Michelin Power race?

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Har planer på att åka utomlands med hojen i februari och tänkte byta däck på den innan dess...

Har funderat lite på michelins power race däck men vad är det för däck?
Har inte hört så mycke om det så vet inget om det.
Ni som har erfarenhet av power race får jätte gärna skriva en rad!

Tack på förhand! :tummenupp

Det är trevliga däck för banåka om man håller hyfsat tempo. Dom är relativt hårda i stommen så dom blir lätt kallrivna om man kör långsamt/utan värmare/i för kallt väder.

Vart du ska, vad ska du göra och vilken hoj dom ska sitta på kan vara bra info om man ska ge råd.

Okok man måste alltså ha värmare till dom?
Däcken ska sitta på en Gixxer 1000 och jag ska åka till Frankrike och Spanien ingen jätte värme vi pratar om alltså.
Och dom ska ju gå på gata så kommer inte köra på värmare heller...

Power Race är ju tävlingsdäck, dvs inte lämpade för landsvägskörning, oavsett hur fort du kör på bulten.

Aha okok då behöver dom alltså däckvärmare med andra ord.. Då var det inte intressant.

Får tacka för hjälpen då! :tummenupp

Kan bara hålla med: Michelin Pilot Race-däcken höll hälften så länge som Michelin Macadam som är för landsväg för mig. Köp Sportdäck och inte racedäck om du bara skall köra gata och bana någon enstaka gång.

Aha okok då behöver dom alltså däckvärmare med andra ord.. Då var det inte intressant.

Får tacka för hjälpen då! :tummenupp
Inte bara värmare, dom behöver ett mycket högre tempo än vad som är möjligt att hålla på allmän väg. Dom blir mao snabbt kalla igen, och då blir dom väldigt hala, eftersom dom används utanför det temp-område dom är byggda för. Dessutom kan dom slitas väldigt konstigt. Man ska använda däcken till det dom är byggda för! Dom som kör med slicks på allmän väg och är jättenöjda med fästet kör oftast så långsamt så att dom inte ens märker att däcken är hala... :rolleyes:

Kan bara hålla med: Michelin Pilot Race-däcken höll hälften så länge som Michelin Macadam som är för landsväg för mig. Köp Sportdäck och inte racedäck om du bara skall köra gata och bana någon enstaka gång.
Och samma där, kör man lite försiktigt i lugna gruppen så är det bara dumt att ha slicks, då gör tex Pilot Power ett mycket bättre jobb.

Last edited:
Och dom ska ju gå på gata

Inte ens Power one street funkar speciellt bra för vägåkning i kallt/blött väder vilket du lär räkna med i februari.
Kör Pilot Power 2ct om du prioriterar bra fäste eller Pilot Road 2 om du behöver bättre livslängd.

Inte bara värmare, dom behöver ett mycket högre tempo än vad som är möjligt att hålla på allmän väg. Dom blir mao snabbt kalla igen, och då blir dom väldigt hala, eftersom dom används utanför det temp-område dom är byggda för. Dessutom kan dom slitas väldigt konstigt. Man ska använda däcken till det dom är byggda för! Dom som kör med slicks på allmän väg och är jättenöjda med fästet kör oftast så långsamt så att dom inte ens märker att däcken är hala... :rolleyes:

Aa jo det vet jag att bandäck inte funkar på gata men va osäker på vad det va för däck..

Jag föredrar Qualifier rr på gata vilket enligt min mening nog är det råast man kan ha på gata om man inte ska köra på däckvärmare.
Problemet är bara det att dom däcken har slutat tillverkas och ska ersättas med det nytt (vad det nu hette?)
Finns en del sidor på nätet som säljer dom fortfarande men då vet man ju inte hur gamla dom är...

Inte ens Power one street funkar speciellt bra för vägåkning i kallt/blött väder vilket du lär räkna med i februari.
Kör Pilot Power 2ct om du prioriterar bra fäste eller Pilot Road 2 om du behöver bättre livslängd.

Nja några 2ct blir det inte visst dom funkar bra i regn men dom är rätt lömska när man börjar på att pressa dom inte spec förtjust i dom faksti...
Då är Diablo rosso ett bättre alternativ eller Gp racer också ett väldigt bra däck!

Last edited:
Nja några 2ct blir det inte visst dom funkar bra i regn men dom är rätt lömska när man börjar på att pressa dom inte spec förtjust i dom faksti...
Då är Diablo rosso ett bättre alternativ eller Gp racer också ett väldigt bra däck!
Ja, på bana är vanliga Pilot Power bättre än 2ct, men det är ju snudd på omöjligt att få upp dom temperaturerna på gata, iaf om man har seriösa planer på att fylla år en gång till :rolleyes: Dessutom i februari, förvisso i Frankrike och Spanien, men så himla varmt är det inte där heller då. Hur hårt hade du tänkt pressa på touringsemestern egentligen? :va

Ja, på bana är vanliga Pilot Power bättre än 2ct, men det är ju snudd på omöjligt att få upp dom temperaturerna på gata, iaf om man har seriösa planer på att fylla år en gång till :rolleyes: Dessutom i februari, förvisso i Frankrike och Spanien, men så himla varmt är det inte där heller då. Hur hårt hade du tänkt pressa på touringsemestern egentligen? :va

Ja asså tanken är ju inte att det ska hållas nåt touring tempo precis.
Ska jag vara helt ärlig så kommer det nog nästintill konstant pressas till max vad däcken och väglaget tillåter..
Så att då upp skaplig temp ska inte vara nogra problem möjligtvis att det tar lite längre tid att få upp tempen.

Du kanske tänker på Sportmax Q2, fint allrounddäck. Lär också räcka för ett mediokert tempo i snabb bangrupp:)

Du kanske tänker på Sportmax Q2, fint allrounddäck. Lär också räcka för ett mediokert tempo i snabb bangrupp:)

Ja Q2 är ett bra däck kostar inte så mycke heller har funderingar på det faktist, men jag vet inte hur det är i kallare väglag?
Jag kör ju inte så överdrivet fort heller...

Bara man kör någorlunda aktivt så räcker det långt, det är ju också gat anpassat. Så en okej temp kommer finnas i däcket, så även om du väljer att följa hastighetsbegränsningen och lite till. Funkar kalas.

Ja asså tanken är ju inte att det ska hållas nåt touring tempo precis.
Ska jag vara helt ärlig så kommer det nog nästintill konstant pressas till max vad däcken och väglaget tillåter..
Så att då upp skaplig temp ska inte vara nogra problem möjligtvis att det tar lite längre tid att få upp tempen.

du tänkte mao toura ner till södra europa i ett tempo som överträffar vad de flesta klarar av på ett 20min. pass på bana?

...tja, lycka till

du tänkte mao toura ner till södra europa i ett tempo som överträffar vad de flesta klarar av på ett 20min. pass på bana?

...tja, lycka till

Nej så jävla fort kommer det väl inte att gå... Ska ta hojarna på släp är tanken sen hittar man non fin väg så kör man ju där kanske itne max vad däcken klarar av (beroende på däck såklart) men så pass iaf så att jag inte litar på 2ct då dom är rätt oberäkneliga och kan släppa rätt bra om man pressar dom hårt...
Jag säger inte att jag är snabb eller så´finns dom som är bra mycke snabbare än mig men det kommer ju inte gå i touring tempo.

Jag har inte läst en enda däcktråd som inte varit komplicerad och invecklad.

Om nån är intresserad av min åsikt så kan man förenklat se det så här.

Är däcket runt och av gummi så duger det till gatåkning. Slicks som gatdäck.

Och samma gäller i stort sett på banan med tills det börjar gå undan lite dvs.

Nu behöver man ju inte krångla till det mer än att man använder racdäck på banan å gatdäck på gatan.

Att jämföra prestandan i ett lite mer rejsigare mot ett lite mindre rejstigt gatdäck och tro att man ska märka nån skillnad i sin dagliga körning tror jag inte mycket på.

Slutsatsen får bli. Krångla inte till det i onödan.

Bara man kör någorlunda aktivt så räcker det långt, det är ju också gat anpassat. Så en okej temp kommer finnas i däcket, så även om du väljer att följa hastighetsbegränsningen och lite till. Funkar kalas.

Jag har aldrig provat dom själv men polaren körde på rätt bra med dom och han va nöjd med dom faktist.
Kankse ska prova dom själv dom kostar ju inte så mycke heller....
Men vet du hur det är med livslängden på dom?

...tja, lycka till

Man slipper se något på vägen ner mer än mackar var 15:e mil. Däcken e tvärslut innan du nått Frankrike. Helt platta i Pyrenéerna, alt franska alperna.:D

Ska du åka så långt så väl ett däck som passar ändmålet. Så jävla dåligt grepp är det inte i ett par touringostar av sportigare karaktär. Det kan t o m vara det omvända på hög höjd där det är kallt och fuktigt. Ska du köra riktiga krokvägar hade jag varit mer bekymrad över en högt växlad 1:a, dvs inte jättebekymrad men dock.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon