Microsoftlovers/fans/dyrkare - gonatt!

Till exempel kopla in ett smidigt Apogee ljudkort och bara köra. Det funkar bara till Mac. Nu börjar det gå att köra Protools på PC men inte utan problem. Ska man jobba med det samt den tillhörande hårdvaran är det bara Mac som gäller. Allt en PC klarar gör Macen med. Behövs Win är det bara att köra Bootcamp så har man en PC med, i samma burk.

Klart Macen kan krångla. Min krånglade efter 2 st starköl i tangentbordet men den är mer konsekvent och får inte för sig att bearbeta en massa uppgifter den har fått för sig att man gett den.
Okejdå. Ett stycke hårdvara och en mjukvara (som båda är riktigt bra). Men till pc kan man välja 117 andra ljudkort och 518 andra mjukvaror. Bara för att Apogee och ProTools gör grejer som passar dina behov så kanske de inte passar för alla andra.

Spiller man två starköl i tangentbordet så kan man gå in på vilket elektronikvaruhus som helst och köpa ett för en hundralapp. Eller gå över till grannen och låna ett. Eller kolla om det kanske finns att köpa på den lokala ICA-butiken. Eller fiska upp ett ur näsmaste container. Man måste inte vänta till klockan 10 nästa helgfria vardag och försöka få tag i en auktoriserad Mac-återförsäljare som kanske med lite tur har ett hemma.

Det är alltid så att när någons PC krånglar så är det skit bakom spakarna och era PC har minsann aldrig krånglat för att ni jobbar som datatekniker.

Nu är det så att alla inte är datatekniker eller ens speciellt intresserade av hur datorer fungerar bakom operativsystemet utan merparten behöver en stabil apparat att köra de program man behöver för arbete eller till sin hobby på.
Jag jobbar inte som datatekniker. Ändå så har jag en pc som har gått sedan -01 utan stora problem. De senaste 3-4 åren har den dessutom varit utan antivirusprogram.

En Mac är ungefär som en T-Ford. Man kan få den hur man vill. Bara man delar Steve Jobs vision om hur man vill arbeta med sin dator, hur den ska se ut, samt vilken hård- och mjukvara man behöver.

Okejdå. Ett stycke hårdvara och en mjukvara (som båda är riktigt bra). Men till pc kan man välja 117 andra ljudkort och 518 andra mjukvaror. Bara för att Apogee och ProTools gör grejer som passar dina behov så kanske de inte passar för alla andra.
Ja hård och mjukvara för den friske hobbymusikern/fotografen/filmaren ja. Ska man jobba seriöst med något av det så är det Mac som gäller.

Spiller man två starköl i tangentbordet så kan man gå in på vilket elektronikvaruhus som helst och köpa ett för en hundralapp. Eller gå över till grannen och låna ett. Eller kolla om det kanske finns att köpa på den lokala ICA-butiken. Eller fiska upp ett ur näsmaste container. Man måste inte vänta till klockan 10 nästa helgfria vardag och försöka få tag i en auktoriserad Mac-återförsäljare som kanske med lite tur har ett hemma.

Nu var det i MacProon det skedde men ändå. I övriga fall funkar vilket tangentbord som helst till den stationära Macen. Innan vi köpte nya MacProo så körde vi logitech till den gamla G5:an.

En Mac är ungefär som en T-Ford. Man kan få den hur man vill. Bara man delar Steve Jobs vision om hur man vill arbeta med sin dator, hur den ska se ut, samt vilken hård- och mjukvara man behöver.

Vad är det som är så begrensat med Mac? Alla Machatare snackar om att man inte kan göra vad man vill, något jag inte märkt av.
Tvärt om. En skrivare som till min PC inte gick att använda för att jag supit bort tillhörande CD med drivrutiner samt nödvändig programvara för att hantera utskrift testade jag på vinst och förlust på Macen. Det hände inget när jag stoppade i USB´n men när jag tryckte på utskrift skrev den ut.

Får jag ett dokument så kan jag öppna det oavsett vilket format eller vilken version av det programmet dokumentet skrevs i. Alltså inte som när man får ett Word-dokument som inte går att öppna för att det är skrivet i "7,nånting" och man endast sitter med "7,något annat".

En Mac är default så att om man inte drar igång en massa program så gör den inget utan står stand-by medan en PC konstant håller på med en masa skit som den tror man bett den göra.

Visst, man kan gå in och få PC´n att sluta upp med det mesta av konstigheterna men varför är det inte bara så från början?

Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare:D

Har pc på jobbet och varenda jävla dag är det folk som rusar in till mig fullkomligt hysteriska att "nu har det fel på datorn" IGEN (är så kallad LITA)...uppdateringar hit o uppdateringar dit o själva vågar de inte röra på burken. Själv fick jag en syrlig kommentar från en kollega om att jag nu minnsan hade lyckas krascha datorn...det visade sig bara vara en ny skärmsläckare där man var tvungen att trycka Ctrl ALT delete för att komma in i systemet igen (inom vården är de inte så bra på datorer )
Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare som svär över felmeddelanden.

http://www.metro.se/2010/06/01/77882/google-har-fatt-nog-av-windows-valjer/ :rofl

Är Mac handikappanpassade eller vad? Har svårt att tänka mig att en vanlig människa har svårt att lära sig vad man gör när datorn vill uppdatera. Mitt Windows ville uppdatera nu. Jag tryckte på Install. Det kom jag på alldeles själv, helt seriöst alltså.

Är Mac handikappanpassade eller vad? Har svårt att tänka mig att en vanlig människa har svårt att lära sig vad man gör när datorn vill uppdatera. Mitt Windows ville uppdatera nu. Jag tryckte på Install. Det kom jag på alldeles själv, helt seriöst alltså.

Självklart är den det, du gör som den vill den tillåter inte dig gå in o klåpa.

Ja hård och mjukvara för den friske hobbymusikern/fotografen/filmaren ja. Ska man jobba seriöst med något av det så är det Mac som gäller.

...

Vad är det som är så begrensat med Mac? Alla Machatare snackar om att man inte kan göra vad man vill, något jag inte märkt av.
Tvärt om. En skrivare som till min PC inte gick att använda för att jag supit bort tillhörande CD med drivrutiner samt nödvändig programvara för att hantera utskrift testade jag på vinst och förlust på Macen. Det hände inget när jag stoppade i USB´n men när jag tryckte på utskrift skrev den ut.

Får jag ett dokument så kan jag öppna det oavsett vilket format eller vilken version av det programmet dokumentet skrevs i. Alltså inte som när man får ett Word-dokument som inte går att öppna för att det är skrivet i "7,nånting" och man endast sitter med "7,något annat".
Vad menar du att den professionelle fotografen kan göra med en Mac som inte går med en pc?

Du provade inte att gå in på tillverkarens hemsida och hämta drivrutinerna då? För övrigt så kan jag inte komma ihåg när jag senast behövde några särskilda drivrutiner om det inte har handlat om ett grafikkkort eller liknande. :va

Visst, Mac har blivit lite bättre på kompatibilitetsfronten de senaste åren. Förut så var det rent vidrigt. Man var tvungen att lusläsa förpackningen på varenda liten skitpryl man köpte för att vara säker på att den var mac-kompatibel. Och man kunde ändå inte vara helt säker.

Jag brukar inte ha några problem med att öppna dokument som jag får sända till mig.

Visst, Mac har blivit lite bättre på kompatibilitetsfronten de senaste åren. Förut så var det rent vidrigt. Man var tvungen att lusläsa förpackningen på varenda liten skitpryl man köpte för att vara säker på att den var mac-kompatibel. Och man kunde ändå inte vara helt säker.

Jag brukar inte ha några problem med att öppna dokument som jag får sända till mig.

Det är en jäkla skillnad nu. Speciellt sedan intel-Macarna kom. 90-talet är en bedrövlig period i Apples historia.

Men det är väl inte Mac vs PC som gäller? De flesta som bytt till Mac från PC har väl haft problem med operativsystemet, så det är väl Mac vs Windows det borde vara?

Bilden sammanfattar väl det mesta?

Bifogat

• notagain.jpg
    notagain.jpg
    18.8 KB · Visningar: 33
Men det är väl inte Mac vs PC som gäller? De flesta som bytt till Mac från PC har väl haft problem med operativsystemet, så det är väl Mac vs Windows det borde vara?

Jo fast det är ju skillnad på företagsmodellerna. Mac har kontroll på mjuk och hårdvaran (på gott och ont får man väl säga då) medan PC representeras av allt annat som kör Microsoft där väldigt liten kontroll finns vare sig på mjuk- som hårdvara (på gott och ont).

Macmodellen ger stabilitet och MS-modellen obegränsat utbud på allt möjligt (bra och skadlig mjukvara). Sen får man välja vad som passar en själv.

Får väl krypa till korset och erkänna att det inte bara är funktionen Apple tar betalt för utan även hårdvaran. Något som kanske spelar mindre roll men öppnar man en Mac är allt så snuskigt snyggt gjort. Till och med den 10 år gamla G5:an vi precis bytte bort fick vilket PC-innanmäte som helst att se ut som bakom instrumentbrädan på en Ford Granada i jämförelse.

Det gör kanske inte så mycket för prestandan bortsett från alla dammskydd i Macen men det är kul att det är snyggt gjort.

...vad är det för fel på det? :va

han har ju tydligen haft ganska så schyssta visioner...du kanske borde vidga dina vyer istället och sluta vara så bitter.

[YOUTUBE-ID]G9HfdSp2E2A[/YOUTUBE-ID]

Google har tröttnat på Windows

Och vet du vad det bästa är? Samtliga eller en väldigt överväldigande majoritet funkar till Mac också.

Hursomhelst. Jag tycker mest det är tråkigt att behöva försvara sig jämt. Hur menar ni att mac ligger efter hårdvarumässigt? MacPro ligger efter nu och behöver desperat en uppdatering men i övrigt är macfamiljen väl i fas med utvecklingen.

Och räknar man dessutom med att köpa skärmar av samma kvalitet blir en PC i delar sällan billigare. Om man räknar med alla komponenter.

Så varför detta hat? För att vi tycker det är värt att lägga pengar på nåt som håller och tycker det är viktigt med byggkvalitet? Varför är ni irriterade på att vi blir "lurade"? Kanske är det så att användarupplevelsen är värd pengarna. För det handlar inte om jättesummor om vi kollar på de billiga mac:arna.

Google har tröttnat på Windows

Och vet du vad det bästa är? Samtliga eller en väldigt överväldigande majoritet funkar till Mac också.

Hursomhelst. Jag tycker mest det är tråkigt att behöva försvara sig jämt. Hur menar ni att mac ligger efter hårdvarumässigt? MacPro ligger efter nu och behöver desperat en uppdatering men i övrigt är macfamiljen väl i fas med utvecklingen.

Och räknar man dessutom med att köpa skärmar av samma kvalitet blir en PC i delar sällan billigare. Om man räknar med alla komponenter.

Så varför detta hat? För att vi tycker det är värt att lägga pengar på nåt som håller och tycker det är viktigt med byggkvalitet? Varför är ni irriterade på att vi blir "lurade"? Kanske är det så att användarupplevelsen är värd pengarna. För det handlar inte om jättesummor om vi kollar på de billiga mac:arna.

Det är väll PC-lägret som blev satt i försvarställning iom denna tråd?
macen är en väl fungerande maskin jag håller bara inte med om att den skulle vara bättre o banbrytande på ngt sätt.

MAC ÄR EN PC MED DEN HÅRDVARA SOM APPLE TYCKER ÄR BÄST.

WINDOWS ÄR ETT OPERATIVSYSTEM SOM KÖRS PÅ ALL PC HÅRDVARA.

MAC OS-X ÄR ETT OPERATIVSYSTEM SOM KÖRS PÅ VISS PC HÅRDVARA.

EN PC HÄNGER SIG I PRINCIP ALDRIG, I ALLA FALL INTE OFTARE ÄN EN MAC, DÄREMOT KANSKE OLIKA OPERATIVSYSTEM HÄNGER SIG?

Mac är i dag inget annat än tvingande regler från Apple, varken hårdvaran eller mjukvaran skulle behöva vara begränsad, men Apple har bestämt att den ska vara det, samt tvålformade plastskal.

Last edited:
MAC ÄR EN PC MED DEN HÅRDVARA SOM APPLE TYCKER ÄR BÄST.

WINDOWS ÄR ETT OPERATIVSYSTEM SOM KÖRS PÅ ALL PC HÅRDVARA.

MAC OS-X ÄR ETT OPERATIVSYSTEM SOM KÖRS PÅ VISS PC HÅRDVARA.

Såg en lång intervjuv med Steve Jobs och Bill Gates. De refererade PC till PC och Mac till Mac. Då gör jag det också. Att PC är en förkortning för Personal Computer har inget med saken att göra. Det är bara besserwisserfasoner att åberopa den gamla flosklen.

Mac är i dag inget annat än tvingande regler från Apple, varken hårdvaran eller mjukvaran skulle behöva vara begränsad, men Apple har bestämt att den ska vara det, samt tvålformade plastskal.
Och det fungerar utmärkt!

Tvingade regler btw?!

"Hej jag tänkte starta ett företag som tillverkar en elektronikprodukt som kräver mjukvara. Jag vill att den skall utföra detta och att den skall vara fri från krångel. Det kommer kräva att jag inte låter vilken pajas som helst knacka kod."

Låter jävligt sunt om du frågar mig.

Vad som händer inom företaget har jag ingen aning om och skiter fullkomligt i men min dator klara allt din sura PC klara + att jag kan jobba obehindrat med ProTools och det kan inte du.

:arsele

Vad som händer inom företaget har jag ingen aning om och skiter fullkomligt i men min dator klara allt din sura PC klara + att jag kan jobba obehindrat med ProTools och det kan inte du.

:arsele

Ja snart kan du till och med Cad'a i din PC med Applemjukvara, jag såg att Auto Cad snart skulle komma till den.
Jag kan redan arbeta obehindrat i AutoCad och det kan inte du,

Och att din nya Apple-PC klarar av att göra vad mina gamla containerfynd klarar, det är ju jättebra för dig.

Ja snart kan du till och med Cad'a i din PC med Applemjukvara, jag såg att Auto Cad snart skulle komma till den.
Jag kan redan arbeta obehindrat i AutoCad och det kan inte du,

Och att din nya Apple-PC klarar av att göra vad mina gamla containerfynd klarar, det är ju jättebra för dig.

En detalj bara, Cad kommer till OS. Medelst BootCamp, något som kommer med OS, kan man skapa en partition och på den köra Windows, samt alla program till Win. Det tar 5 minuter att styra upp för den som vill/behöver det.

Dessutom finns enkla och billiga program som gör att man kan skita i partition och bara köra Wiprogram som de är. De dyker upp i docken och allt är frid och fröjd.

Dessutom jobbar jag inte i Cad, jag jobbar i ProTools. Du caddar på din PC och jag Protoolar på min Mac. Varför är det så dåligt och på vilket sätt är jag dum och lurad och helt väck för det?

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...