Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Nu räknar du nog lite fel tror jag. Visst är en stor del av bensinpriset skatt, men det är det på elen också. Alltså är det mellanskillnaden i skatt som faller bort, inte summan. Sen räknar den där wastgotafinans-länken in de fasta kostnaderna för elnätet i mil-kostnaden. Det är en kostnad som man har oavsett elbil eller inte, och därmed missvisande att ta upp som "kostnad" för elbilen.

Jag räknar med att det totala bortfallet av skatter om vi slutar med fossila drivmedel måste tas från annat håll.

I slutändan behöver Staten få in dessa 6,80 kr per mil som man nu får in via bränsleskatter på något annat sätt och kilometerskatt är ett av förslagen man undersöker. Och kilometerskatt drabbar även elbilar.
Kalla det nollsummespel, intäkter försvinner från ett håll då tar man in dessa från ett annat håll.

Kan vara så att man höjer den statlig skatten för att kompensera bortfallet av bränsleskatteintäkterna men jag är lite tveksam till det. Jag tror mer på att man flyttar över denna kostnad till de fordon som kör på vägarna i framtiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag räknar med att det totala bortfallet av skatter om vi slutar med fossila drivmedel måste tas från annat håll.

I slutändan behöver Staten få in dessa 6,80 kr per mil som man nu får in via bränsleskatter på något annat sätt och kilometerskatt är ett av förslagen man undersöker. Och kilometerskatt drabbar även elbilar.
Kalla det nollsummespel, intäkter försvinner från ett håll då tar man in dessa från ett annat håll.

Kan vara så att man höjer den statlig skatten för att kompensera bortfallet av bränsleskatteintäkterna men jag är lite tveksam till det. Jag tror mer på att man flyttar över denna kostnad till de fordon som kör på vägarna i framtiden.
Det är en av anledningarna till att jag är intresserad av vad den här utredningen kommer fram till. Gör man en enkel kalkyl på att bara bibehålla skattenivån eller kommer man göra en mer djuplodande analys om vad effekterna av övergång till elektrifierad bilflotta ger på t.ex:
Förhöjd disponibel inkomst för bilägare
Billigare transporter överlag
Minskning av hjärt/lung-relaterade sjukdomar, som i sin tur ger
Lägre belastning på sjukvården/Försäkringskassan
Förhöjda intäkter på arbete då sjukskrivningen minskar
Etc, osv.
Det är ju inte bara förändring på inkomster utan även utgifter som behöver tas i beaktande, både för stat och individ. Den som lever får se :brynad
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Men då kommer man väl inte skillnaderna i bränslen eller förstår jag dig fel?
Förbrukningen av en viss energimängd oavsett energislag har väl inte samma påverkan på planeten?
Skulle kunna differentieras utifrån påverkan på planeten per energienhet kanske? Så inte en energienhet av bränsle x beskattas lika som en energienhet av bränsle y?

Det är väl så vi har det nu. Lite högre skatt på bensin än på el. En liter bensin är ungefär 9 kWh och skatten är 12 kr (ren gissning). På el betalar man lite mindre än en krona per kWh.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om vi tittar på Norge, som dels inte är rädda att ta in skatt från sina medborgare och dels inte heller är oblyga att göra det just på biltrafiken, så ser vi att "kilometerskatt" inte ens diskuteras. Däremot används ju biltullar både här och var och där har man både möjligheten att differentiera avgifterna utifrån fordonstyp (MC och elbil är gynnade) samt geografiskt, dvs avgiftsbelägga områden med särskilt tät trafik och även göra det utifrån trafikmönster (tidsstyrt).

Eftersom detta dessutom verkar mot problemet där det finns (dvs inte i glesbygd) och har väldigt få oönskade effekter som drabbar ej berörda så ligger det nära tillhands att man snarare väljer denna väg när framtida lösningar skall på plats.

Dessutom kommer inte utländska långtradare förbi systemet, bara det en gigantisk fördel inte minst för acceptansen.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Det är en av anledningarna till att jag är intresserad av vad den här utredningen kommer fram till. Gör man en enkel kalkyl på att bara bibehålla skattenivån eller kommer man göra en mer djuplodande analys om vad effekterna av övergång till elektrifierad bilflotta ger på t.ex:
Förhöjd disponibel inkomst för bilägare
Billigare transporter överlag
Minskning av hjärt/lung-relaterade sjukdomar, som i sin tur ger
Lägre belastning på sjukvården/Försäkringskassan
Förhöjda intäkter på arbete då sjukskrivningen minskar
Etc, osv.
Det är ju inte bara förändring på inkomster utan även utgifter som behöver tas i beaktande, både för stat och individ. Den som lever får se :brynad

Som du säger så får vi nog vänta och se. Men jag tvivlar på att minskningar i utgifter inom sjukvården kommer tas med i beräkningen för att sänka behovet av intäkter. Däremot kan man nog komma fram till att flytta en del av intäkterna från trafiken till någon annan skatt för att fördela skattetrycket på alla i samhället och inte enbart fordonsutnyttjare.
Men som sagt, den som lever får se ????
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om vi tittar på Norge, som dels inte är rädda att ta in skatt från sina medborgare och dels inte heller är oblyga att göra det just på biltrafiken, så ser vi att "kilometerskatt" inte ens diskuteras. Däremot används ju biltullar både här och var och där har man både möjligheten att differentiera avgifterna utifrån fordonstyp (MC och elbil är gynnade) samt geografiskt, dvs avgiftsbelägga områden med särskilt tät trafik och även göra det utifrån trafikmönster (tidsstyrt).

Eftersom detta dessutom verkar mot problemet där det finns (dvs inte i glesbygd) och har väldigt få oönskade effekter som drabbar ej berörda så ligger det nära tillhands att man snarare väljer denna väg när framtida lösningar skall på plats.

Dessutom kommer inte utländska långtradare förbi systemet, bara det en gigantisk fördel inte minst för acceptansen.
Personligen tycker jag att det systemet är en mycket bättre lösning. Hur mycket skattebortfall har vi på de utländska åkarna som sköter en stor del av inrikes-transporterna? Både på bränsle som de inte tankar i Sverige och arbets-skatt som (kanske) betalas i hemlandet.
Hur mycket av vägunderhållet bör respektive fordonstyp bistå med? En fullastad långtradare sliter t.ex lika mycket på vägnätet som 10.000 personbilar. En motorcykel nära noll..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Om vi tittar på Norge, som dels inte är rädda att ta in skatt från sina medborgare och dels inte heller är oblyga att göra det just på biltrafiken, så ser vi att "kilometerskatt" inte ens diskuteras. Däremot används ju biltullar både här och var och där har man både möjligheten att differentiera avgifterna utifrån fordonstyp (MC och elbil är gynnade) samt geografiskt, dvs avgiftsbelägga områden med särskilt tät trafik och även göra det utifrån trafikmönster (tidsstyrt).

Eftersom detta dessutom verkar mot problemet där det finns (dvs inte i glesbygd) och har väldigt få oönskade effekter som drabbar ej berörda så ligger det nära tillhands att man snarare väljer denna väg när framtida lösningar skall på plats.

Dessutom kommer inte utländska långtradare förbi systemet, bara det en gigantisk fördel inte minst för acceptansen.

Om våra politiker får för sig att se Norge som inspiration kommer det bli dyrt. En tvådagars bilresa Göteborg-Oslo nyligen resulterade i över 1000 kr i enbart avgifter (parkering + vägavgifter).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om våra politiker får för sig att se Norge som inspiration kommer det bli dyrt. En tvådagars bilresa Göteborg-Oslo nyligen resulterade i över 1000 kr i enbart avgifter (parkering + vägavgifter).

Jag har två systrar i Trondheim sedan 25 år... "tell me all about it" :hihi

Men hoj är bättre i Norge, liksom elbil! :banana
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är väl så vi har det nu. Lite högre skatt på bensin än på el. En liter bensin är ungefär 9 kWh och skatten är 12 kr (ren gissning). På el betalar man lite mindre än en krona per kWh.

Japp.
Tänkte på det du skrev: "...skatt efter energimängden man köper..."
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om vi tittar på Norge, som dels inte är rädda att ta in skatt från sina medborgare och dels inte heller är oblyga att göra det just på biltrafiken, så ser vi att "kilometerskatt" inte ens diskuteras. Däremot används ju biltullar både här och var och där har man både möjligheten att differentiera avgifterna utifrån fordonstyp (MC och elbil är gynnade) samt geografiskt, dvs avgiftsbelägga områden med särskilt tät trafik och även göra det utifrån trafikmönster (tidsstyrt).

Eftersom detta dessutom verkar mot problemet där det finns (dvs inte i glesbygd) och har väldigt få oönskade effekter som drabbar ej berörda så ligger det nära tillhands att man snarare väljer denna väg när framtida lösningar skall på plats.

Dessutom kommer inte utländska långtradare förbi systemet, bara det en gigantisk fördel inte minst för acceptansen.

Är det miljöproblem eller något annat som man vill komma åt, typ trängsel?
Utsläppsmässigt så släpper jag ut lika mycket skit om jag kör upp en liter diesel på glesbygden som inom en tätort. Men jag straffas då hårdare medelst tullavgift inom tätorten?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det miljöproblem eller något annat som man vill komma åt, typ trängsel?
Utsläppsmässigt så släpper jag ut lika mycket skit om jag kör upp en liter diesel på glesbygden som inom en tätort. Men jag straffas då hårdare medelst tullavgift inom tätorten?

Ja trängsel OCH miljö. De mer ”onödiga” biltransporterna i tätorter drabbas medan glesbygden skonas och där får det ta längre tid. En bra modell utan alltför mycket skattetrixande med att skriva sig i sommarstugan och tanka fuldiesel.


Buy quality, cry once
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är det miljöproblem eller något annat som man vill komma åt, typ trängsel?
Utsläppsmässigt så släpper jag ut lika mycket skit om jag kör upp en liter diesel på glesbygden som inom en tätort. Men jag straffas då hårdare medelst tullavgift inom tätorten?

I Norges fall så tror jag det är en blandning av syften som har förändrats under åren. Från början fanns väl "bompengar" för att finansiera nya vägar, tunnlar och liknande. När vägen var finansierad togs bompengen bort. Så småningom började trängsel och miljö komma in som syften och nu skulle jag tro att det är en kombination. Hur mycket Norge ser det som ett sätt att fylla på statskassan vet jag dock inte.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Är det miljöproblem eller något annat som man vill komma åt, typ trängsel?
Utsläppsmässigt så släpper jag ut lika mycket skit om jag kör upp en liter diesel på glesbygden som inom en tätort. Men jag straffas då hårdare medelst tullavgift inom tätorten?
Globalt blir det samma sak, men lokalt skiljer det sig om du är inne i smogen i en storstad jämfört med en folktom skogsväg. Avgaser är dåligt att andas in..
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Globalt blir det samma sak, men lokalt skiljer det sig om du är inne i smogen i en storstad jämfört med en folktom skogsväg. Avgaser är dåligt att andas in..

Då borde det alltså styras utifrån utsläpp/ämnen som man faktiskt mäter upp i luften i typ ppm på respektive plats som skall beskattas?
Eller görs det mer godtyckligt utifrån det som ni är inne på dvs trafiktäthet på respektive plats?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tack till MP för att ni har fixat så att man kan använda dubbfria vinterdäck på vintern, inte en enda isfläck att halka på :Bugar:tummenupp:yoparty:hej
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Ja trängsel OCH miljö. De mer ”onödiga” biltransporterna i tätorter drabbas medan glesbygden skonas och där får det ta längre tid. En bra modell utan alltför mycket skattetrixande med att skriva sig i sommarstugan och tanka fuldiesel.


Buy quality, cry once

Bompeng finns ju även på landet i Norge. Vi kör alltid från Trondheim till Hitra, (min fru är norska och svärfar bor på Hitra), det är en landsväg längs fjorden. Kostar nog ett par hundra tor. Men så går ju all laxtransport på den vägsträckan...

En sväng räknat från Svinesund till Trondheim med en tur till Hitra och sen tillbaka är väl runt 1500 kr i bompeng. Och då kör vi nästan aldrig E6 över Dovre utan tar Österdalen via Elverum och Alvdal (Väg 3). Mindre fotoboxar och bommar, ingen risk att bli stående på fjället vintertid, ca 30 minuter snabbare. Men mindre utsikt såklart!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Då borde det alltså styras utifrån utsläpp/ämnen som man faktiskt mäter upp i luften i typ ppm på respektive plats som skall beskattas?
Eller görs det mer godtyckligt utifrån det som ni är inne på dvs trafiktäthet på respektive plats?

Vill man ha god ROI på infrastrukturen så lönar det ju sig att sätta upp skrotet där mest bilar kör. Det är nog inte mer komplicerat än så. Om luften blir skitdålig i Korpilombolo kommer det aldrig att sättas vägtullar runt Kulturhuset.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vet hut den som drar fram en sanning som kan anses ta ställning FÖR flyget. Inte ens om det handlar om framtida, alternativa flygbränslen. Miljöpartister såväl som vänsterpartister går i taket, för de har ju redan bestämt att det är själva flygplanet som måste utrotas...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...lm-mot-flygskam-nu-backar-region-vasterbotten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...ionens-flygfilm-det-var-tydlig-flygpropaganda

Ja nu när det inte gick med "bilar" så måste ju "flygplan" förbjudas. Utan att ens fundera på att det är "utsläpp" som är problemet...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! :fakta

Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, inte ens med SportHoj... :rodnar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top