Michelin Pilot Road 2CT

En liten reflektion..

Varje gång det skall till att diskuteras däck på SH, så pratas det om hurivida det tilltänkta gummit funkar vid max nedlägg på diverse banor..
Men alla som kör en sväng till Hemköp eller posör-gasar på stan, behöver de verkligen ett superdäck..
Dessutom döms ofta "äldre" däck ut totalt.. -Ähhh, det där däcket är lätt 2 år gammalt, toootaaalt okörbar bakelit!

Är det bara jag som inte kör RR hoj på bana?? :va
 
En liten reflektion..

Varje gång det skall till att diskuteras däck på SH, så pratas det om hurivida det tilltänkta gummit funkar vid max nedlägg på diverse banor.. :va

Klart, majoriteten av tiden spenderar vi upprätt, så kanske därför intresset för just 2CT-däck ökar. Jag gillar sportig körning, men prioriterar touringen. Där passar min hoj fint. Bra däck till den gör MIN körning roligare.

Vill man köra power slide, så har jag hört att Avon passar bra... :D
Men, smaken e som röven klöven...
 
Ha
Har kört upp ett Avon storm bakdäck nu.
Det höll för ca 700mils tung touring med inslag av flera hetskörningar på mycket kurviga vägar.
Satt Pilot road 1 på innan och de var betydligt sämre i uppförande än dessa.
Dock ska sägas att det fattas en del för att komma upp i Metzlers känsla i däcken.
Blir nog Z6 till nästa omgång även om inte Storm däcken har varit dåliga på något sätt.
 
Däcktryck 2,7 fram och 2,5 bak. (Mot 2,9 fram o bak).

Man ska alltså ha mer tryck i framdäcket på bana, varför är det så???


Bakdäcket lär ju få bra mycket högre temp eftersom det är dit kraften från motorn kommer. Framdäcket är det inte drivning på.

Med varma däck ökar trycket.

Jag brukar köra 2,1 bak och 2,3 fram (kalltryck)

Några kompisar som vill spara på däcken då dom åker gata kör i 4,5 bar när dom åker gata (däcket klarar 6 bar):D Då får man nog inte mycket till slitage
 
Hur vet man vilket tryck man ska ha då??? Det verkar ju finnas en väldans massa olika åsikter om detta. Släpper man ur luften för bankörningen då eller kör ni alltid med mindre luft i däcken???
Usch desto mer man lär sig desto svårare o krångligare blir det...:huvet
 
En annan fråga. :rolleyes:
Mitt framtäck håller på att ta slut, finns lite kvar o ta av dock men jag tycker hojjen känns skum. Nervös som attan i fram när man motstyr från ena hållet till det andra, känns som om hojen kränger framtill på nåt vis. Känns nästan som den var för lätt ifram o däcket inte riktigt får 100% fäste i asfalten, Kollat däcktryck o det stämde. Kan dessa symtom bero på att framdäcket e dåligt???:confused:
 
Hej!

Förmodligen har ditt framdäck snedslitna "klackar" vilket ofta drabbar dom. Styrningen blir tyngre och kräver mer kraft samt ger en osäker känsla. Annars har du på tok för lite luft i men med tanke på vad du skrivit tidigare verkar du kolla sånt. Mitt råd är byt.

Håller med om att det är en djungel med info och åsikter. Specielltom man ska kombinera gat- och banåkning. :va

Känner mig osäker på greppet vid bankörning med min Power fram och road bak. Även vid rask fart börjar dom se osäkra ut.
Jag tror "fan" man ska ha dubbla hjul. Pilot Road 2 på ett par en sen nått klibbigt bandäck för banåkning. Kostar väl ungefär lika mycket som att laga upp efter en nätt krasch. :tummenupp

Eller varför inte en ren banhoj med slicks. :yoparty

Hmm. Hur ska jag förhandla fram det med sambon. :huvet
 
Återkallning av däck

Såg på Michelins hemsida att 120/70-17 pilot road 2ct skall återkallas. Endast dom gjorda i Frankrike dock.
 
Nu har mitt nya Michelin Pilot Road 2CT (bak) gått på Falkenbergs motorbana.

Min spontana reaktion är att det verkar mjukare på sidorna än dess föregångare. Det kommer snabbt upp i temperaturer som ger en smälta och avlagringar på den sida som belastats mest.

Vädret var inte mulet, men kanske runt 20 grader. Ca 2-5 grader varmare än på Valborg då det var sol.

Däcktryck 2,7 fram och 2,5 bak. (Mot 2,9 fram o bak).

Torrgreppet var inget problem efter ett till två varv.
Sista passet började det regna o det kom snabbt ganska stora droppar vilket gav mycket vatten på banan. Jag fick ett litet släpp bak i början av passet i chikanen (stavningen :va ) men även ett litet släpp fram, nästkommande varv. Framdäcket är Pilot Road 2 och med ett år på nacken, ca 1000 mil o m 2-2,5 mm kvar på mönstret på mitten.

Då jag misstänkte att bakdäcket skulle vara halare (om normalt slitet) höll jag igen lite men få körde om iaf. Alla tog det mycket lugnare iaf...

Nu skall det testas mer på gata.... :D


Trevligt med en ban recension av Pilot Road 2CT.
Jag slängde på det bak på min TL, fast jag har Rennsport fram... :rolleyes:
I alla fall så på gata får man nog f-n slita hårt för att passera gränsen för Pilor Road 2CT bak (med min hoj). Har man 200 kusar så är det kanske inte tillräckligt, men jag har ju bara en klen V-twin... :hihi
Men du har ju både mer kusar och mer vikt, och så kör du bättre än mig... :blah

Kallt så är det lite halkigt i mitten, när jag motorbromsar "inspirerat" i alla fall, men även Rennsport släpte på bana vid motorbroms så...
 
Var det inte Pilot Power?

Jeopp de var power..sitter just med ett sådant framdäck som jag kört med ca 900 mil :D
Får ett nytt men de kan ta ett tag långa leveranstider :(

Men jag pratade med michelin och de sa att de rekomenderade inte att köra med däcket för att i farter runt 250km/h på bana kan de bli instabilt..

men man får väl leva med att köra lugnt ett tag tills man får de nya däcket :tungan
 
Trodde det var både power o road???
Nån som vet om man kan få tag på ett Power framdäck eller e alla återkallade. Fått lite olika bud så man blir ju lite konfunderad :confused:
 
Nån som vet om man kan få tag på ett Power framdäck eller e alla återkallade. Fått lite olika bud så man blir ju lite konfunderad :confused:
Det är inga problem att köpa Pilot Power. Däcken som säljs nu har inte den defekten.
De däck jag har köpt de senaste åren har samtliga varit tillverkade i Spanien och inte i Frankrike. Det är endast en viss serie av fransktillverkade däck som berörs av "defektrisken".

Se länk:

Michelin Pilot Power - Återkallelse
 
Jag hade 2st framdäck av Pilot Power 2CT som berördes av återkallningen. Ena däcket körde jag 4 bankörningar med utan att märka något, det andra körde jag kanske 50 mil på gata med, märkte inget. (Det är iofs vid längre sträckor över 250km/h som det kunde hända grejer med däcken).

Nu har jag iaf fått ersättningsdäcken och det gick väldigt smidigt.
 
Stor test av däck i nya numret av BIKE.... :)

Summan av kardemumman.... Michelin fram o Metezler bak...
-
 
Stor test av däck i nya numret av BIKE.... :)

Summan av kardemumman.... Michelin fram o Metezler bak...
-

Spelar det ingen roll att blanda olika fabrikat? Har hört att det inte e bra.
 
Den som säger det snackar gojja. Däck kan inte prata med varandra. Om du väljer däck av samma typ fram och bak (sport, touring etc) så kommer det gå alldeles utmärkt.
Däckens individuella kvaliteer kommer vara avgörande för resultatet, inte vilken logga som står på dom.
Kör själv Michelin PP 2ct fram och Pirelli DCIII bak och det funkar grymt bra.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top