irish
Full gas spar tid
Det är en av anledningarna till att jag är intresserad av vad den här utredningen kommer fram till. Gör man en enkel kalkyl på att bara bibehålla skattenivån eller kommer man göra en mer djuplodande analys om vad effekterna av övergång till elektrifierad bilflotta ger på t.ex:Jag räknar med att det totala bortfallet av skatter om vi slutar med fossila drivmedel måste tas från annat håll.
I slutändan behöver Staten få in dessa 6,80 kr per mil som man nu får in via bränsleskatter på något annat sätt och kilometerskatt är ett av förslagen man undersöker. Och kilometerskatt drabbar även elbilar.
Kalla det nollsummespel, intäkter försvinner från ett håll då tar man in dessa från ett annat håll.
Kan vara så att man höjer den statlig skatten för att kompensera bortfallet av bränsleskatteintäkterna men jag är lite tveksam till det. Jag tror mer på att man flyttar över denna kostnad till de fordon som kör på vägarna i framtiden.
Förhöjd disponibel inkomst för bilägare
Billigare transporter överlag
Minskning av hjärt/lung-relaterade sjukdomar, som i sin tur ger
Lägre belastning på sjukvården/Försäkringskassan
Förhöjda intäkter på arbete då sjukskrivningen minskar
Etc, osv.
Det är ju inte bara förändring på inkomster utan även utgifter som behöver tas i beaktande, både för stat och individ. Den som lever får se