Gamla förgasarhojar och e10 öka strl munstycken ?

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Bör man öka på strl på lågfart och huvudmunstycke när det blaskas i mer etanol nu när det är aktuellt ? Ska ändå isär med tm40:an nu så det kanske är lika bra att gå upp ett hack på båda ?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tills några provat och lärt sig kan du ju köra på 98 som fortfarande är E5.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skillnaden standard och E5 samt E10 är ca 2.4% respektive 4.5% mer bränsle. Då en av Banditerna gått bra på E5 men började krångla nu i juli bestyckade jag upp pilot från #35 till #37.5 samt huvudmunstycket från #127.5 till #130 plus shimsade upp tråttelnålarna 0.5 mm. Efter det gick den klanderfritt igen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dä går jag nog upp en storlek på grusskottaren i förebyggande då 98 saknas på en del av standardställena i obygden där jag tankar (y)hellre lite fett än magert
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Misstänker att de problemen jag har just nu med XTZ660:an är pga. nya soppan.
För ungefär 1 månad sen började den gå sämre. Har plockat isär förgsarna några varv och bytt packningar som vittrat sönder. Har rengjort dem ordentligt med.
Men den går fortfarande inte riktigt bra.
Huvudmunstyckena är #130 på primärförgasaren och #165 på sekundär.
Piloten är på #48
Vad bör jag gå upp till?

Samt vart fan hittar man sakerna?
Kedo.de har bara #135 och det är ungefär det jag kan hitta genom att googla. Sen är det typ kört :unsure:
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Misstänker att de problemen jag har just nu med XTZ660:an är pga. nya soppan.
För ungefär 1 månad sen började den gå sämre. Har plockat isär förgsarna några varv och bytt packningar som vittrat sönder. Har rengjort dem ordentligt med.
Men den går fortfarande inte riktigt bra.
Huvudmunstyckena är #130 på primärförgasaren och #165 på sekundär.
Piloten är på #48
Vad bör jag gå upp till?

Samt vart fan hittar man sakerna?
Kedo.de har bara #135 och det är ungefär det jag kan hitta genom att googla. Sen är det typ kört :unsure:
Kolla på Two stroke. Se eller braigasen
 

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Ort
Hedared
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
Blev lite nyfiken..
Om man misstänker att bränslet spökar. Tanka på VP eller helt enkelt aspen och se vad som händer?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Blev lite nyfiken..
Om man misstänker att bränslet spökar. Tanka på VP eller helt enkelt aspen och se vad som händer?
I mitt fall så finns närmaste mack med 98-oktan finns 4,5 mil bort och jag trodde att det var andra saker som spökade. Den gick ju bra i våras och jag trodde inte den nya soppan var ute ännu. Så det var inte där felsökningen började.
Sen var det ju iofs även gamla packningar som även gett upp (på grund av soppa?)
Men visst kan felsökning göras genom att köra på VP soppa, men att hålla sig till det kan bli dyrt då en tankning skulle gå på 1900:-
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Men visst kan felsökning göras genom att köra på VP soppa, men att hålla sig till det kan bli dyrt då en tankning skulle gå på 1900:-
Alkylat kostar 35 spänn litern på byggmax/biltema, à 34 på granngården på 5L dunk. 22.50 litern om du köper bulk om minst 1000 liter. Hos Aspen finns det en karta på platser med pump. Kostar mellan 22 till 25 per liter. 20/25 liters dunkar brukar också landa där. En 5 liters dunk hos min lokala och snåla motorsågsrep kostar 32 kronor litern.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan kan man väldigt enkelt ta bort Etanolen om man tankar i dunk o vill göra sig själv lite extra jobb.

Fyll 20 liter bensin i en 25 liter dunk fyll på 5 liter vatten och skaka.

Låt stå i några timmar den etanol fria bensinen flyter då ovanpå vattnet. Med hävert duger man ur den rena bensinen och fyller på hojen.

Lite pyssel som funkar finfint som för mig som kommer 40 mil på en tank o kör det mesta i området i närheten eller pendlar til jobbet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sedan kan man väldigt enkelt ta bort Etanolen om man tankar i dunk o vill göra sig själv lite extra jobb.

Fyll 20 liter bensin i en 25 liter dunk fyll på 5 liter vatten och skaka.

Låt stå i några timmar den etanol fria bensinen flyter då ovanpå vattnet. Med hävert duger man ur den rena bensinen och fyller på hojen.

Lite pyssel som funkar finfint som för mig som kommer 40 mil på en tank o kör det mesta i området i närheten eller pendlar til jobbet.
Låter som något man sett på Youtube, men knappast något man gör hemma i garaget för att fylla på hojen...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och hur mycket vatten har man sen kvar i sin bensin efter det slabbandet?

Och en bensin som nu fått oktantalet sänkt iom att man separerat ut etanolen med högre oktan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Och hur mycket vatten har man sen kvar i sin bensin efter det slabbandet?

Och en bensin som nu fått oktantalet sänkt iom att man separerat ut etanolen med högre oktan.
Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.

Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.

Sedan finns oktan boster.

Man kan ju ioförsig byta hoj med ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Blev lite nyfiken..
Om man misstänker att bränslet spökar. Tanka på VP eller helt enkelt aspen och se vad som händer?
[emoji848
I mitt fall så finns närmaste mack med 98-oktan finns 4,5 mil bort och jag trodde att det var andra saker som spökade. Den gick ju bra i våras och jag trodde inte den nya soppan var ute ännu. Så det var inte där felsökningen började.
Sen var det ju iofs även gamla packningar som även gett upp (på grund av soppa?)
Men visst kan felsökning göras genom att köra på VP soppa, men att hålla sig till det kan bli dyrt då en tankning skulle gå på 1900:-
Du får helt enkelt konvertera till singelförgasare :7petakommer ihåg den där tråklösningen med dubbelförgasare från xt600:an då är xr650:n bättre - lossa båda ändar på mikunin och vrid vänster så når man allt på plats:)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du får helt enkelt konvertera till singelförgasare :7petakommer ihåg den där tråklösningen med dubbelförgasare från xt600:an då är xr650:n bättre - lossa båda ändar på mikunin och vrid vänster så når man allt på plats:)
Enklare att byta hoj ?
Eller borra upp nuvarande munstycken om det inte hittas andra munstycken.
Fast visst, vore jag upp över öronen förälskad i hojen och tänkte behålla den i all evighet så vore en förgasarkonvertering ett alternativ.
Nu är jag dock mest trött på förgasare och inser att jag gillar insprutning allt mera.

Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.

Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.

Sedan finns oktan boster.
Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Enklare att byta hoj ?
Eller borra upp nuvarande munstycken om det inte hittas andra munstycken.
Fast visst, vore jag upp över öronen förälskad i hojen och tänkte behålla den i all evighet så vore en förgasarkonvertering ett alternativ.
Nu är jag dock mest trött på förgasare och inser att jag gillar insprutning allt mera.


Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.
:) Är lite inne på samma tema att insprut är grejen o sen är inte charmen med kick så värst stor när eländet surar ner sig emellanåt heller så jag vet inte om man ska skylla på ålder eller latmask/tidsbrist :vaprioriterar mil på väg och tid i garage på vintern numera
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.

Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.

Sedan finns oktan boster.

Man kan ju ioförsig byta hoj med ?

Nej, det separerar inte till 100%, dom lämnar vattenmolekyler kvar löst i bensinen och dom häller bort bensin tillsammans med vattnet och etanolen. Det går inte separera så exakt som dom får det att låta på youtube.

Du behöver en destilleringsapparat.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, det separerar inte till 100%, dom lämnar vattenmolekyler kvar löst i bensinen och dom häller bort bensin tillsammans med vattnet och etanolen. Det går inte separera så exakt som dom får det att låta på youtube.

Du behöver en destilleringsapparat.
Så långt skall vi inte gå det låter något osäkert, funkar gör det dock o hojen går.

Men visst har du rätt det Ryker ju någon liter soppa i gränslandet mellan bensin/vattenetanol

Men jag köpte ju några 200 liters bensin fat när soppan kostade som minst för ett o ett halvt år sedan när covid slog till för att använda i båten men den är upptagen så jag får väll tvinga dessa faten genom hojen istället o sluta leka pormans jamesbond? o beställa grejor till vinter pysslet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top