ett snäpp på huvudmunstyckena. Ivfsh verkar det märkas på soppaförbrukningen som gått från ca 0.45 till 0.55 - eller så körs det mer inspirerat än vanligt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Enklare att byta hoj ?
Eller borra upp nuvarande munstycken om det inte hittas andra munstycken.
Fast visst, vore jag upp över öronen förälskad i hojen och tänkte behålla den i all evighet så vore en förgasarkonvertering ett alternativ.
Nu är jag dock mest trött på förgasare och inser att jag gillar insprutning allt mera.


Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.
Faktiskt helt o romantiskt och okomplicerat.
Har 2 st 25 L dunkar som jag fyller varannan gång med bensin som sedan står till det är dags att tanka o då helt enkelt tömmer med hävert.

Anledningen att jag börjat med detta är att i Mellerud sunnanå hamn är en veteran träff varje tisdag eftermiddag under sommaren med mängder gammla bilar hojar traktorer o andra fordon.

Det visade sig när man pratade med folk med A o T fordar anglia triump bilar o allt möjligt från 20 talet o framåt.

En del kör aspen, några körde VP race fuel 100 oktan, någon körde på sunoco race bensin. O förvånansvärt många verkar söla med just vatten i bensin för att få bort Etanolen.

Många av deras fordon är ju trailer quens. Så det går säker inte många dunkar dyr soppa per år.

Sedan att det är lit vatten i soppan gör inte så mycket det blir antagligen som en mikroskopisk vatten insprutning som EV höjer cylinder trycket vid förångning i förbränningen o hjälper då till med att öka Nm något marginellt.

Tittar man innom dragracing o speciellt innom metanol racing så för några år sedan blev det krav på analys av vatten halten i faten, det visade sig att uppåt 10% vatten i metanolen gav Vesäntligt effekt ökning pga vattnets ångtryck o volymökning med Vesäntligt högre Nm.

Tittar man på traktor pulling o spec på dieslarna så kör dom värsta nästan 20liter vatten igenom motorn under ett pull, 80% av det folk tror är diesel rök är i själva verket vattenånga blandat med diesel avgaser.

Porsche har ju original vatten insprut på vissa värsting modeller o dessa är bensin så lit vatten i förbränningen är inte farligt o ökar Nm samt kyler o funkar som oktan höjdare i viss mån.

Är iallafall min uppfattning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
...
Har 2 st 25 L dunkar som jag fyller varannan gång med bensin som sedan står till det är dags att tanka o då helt enkelt tömmer med hävert.
....
Och du kör genomskinliga jeepdunkar eller har du räknat ut var övergången mellan bensin/vatten ligger när du tankar?
Och i så fall hur räknar du ut hur många liter som passerat ned i tanken innan du bryter?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och du kör genomskinliga jeepdunkar eller har du räknat ut var övergången mellan bensin/vatten ligger när du tankar?
Och i så fall hur räknar du ut hur många liter som passerat ned i tanken innan du bryter?
Finns något som heter plast dunkar ochså, Melleruds plast gör väll typ någon miljon 25 liter dunkar varje år bla ?

Men nu slutar jag med detta då jag både är vit o medelålders man o troligen kränkt ? kom på att jag ju renoverade förgasarbryggan när jag köpte hojen o in på Ebay och letade fram köpet i historiken.
Satsen tål etanol så det behövs inte blaska. Dessutom tankar jag ju på tapp när det behövs långt borta från hemmet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alkylat finns "billigt" på pump och storpack som blir väsentligt enklare och man slipper paltet och samtidigt vara lite av miljövän.
Fanns i Mellerud på ena tappen men vad jag förstod så förbjöd kommunen tappen att ha cistern ovan jord. O då försvann den rätt omgående.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Begriper bara inte varför en T-Ford skulle ha problem. Den konstruerades för att gå på etanol.
Vet ej har aldrig ägt en A-T Ford o vet heller ej varför pensionärer tankar bensin akylat eller race bensin från sunoco eller Vp.

Rekommenderar varmt ett besök i höst för att samtala med dessa gammla herrar o damer om detta o allehanda andra intressanta saker om om granbarkborren går på träfälgarna o stockmyror äter upp trä chassiet?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Upptäckte idag att åkgräsklipparen modell Ä går jävligt ryckigt. Undrar om det kommer att hjälpa med att köra på 98 oktan i stället. Går tidvis som att det skulle vara glapp i kontakten i sätet, men drar man ner gasen till lite mer än tomgång så går den ganska bra. Blir väl ett projekt att plocka isär förgasaren och se om det är lösa munstycken på den så man kan bestycka om, en gammal Briggs & Stratton.
 

Jaegrlicious

Ny medlem
Gick med
15 May 2021
Hoj
Yamaha FZS 1000 -01
Min fazer från 01 gör de 0 skillnad på. Farsan kör sin r1a 01 på E10 också, inga problem där heller.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Håller Aspen länge? Är det en bra idé att ta en tur med det så att flottörhusen fylls och skitbensinen sköljs bort? Gäller hojen och skotern när resp. säsong slutar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Riktigt hur länge Aspen håller vet jag inte. Men hade en hoj som stod i en lada i fem år med Aspen i tanken och förgasaren. Startade på andra kicken. Skulle startat på första om jag hade gjort rätt. Dom flesta hojar jag har tankas med Aspen två sista tankningarna för säsongen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Håller Aspen länge? Är det en bra idé att ta en tur med det så att flottörhusen fylls och skitbensinen sköljs bort? Gäller hojen och skotern när resp. säsong slutar.
Acylat bensin håller sig fräsch minst 5 år mot bensin som börjar brytas ned efter 3 månader.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top