Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Eftersom våra folkvalda har bestämt att befolkningen skall tvingas köra elbilar så är väl ökade skatteintäkter från sådana inte väldans långt borta...? Allehanda skatteintäkter från fordonstrafiken är ett alltför viktigt tillskott till statskassan så den som tror att hans elbil / miljöbil förblir lågbeskattad lurar sig själv. Magdalena vill fortfarande ha in X antal miljarder, oavsett om det står bensin, diesel eller Tesla på folks bakluckor.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom våra folkvalda har bestämt att befolkningen skall tvingas köra elbilar så är väl ökade skatteintäkter från sådana inte väldans långt borta...? Allehanda skatteintäkter från fordonstrafiken är ett alltför viktigt tillskott till statskassan så den som tror att hans elbil / miljöbil förblir lågbeskattad lurar sig själv. Magdalena vill fortfarande ha in X antal miljarder, oavsett om det står bensin, diesel eller Tesla på folks bakluckor.

Säkert, men så länge som det finns 2,5 miljoner bensinbilar, 1,6 miljoner dieslar och 23.000 elbilar lär inte elbilarna vara först till rakning... och i alla händelser mindre beskattade än fossilbilar.

Dessutom lär skatteinkomsterna koncentreras till tätorter, där tät trafik är ett problem och kollektivtrafik finns. Och betydligt svårare att komma runt den typen av tullar som dessutom har viss legitimitet hos befolkningen...
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Säkert, men så länge som det finns 2,5 miljoner bensinbilar, 1,6 miljoner dieslar och 23.000 elbilar lär inte elbilarna vara först till rakning... och i alla händelser mindre beskattade än fossilbilar.

Dessutom lär skatteinkomsterna koncentreras till tätorter, där tät trafik är ett problem och kollektivtrafik finns. Och betydligt svårare att komma runt den typen av tullar som dessutom har viss legitimitet hos befolkningen...

Undersökning pågår om att återinföra kilometerskatt och om det går igenom kommer det kosta att även framföra elbil på vägarna.
"Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året i uteblivna skatteintäkter."
Det kommer inte ske utan vi kan vara säkra på att Staten ser till att få in dessa skattemedel på andra sätt. För utgifterna minskar inte bara för att folket kör elbil.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171004/for-billigt-kora-elbil-u-utreds-kilometerskatt/
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Undersökning pågår om att återinföra kilometerskatt och om det går igenom kommer det kosta att även framföra elbil på vägarna.
"Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året i uteblivna skatteintäkter."
Det kommer inte ske utan vi kan vara säkra på att Staten ser till att få in dessa skattemedel på andra sätt. För utgifterna minskar inte bara för att folket kör elbil.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20171004/for-billigt-kora-elbil-u-utreds-kilometerskatt/
Återigen så vinklas artikeln som om det _bara_ är elbilar som drabbas av kilometer-skatt _om_ den införs. Fullständigt fel och missvisande!
Bensin/diesel-bilar kommer kategoriskt också få denna skatt, till minst samma pris, troligen högre. Dvs om den här skatten slår igenom blir det _ännu mer dyrare_ att köra bensin/diesel jämfört med elbil.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Inbringar bensin/dieselbilar mer i skatt och deras andel av den beskattade fordonsparken minskar framåt i tiden och ersätts av tex elbilar så kommer rimligtvis skatten på den nya fordonsparken justeras så att pappa staten får in pengar motsvarande bortfallet av bensin/dieselbilarna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sannolikt bygger man väl även in någon finurlig mekanism i skatten så att efter några år, när det flesta kör elbilar så kommer det totala skatteuttaget vara högre än vad det varit tidigare, utan att människor tänker på det, eftersom det skett gradvis och genom diverse trixanden fram och tillbaka med olika skattemekanismer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Poängen är att det framställs som om det BARA är elbilar som i så fall belastas med skatt. Det är snarare så att fossila bilar får BETYDLIGT högre skatter, på samma sätt som i tex Norge. Incitamentet skall ju vara att gå över till utsläppsfria alternativ.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Återigen så vinklas artikeln som om det _bara_ är elbilar som drabbas av kilometer-skatt _om_ den införs. Fullständigt fel och missvisande!

Lixom alltså, om det bara finns elbilar att skatta, vilka andra bilar skall då skattas? Hur kan man misstolka "Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året".
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Lixom alltså, om det bara finns elbilar att skatta, vilka andra bilar skall då skattas? Hur kan man misstolka "Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året".
Huvudrubriken:
För billigt köra elbil – nu undersöks kilometerskatt
Fetad under-rubrik:
Risken finns att det i slutändan kan bli nästan lika dyrt att köra elbil som fossilbil.
Hela texten är i mina ögon ett sätt att vilseleda läsare att tro att den bara kommer drabba elbilar. Kan inte ens räkna de gånger jag fått förklara för släkt och vänner att det inte stämmer, för de läser vinklade "artiklar" som den här.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Lixom alltså, om det bara finns elbilar att skatta, vilka andra bilar skall då skattas? Hur kan man misstolka "Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna skulle staten förlora runt 50 miljarder kronor om året".

Precis min åsikt, det spelar ingen roll vilken sorts fordon som körs på vägarna. Skatten ska in i alla fall.
Vi kan vara säkra på att om bränsleskattsinkomsterna minskar kommer Staten höja eller införa en annan skatt för att se till att intäkterna inte minskar.
Och som dom skriver "Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna" så kommer skatten tas ut av kvarvarande fordonspark d.v.s. elbilar, vätgas eller vad som kommer i framtiden.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Wikipedia tillskriver Christopher Bullock citatet:

"Tis impossible to be sure of any thing but Death and Taxes"

Det var sant år 1716 när han skrev det och det är sant nu 304 år senare också.

Skattetrycket på bensin och dieselbilar har ju ökat enormt de senaste åren redan.

2020 års V60 bensin med T4-motorn (den minsta tror jag) har årsskatt på 5548 kr (efter tre år blir skatten 1306 kr)
2017 års V60 bensin med T3-motorn (den minsta tror jag) har årsskatt på 954 kr
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Huvudrubriken:

Fetad under-rubrik:

Hela texten är i mina ögon ett sätt att vilseleda läsare att tro att den bara kommer drabba elbilar. Kan inte ens räkna de gånger jag fått förklara för släkt och vänner att det inte stämmer, för de läser vinklade "artiklar" som den här.

Det kommer alltid att vara dyrare att köra bensin/diesel så länge som det är möjligt men i slutändan ska pengarna in. Desto färre som kör bensin/diesel desto dyrare kommer det kosta att framföra alternativa fordon.
Men jag håller med om att vinklingen att det blir dyrare att köra elbil mot bensin/diesel är felaktig. Det kommer nog aldrig inträffa.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Så länge alternativen finns borde det vara skatt efter energimängden man köper och så får man välja själv vilken sort man använder.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Precis min åsikt, det spelar ingen roll vilken sorts fordon som körs på vägarna. Skatten ska in i alla fall.
Vi kan vara säkra på att om bränsleskattsinkomsterna minskar kommer Staten höja eller införa en annan skatt för att se till att intäkterna inte minskar.
Och som dom skriver "Om alla fossildrivna bilar skulle försvinna" så kommer skatten tas ut av kvarvarande fordonspark d.v.s. elbilar, vätgas eller vad som kommer i framtiden.
Absolut kommer det att ändras över tid, men poängen är denna:
Elbil kostar typ 2kr/mil att driva, bränsle-bil typ 10kr/mil.
Om vi antar att det blir samma skatt oavsett bränsle (osannolikt att petroleumbil inte skulle få högre, men låt oss göra det) på 2kr/mil i kilometer-skatt så kostar elbilen 4kr/mil, petroleumbil 12kr/mil. Elbilen blir då bara en tredjedel så dyr alltså.
Även om man fläskar på med typ 10kr milen i kilometer-skatt (vilket skulle typ femdubbla statens intäkter) så blir det då bara hälften så dyrt med elbil, och i partiet med dagens kostnader.
Att då skriva att "Risken finns att det i slutändan kan bli nästan lika dyrt att köra elbil som fossilbil." finns inte ens på världskartan och är enligt min mening ett grovt vilseledande uttalande :fakta
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Varför då? Räcker det inte med momsen? Varför skulle just energi straffbeskattas?

För att förbrukning av energi belastar planeten och det bör finnas sätt att få individer att minska förbrukningen.
Det jag egentligen menar är att OM man ska ha en energiskatt så bör den vara på mängden oavsett hur energin framställs/omvandlas så att man själv kan välja om man ska använda ett snålt alternativ eller inte.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att förbrukning av energi belastar planeten och det bör finnas sätt att få individer att minska förbrukningen.
Det jag egentligen menar är att OM man ska ha en energiskatt så bör den vara på mängden oavsett hur energin framställs/omvandlas så att man själv kan välja om man ska använda ett snålt alternativ eller inte.

Men då kommer man väl inte skillnaderna i bränslen eller förstår jag dig fel?
Förbrukningen av en viss energimängd oavsett energislag har väl inte samma påverkan på planeten?
Skulle kunna differentieras utifrån påverkan på planeten per energienhet kanske? Så inte en energienhet av bränsle x beskattas lika som en energienhet av bränsle y?
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Absolut kommer det att ändras över tid, men poängen är denna:
Elbil kostar typ 2kr/mil att driva, bränsle-bil typ 10kr/mil.
Om vi antar att det blir samma skatt oavsett bränsle (osannolikt att petroleumbil inte skulle få högre, men låt oss göra det) på 2kr/mil i kilometer-skatt så kostar elbilen 4kr/mil, petroleumbil 12kr/mil. Elbilen blir då bara en tredjedel så dyr alltså.
Även om man fläskar på med typ 10kr milen i kilometer-skatt (vilket skulle typ femdubbla statens intäkter) så blir det då bara hälften så dyrt med elbil, och i partiet med dagens kostnader.
Att då skriva att "Risken finns att det i slutändan kan bli nästan lika dyrt att köra elbil som fossilbil." finns inte ens på världskartan och är enligt min mening ett grovt vilseledande uttalande :fakta

Då 62 % av kostnaden för bensin/diesel är skatter https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/ så är skatten av de antagna 10 kr per mil 6,80 kr som behövs bekostas av alternativa fordonsflottan då skatteintäkterna inte ska minska.
Enligt denna uträkning https://www.wastgotafinans.se/laesvaert/milkostnad-elbil/ kostar det 2,60 kr för en elbil per mil, men låt oss säga 2 kr. Lägg till de 6,80 som försvinner i skatteintäkter om bensin/dieselbilen försvinner så är vi uppe i 8,8 kr per mil för en elbil.
Billigare än en bensin/diesel javisst men inte så mycket.
Så jag kan nog hålla med om att det blir nästan lika dyrt med elbil som med bensin/diesel. 1,20 kr är inte så stor skillnad per mil.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då 62 % av kostnaden för bensin/diesel är skatter https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/ så är skatten av de antagna 10 kr per mil 6,80 kr som behövs bekostas av alternativa fordonsflottan då skatteintäkterna inte ska minska.
Enligt denna uträkning https://www.wastgotafinans.se/laesvaert/milkostnad-elbil/ kostar det 2,60 kr för en elbil per mil, men låt oss säga 2 kr. Lägg till de 6,80 som försvinner i skatteintäkter om bensin/dieselbilen försvinner så är vi uppe i 8,8 kr per mil för en elbil.
Billigare än en bensin/diesel javisst men inte så mycket.
Så jag kan nog hålla med om att det blir nästan lika dyrt med elbil som med bensin/diesel. 1,20 kr är inte så stor skillnad per mil.
Nu räknar du nog lite fel tror jag. Visst är en stor del av bensinpriset skatt, men det är det på elen också. Alltså är det mellanskillnaden i skatt som faller bort, inte summan. Sen räknar den där wastgotafinans-länken in de fasta kostnaderna för elnätet i mil-kostnaden. Det är en kostnad som man har oavsett elbil eller inte, och därmed missvisande att ta upp som "kostnad" för elbilen.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top