Kolla på Two stroke. Se eller braigasenMisstänker att de problemen jag har just nu med XTZ660:an är pga. nya soppan.
För ungefär 1 månad sen började den gå sämre. Har plockat isär förgsarna några varv och bytt packningar som vittrat sönder. Har rengjort dem ordentligt med.
Men den går fortfarande inte riktigt bra.
Huvudmunstyckena är #130 på primärförgasaren och #165 på sekundär.
Piloten är på #48
Vad bör jag gå upp till?
Samt vart fan hittar man sakerna?
Kedo.de har bara #135 och det är ungefär det jag kan hitta genom att googla. Sen är det typ kört
I mitt fall så finns närmaste mack med 98-oktan finns 4,5 mil bort och jag trodde att det var andra saker som spökade. Den gick ju bra i våras och jag trodde inte den nya soppan var ute ännu. Så det var inte där felsökningen började.Blev lite nyfiken..
Om man misstänker att bränslet spökar. Tanka på VP eller helt enkelt aspen och se vad som händer?
Alkylat kostar 35 spänn litern på byggmax/biltema, à 34 på granngården på 5L dunk. 22.50 litern om du köper bulk om minst 1000 liter. Hos Aspen finns det en karta på platser med pump. Kostar mellan 22 till 25 per liter. 20/25 liters dunkar brukar också landa där. En 5 liters dunk hos min lokala och snåla motorsågsrep kostar 32 kronor litern.Men visst kan felsökning göras genom att köra på VP soppa, men att hålla sig till det kan bli dyrt då en tankning skulle gå på 1900:-
Låter som något man sett på Youtube, men knappast något man gör hemma i garaget för att fylla på hojen...Sedan kan man väldigt enkelt ta bort Etanolen om man tankar i dunk o vill göra sig själv lite extra jobb.
Fyll 20 liter bensin i en 25 liter dunk fyll på 5 liter vatten och skaka.
Låt stå i några timmar den etanol fria bensinen flyter då ovanpå vattnet. Med hävert duger man ur den rena bensinen och fyller på hojen.
Lite pyssel som funkar finfint som för mig som kommer 40 mil på en tank o kör det mesta i området i närheten eller pendlar til jobbet.
Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.Och hur mycket vatten har man sen kvar i sin bensin efter det slabbandet?
Och en bensin som nu fått oktantalet sänkt iom att man separerat ut etanolen med högre oktan.
Blev lite nyfiken..
Om man misstänker att bränslet spökar. Tanka på VP eller helt enkelt aspen och se vad som händer?
[emoji848
Du får helt enkelt konvertera till singelförgasare kommer ihåg den där tråklösningen med dubbelförgasare från xt600:an då är xr650:n bättre - lossa båda ändar på mikunin och vrid vänster så når man allt på platsI mitt fall så finns närmaste mack med 98-oktan finns 4,5 mil bort och jag trodde att det var andra saker som spökade. Den gick ju bra i våras och jag trodde inte den nya soppan var ute ännu. Så det var inte där felsökningen började.
Sen var det ju iofs även gamla packningar som även gett upp (på grund av soppa?)
Men visst kan felsökning göras genom att köra på VP soppa, men att hålla sig till det kan bli dyrt då en tankning skulle gå på 1900:-
Enklare att byta hoj ?Du får helt enkelt konvertera till singelförgasare kommer ihåg den där tråklösningen med dubbelförgasare från xt600:an då är xr650:n bättre - lossa båda ändar på mikunin och vrid vänster så når man allt på plats
Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.
Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.
Sedan finns oktan boster.
Är lite inne på samma tema att insprut är grejen o sen är inte charmen med kick så värst stor när eländet surar ner sig emellanåt heller så jag vet inte om man ska skylla på ålder eller latmask/tidsbrist prioriterar mil på väg och tid i garage på vintern numeraEnklare att byta hoj ?
Eller borra upp nuvarande munstycken om det inte hittas andra munstycken.
Fast visst, vore jag upp över öronen förälskad i hojen och tänkte behålla den i all evighet så vore en förgasarkonvertering ett alternativ.
Nu är jag dock mest trött på förgasare och inser att jag gillar insprutning allt mera.
Du skulle inte kunna filma nästa gång du gör det..? Så vi ser denna eminenta setup du kör med.
Vatten o bensin separerar helt på några timmar och vattnet tar i sin tur upp Etanolen då den dras till vattnet.
Tyvärr tål inte min ace nya bensinen och jag orkar inte byta ut allt gummi o plocka ned bryggan o byta alla munstycken så då blir det lite pormans Jamesbond.
Sedan finns oktan boster.
Man kan ju ioförsig byta hoj med ?
Så långt skall vi inte gå det låter något osäkert, funkar gör det dock o hojen går.Nej, det separerar inte till 100%, dom lämnar vattenmolekyler kvar löst i bensinen och dom häller bort bensin tillsammans med vattnet och etanolen. Det går inte separera så exakt som dom får det att låta på youtube.
Du behöver en destilleringsapparat.
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |
|
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024
För sjunde gången i ordning... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Nu har biljet... |
|
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024
Husqvarna TREK 2024 –... |
|
Snart dags för ”We Ride As One”
Den 4 maj är det åter dags ... |
|
Nyheter från skinnjätten Dainese!
Under 80- och 90-talet och ... |
|
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen
”och om du tittar här... |
|
Sex nya MC-stipendiater 2024
För tolfte året bidrar Sved... |
|
Start2Ride tar bron över till Danmark
Efter flera års framgång i ... |