Microsoftlovers/fans/dyrkare - gonatt!

Jag är en konverterare, dvs har gått från Win till Mac. Jobbar heltid med Windowssystem sen slutet på 90-talet så jag anser mig själv vara hyfsat kompetent i hur man jobbar med skräpet.

Det tog kanske 2-3 dagar att ställa om hjärnan till Mac-logik, sen var det klart. Macen är klar från leverans, utan att man måste börja med att blåsa den på all bloatware som är kutym på Win-kärror. In med OpenOffice, konfa mailen och det är klart för start! När jag jackar i en hårddisk kommer det inte upp frågor om jag vill titta på bilderna, lyssna på musiken eller kanske bara bläddra lite? Eller ännu hellre att den vill scanna en felfri disk efter problem som bara finns i Win7's konstiga hjärna.

Nej, färre wizards och guider till folket, mer färdiga lösningar ur lådan!

Det tog kanske 2-3 dagar att ställa om hjärnan till Mac-logik, sen var det klart. Macen är klar från leverans, utan att man måste börja med att blåsa den på all bloatware som är kutym på Win-kärror.
Bloatwaren är knappast MS fel, utan datortillverkarnas (det finns nämnligen flera till PC ;) )

In med OpenOffice, konfa mailen och det är klart för start!
Gör samma sak med PC :)
(Har 4 burkar med Open Office, FireFox, Firebird)

När jag jackar i en hårddisk kommer det inte upp frågor om jag vill titta på bilderna, lyssna på musiken eller kanske bara bläddra lite?
Det gör det inte för mig heller.
(Måste iof stänga av den funktionen, men tex mammsen diggar automatiska saker)

Eller ännu hellre att den vill scanna en felfri disk efter problem som bara finns i Win7's konstiga hjärna.
Det där är jag själv pissed-off på! :mad:
Inte orkat lösa än.

Nej, färre wizards och guider till folket, mer färdiga lösningar ur lådan!
?? Ja just ja, ni vill inte ha alternativ :rolleyes:

:banana

Bloatwaren är knappast MS fel, utan datortillverkarnas (det finns nämnligen flera till PC ;) )

Gör samma sak med PC :)
(Har 4 burkar med Open Office, FireFox, Firebird)

Det gör det inte för mig heller.
(Måste iof stänga av den funktionen, men tex mammsen diggar automatiska saker)

Det där är jag själv pissed-off på! :mad:
Inte orkat lösa än.

?? Ja just ja, ni vill inte ha alternativ :rolleyes:

:banana

Jag som kund skiter i vems fel bloatware är, jag måste fortfarande investera tid i att städa upp skiten. 1-0 Mac.

Du behöver 4 burkar för att få nåt gjort med Windows. Jag kör en med Mac. 2-0 Mac.

Funktionen är på från start, vilket är sämst. 3-0 Mac.

Inte orkat lösa? Det går inte att lösa. Dålig design kan vi kalla det. 4-0 Mac.

Vilka alternativ är det du talar om? Att ha 30 olika antivirusprogram att välja på? Eller 3-4 olika diskdefragmenterare? Eller menar du program för att hålla den virtuella näsan över vattenytan i form av ccleaner, ad-aware? :confused:

Game - Set - Match - Mac :banana:banana

Mekar inte du fÅlkräjsbilar förresten, vad fan vet du om datorer? :D

Näe, jag vet egentligen ingenting om datorer, men jag gillar saker som är billga/gratis, vilket inte Mac är.

Så därför sitter jag och harvar på med ett Unixliknande operativsystem på PC hårdvara som jag har fått gratis, och det fungerar alldelens utmärkt, trots att skärmen kommer från en tillverkare, hårddiskarna räddades ur en burk som skulle på tippen, ljudkortet på moderbordet är från en tillverkare, ett separat ljudkort kommer från en annan tillverkare, nätverkskortet från en tredje och slutligen USB dongeln för trådlöst nätverk från en fjärde.

Allt fungerar dock, utan tweaks, med en standardinstallation.

Men vad vet jag, det kanske är mitt stora kunnande inom folkräjs som har varit till nytta när jag har byggt mina burkar.

Den här datorn är dock en XP burk, (även den gratis) som inte är ominstallerad sedan den var ny... (2004 tror jag)

Inte orkat lösa? Det går inte att lösa. Dålig design kan vi kalla det. 4-0 Mac.

Verkar som detta ska lösa..
Start, type "cmd" without the quotes, and then right-click on the shortcut in the Start Menu and choose "Run as administrator". Once in the Admin Command Prompt, type "chkntfs /d" without the quotes.

PC 7 - Äpple 0

:banana :banana :banana

Efter en dag på pc är man glad att komma hem till sin mac..:tummenupp

Dyrt? En 21" imac med kanonprestanda och riktig design för
11 papp? Är det dyrt?

Mac är inte dyrt, det är PC som är billigt. Att köpa en produkt som hanterar all min musik, mina bilder och filmer, internet samt arbetet jag gör i Logic som fungerar felfritt och efter 5 år fortfarande ger PC-laptopparna på marknaden (som är gamla efter 2 veckor) en match för 20 lakan är inte så farligt när man tänker på vad apparaten ger mig.

En bra TV kostar 15 och på den kollar man tv, inget annat och den går inte att ta med.

Att då kunna köpa en apparat som hanterar all ens media, plugg, jobb, mm för några sketna tusen är svinbilligt även om man då inte heller har någon möjlighet att ställa krav på funktion och kvalitet.

Men jag har sagt det förut. Det ÄR grymt att man kan köpa en PC för 3 lakan som gör det mesta folk använder dem till.

Och OSX är ännu bättre.

Jag har kört alla Microsofts OS sedan DOS 4.2 (utom ME, tackochlov) och jag håller helt med om att de har blivit smidigare—det vore jävligt dåligt annars—men enligt mig är de inte i närheten av OSX. Nu kanske det är för att jag är "nyfrälst" från att varit inbiten machatare men jag ser inte riktigt varför man måste klaga på macägare. Är det för att det ska vara så?

Man måste klaga på mac ägare för att det startar sånna här trådar, o tvunget ska hävda att det är så mycket bättre. Min teori varför ni gör detta är för att ni hör en liten röst som säger "fan jag betalada 11 lax för skiten och den klara knapp vad en pc för 5k gör" och försöker desperat tysta den.

Man måste klaga på mac ägare för att det startar sånna här trådar, o tvunget ska hävda att det är så mycket bättre. Min teori varför ni gör detta är för att ni hör en liten röst som säger "fan jag betalada 11 lax för skiten och den klara knapp vad en pc för 5k gör" och försöker desperat tysta den.

Den klara allt som en PC gör + mer och dessutom gör den det utan att krångla.

Den klara allt som en PC gör + mer och dessutom gör den det utan att krångla.
Vad gör en Mac som inte en pc gör?

Att Mac inte skulle krångla är bara en myt. De kan hålla sig ganska problemfri under långa perioder. Men får de för sig att börja krångla så gör de det ordentligt.

Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare:D

Har pc på jobbet och varenda jävla dag är det folk som rusar in till mig fullkomligt hysteriska att "nu har det fel på datorn" IGEN (är så kallad LITA)...uppdateringar hit o uppdateringar dit o själva vågar de inte röra på burken. Själv fick jag en syrlig kommentar från en kollega om att jag nu minnsan hade lyckas krascha datorn...det visade sig bara vara en ny skärmsläckare där man var tvungen att trycka Ctrl ALT delete för att komma in i systemet igen (inom vården är de inte så bra på datorer )
Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare som svär över felmeddelanden.

http://www.metro.se/2010/06/01/77882/google-har-fatt-nog-av-windows-valjer/ :rofl

Last edited:
Har pc på jobbet och varenda jävla dag är det folk som rusar in till mig fullkomligt hysteriska att "nu har det fel på datorn" IGEN (är så kallad LITA)...uppdateringar hit o uppdateringar dit o själva vågar de inte röra på burken. Själv fick jag en syrlig kommentar från en kollega om att jag nu minnsan hade lyckas krascha datorn...det visade sig bara vara en ny skärmsläckare där man var tvungen att trycka Ctrl ALT delete för att komma in i systemet igen (inom vården är de inte så bra på datorer :rolleyes:)
Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare som svär över felmeddelanden.

Det är ju inget fel? :va

Förrutom att de är nötter och det är de väl även om ni byter till Mac?

Näe självklart är de ständiga felmeddelanden och låsta programmen etc kollegornas fel:rolleyes:, sedan kan jag hålla med om att många kan skrämmande lite :näsblod

Efter en dag på pc är man glad att komma hem till sin mac..:tummenupp

Dyrt? En 21" imac med kanonprestanda och riktig design för
11 papp? Är det dyrt?

och till det priset får man även en skärm :banana

Last edited:
Skillnaden är att "skiten" fungerar, därav att vi gärna pratar så gott om den o det retar alltid pc-ägare:D

Har pc på jobbet och varenda jävla dag är det folk som rusar in till mig fullkomligt hysteriska att "nu har det fel på datorn" IGEN (är så kallad LITA)...uppdateringar hit o uppdateringar dit o själva vågar de inte röra på burken. Själv fick jag en syrlig kommentar från en kollega om att jag nu minnsan hade lyckas krascha datorn...det visade sig bara vara en ny skärmsläckare där man var tvungen att trycka Ctrl ALT delete för att komma in i systemet igen (inom vården är de inte så bra på datorer )

http://www.metro.se/2010/06/01/77882/google-har-fatt-nog-av-windows-valjer/ :rofl

ni verkar ju bara stärka tesen att Mac-folk är klåpare, ni klagar över alla fel ni får på windows, jag tror ni lyckas sabba saker själva o sedan måste ni skylla från er.

Sen ang osäkerheten är man störst så är det självklart att man är måltavla inte svårare än så.

Näe självklart är de ständiga felmeddelanden och låsta programmen etc kollegornas fel:rolleyes:, sedan kan jag hålla med om att många kan skrämmande lite :näsblod

och till det priset får man även en skärm :banana

som även kan användas som bordslampa! :tummenupp

Last edited:
Vad gör en Mac som inte en pc gör?

Att Mac inte skulle krångla är bara en myt. De kan hålla sig ganska problemfri under långa perioder. Men får de för sig att börja krångla så gör de det ordentligt.

Till exempel kopla in ett smidigt Apogee ljudkort och bara köra. Det funkar bara till Mac. Nu börjar det gå att köra Protools på PC men inte utan problem. Ska man jobba med det samt den tillhörande hårdvaran är det bara Mac som gäller. Allt en PC klarar gör Macen med. Behövs Win är det bara att köra Bootcamp så har man en PC med, i samma burk.

Klart Macen kan krångla. Min krånglade efter 2 st starköl i tangentbordet men den är mer konsekvent och får inte för sig att bearbeta en massa uppgifter den har fått för sig att man gett den.

Självklart men då fungerar det i alla fall. Man behöver inte vara haj på att få datorn att fungera utan kan lägga krut på det man ska använda den till i stället.

Jag vet att de ni Macägare vill höra innan ni ger er är att ni är fantastiskt duktiga på datorer och anledningen till att vi som kör Mac inte gillar PC är att det är oss det är fel på.

Det är alltid så att när någons PC krånglar så är det skit bakom spakarna och era PC har minsann aldrig krånglat för att ni jobbar som datatekniker.

Nu är det så att alla inte är datatekniker eller ens speciellt intresserade av hur datorer fungerar bakom operativsystemet utan merparten behöver en stabil apparat att köra de program man behöver för arbete eller till sin hobby på.

Jag erkänner att jag tappat en hel del kunskap sedan jag gick över till Mac för 5 år sedan då jag inte behövt felsöka eller jaga lösningar på problem en enda gång sedan dess.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park