Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Vill man vara helt laglig verkar 4 stycken 60 liters behållare vara gränsen för ett fordon. Då blir vinsten ca 6,500 per resa.


Jag har en känsla av att inget av detta gäller för de östeuropeiska långtradare som förpestar våra vägar och som står för 90% av radions dagliga "en långtradare har fått stopp i Murjevaarabacken...".

Alla har sett bulgariska långtradare på våra vägar. Ganska många. Men ingen har någonsin sett dem tanka i Sverige...Trots att det finns rapporter om att samma långtradare vistats i landet i flera år...Undrar vad de egentligen tar med sig från Bulgarien det fåtal gånger de åker hem...?
 
Kenneth Hannu blir säkert jätteglad
Det låter ju som ett aprilskämt, men min dator säger sjunde april...Tur att man inte bor i Stockholm...



Så vi ska återinrätta tullstationer som stoppar alla svenskar för att kolla hur mycket bensin de bär med sig från utlandet, samtidigt som långtradare från allehanda östeuropeiska stater vinkar glatt när de passerar gränsen skattefritt...?
 
Kör man 3000-5000 mil årligen lär en elbil redan idag vara det klokare alternativet....
Jag kollade på en sniktesla, en svart Model X, utan något som helst lullull och med fem säten, ca 1,125 miljoner.

Vår Octavia kombi med dragkrok, vinterdäck osv kostade 135 000 med något år på nacken, så säg att du köper billiga vinterdäck och fälgar till Teslan och sitter i bakluckan och håller i släpet, så är den en miljon dyrare. Räkna sedan med att du laddar den gratis, försäkring mm är lika, och att soppan kostar ca 10 kr milen för vår bil (den drar normalt 0,5-0,6 på långkörning, och få får ihop 5000 mil i stan på ett år) så kostar dom milen 50 000 kr per år för vår bil. Så man går plus minus noll på Teslan på 20 år. Jag kan för mitt liv inte förstå varför inte alla följer moral och samvete, skrotar sin fossila bil och köper en ny elbil?!
 
Jag kollade på en sniktesla, en svart Model X, utan något som helst lullull och med fem säten, ca 1,125 miljoner.

Vår Octavia kombi med dragkrok, vinterdäck osv kostade 135 000 med något år på nacken, så säg att du köper billiga vinterdäck och fälgar till Teslan och sitter i bakluckan och håller i släpet, så är den en miljon dyrare.
En Model X är ingen sniktesla, ens utan utrustning.

Din jämförelse blir mer relevant om du kör en model Y. Fortfarande dyr men nu på samma planhalva. Sen är väl det lite si och så att jämföra en ny bil med en begagnad, en ny Octavia kombi drar väl upp en hundring till.

Visst, är alternativet att ersätta befintlig bil och man insett att teslor ofta är nästan lika dyra beg som ny så blir det väl mer logiskt.
 
En Model X är ingen sniktesla, ens utan utrustning.

Din jämförelse blir mer relevant om du kör en model Y. Fortfarande dyr men nu på samma planhalva. Sen är väl det lite si och så att jämföra en ny bil med en begagnad, en ny Octavia kombi drar väl upp en hundring till.

Visst, är alternativet att ersätta befintlig bil och man insett att teslor ofta är nästan lika dyra beg som ny så blir det väl mer logiskt.
våga vägra elbil !
 
Jag kollade på en sniktesla, en svart Model X, utan något som helst lullull och med fem säten, ca 1,125 miljoner.

Vår Octavia kombi med dragkrok, vinterdäck osv kostade 135 000 med något år på nacken, så säg att du köper billiga vinterdäck och fälgar till Teslan och sitter i bakluckan och håller i släpet, så är den en miljon dyrare. Räkna sedan med att du laddar den gratis, försäkring mm är lika, och att soppan kostar ca 10 kr milen för vår bil (den drar normalt 0,5-0,6 på långkörning, och få får ihop 5000 mil i stan på ett år) så kostar dom milen 50 000 kr per år för vår bil. Så man går plus minus noll på Teslan på 20 år. Jag kan för mitt liv inte förstå varför inte alla följer moral och samvete, skrotar sin fossila bil och köper en ny elbil?!

Man kan säga att du har 1 miljon kvar till bränsle, vilket borde räcka närmare 100000mil.

Eller om du köper aktier i exempelvis Investor för den där miljonen har du runt 20000kr/år i utdelning varje år vilket tar dig 2000 mil om året. Och utdelningen lär öka i takt med bränslepriset.

När både Teslan och Skodan hamnat på bilskroten har du fortfarande kvar dina aktier som då antagligen ger 60000 kr per år i utdelning.
 
En Model X är ingen sniktesla, ens utan utrustning.

Din jämförelse blir mer relevant om du kör en model Y. Fortfarande dyr men nu på samma planhalva. Sen är väl det lite si och så att jämföra en ny bil med en begagnad, en ny Octavia kombi drar väl upp en hundring till.

Visst, är alternativet att ersätta befintlig bil och man insett att teslor ofta är nästan lika dyra beg som ny så blir det väl mer logiskt.
Nu försökte jag få en bil som hade ungefär samma lastkapacitet som vår kombi, och då inte bara max volym med nedfällda säten och det extra utrymmet under "motorhuven", men Tesla skriver ju inte ut någon som helst data om bilen, förutom gissad räckvidd, 0-100kmh-tider och maxeffekt, och max sammanlagd lastvolym med nedfällda säten då. Nu har dessutom Tesla en förkärlek för bilar som ser ut som Renault Megane från 90-talet på steroider, så det blir en stor bil för att få samma mått som en mellanstor kombi.

Däremot står det mycket den fantastiska appen och om hur bra den stora instrumentpanelen är för att titta på film, och visa skyltar, fotgängare mm. Film kollar jag på i soffan hemma, och mina bilar har rutor så att jag kan titta ut på trafiken runt omkring mig, det behöver jag inte kameror och en stor skärm för.

Model Y finns ju bara på pappret, den tillverkas inte ens, men ok, 750 000 plus vintersulor, knappa 400 000 billigare. Men fortfarande mycket mer än vad många har råd med, det finns ju en anledning till att man köper begagnade både bilar och hojar.

Ungefär motsvarande vår bil kostar ca 290 000 ny, men då har den också en massa saker som hade varit tillval på vår, men inte saker vi vill ha, och tex elektrisk motorvärmare verkar inte gå att få när man köper bilen ny, bara en som eldar soppa :huvet Och för 290 000 får du ju knappt ett nytt batteri till en Tesla.
 
För att återgå till bensinproblemet (15:25 kr idag) så är det nog så att ett ”förbud” mot bränslet ligger betydligt längre bort än 2040, med tanke på hur många hybrider som säljs idag... så jag skulle inte vara så orolig för snöskotrarna eller hojarna.
 
För att återgå till bensinproblemet (15:25 kr idag) så är det nog så att ett ”förbud” mot bränslet ligger betydligt längre bort än 2040, med tanke på hur många hybrider som säljs idag... så jag skulle inte vara så orolig för snöskotrarna eller hojarna.
Koleldade ånglok borde vara försvunna men det byggs nytt så förbränningsmotorn kommer också att överleva. Men den stora mängden trafik kommer nog, som med järnvägen, vara eldrivet...

 
Koleldade ånglok borde vara försvunna men det byggs nytt så förbränningsmotorn kommer också att överleva. Men den stora mängden trafik kommer nog, som med järnvägen, vara eldrivet...
Nog för att jag föredrar NOHABs och Motala Verkstäders lok, F1200 är ju ett under av skönhet, och med inte särskilt pjåkiga prestanda för att vara ett ånglok, robust och tåligt dessutom, även om det behövde en hel del kärlek efter Getå, men nog rycker det lite i ånglokstarmen när man ser den där filmen :tummenupp
 
Nog för att jag föredrar NOHABs och Motala Verkstäders lok, F1200 är ju ett under av skönhet, och med inte särskilt pjåkiga prestanda för att vara ett ånglok, robust och tåligt dessutom, även om det behövde en hel del kärlek efter Getå, men nog rycker det lite i ånglokstarmen när man ser den där filmen :tummenupp
Och så är det när allt inte är svart eller vitt! Värma vattnet med kol kan vara gott! :hihi
 
Last edited:
Han hatar verkligen bilar...
Jag tror att han hatar Stockholmare. Varför inte införa maximal storlek på boyta till 20 kvadrat per person och bygga på höjden så de slipper se de nya vindkraftverken man ska bygga i Stockholms skärgård (my wish). Själv har jag lyckats undvika Stockholm nu i hela två år och fick precis veta att mitt uppdrag på Sickla Industriväg nu är slutfört. Aldrig i helvete jag åker innanför tullarna mera, för något öht.
 
Låst.
VAD är problemet med subventionerad boendeparkering menar han? Är problemet själva subventioneringen eller ngt annat?
 
Det ska bli intressant att se hur stockholmarna röstar i nästa val. 6,5% tyckte MP var rätt val 2018.
 
Låst.
VAD är problemet med subventionerad boendeparkering menar han? Är problemet själva subventioneringen eller ngt annat?
Han vill ändra regelverket så att man vid nybyggnation inte behöver ha mer än 1 parkeringsplats per 10 lägenheter, idag är normen 6,5 platser på 10 lägenheter. Han har fått för sig att bilar som står parkerade är extra dåliga för miljön, så han försöker få så många som möjligt att ta bilen till jobbet istället för att gå/cykla/åka kollektivt, och åka runtruntruntrunt för att hitta en plats över natten när dom kommer hem.

Läser man tex kommentarerna till artikeln i DN så är det inte speciellt många som tycker att det är en bra idé. Jag tycker att det är en fantastisk idé, ALLA som äger en bil i Stockholm är i högsta grad drabbade av parkeringsproblem, och ingen av dom vill ha det värre, så stödet för MP borde falla fritt, inte ens dom mest PK tomtarna är beredda att offra så pass mycket.
 
Det finns 369 bilar per 1000 invånare i Stockholm och det är drygt 2 personer per hushåll i Stockholm så det är alltså runt 70% av hushållen i Stockholm som har bil. Men det är väl kanske inte dom som röstar MP.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top