Michelin Power race?

Jag har inte läst en enda däcktråd som inte varit komplicerad och invecklad.

Om nån är intresserad av min åsikt så kan man förenklat se det så här.

Är däcket runt och av gummi så duger det till gatåkning. Slicks som gatdäck.

Och samma gäller i stort sett på banan med tills det börjar gå undan lite dvs.

Nu behöver man ju inte krångla till det mer än att man använder racdäck på banan å gatdäck på gatan.

Att jämföra prestandan i ett lite mer rejsigare mot ett lite mindre rejstigt gatdäck och tro att man ska märka nån skillnad i sin dagliga körning tror jag inte mycket på.

Slutsatsen får bli. Krångla inte till det i onödan.

Det har du ju rätt i att man inte behöver krångla till det i onödan... Frågan va igentligen från första början vad Power race var för ett däck då jag inte hört nåt om det alls och inte hadde en aning om vad det var för däck...
Tydligen behvöer det däckvärmare vilket gör det helt ointressant för mig då jag ska köra gata...


Men jag kommer nog antingen köra på Gp racer eller Q2 vilket det blir spelar väl ingen större roll igentligen heller då jag vet att fästet i båda räcker för mig iaf..
Så igentligen är väl smartast att ta det som håller längst i så fall..
Så slipper man krångla till det i onödan! :tummenupp

Man slipper se något på vägen ner mer än mackar var 15:e mil. Däcken e tvärslut innan du nått Frankrike. Helt platta i Pyrenéerna, alt franska alperna.:D

Ska du åka så långt så väl ett däck som passar ändmålet. Så jävla dåligt grepp är det inte i ett par touringostar av sportigare karaktär. Det kan t o m vara det omvända på hög höjd där det är kallt och fuktigt. Ska du köra riktiga krokvägar hade jag varit mer bekymrad över en högt växlad 1:a, dvs inte jättebekymrad men dock.

Ska ju inte köra ner dit direkt...
Tar ju hojen på släp och kör på dom fina vägarna det ingen touring semester jag ska på då skulle jag haft en touring hoj och ingen sport hoj.
 
Last edited:
Det har du ju rätt i att man inte behöver krångla till det i onödan... Frågan va igentligen från första början vad Power race var för ett däck då jag inte hört nåt om det alls och inte hadde en aning om vad det var för däck...
Tydligen behvöer det däckvärmare vilket gör det helt ointressant för mig då jag ska köra gata...


Men jag kommer nog antingen köra på Gp racer eller Q2 vilket det blir spelar väl ingen större roll igentligen heller då jag vet att fästet i båda räcker för mig iaf..
Så igentligen är väl smartast att ta det som håller längst i så fall..
Så slipper man krångla till det i onödan! :tummenupp



Ska ju inte köra ner dit direkt...
Tar ju hojen på släp och kör på dom fina vägarna det ingen touring semester jag ska på då skulle jag haft en touring hoj och ingen sport hoj.

frågan är då, med tanke på vad Gulleplutt skrev, varför bandäck?
 
Ja asså tanken är ju inte att det ska hållas nåt touring tempo precis.
Ska jag vara helt ärlig så kommer det nog nästintill konstant pressas till max vad däcken och väglaget tillåter..
Så att då upp skaplig temp ska inte vara nogra problem möjligtvis att det tar lite längre tid att få upp tempen.

Ja Q2 är ett bra däck kostar inte så mycke heller har funderingar på det faktist, men jag vet inte hur det är i kallare väglag?
Jag kör ju inte så överdrivet fort heller...
Ok, först ska du pressa så mycket däcken klarar av, vilket är betydligt fortare än vad dom flesta förare klarar av, å sen ska du inte köra så överdrivet fort? Antingen är det här flame eller så vill du samla korvmojspoäng. Hela upplägget med att du ska ta hojen på släp ner till franska krokvägar och använda dom som försäsongsbanträning är ju bara det rent vansinne. Kanske läge att skippa pensionssparandet och köpa ett elverk och däcksvärmare för pengarna istället? :rolleyes:
 
Aa jo det vet jag att bandäck inte funkar på gata men va osäker på vad det va för däck..

Jag föredrar Qualifier rr på gata vilket enligt min mening nog är det råast man kan ha på gata om man inte ska köra på däckvärmare.
Problemet är bara det att dom däcken har slutat tillverkas och ska ersättas med det nytt (vad det nu hette?)
Finns en del sidor på nätet som säljer dom fortfarande men då vet man ju inte hur gamla dom är...



Nja några 2ct blir det inte visst dom funkar bra i regn men dom är rätt lömska när man börjar på att pressa dom inte spec förtjust i dom faksti...
Då är Diablo rosso ett bättre alternativ eller Gp racer också ett väldigt bra däck!

Bara så vi vet vad du grundar dina åsikter på, för det är väl Dina åsikter. Hur många uppsättningar av varje sort du recenserar har du kört? I vilka situationer blir 2ct lömska? under vilka gatförhållanden funkar qualifier rr bäst?
 
Kan aldrig tänka mig att du får bättre fäste denna årstid därnere med sportdäck på gata typ Q2! Lovar att det blir samma grepp med typ roadsmart, road 2ct. Dessa däck är för övrigt inte lömska alls enl mig!!

Håller desutom dubbla antalet mil ca 1000 mot 500.
 
Jag åker på Diablo Rosso, funkar bra som vanlig "svenssonbankörning" och på gatan. Skulle tippa på att det håller 600 mil kanske.
 
Ok, först ska du pressa så mycket däcken klarar av, vilket är betydligt fortare än vad dom flesta förare klarar av, å sen ska du inte köra så överdrivet fort? Antingen är det här flame eller så vill du samla korvmojspoäng. Hela upplägget med att du ska ta hojen på släp ner till franska krokvägar och använda dom som försäsongsbanträning är ju bara det rent vansinne. Kanske läge att skippa pensionssparandet och köpa ett elverk och däcksvärmare för pengarna istället? :rolleyes:

Köra fort eller inte allt är ju relativt. Jag kommer köra så fort som jag klarar av och vad vägen tillåter och tydligen är det tillräckligt för att ett par 2ct inte håller måttet...
Vansinne eller inte jag köper inte en sporthoj för att toura med...

Bara så vi vet vad du grundar dina åsikter på, för det är väl Dina åsikter. Hur många uppsättningar av varje sort du recenserar har du kört? I vilka situationer blir 2ct lömska? under vilka gatförhållanden funkar qualifier rr bäst?

När man pressar dom riktigt hårt så blir dom lömska dom brinner ju för fan upp dom håller helt enkelt inte för att köra bombreper...Prova själv!
Har inte provat RR räcken i alla förhålanden men mitt på sommaren är dom oslagbara!

Kan aldrig tänka mig att du får bättre fäste denna årstid därnere med sportdäck på gata typ Q2! Lovar att det blir samma grepp med typ roadsmart, road 2ct. Dessa däck är för övrigt inte lömska alls enl mig!!

Håller desutom dubbla antalet mil ca 1000 mot 500.

Ja jag vet inte pressar man 1000mil på ett däck så kanske dom inte är så lömska...




Edit: Det känns som att tråden börjar spårat ut lite det jag undrade var från grund och botten vad Power race var för ett däck då jag inte visste nåt om det och nu har jag fått svar på min fråga så får tack för hjälpen!
 
Last edited:
Köra fort eller inte allt är ju relativt. Jag kommer köra så fort som jag klarar av och vad vägen tillåter och tydligen är det tillräckligt för att ett par 2ct inte håller måttet...
Vansinne eller inte jag köper inte en sporthoj för att toura med...
Då har du ju uppenbarligen en körstil som inte hör hemma på allmän väg, och kanske en mognad som inte hör hemma på vare sig väg eller bana. Men jag står fast vid att du nog inte behöver pensionsspara...
 
Du ska alltså:

1. Dra en hoj på släp genom hela europa.
2. Stanna vid vägkanten där det ser ut att vara en fin väg.
3. Rulla av din hoj från släpet.
4. Bomba järnet på vägar du aldrig kört tidigare.
5. Se nr 1 osv osv.

Jo det låter ju ganska troligt
 
Du ska alltså:

1. Dra en hoj på släp genom hela europa.
2. Stanna vid vägkanten där det ser ut att vara en fin väg.
3. Rulla av din hoj från släpet.
4. Bomba järnet på vägar du aldrig kört tidigare.
5. Se nr 1 osv osv.

Jo det låter ju ganska troligt

A ganska exakt så jag menar faktist... Dock tar man det ju lite lugnare på en väg man aldrig kört.
Hittar man en väg som tex bulten och kollar så att den är ok kan man ju köra några gånger på den också¨och då är de väl bara bomba allt vad fan som går.... Eller?
 
A ganska exakt så jag menar faktist... Dock tar man det ju lite lugnare på en väg man aldrig kört.
Hittar man en väg som tex bulten och kollar så att den är ok kan man ju köra några gånger på den också¨och då är de väl bara bomba allt vad fan som går.... Eller?

Jätteroligt:tummenupp

Du måste ju köra den fram och tillbaka i vilket fall för att hämta bilen.
Släpvagnstouring mådte vara jättekul.
PS Kolla upp böterna på hastighetsöverträdelse i Frankrike först. Ett tips!.
 
Jätteroligt:tummenupp

Du måste ju köra den fram och tillbaka i vilket fall för att hämta bilen.
Släpvagnstouring mådte vara jättekul.
PS Kolla upp böterna på hastighetsöverträdelse i Frankrike först. Ett tips!.
Nej, det behöver han inte kolla, han är en cool kille som inte stannar för polisen! Alternativt så kastar han hjälmen så att dom inte får följa efter! :tummenupp
 
Jätteroligt:tummenupp

Du måste ju köra den fram och tillbaka i vilket fall för att hämta bilen.
Släpvagnstouring mådte vara jättekul.
PS Kolla upp böterna på hastighetsöverträdelse i Frankrike först. Ett tips!.

Driver du med mig eller? Läs igenom det jag skrivit och sen det du skrev och tänk efter lite....
Stannar du för snuten efter tex bombat 200 på en 70 väg? Jag gör inte det iaf!

Edit: Ang bilen så åker jag inte själv ner så måste nödvändigtvis inte åka till baka för att hämta den...

Nej, det behöver han inte kolla, han är en cool kille som inte stannar för polisen! Alternativt så kastar han hjälmen så att dom inte får följa efter! :tummenupp

Varför skulle det vara coolt att inte stanna för snuten?
Om inte annat så är det ganska korkat att göra det efter en bombrepa då chansen att dom får fast än är lika med 0... Förutsatt att dom äns försöker jaga...
 
Last edited:
Varför skulle det vara coolt att inte stanna för snuten?
Om inte annat så är det ganska korkat att göra det efter en bombrepa då chansen att dom får fast än är lika med 0... Förutsatt att dom äns försöker jaga...
Risken finns ju att franska och spanska polisen inte säger fy och hytter med pekfingret. Dom kan ju ropa på radion till sina kollegor som glatt ställer sig ivägen, prejar eller kastar ut spikmattorna.

Jag förstår inte varför du inte kör bana istället? Är det för att man inte får slanga där och hejarklacken inte blir lika impad? Hursom, det låter som att det är bra att du håller till långt härifrån...
 
Risken finns ju att franska och spanska polisen inte säger fy och hytter med pekfingret. Dom kan ju ropa på radion till sina kollegor som glatt ställer sig ivägen, prejar eller kastar ut spikmattorna.

Jag förstår inte varför du inte kör bana istället? Är det för att man inte får slanga där och hejarklacken inte blir lika impad? Hursom, det låter som att det är bra att du håller till långt härifrån...

Jo visst men så är det väl med svenska polisen också att dom kallar på andra dock så är dom nog lite hårdare där men tror endå att dom får väldigt svårt att hänga på och innan dom hunnit få upp en spärr är man nog med största sannolikhet redan borta..


Ang bana, säger inte att jag kör bana... Men hur vet du att jag INTE gör de?
Och nej jag tror inte att du skulle märka nåt om jag var på banan sammtidigt som dig, skulle nog köra precis som alla andra, eller vad tror du att jag skulle göra på banan som gör att jag inte hör hemma där?
Och så pass mycke begriper jag väl att slanga inte hör hemma på bana...
 
När man pressar dom riktigt hårt så blir dom lömska dom brinner ju för fan upp dom håller helt enkelt inte för att köra bombreper...Prova själv!
Har inte provat RR räcken i alla förhålanden men mitt på sommaren är dom oslagbara!

Vänta nu, har du pressat power 2ct på GATA så hårt att de har blivit överhettade? Isf tror jag du är först i världen och har hittat hojgudarnas väg utan raksträckor...
 
Om jag skulle vara du skulle jag köra på Q2 inger stort förtroende även i rengn och varm asfalt, känns som en utveckling av Qrr fast till det bättre för oss som kör på gatan. Qrr är bra för dom som vill bara köra när det är torrt och hyffsat varmt ute.

Körde med GP Racer förrut oxå och den är nog extremast för oss gatåkare man känner hur den klistras fast i kurvorna när det är torrt och varmt ute. Men är desto farligare när det blir blött eller kallt bakhjulet bara spinner när man drar på! inget som är bra för en gatåkare.

Q2 samman fattar det bästa hoss en sportig gatåkare just nu. Innan det nya däcket kommer i vår. Kör just nu med pilot power 2ct bakdäck och är inte alls i samma klass när det gäller kännsla för grep i asfalten som med Q2!.

Hoppas du kan välja rätt däck!
 
Om jag skulle vara du skulle jag köra på Q2 inger stort förtroende även i rengn och varm asfalt, känns som en utveckling av Qrr fast till det bättre för oss som kör på gatan. Qrr är bra för dom som vill bara köra när det är torrt och hyffsat varmt ute.

Körde med GP Racer förrut oxå och den är nog extremast för oss gatåkare man känner hur den klistras fast i kurvorna när det är torrt och varmt ute. Men är desto farligare när det blir blött eller kallt bakhjulet bara spinner när man drar på! inget som är bra för en gatåkare.

Q2 samman fattar det bästa hoss en sportig gatåkare just nu. Innan det nya däcket kommer i vår. Kör just nu med pilot power 2ct bakdäck och är inte alls i samma klass när det gäller kännsla för grep i asfalten som med Q2!.

Hoppas du kan välja rätt däck!



Har aldrig själv provat Q2 dock men vet att dom går att åka fort på och är helt säker på att dom duger åt mig dock är Qrr bättre.

Gp racer har jag kört på men bara i fram då bakdäcket ska vara lite mjukt tydligen så Qrr i bak och Gp racer brukar vara bättre...


Det som är synd är att Qrr har slutat tillverkas men jag beställde endå ett prar nu så får hoppas dom inte är gammla bara men dom kosta inte så mycke endå...
Så det blir Gp racer fram och Qrr i bak för mig!
 
Har aldrig själv provat Q2 dock men vet att dom går att åka fort på och är helt säker på att dom duger åt mig dock är Qrr bättre.

Gp racer har jag kört på men bara i fram då bakdäcket ska vara lite mjukt tydligen så Qrr i bak och Gp racer brukar vara bättre...


Det som är synd är att Qrr har slutat tillverkas men jag beställde endå ett prar nu så får hoppas dom inte är gammla bara men dom kosta inte så mycke endå...
Så det blir Gp racer fram och Qrr i bak för mig!

Okej då får vi hoppas att det blir en solig semester och inget rengn! :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top