Michelin Power race?

Japp, no probs. Jag är med på hur du menade! :tummenupp



På inget sätt omöjligt att överhetta dem. Har ibland själv problem vid varm väderlek och vissa banor (ex. Gotland Ring) efter 20min körning med att jag inte får ner all kraft jag ibland vill ha (hojen sladdar). Det är dock rätt sällan eftersom jag sällan kör helt egen körning utan oftast kör med deltagare på kurser och då räcker de till i den snabbaste gruppen utan problem både vid vått och torrt, än så länge!

Självklart ökar risken för problem (ställer högre krav på föraren) med 180hk på bakhjulet i stället för min CBR600 med kanske 94-96 hk. Och jag har förståelse för dem som kör mycket bana med enormt motorstarka hojar vill ha större marginaler. Men att säga att de är näst intill omöjliga att kör fort med eller är farliga och brinner upp är inget annat än bull shit för de absolut flesta mc-förarna och definitivt för dem som nästan bara kör gata.

Vilka däck man åker på spelar nästan ingen roll (nåja viss roll men det är sällan livsavgörande) utan vad/hur man känner inför de däck man åker på är minst lika viktigt! Det måste kännas rätt/bra för att man skall kunna vara avslappnad! Avslappnad förare kör säkrare it´s as simple as that!

// Niklas

nu hadlade Suomalainens inlägg om att överhetta på gatan, inte bana. läs om läs rätt.
 
Nej brinner upp kanske dom inte gör men dom är oberäknerliga och känns inte alls bra och inte ovanligt att man får konstiga slepp kan ibland vara rent av livsfarliga att åka på om man pressar hårt...
Jag är inte den som är mjuk på gasen ut ur en böj om jag inte touring kör men det är inte ofta man gör det jag bombar hela tiden eller håller ett högt tempo och det däcket håller helt enkelt inte måttet för den typen av körning...
Får jag ut 500 mil på ett däck då har jag kört lugnt och det spelar ingen större roll vad det är för däck...

Däck slits fort ut av bara h-vete om de går kalla ELLER varma. De blir hala(re) vid båda situationerna (kalla/varma) vilket är det för din del?

Bränner du dig (ordentligt) när du lägger handen på däcket direkt efter en hård körning eller har du en yta där däcket kraftigt krullat sig?

nu hadlade Suomalainens inlägg om att överhetta på gatan, inte bana. läs om läs rätt.

I know! Förutsättningarna, vad däcken anbelangar, är ju ändå detsamma för att de skall överhettas!

Jag redogjorde bara för de situationer då jag själv lyckats överhetta däck.
 
Last edited:
tjo OT

OT

Använd sunt förnuft och med lite marginaler... Snabbt kan det gå ändå ;) I all välmening...
 
.Ska ta hojarna på släp är tanken sen hittar man non fin väg så kör man ju där kanske itne max vad däcken klarar av

Skit i släpet, kostar multum på bro och färja, sern är det dödstråkigt på autobahn och franska motorvägar.

Ta en lte skåpbil i stället 1000 ggr bättre på all sätt. Ni kan brassa i 180 på autobahn och bågarna står säker för tjuvar på nattten.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top